REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Transport drogowy po Brexicie - co trzeba wiedzieć
Transport drogowy po Brexicie - co trzeba wiedzieć

REKLAMA

REKLAMA

Transport drogowy po Brexicie. Rok 2020 przyniósł wiele zmian w branży, ale jak się okazuje, 2021 wcale nie ma zamiaru pozostać w tyle. Już w styczniu mamy do czynienia z szeregiem nowych regulacji: naklejki we Francji, duński krok ku płacy minimalnej czy zwroty kar za przeciążenia. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze Brexit – czy jeżdżąc do Anglii, jesteś już na niego gotowy?

Transport drogowy po Brexicie – co się zmieniło?

Długo zapowiadany Brexit stał się rzeczywistością. Wynegocjowana umowa o handlu i współpracy pomiędzy UE i Wielką Brytanią utrzymała wykonywanie transportu na dotychczasowych zasadach, jednak wprowadziła również nowe obowiązki.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Regulacje, jakie pojawiły się w tej kwestii, nadal podtrzymują możliwość swobodnego wykonywania przewozów do/z terytorium Unii Europejskiej i do/z oraz przez terytorium Wielkiej Brytanii. Dlaczego tak się stało? Jest to możliwe na podstawie licencji wspólnotowej – wypis z licencji musi oczywiście znajdować się w pojeździe w ramach potwierdzenia jego posiadania. 

- Dodatkowo należy zwrócić uwagę na fakt, zostały też wprowadzone ograniczenia w wykonywaniu kabotażu. Obecnie ustawodawca dopuszcza wykonanie do 2 operacji kabotażowych na terytorium Wielkiej Brytanii w ciągu 7 dni – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. 

Hrabstwo KENT – bez pozwolenia nie wyjedziesz 

Podczas wyjazdu z Wielkiej Brytanii przez port Dover lub Eurotunel, kierowca zostanie poproszony o przedstawienie specjalnego zezwolenia. Jakiego? Mowa tutaj o zezwoleniu KAP (Kent Access Permit), które jest wymagane dla pojazdów powyżej 7,5 tony. - I co ważne – należy je okazać nawet przy jeździe na pusto. Dokument ważny jest 24 h i można go uzyskać poprzez dedykowany serwis https://www.gov.uk/check-hgv-border. Jeżeli w zezwoleniu zostaną podane nieprawdziwe dane lub, co gorsza, kierowca nie będzie w jego posiadaniu, można liczyć się z grzywną w wysokości £300 – tłumaczy Marek Kliś, radca prawny Kancelarii Transportowej ITD-PIP. 

REKLAMA

Warto podkreślić, że pojazdy poniżej 7,5 tony lub korzystające z innych portów nie są zobowiązane posiadać zezwolenia KA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak za dawnych czasów – kontrole celne wracają!

Unia Europejska i obowiązujące wewnątrz niej regulacje nieco nas rozleniwiły w kwestii przekraczania granic – legitymowanie się tylko jednym dokumentem czy brak opłat celnych niestety przeszło już do historii. Przynajmniej w przypadku Wielkiej Brytanii. Brexit spowodował wznowienie kontroli celnych na granicach. Przewoźnik każdorazowo musi pamiętać o tym, że przewożone towary wymagać będą zgłoszenia celnego. - Na pytanie „Jak to zrobić”, odpowiedź brzmi: należy zgłosić ten fakt samodzielnie w odpowiednim organie lub skorzystać z usług agencji celnej – kontynuuje Marek Kliś. Należy pamiętać, że: 

  • Dokumenty celne wymagane dla każdej z procedur przewozu towarów (CTC, ATA, TIR) dla każdego portu wywozowego i kraju przeznaczenia można skonsultować tutaj.

  • W przypadku towarów przemieszczanych na podstawie procedury CTC, firmy transportowe muszą korzystać z wymaganych dokumentów papierowych albo z serwisu do obsługi przewozu samochodami ciężarowymi GVMS w celu zakończenia przewozu tranzytowego przy wjeździe do Wielkiej Brytanii.

  • W przypadku towarów specjalistycznych wymagane będą dodatkowe dokumenty, np. eksportowe świadectwo zdrowia, świadectwo połowowe, świadectwo fitosanitarne, zezwolenie na wywóz leków kontrolowanych. Transport odpadów również posiada dodatkowe obostrzenia – więcej informacji dostępnych tutaj

Border Force – jeszcze większa uwaga na bezpieczeństwo pojazdów

Jeszcze przed oficjalnym Brexitem pojawiły się głosy mówiące o tym, że Brytyjczycy będą zwracać szczególną uwagę na zabezpieczenia pojazdów podczas podróży. I okazało się to być prawdą – sygnały o wzmożonych kontrolach w tym zakresie niestety nie są plotką. 

- Jeśli kierowca nie zabezpieczy pojazdu i podczas kontroli okaże się, że do pojazdu wtargnęli nielegalni imigranci – kierowca oraz firma mogą zostać ukarani grzywną w wysokości £2000 za każdego nielegalnego imigranta – przestrzega Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. 

W przypadku firm transportowych skuteczny system bezpieczeństwa pojazdów obejmuje:

  • pisemne instrukcje obsługi systemu dla kierowców;

  • solidne urządzenia zabezpieczające skutecznie chroniące pojazd, ładunek i przestrzeń ładunkową

  • potwierdzenie szkolenia dla kierowców w zakresie korzystania z systemu i urządzeń zabezpieczających

  • przekazanie kierowcom list kontrolnych bezpieczeństwa pojazdu

  • monitorowanie, czy kierowcy przestrzegają zasad postępowania

W przypadku kierowców skuteczny system zabezpieczania pojazdów obejmuje:

  • zastosowanie urządzeń zabezpieczających (np. kłódki, plomby o niepowtarzalnym numerze i linki mocującej plandekę) do zabezpieczania pojazdu po załadunku

  • dokładne sprawdzanie urządzeń zabezpieczających i pojazdu po każdym postoju i przed wjazdem do Wielkiej Brytanii

  • zapisywanie szczegółowych kontroli na liście kontrolnej bezpieczeństwa pojazdu, w celu wykazania zgodności z przepisami oraz możliwości przedstawienia ich funkcjonariuszowi służb granicznych.

 - Naszym klientom pomagamy uzyskać akredytację systemu zabezpieczeń wydaną przez brytyjski organ Border Force. Akredytacja systemu zabezpieczeń, podczas ujawnienia wtargnięcia nielegalnych imigrantów, pomoże w znaczący sposób zmniejszyć ewentualną grzywnę lub w ogóle odstąpić od jej nakładania – mówi Mariusz Hendzel, ekspert Kancelarii Transportowej ITD-PIP. 

Więcej informacji na temat wykonywania transportu można znaleźć w poradniku opublikowanym przez Wielką Brytanię, dostępnym w języku polskim - Przewóz towarów pomiędzy Wielką Brytanią i Unią Europejską - wytyczne dla przewoźników i kierowców zawodowych  

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA