REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Firma w Anglii po brexicie
Firma w Anglii po brexicie

REKLAMA

REKLAMA

Brexit. Wielka Brytania znana jest w świecie, jako jeden z najbardziej przyjaznych biznesowi krajów. Na opinię tę wpływają z jednej strony rozwiązania prawne, a z drugiej, przyjazne nastawienie urzędów wobec przedsiębiorców. Nic więc dziwnego, że wielu biznesmenów – w tym naszych rodaków – zdecydowało się wybrać Wielka Brytanię na swoją „biznesową” ojczyznę. Jednak czy stan taki będzie trwać w „pobrexitowej” rzeczywistości? Czy przedsiębiorcy w UK mają się czego obawiać?

Brexit. Sytuacja ogólna

Niewątpliwie, wydarzenie tej miary co brexit, nie może nie mieć żadnych konsekwencji. Jednak odpowiedzią na pytanie czy będą one poważne, powinna być analiza przyczyn, dla których do brexitu w ogóle doszło. Otóż stało się tak, ponieważ społeczeństwo Wielkiej Brytanii było po prostu zmęczone nadmierną ingerencją organów unijnych w coraz więcej sfer życia (w tym oczywiście gospodarkę), a nie dlatego, że przeważyły postawy ksenofobiczne (chociaż takie też się pojawiały) zmierzające do izolacji Wielkiej Brytanii i zamknięcia się na zagraniczny kapitał oraz pracowników. Pozwala to stwierdzić, z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, że Zjednoczone Królestwo nadal będzie wyjątkowo atrakcyjną jurysdykcją dla przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sytuacja szczegółowa – zmiany

Na pewne zmiany muszą przygotować się firmy prowadzące handel transgraniczny – import lub eksport z UK. Zmieni się polityka celna, pojawią się nowe opłaty i konieczność składania nowych deklaracji. Jednakże na przygotowanie się do nowych warunków przedsiębiorcy będą mieli kilka miesięcy, nie powinien być to więc dla nich poważny problem, tym bardziej, że będą mogli korzystać z pomocy odpowiednich brytyjskich urzędów.

Sytuacja szczegółowa – co pozostanie

Generalnie rzecz ujmując, nie zmieni się nic, co do tej pory przyciągało zagranicznych inwestorów – w tym Polaków – pod skrzydła Wielkiej Brytanii. Z warunków panujących w naszym kraju doskonale zdaje sobie sprawę każdy właściciel firmy zarejestrowanej na jego terenie. Tym bardziej zatem doceni to, co oferuje mu Wielka Brytania.

Urzędy

REKLAMA

Wizytówką stosunku Brytyjskich urzędów do przedsiębiorców jest przyjazne nastawienie – nastawienie na współpracę, pomoc i ułatwienie działalności. Jest to jak najbardziej racjonalne, ponieważ z punktu widzenia ekonomii, o wiele bardziej opłaca się pomóc firmie w jej pracy i utrzymaniu się na rynku, co wiąże się z opłacanymi regularnie podatkami, niż poprzez szafowanie karami finansowymi doprowadzić ją do upadku. Ewentualne kontrole spółek brytyjskich są rzadkie, nie utrudniają pracy firmie, a ewentualne uchybienia są wyjaśniane i naprawiane. Kary nakładane na firmy nie są zjawiskiem częstym. Jak to wygląda w Polsce? Wie o tym każdy przedsiębiorca, w którego progi zawitali urzędowi kontrolerzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nic nie wskazuje na to, aby po brexicie sytuacja taka miała się zmienić.

Podatki

Często można spotkać się z opinią, że „w Anglii są niskie podatki”. Czy jest to prawda? I tak i nie. Z jednej bowiem strony, stawki podatku w UK nie odbiegają znacząco od średniej europejskiej. Z drugiej jednak strony, w UK istnieją  odpowiednie przepisy, pozwalające na wypłatę wynagrodzeń w różnych, korzystniej opodatkowanych formach, takich jak np. dywidendy czy pensje dyrektorskie, sprawiające że właściwa, opodatkowana według zasad ogólnych pensja nie przekracza wysokości kwoty wolnej od podatku. Jest to procedura najzupełniej legalna, nazywana optymalizacją podatkową, tak więc stosujący je przedsiębiorca nie musi obawiać się żadnych konsekwencji. Druga sprawa, to wspomniana kwota wolna od podatku – nie dość że bardzo wysoka, to jeszcze wciąż rosnąca. Tak się bowiem prezentowała na przestrzeni ostatnich lat:

- lata 2019/2020 – kwota wolna:12.500 GBP

- lata 2018/2019 – kwota wolna:11.850 GBP

- lata 2017/2018 – kwota wolna: 11.500 GBP

- lata 2016/2017 – kwota wolna: 11.000 GBP

- lata 2015/2016 – kwota wolna: 10.600 GBP

Nie można tej sytuacji porównywać z realiami polskimi, gdzie kwota wolna od podatku jest symboliczna, a takie rozwiązania jak dywidendy czy pensje dyrektorskie pozostają w strefie marzeń. Nawet więc UK poza Unią Europejską jest godnym do rozważenia miejscem gdzie można założyć firmę.

Ubezpieczenia społeczne

Co mają wspólnego polskie składki na ZUS z brytyjską kwota wolną od podatku? Stale rosną. To prawda, składki ubezpieczeniowe w Polsce są prawdziwą zmorą przedsiębiorców, ponieważ trzeba je opłacać bez względu na uzyskany dochód. W UK natomiast zależą one właśnie od dochodu. Jeżeli nie przekroczy konkretnej stawki, przedsiębiorca nie płaci składek. To kolejny argument przemawiający za „przeprowadzką” do UK. Nawet po brexicie.

Niezależność

Nie od dziś wiadomo, że Unia Europejska ostatnimi laty coraz bardziej koncentruje się na sprawach politycznych i ideologicznych, a w sferze gospodarczej faworyzuje jedne państwa kosztem innych (przykładem mogą być wynagrodzenia dla pracowników delegowanych). Pobrexitowa Wielka Brytania – poza innymi zaletami – może też stać się bezpiecznym azylem dla wszystkich tych przedsiębiorców, którzy obawiają się, że kontrowersyjne decyzje Brukseli uderzą w tę gałąź gospodarki, lub ten kraj, który reprezentują.

Prestiż

W Unii Europejskiej, czy poza nią, UK jest wciąż jedną z najprężniejszych gospodarek na świecie, a zarejestrowane w niej firmy cieszą się szacunkiem pod każda szerokością geograficzną. Daje to o wiele większe szanse na znalezienie potencjalnych inwestorów z innych krajów, niż praca pod szyldem mniej znanej jurysdykcji.

Brexit. Konkluzja

Strach ma wielkie oczy. A w rzeczywistości? Owszem, właściciele firm zajmujących się handlem transgranicznym, będą musieli zapoznać się z nowymi, „pobrexitowymi” warunkami, ale po pierwsze będą mieli na to kilka miesięcy, a po drugie, każdy biznesmen ta czy inaczej musi liczyć się z tym, że przepisy prawa zmienią się lub pojawią nowe, a w związku z tym musi umieć przystosować się do  nowej rzeczywistości. Nowe zasady po brexicie nie powinny więc stanowić dla niego większego problemu. Ale co ważniejsze,  ogólne zasady dotyczące zakładania i prowadzenia różnego typu spółek, korzystne rozwiązania podatkowe, minimalna biurokracja i przyjazne nastawienie urzędów, nie mówiąc już o międzynarodowej renomie brytyjskich firm, nie tylko nie ulegną pogorszeniu, ale wręcz przeciwnie, mogą nawet jeszcze się polepszyć.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA