REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Firma w Anglii po brexicie
Firma w Anglii po brexicie

REKLAMA

REKLAMA

Brexit. Wielka Brytania znana jest w świecie, jako jeden z najbardziej przyjaznych biznesowi krajów. Na opinię tę wpływają z jednej strony rozwiązania prawne, a z drugiej, przyjazne nastawienie urzędów wobec przedsiębiorców. Nic więc dziwnego, że wielu biznesmenów – w tym naszych rodaków – zdecydowało się wybrać Wielka Brytanię na swoją „biznesową” ojczyznę. Jednak czy stan taki będzie trwać w „pobrexitowej” rzeczywistości? Czy przedsiębiorcy w UK mają się czego obawiać?

Brexit. Sytuacja ogólna

Niewątpliwie, wydarzenie tej miary co brexit, nie może nie mieć żadnych konsekwencji. Jednak odpowiedzią na pytanie czy będą one poważne, powinna być analiza przyczyn, dla których do brexitu w ogóle doszło. Otóż stało się tak, ponieważ społeczeństwo Wielkiej Brytanii było po prostu zmęczone nadmierną ingerencją organów unijnych w coraz więcej sfer życia (w tym oczywiście gospodarkę), a nie dlatego, że przeważyły postawy ksenofobiczne (chociaż takie też się pojawiały) zmierzające do izolacji Wielkiej Brytanii i zamknięcia się na zagraniczny kapitał oraz pracowników. Pozwala to stwierdzić, z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, że Zjednoczone Królestwo nadal będzie wyjątkowo atrakcyjną jurysdykcją dla przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Sytuacja szczegółowa – zmiany

Na pewne zmiany muszą przygotować się firmy prowadzące handel transgraniczny – import lub eksport z UK. Zmieni się polityka celna, pojawią się nowe opłaty i konieczność składania nowych deklaracji. Jednakże na przygotowanie się do nowych warunków przedsiębiorcy będą mieli kilka miesięcy, nie powinien być to więc dla nich poważny problem, tym bardziej, że będą mogli korzystać z pomocy odpowiednich brytyjskich urzędów.

Sytuacja szczegółowa – co pozostanie

Generalnie rzecz ujmując, nie zmieni się nic, co do tej pory przyciągało zagranicznych inwestorów – w tym Polaków – pod skrzydła Wielkiej Brytanii. Z warunków panujących w naszym kraju doskonale zdaje sobie sprawę każdy właściciel firmy zarejestrowanej na jego terenie. Tym bardziej zatem doceni to, co oferuje mu Wielka Brytania.

Urzędy

REKLAMA

Wizytówką stosunku Brytyjskich urzędów do przedsiębiorców jest przyjazne nastawienie – nastawienie na współpracę, pomoc i ułatwienie działalności. Jest to jak najbardziej racjonalne, ponieważ z punktu widzenia ekonomii, o wiele bardziej opłaca się pomóc firmie w jej pracy i utrzymaniu się na rynku, co wiąże się z opłacanymi regularnie podatkami, niż poprzez szafowanie karami finansowymi doprowadzić ją do upadku. Ewentualne kontrole spółek brytyjskich są rzadkie, nie utrudniają pracy firmie, a ewentualne uchybienia są wyjaśniane i naprawiane. Kary nakładane na firmy nie są zjawiskiem częstym. Jak to wygląda w Polsce? Wie o tym każdy przedsiębiorca, w którego progi zawitali urzędowi kontrolerzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nic nie wskazuje na to, aby po brexicie sytuacja taka miała się zmienić.

