REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyższa stawka stosowana z obawy przed fiskusem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Za garaż zakupiony razem z mieszkaniem kupujący płaci 22-proc. VAT. Deweloperzy nie stosują 7-proc. stawki, bo nie chcą problemów z fiskusem. Według ekspertów można stosować jeden VAT na garaż i mieszkanie.


Boom mieszkaniowy trwa. W większości przypadków wraz z nowym mieszkaniem trzeba kupić garaż lub miejsce postojowe dla samochodu. Wielu deweloperów wręcz to wymusza. O ile jednak za mieszkanie dopłacimy 7 proc. VAT, o tyle za miejsce postojowe czy garaż już 22 proc.


Mimo że nie zawsze tak musi być, to deweloperzy nie chcą mieć problemów z fiskusem, bo wyższy VAT zapłaci klient. Eksperci twierdzą, że garaż może być opodatkowany taką samą stawką jak mieszkanie.


Nic się nie zmieniło


- Deweloperzy w istocie stosują w dalszym ciągu stawkę podstawową do dostawy garaży - mówi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy z Kancelarii Prawnej Witold Modzelewski.


W jego ocenie wynika to z dwóch czynników: niewiedzy na temat rozstrzygnięcia NSA oraz nieprzychylnego stanowiska dużej części organów. Mowa o wyroku NSA, zgodnie z którym pod rządami starej ustawy o VAT do mieszkania sprzedawanego tylko z garażem stosowano stawkę przynależną mieszkaniom. Jak podkreśla Mirosław Siwiński, wykładnia ta jest aktualna i dziś, bo zmiana stanu prawnego nie ma znaczenia. Przepis obecnie obowiązujący brzmi dokładnie tak samo.


- Organy podatkowe wywodzą, że wyrok NSA nie dotyczy zbycia wszelkiego rodzaju garaży (miejsc postojowych), a jedynie miejsc postojowych w garażu podziemnym pod budynkiem z danymi lokalami mieszkalnymi - mówi Mirosław Siwiński.


Ponadto wykorzystują często błąd deweloperów polegający na zawieraniu odrębnej umowy na sprzedaż lokalu i garażu (miejsca postojowego), co w świetle orzeczenia NSA oznacza też odrębne opodatkowanie. Próbują ponadto na podstawie art. 199a Ordynacji podatkowej wywodzić, że zawarcie jednej umowy na dostawę lokalu mieszkalnego i garażu oznacza w istocie dwie dostawy odrębnie opodatkowanych lokali. Argumentacja ta jednak zdaniem eksperta jest błędna.


- Deweloperzy powinni zawierać jedną umowę na dostawę lokalu i garażu (miejsca postojowego) i stosować stawkę 7 proc., a z organami wchodzić ewentualnie w spór - uważa Mirosław Siwiński.


Niejasne przepisy


Zdaniem Karoliny Tetlak, prawnika z Kancelarii Weil, Gotshal & Manges, kontrowersje wokół opodatkowania VAT sprzedaży garaży wynikają z niejasnych przepisów oraz różnych stanów faktycznych.


- W praktyce deweloperzy często z obawy przed fiskusem stosują stawkę 22 proc. na sprzedaż wszystkich garaży - twierdzi nasz ekspert.


Wyjaśnia, że Ministerstwo Finansów prezentuje w tym zakresie odmienne stanowisko niż NSA, a konsekwencją są rozbieżności w praktyce organów podatkowych, z których część uznaje stosowanie 7-proc. stawki VAT za prawidłowe. Zdaniem Karoliny Tetlak, ze względu na te korzystne interpretacje i stanowisko NSA, deweloperzy mogliby stosować niższą stawkę w razie sprzedaży garażu razem z mieszkaniem. Nie chcą jednak wdawać się w spory z fiskusem, więc stosując wyższą stawkę, przerzucają ciężar na klientów, którzy muszą płacić więcej za mieszkanie nabywane wraz z miejscem postojowym. Ze względu na prawo do odliczenia podatku deweloperom nie zależy na obniżeniu stawki VAT. Leży to natomiast w interesie klientów.


POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno doprowadzić do takiej zmiany przepisów, żeby jasno z nich wynikało, że garaże sprzedawane razem z mieszkaniem są opodatkowane stawką, która obejmuje mieszkania.


Trzeba problem wyjaśnić


- Zgody co do opodatkowania VAT sprzedaży miejsc postojowych w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych nie ma od początku obowiązywania przepisów o VAT, czyli od 1993 roku - mówi Andrzej Dębiec, radca prawny, partner w Kancelarii Lovells.


Dodaje jednak, że ostatnie orzeczenia sądów administracyjnych zdają się wskazywać na korzystną dla podatników wykładnię ustawy o VAT. W dwóch wyrokach z 2005 roku zarówno NSA, jak i WSA w Warszawie uznały, że nie jest możliwe dokonywanie podziału przedmiotu sprzedaży na poszczególne części wyłącznie w tym celu, aby można było zastosować różne stawki VAT. Zwłaszcza jeżeli postanowienia wynikające z prawa cywilnego na taki podział nie pozwalają. Miejsce postojowe, jako fragment części podziemnej budynku mieszkalnego, niewydzielone trwałymi ścianami, objęte współwłasnością przysługującą wszystkim właścicielom lokali, nie stanowi odrębnego przedmiotu własności.


- W konsekwencji w opinii sądu sprzedaż lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z wydzielonych miejsc postojowych znajdujących się w danym budynku podlegać będzie opodatkowaniu według stawki podatku właściwej dla lokalu mieszkalnego - wyjaśnia Andrzej Dębiec.


Podkreśla, że również w interpretacjach organów podatkowych można spotkać podobne stanowiska. Niestety, równie często prezentowane są opinie odmienne.


Stawia to podatników w trudnej sytuacji. A rozwiązanie jest.


- Nie jest trudno wprowadzić do ustawy o VAT przepisy, które wątpliwości związane z opodatkowaniem VAT garaży i miejsc parkingowych raz na zawsze by usunęły - podpowiada ekspert.


Różna wysokość stawek


Póki co, jak wyjaśnia Karolina Tetlak, oceniając prawidłowość stawki VAT na garaże należy wyodrębnić sytuacje, gdy garaż jest przedmiotem odrębnego obrotu. Podlega on wówczas opodatkowaniu według podstawowej stawki 22 proc. Jeżeli jednak garaż jest sprzedawany wraz z mieszkaniem, wówczas należy przyjąć stawkę odpowiednią dla mieszkania. Organy podatkowe akceptują często ten pogląd w stosunku do garaży podziemnych. Jeżeli garaż znajduje się w tym samym budynku albo jeżeli z konstrukcji umowy wynika, że miejsca postojowe są częścią wspólną nieruchomości i podatnik uzyskuje wyłączne prawo do korzystania z danego miejsca postojowego, to przy sprzedaży można zastosować niższą stawkę VAT. Argumentem przemawiającym za takim stanowiskiem jest niemożność dzielenia w sposób sztuczny rzeczy będącej przedmiotem obrotu w celu zastosowania różnych stawek.


Jeżeli natomiast miejsce postojowe znajduje się w odrębnym kompleksie (ciąg garaży) albo przynależy do lokalu użytkowego, wówczas należy obciążyć je VAT według stawki podstawowej. Rzecznik praw obywatelskich zwrócił się w tej sprawie z zapytaniem do ministra finansów.


- Do czasu uzyskania jasnej odpowiedzi należy szczegółowo badać stan prawny sprzedawanego garażu w celu określenia, czy stanowi on przedmiot odrębnego obrotu jako pomieszczenie użytkowe, czy też istnieją podstawy do zastosowania stawki obniżonej - mówi Karolina Tetlak.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
VAT na garaże i miejsca postojowe cz.1


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
VAT na garaże i miejsca postojowe cz.2


ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA