REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią
Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu przedsiębiorców koniec roku upłynął pod znakiem przygotowań do Brexit, a dokładnie do zbliżającego się zakończenia okresu przejściowego. Chociaż formalnie Wielka Brytania (WB) przestała należeć do Unii Europejskiej (UE) na początku tego roku (1.02.2020 r.), to do końca grudnia 2020 r. obowiązywał okres przejściowy, podczas którego z perspektywy przedsiębiorców wysyłających towary do WB i importujących towary z WB niewiele się zmieniło. Duże zmiany czekają nas natomiast na początku 2021 r. Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia została ogłoszona informacja o sfinalizowaniu negocjacji umowy regulującej wzajemne relacje WB i UE po zakończeniu okresu przejściowego.

0% stawka celna w imporcie

Z perspektywy przedsiębiorców importujących i eksportujących towary jedną z najbardziej wyczekiwanych była informacja o tym, że cła importowe będą wynosić 0%. Trzeba jednak pamiętać, że zastosowanie 0% cła nie jest bezwarunkowe.
Konieczne będzie udokumentowanie, że importowane towary posiadają odpowiednie pochodzenie celne. Dla wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych, którzy do tej pory działali wyłącznie na rynku UE oznacza to, że muszą zmierzyć się z całym skomplikowanym systemem ustalania i dokumentowania pochodzenia celnego.
W tym kontekście trzeba mieć na uwadze, że reguły dotyczące ustalania pochodzenia celnego są często skomplikowane i nie zawsze intuicyjne. Jednocześnie niespełnienie kryteriów pochodzenia celnego, nawet w przypadku wystawienia stosownych dokumentów potwierdzających pochodzenie celne może mieć poważne skutki (na przykład konieczność zapłacenia standardowych ceł, a w skrajnych sytuacjach nawet ceł antydumpingowych).

REKLAMA

Autopromocja

Formalności celne

Wielka Brytania nie będzie już traktowana jako państwo należącego do Unii Celnej UE. W praktyce oznacza to, że transport towarów przez granicę UE-WB będzie wymagał dopełnienia formalności celnych. Z jednej strony wiąże się to z dodatkowymi formalnościami oraz kosztami administracyjnymi, a z drugiej kontrole celne mogą prowadzić do opóźnień i zakłóceń łańcucha logistycznego.

Import/eksport w rozliczeniach VAT

Warto również pamiętać, że import oraz eksport towarów jest opodatkowany według innych zasad niż transakcje wewnątrzunijne. Różne są wymogi dokumentacyjne, mechanizmy rozliczeń i terminy. Na przykład rozliczenie VAT w sposób neutralny finansowo jest generalnie zasadą w przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, natomiast zastosowanie podobnego mechanizmu rozliczeń dla importu towarów wymaga spełnienia dodatkowych wymogów. Co istotne, należy pamiętać, że nie w każdym przypadku istnieje możliwość odliczenia VAT importowego. W niektórych sytuacjach może się wręcz okazać, że VAT należny z tytułu importu będzie stałym kosztem transakcji. Niewątpliwie wymaga to wnikliwej analizy.

Wynegocjowanie umowy UE-WB – co dalej?

Wynegocjowana umowa dotyczy nie tylko kwestii ściśle związanych z rozliczeniami celnymi. Odnosi się również do wielu innych obszarów (na przykład do kwestii wymogów technicznych, standardów jakości i bezpieczeństwa, itp.).

Warto również pamiętać, że umowa wymaga jeszcze formalnego zatwierdzenia, zarówno po stronie UE jak i WB. Niemniej istotne jest to, że umowa będzie „prowizorycznie” obowiązywać do 28 lutego 2021 r., co powinno pozwolić na sfinalizowanie wszystkich formalności związanych z jej zatwierdzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynegocjowana umowa jest obszernym dokumentem, który szczegółowo reguluje wiele obszarów. Umowa wymaga szczegółowego przeanalizowania, aby mieć pewność, że wszystkie warunki niezbędne do skorzystania z rozwiązań w niej przewidzianych zostały spełnione. Niewątpliwie jest to duże wyzwanie, z którym dziś mierzy się wielu przedsiębiorców.

Rafał Zajączkowski, Doradca podatkowy, Partner Associate, Deloitte

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister Neneman: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA

Zmiany w ordynacji podatkowej

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja Podatkowa oraz niektórych innych ustaw został opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Projekt ten skupiać się miał przede wszystkim na zwiększeniu efektywności organów podatkowych, ale również na tym by współpraca między organami a podatnikami przebiegała sprawniej a relacje miedzy nimi uległy poprawie. Pomimo tak zarysowanych celów nie wszystkie wprowadzone zmiany będą na rękę podatnikom i skorzystają na nich przede wszystkim organy podatkowe.

Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

REKLAMA