Podatki

Często można spotkać się z opinią, że „w Anglii są niskie podatki”. Czy jest to prawda? I tak i nie. Z jednej bowiem strony, stawki podatku w UK nie odbiegają znacząco od średniej europejskiej. Z drugiej jednak strony, w UK istnieją  odpowiednie przepisy, pozwalające na wypłatę wynagrodzeń w różnych, korzystniej opodatkowanych formach, takich jak np. dywidendy czy pensje dyrektorskie, sprawiające że właściwa, opodatkowana według zasad ogólnych pensja nie przekracza wysokości kwoty wolnej od podatku. Jest to procedura najzupełniej legalna, nazywana optymalizacją podatkową, tak więc stosujący je przedsiębiorca nie musi obawiać się żadnych konsekwencji. Druga sprawa, to wspomniana kwota wolna od podatku – nie dość że bardzo wysoka, to jeszcze wciąż rosnąca. Tak się bowiem prezentowała na przestrzeni ostatnich lat:

- lata 2019/2020 – kwota wolna:12.500 GBP

- lata 2018/2019 – kwota wolna:11.850 GBP

- lata 2017/2018 – kwota wolna: 11.500 GBP

- lata 2016/2017 – kwota wolna: 11.000 GBP

- lata 2015/2016 – kwota wolna: 10.600 GBP

Nie można tej sytuacji porównywać z realiami polskimi, gdzie kwota wolna od podatku jest symboliczna, a takie rozwiązania jak dywidendy czy pensje dyrektorskie pozostają w strefie marzeń. Nawet więc UK poza Unią Europejską jest godnym do rozważenia miejscem gdzie można założyć firmę.

Ubezpieczenia społeczne

Co mają wspólnego polskie składki na ZUS z brytyjską kwota wolną od podatku? Stale rosną. To prawda, składki ubezpieczeniowe w Polsce są prawdziwą zmorą przedsiębiorców, ponieważ trzeba je opłacać bez względu na uzyskany dochód. W UK natomiast zależą one właśnie od dochodu. Jeżeli nie przekroczy konkretnej stawki, przedsiębiorca nie płaci składek. To kolejny argument przemawiający za „przeprowadzką” do UK. Nawet po brexicie.

Niezależność

Nie od dziś wiadomo, że Unia Europejska ostatnimi laty coraz bardziej koncentruje się na sprawach politycznych i ideologicznych, a w sferze gospodarczej faworyzuje jedne państwa kosztem innych (przykładem mogą być wynagrodzenia dla pracowników delegowanych). Pobrexitowa Wielka Brytania – poza innymi zaletami – może też stać się bezpiecznym azylem dla wszystkich tych przedsiębiorców, którzy obawiają się, że kontrowersyjne decyzje Brukseli uderzą w tę gałąź gospodarki, lub ten kraj, który reprezentują.

Prestiż

W Unii Europejskiej, czy poza nią, UK jest wciąż jedną z najprężniejszych gospodarek na świecie, a zarejestrowane w niej firmy cieszą się szacunkiem pod każda szerokością geograficzną. Daje to o wiele większe szanse na znalezienie potencjalnych inwestorów z innych krajów, niż praca pod szyldem mniej znanej jurysdykcji.

Brexit. Konkluzja

Strach ma wielkie oczy. A w rzeczywistości? Owszem, właściciele firm zajmujących się handlem transgranicznym, będą musieli zapoznać się z nowymi, „pobrexitowymi” warunkami, ale po pierwsze będą mieli na to kilka miesięcy, a po drugie, każdy biznesmen ta czy inaczej musi liczyć się z tym, że przepisy prawa zmienią się lub pojawią nowe, a w związku z tym musi umieć przystosować się do  nowej rzeczywistości. Nowe zasady po brexicie nie powinny więc stanowić dla niego większego problemu. Ale co ważniejsze,  ogólne zasady dotyczące zakładania i prowadzenia różnego typu spółek, korzystne rozwiązania podatkowe, minimalna biurokracja i przyjazne nastawienie urzędów, nie mówiąc już o międzynarodowej renomie brytyjskich firm, nie tylko nie ulegną pogorszeniu, ale wręcz przeciwnie, mogą nawet jeszcze się polepszyć.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA