REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wypadek komunikacyjny w Wielkiej Brytanii po Brexit. Prawa poszkodowanego

Łukasz Kaźmierczak
właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Wypadek komunikacyjny w Wielkiej Brytanii po Brexit. Prawa poszkodowanego
Wypadek komunikacyjny w Wielkiej Brytanii po Brexit. Prawa poszkodowanego

REKLAMA

REKLAMA

Wypadek komunikacyjny jest wydarzeniem wyjątkowo niepożądanym, ale takim, które może przytrafić się każdemu w każdej chwili i wszędzie. Jego konsekwencje wyrażane w postaci strat materialnych i uszczerbków na zdrowiu mogą być różne. Ważne, aby w razie zaistnienia takiej sytuacji mieć możliwość rekompensaty wynikłych szkód, w całości bądź w odpowiedniej części. Jakie w tym zakresie prawa i możliwości posiada osoba poszkodowana w wypadku komunikacyjnym na terenie Wielkiej Brytanii po Brexit?

Wypadek komunikacyjny - prawo do pełnego odszkodowania

Zakładając, że do wypadku doszło bez jakiejkolwiek winy osoby poszkodowanej, brytyjskie prawo przyznaje jej możliwość uzyskania pełnego odszkodowania za zaistniałe szkody, nawet wtedy kiedy nie posiadała ona prywatnego ubezpieczenia, oraz kiedy nie był ubezpieczony sprawca. Trzeba też pamiętać, że pod definicję poszkodowanego w wypadku komunikacyjnym podchodzą w myśl brytyjskiego prawa nie tylko kierowcy, ale także pasażerowie samochodów i środków transportu zbiorowego, motocykliści, rowerzyści oraz piesi.

REKLAMA

REKLAMA

Co obejmuje prawo do pełnego odszkodowania?

Na „szczęście” dla poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych na terenie UK, zakres odszkodowania pełnego jest bardzo szeroki; obejmuje on:

- zadośćuczynienie za szkody fizyczne, czyli po prostu uszkodzenia ciała

- zadośćuczynienia za szkody psychiczne (stres, stany lękowe, urazy psychiczne)

REKLAMA

- zwrot kosztów za naprawę uszkodzonego pojazdu (ewentualnie rekompensatę za zniszczony pojazd) oraz za wynajem pojazdu zastępczego, używanego podczas naprawy pojazdu, który uległ wypadkowi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- zwrot kosztów transportu medycznego, leczenia i rehabilitacji

- rekompensatę za dochody utracone na skutek czasowej lub trwałej niezdolności do pracy, będącej skutkiem wypadku. W tym przypadku rozróżniamy dwa rodzaje szkód: damnum emergens, czyli szkoda rzeczywista, dosyć łatwa do oszacowania (np. jeżeli zarabiam miesięcznie 4 000 GBP, a na skutek wypadku 3 miesiące nie mogłem pracować, to damnum emergens wyniesie 12 000 GBP). Druga, to lucrum cessans czyli szkoda potencjalna – zysk, który teoretycznie mógłbym osiągnąć długoterminowo, gdyby nie wypadek (np. pianista wskutek wypadku stracił dłoń; wtedy należy oszacować - uwzględniając jego umiejętności, potencjalną częstotliwość koncertów, spodziewaną gażę, stopę inflacji itp - wysokość poniesionej szkody)

Prawo do odszkodowania częściowego

Może zdarzyć się tak, że niemożliwe będzie wskazania jednego winowajcy zaistniałego wypadku... z tej prostej przyczyny, że będzie ich kilku. Oczywiście nie oznacza to utraty prawa do uzyskania odszkodowania, ale jego modyfikację – zamieni się ono w prawo do uzyskania częściowego odszkodowania. Jego wysokość zostanie ustalona proporcjonalnie do stopnia zawinienia osoby ubiegającej się o rzeczone odszkodowanie.

Prawo do równego traktowania

Brytyjskie przepisy nie różnicują ofiar wypadków ze względu na ich obywatelstwo czy narodowość. Dlatego też, każde osoba, niezależnie skąd pochodzi, ma dokładnie takie samo prawo i szanse na uzyskanie godziwego odszkodowania za straty powstałe w wyniku wypadku komunikacyjnego.

Prawo do tłumacza

Chociaż język angielski jest jednym z najpowszechniej używanych na świecie, nikt nie ma obowiązku biegle nim władać. Dlatego też obcokrajowcy, ulegający wypadkowi na terenie UK mają prawo do otrzymania pomocy biegłego tłumacza. Jest to o tyle istotne, że ewentualne postępowanie sądowe może wymagać posługiwania się specjalistycznym językiem medycznym, technicznym i prawniczym. Tak więc nawet osoba władająca językiem angielskim powinna skorzystać z takowego prawa.

Prawo do pomocy ze strony Motor Insurer Bureau

Na początek należy wyjaśnić, czym jest Motor Insurer Bureau – otóż jest to specjalny fundusz utworzony przez angielskie towarzystwa ubezpieczeniowe, którego zadaniem jest zadbanie o to, aby ofiary wypadków komunikacyjnych miały możliwość uzyskania odszkodowania nawet wtedy, kiedy sprawca wypadku nie był ubezpieczony. A zatem, nawet w opisanej wyżej sytuacji, w której winowajca wypadku nie posiadał ubezpieczenia, prawo do jego uzyskania przez ofiarę nie wygasa, właśnie ze względu na istnienie MIB.

Łukasz Kaźmierczak, właściciel kancelarii odszkodowawczej SOS BPHC
Zostańmy w kontakcie: www.sos-bphc.com/YouTube/Facebook

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA