REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Firma w Anglii po brexicie
Firma w Anglii po brexicie

REKLAMA

REKLAMA

Brexit. Wielka Brytania znana jest w świecie, jako jeden z najbardziej przyjaznych biznesowi krajów. Na opinię tę wpływają z jednej strony rozwiązania prawne, a z drugiej, przyjazne nastawienie urzędów wobec przedsiębiorców. Nic więc dziwnego, że wielu biznesmenów – w tym naszych rodaków – zdecydowało się wybrać Wielka Brytanię na swoją „biznesową” ojczyznę. Jednak czy stan taki będzie trwać w „pobrexitowej” rzeczywistości? Czy przedsiębiorcy w UK mają się czego obawiać?

Brexit. Sytuacja ogólna

Niewątpliwie, wydarzenie tej miary co brexit, nie może nie mieć żadnych konsekwencji. Jednak odpowiedzią na pytanie czy będą one poważne, powinna być analiza przyczyn, dla których do brexitu w ogóle doszło. Otóż stało się tak, ponieważ społeczeństwo Wielkiej Brytanii było po prostu zmęczone nadmierną ingerencją organów unijnych w coraz więcej sfer życia (w tym oczywiście gospodarkę), a nie dlatego, że przeważyły postawy ksenofobiczne (chociaż takie też się pojawiały) zmierzające do izolacji Wielkiej Brytanii i zamknięcia się na zagraniczny kapitał oraz pracowników. Pozwala to stwierdzić, z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, że Zjednoczone Królestwo nadal będzie wyjątkowo atrakcyjną jurysdykcją dla przedsiębiorców.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sytuacja szczegółowa – zmiany

Na pewne zmiany muszą przygotować się firmy prowadzące handel transgraniczny – import lub eksport z UK. Zmieni się polityka celna, pojawią się nowe opłaty i konieczność składania nowych deklaracji. Jednakże na przygotowanie się do nowych warunków przedsiębiorcy będą mieli kilka miesięcy, nie powinien być to więc dla nich poważny problem, tym bardziej, że będą mogli korzystać z pomocy odpowiednich brytyjskich urzędów.

Sytuacja szczegółowa – co pozostanie

Generalnie rzecz ujmując, nie zmieni się nic, co do tej pory przyciągało zagranicznych inwestorów – w tym Polaków – pod skrzydła Wielkiej Brytanii. Z warunków panujących w naszym kraju doskonale zdaje sobie sprawę każdy właściciel firmy zarejestrowanej na jego terenie. Tym bardziej zatem doceni to, co oferuje mu Wielka Brytania.

Urzędy

REKLAMA

Wizytówką stosunku Brytyjskich urzędów do przedsiębiorców jest przyjazne nastawienie – nastawienie na współpracę, pomoc i ułatwienie działalności. Jest to jak najbardziej racjonalne, ponieważ z punktu widzenia ekonomii, o wiele bardziej opłaca się pomóc firmie w jej pracy i utrzymaniu się na rynku, co wiąże się z opłacanymi regularnie podatkami, niż poprzez szafowanie karami finansowymi doprowadzić ją do upadku. Ewentualne kontrole spółek brytyjskich są rzadkie, nie utrudniają pracy firmie, a ewentualne uchybienia są wyjaśniane i naprawiane. Kary nakładane na firmy nie są zjawiskiem częstym. Jak to wygląda w Polsce? Wie o tym każdy przedsiębiorca, w którego progi zawitali urzędowi kontrolerzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nic nie wskazuje na to, aby po brexicie sytuacja taka miała się zmienić.

Podatki

Często można spotkać się z opinią, że „w Anglii są niskie podatki”. Czy jest to prawda? I tak i nie. Z jednej bowiem strony, stawki podatku w UK nie odbiegają znacząco od średniej europejskiej. Z drugiej jednak strony, w UK istnieją  odpowiednie przepisy, pozwalające na wypłatę wynagrodzeń w różnych, korzystniej opodatkowanych formach, takich jak np. dywidendy czy pensje dyrektorskie, sprawiające że właściwa, opodatkowana według zasad ogólnych pensja nie przekracza wysokości kwoty wolnej od podatku. Jest to procedura najzupełniej legalna, nazywana optymalizacją podatkową, tak więc stosujący je przedsiębiorca nie musi obawiać się żadnych konsekwencji. Druga sprawa, to wspomniana kwota wolna od podatku – nie dość że bardzo wysoka, to jeszcze wciąż rosnąca. Tak się bowiem prezentowała na przestrzeni ostatnich lat:

- lata 2019/2020 – kwota wolna:12.500 GBP

- lata 2018/2019 – kwota wolna:11.850 GBP

- lata 2017/2018 – kwota wolna: 11.500 GBP

- lata 2016/2017 – kwota wolna: 11.000 GBP

- lata 2015/2016 – kwota wolna: 10.600 GBP

Nie można tej sytuacji porównywać z realiami polskimi, gdzie kwota wolna od podatku jest symboliczna, a takie rozwiązania jak dywidendy czy pensje dyrektorskie pozostają w strefie marzeń. Nawet więc UK poza Unią Europejską jest godnym do rozważenia miejscem gdzie można założyć firmę.

Ubezpieczenia społeczne

Co mają wspólnego polskie składki na ZUS z brytyjską kwota wolną od podatku? Stale rosną. To prawda, składki ubezpieczeniowe w Polsce są prawdziwą zmorą przedsiębiorców, ponieważ trzeba je opłacać bez względu na uzyskany dochód. W UK natomiast zależą one właśnie od dochodu. Jeżeli nie przekroczy konkretnej stawki, przedsiębiorca nie płaci składek. To kolejny argument przemawiający za „przeprowadzką” do UK. Nawet po brexicie.

Niezależność

Nie od dziś wiadomo, że Unia Europejska ostatnimi laty coraz bardziej koncentruje się na sprawach politycznych i ideologicznych, a w sferze gospodarczej faworyzuje jedne państwa kosztem innych (przykładem mogą być wynagrodzenia dla pracowników delegowanych). Pobrexitowa Wielka Brytania – poza innymi zaletami – może też stać się bezpiecznym azylem dla wszystkich tych przedsiębiorców, którzy obawiają się, że kontrowersyjne decyzje Brukseli uderzą w tę gałąź gospodarki, lub ten kraj, który reprezentują.

Prestiż

W Unii Europejskiej, czy poza nią, UK jest wciąż jedną z najprężniejszych gospodarek na świecie, a zarejestrowane w niej firmy cieszą się szacunkiem pod każda szerokością geograficzną. Daje to o wiele większe szanse na znalezienie potencjalnych inwestorów z innych krajów, niż praca pod szyldem mniej znanej jurysdykcji.

Brexit. Konkluzja

Strach ma wielkie oczy. A w rzeczywistości? Owszem, właściciele firm zajmujących się handlem transgranicznym, będą musieli zapoznać się z nowymi, „pobrexitowymi” warunkami, ale po pierwsze będą mieli na to kilka miesięcy, a po drugie, każdy biznesmen ta czy inaczej musi liczyć się z tym, że przepisy prawa zmienią się lub pojawią nowe, a w związku z tym musi umieć przystosować się do  nowej rzeczywistości. Nowe zasady po brexicie nie powinny więc stanowić dla niego większego problemu. Ale co ważniejsze,  ogólne zasady dotyczące zakładania i prowadzenia różnego typu spółek, korzystne rozwiązania podatkowe, minimalna biurokracja i przyjazne nastawienie urzędów, nie mówiąc już o międzynarodowej renomie brytyjskich firm, nie tylko nie ulegną pogorszeniu, ale wręcz przeciwnie, mogą nawet jeszcze się polepszyć.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA