REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System poboru opłat e-TOLL od czerwca 2021 r. - co trzeba wiedzieć

System poboru opłat e-TOLL od czerwca 2021 r. - co trzeba wiedzieć
System poboru opłat e-TOLL od czerwca 2021 r. - co trzeba wiedzieć

REKLAMA

REKLAMA

System e-TOLL. W czerwcu 2021 r. na państwowych odcinkach dróg płatnych zostanie uruchomiony nowy system poboru opłat e-TOLL. Wygaszenie systemu viaTOLL nastąpi 30 czerwca 2021 r. Od 1 lipca 2021 r. będzie działał tylko nowy system e-TOLL. Dla wszystkich pojazdów przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Wrocław – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem, będzie możliwy od 1 grudnia 2021 r.

Czym jest e-TOLL?

System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego. Zastąpi dotychczasowy system viaTOLL, który wykorzystuje technologię komunikacji bliskiego zasięgu (DSRC). Nowy system służyć będzie do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach dróg krajowych. Administratorem systemu i danych jest szef Krajowej Administracji Skarbowej (KAS).

REKLAMA

Autopromocja

e-TOLL zostanie uruchomiony w pierwszej połowie czerwca 2021 r. W maju wystartuje strona internetowa systemu i rejestracja użytkowników e-TOLL. Dzięki temu możliwa będzie kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi i podpisania umowy. Po rejestracji w systemie, użytkownicy będą mieć bieżący wgląd w historię opłat i możliwość zarządzania swoim kontem przez Internet.

Aplikacja e-TOLL PL

Bezpłatna aplikacja na urządzenia mobilne będzie dostępna do pobrania w sklepach internetowych Google Play i AppStore. Umożliwi wniesienie opłaty elektronicznej za przejazd pojazdów ciężkich oraz opłaty za przejazd pojazdów lekkich, doładowanie i monitorowanie stanu konta, będzie też zintegrowana z systemem SENT-GEO. Z aplikacji dostarczonej przez MF i KAS będą mogli korzystać zarówno właściciele floty pojazdów, jak i indywidualni kierowcy.

Internetowe Konto Klienta (IKK)

W systemie e-TOLL użytkownik będzie miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do konta klienta w dedykowanym dla niego serwisie.

Internetowe Konto Klienta w e-TOLL pozwoli na:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • pełną rejestrację w e-TOLL, bez konieczności zawierania umowy;
  • zarządzanie użytkownikami w tym m.in. nadawanie dostępów pełnomocnikom i pracownikom o różnych profilach (np.: administrator, księgowy, kierowca);
  • realizację płatności i doładowanie konta;
  • zarządzanie pojazdami i przypisywanie ich do wybranego konta rozliczeniowego;
  • zarządzanie zarejestrowanymi urządzeniami geolokalizacyjnymi w trybie online;
  • kontakt z operatorem systemu e-TOLL, w tym składanie reklamacji z użyciem dedykowanych formularzy.

Przejazdy pojazdów ciężkich oraz autobusów

Każdy użytkownik pojazdu ciężkiego (o łącznej DMC powyżej 3,5 tony) oraz autobusu, będzie mógł wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazywania danych lokalizacyjnych w celu naliczenia i wniesienia należnej opłaty drogowej. Do wyboru ma:

  • aplikację e-TOLL PL na urządzenia mobilne,
  • urządzenie pokładowe (OBU – On-Board Unit). Urządzenia takie będą do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji operatorów urządzeń pokładowych, którzy pozytywnie przeszli testy dopuszczające,
  • Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS.

Przejazdy pojazdów lekkich

Od 1 grudnia 2021 r. wprowadzone zostaną dwie możliwości opłacania przejazdu państwowymi odcinkami autostrad przez użytkowników pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony):

  • zakup biletu autostradowego np. na stacji benzynowej podając numer rejestracyjny pojazdu,
  • na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-TOLL), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji e-TOLL PL na urządzenia mobilne dostarczonej przez Szefa KAS.

Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla pojazdów lekkich z wykorzystaniem aplikacji mobilnej e-TOLL PL zostanie, jako opcja, wprowadzona w momencie uruchomienia systemu e-TOLL, czyli już w czerwcu 2021 r.

Bezpieczeństwo danych w systemie

Dane w systemie e-TOLL będą przetwarzane na podstawie i w granicach ustawy, wyłącznie w zakresie niezbędnym dla poboru opłat drogowych. Administratorem danych, w tym danych osobowych, przetwarzanych w systemie e-TOLL jest szef KAS. Weryfikacja danych geolokalizacyjnych i usuwanie zbędnych danych będzie prowadzona nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. System nie będzie gromadził danych geolokalizacyjnych spoza płatnych odcinków dróg.

Jedną z planowanych metod uiszczenia opłat przez użytkowników pojazdów lekkich jest zakup biletu autostradowego. Do takiego zakupu nie będzie wymagana instalacja żadnego urządzenia, ani przekazywanie danych geolokalizacyjnych. Wystarczy podać numer rejestracyjny pojazdu i określić odcinek drogi, na którym realizowany będzie przejazd. Z punktu widzenia ochrony prywatności jest to rozwiązanie ograniczające do minimum zakres przetwarzanych danych.

Obowiązek wniesienia opłaty za przejazd autostradą będzie spoczywał na właścicielu, posiadaczu lub użytkowniku pojazdu.

Dla użytkowników pojazdów ciężkich oraz użytkowników samochodów osobowych wnoszących opłatę elektroniczną, zostaną udostępnione dedykowane pasy wjazdowe i wyjazdowe na autostradach.

Dowiedz się więcej

Jak się zarejestrować w e-TOLL

Internetowe Konto Klienta

Informacje dla operatorów OBU i ZSL

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA