REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypadek komunikacyjny w Wielkiej Brytanii po Brexit. Prawa poszkodowanego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Wypadek komunikacyjny w Wielkiej Brytanii po Brexit. Prawa poszkodowanego
Wypadek komunikacyjny w Wielkiej Brytanii po Brexit. Prawa poszkodowanego

REKLAMA

REKLAMA

Wypadek komunikacyjny jest wydarzeniem wyjątkowo niepożądanym, ale takim, które może przytrafić się każdemu w każdej chwili i wszędzie. Jego konsekwencje wyrażane w postaci strat materialnych i uszczerbków na zdrowiu mogą być różne. Ważne, aby w razie zaistnienia takiej sytuacji mieć możliwość rekompensaty wynikłych szkód, w całości bądź w odpowiedniej części. Jakie w tym zakresie prawa i możliwości posiada osoba poszkodowana w wypadku komunikacyjnym na terenie Wielkiej Brytanii po Brexit?

Wypadek komunikacyjny - prawo do pełnego odszkodowania

Zakładając, że do wypadku doszło bez jakiejkolwiek winy osoby poszkodowanej, brytyjskie prawo przyznaje jej możliwość uzyskania pełnego odszkodowania za zaistniałe szkody, nawet wtedy kiedy nie posiadała ona prywatnego ubezpieczenia, oraz kiedy nie był ubezpieczony sprawca. Trzeba też pamiętać, że pod definicję poszkodowanego w wypadku komunikacyjnym podchodzą w myśl brytyjskiego prawa nie tylko kierowcy, ale także pasażerowie samochodów i środków transportu zbiorowego, motocykliści, rowerzyści oraz piesi.

REKLAMA

Co obejmuje prawo do pełnego odszkodowania?

Na „szczęście” dla poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych na terenie UK, zakres odszkodowania pełnego jest bardzo szeroki; obejmuje on:

- zadośćuczynienie za szkody fizyczne, czyli po prostu uszkodzenia ciała

- zadośćuczynienia za szkody psychiczne (stres, stany lękowe, urazy psychiczne)

- zwrot kosztów za naprawę uszkodzonego pojazdu (ewentualnie rekompensatę za zniszczony pojazd) oraz za wynajem pojazdu zastępczego, używanego podczas naprawy pojazdu, który uległ wypadkowi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zwrot kosztów transportu medycznego, leczenia i rehabilitacji

- rekompensatę za dochody utracone na skutek czasowej lub trwałej niezdolności do pracy, będącej skutkiem wypadku. W tym przypadku rozróżniamy dwa rodzaje szkód: damnum emergens, czyli szkoda rzeczywista, dosyć łatwa do oszacowania (np. jeżeli zarabiam miesięcznie 4 000 GBP, a na skutek wypadku 3 miesiące nie mogłem pracować, to damnum emergens wyniesie 12 000 GBP). Druga, to lucrum cessans czyli szkoda potencjalna – zysk, który teoretycznie mógłbym osiągnąć długoterminowo, gdyby nie wypadek (np. pianista wskutek wypadku stracił dłoń; wtedy należy oszacować - uwzględniając jego umiejętności, potencjalną częstotliwość koncertów, spodziewaną gażę, stopę inflacji itp - wysokość poniesionej szkody)

Prawo do odszkodowania częściowego

Może zdarzyć się tak, że niemożliwe będzie wskazania jednego winowajcy zaistniałego wypadku... z tej prostej przyczyny, że będzie ich kilku. Oczywiście nie oznacza to utraty prawa do uzyskania odszkodowania, ale jego modyfikację – zamieni się ono w prawo do uzyskania częściowego odszkodowania. Jego wysokość zostanie ustalona proporcjonalnie do stopnia zawinienia osoby ubiegającej się o rzeczone odszkodowanie.

Prawo do równego traktowania

Brytyjskie przepisy nie różnicują ofiar wypadków ze względu na ich obywatelstwo czy narodowość. Dlatego też, każde osoba, niezależnie skąd pochodzi, ma dokładnie takie samo prawo i szanse na uzyskanie godziwego odszkodowania za straty powstałe w wyniku wypadku komunikacyjnego.

Prawo do tłumacza

Chociaż język angielski jest jednym z najpowszechniej używanych na świecie, nikt nie ma obowiązku biegle nim władać. Dlatego też obcokrajowcy, ulegający wypadkowi na terenie UK mają prawo do otrzymania pomocy biegłego tłumacza. Jest to o tyle istotne, że ewentualne postępowanie sądowe może wymagać posługiwania się specjalistycznym językiem medycznym, technicznym i prawniczym. Tak więc nawet osoba władająca językiem angielskim powinna skorzystać z takowego prawa.

Prawo do pomocy ze strony Motor Insurer Bureau

Na początek należy wyjaśnić, czym jest Motor Insurer Bureau – otóż jest to specjalny fundusz utworzony przez angielskie towarzystwa ubezpieczeniowe, którego zadaniem jest zadbanie o to, aby ofiary wypadków komunikacyjnych miały możliwość uzyskania odszkodowania nawet wtedy, kiedy sprawca wypadku nie był ubezpieczony. A zatem, nawet w opisanej wyżej sytuacji, w której winowajca wypadku nie posiadał ubezpieczenia, prawo do jego uzyskania przez ofiarę nie wygasa, właśnie ze względu na istnienie MIB.

Łukasz Kaźmierczak, właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Zostańmy w kontakcie: www.sos-bphc.com/YouTube/Facebook

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury. Czy ktoś się w tym połapie?

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA

KSeF już nadchodzi! Skarbówka przejmuje faktury od 2026 roku! Kto jest zobowiązany do korzystania z KSeF, a kto jest wyłączony?

Od 1 lutego 2026 r. żadna firma nie ucieknie przed KSeF. Wszystkie faktury trafią do centralnego systemu skarbowego, a przedsiębiorcy będą musieli wystawiać je wyłącznie w nowym formacie. Najwięksi podatnicy wejdą w obowiązek pierwsi, a reszta już od kwietnia 2026 r. Sprawdź, kto i kiedy zostanie objęty nowymi rygorami – i jakie wyjątki jeszcze ratują niektórych z obowiązkowego e-fakturowania.

Nowe prawo ratuje rolników przed komornikiem! Teraz egzekucje długów wstrzymane po złożeniu wniosku do KOWR

Rolnicy w tarapatach finansowych zyskali tarczę ochronną. Dzięki nowelizacji ustawy o restrukturyzacji zadłużenia złożenie wniosku do Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa wstrzymuje egzekucję komorniczą. Zmiana ma dać czas na rozmowy z wierzycielami, ułatwić restrukturyzację i uchronić tysiące gospodarstw przed nagłą utratą majątku. To krok, który eksperci określają jako bardzo istotny dla bezpieczeństwa produkcji żywności w Polsce.

KSeF 2026: Tryb offline24, offline, awaria i awaria całkowita - co trzeba wiedzieć? MF wyjaśnia

Nowe przepisy dotyczące Krajowego Systemu e-Faktur, które wejdą w życie od lutego 2026 r., przewidują różne procedury na wypadek problemów technicznych i awarii systemu. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, czym różni się tryb offline24, tryb offline, tryb awaryjny oraz procedura na wypadek awarii całkowitej – a także jakie obowiązki w zakresie wystawiania, przesyłania i udostępniania faktur będą spoczywać na podatnikach w każdej z tych sytuacji.

KSeF 2.0: Wielka rewolucja w fakturowaniu i VAT! Co dokładnie się zmieni i kogo obejmą nowe przepisy?

KSeF wchodzi na stałe i już od 2026 roku każda faktura będzie musiała być wystawiona elektronicznie. Nowa ustawa całkowicie zmienia zasady rozliczeń i obejmie zarówno podatników czynnych, jak i zwolnionych z VAT. To największa rewolucja w fakturowaniu od lat.

REKLAMA

Od kwietnia 2026 r. bez KSeF nie wystawisz żadnej faktury. To prosta droga do paraliżu rozliczeń firmy

Od 2026 r. KSeF stanie się obowiązkiem dla wszystkich przedsiębiorców w Polsce. System zmieni sposób wystawiania faktur, obieg dokumentów i współpracę z księgowością. W zamian przewidziano m.in. szybszy zwrot VAT. Eksperci podkreślają jednak, że firmy powinny rozpocząć przygotowania już teraz – zwlekanie może skończyć się paraliżem rozliczeń.

Rewolucja w fakturach: już od 2026 KSeF obowiązkowy dla wszystkich! Firmy mają mniej czasu, niż myślą

Mamy już ustawę wprowadzającą obowiązkowy Krajowy System e-Faktur. Od lutego 2026 r. część przedsiębiorców straci możliwość wystawiania tradycyjnych faktur, a od kwietnia – wszyscy podatnicy VAT będą musieli korzystać wyłącznie z KSeF. Eksperci ostrzegają: realnego czasu na wdrożenie jest dużo mniej, niż się wydaje.

REKLAMA