REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią
Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu przedsiębiorców koniec roku upłynął pod znakiem przygotowań do Brexit, a dokładnie do zbliżającego się zakończenia okresu przejściowego. Chociaż formalnie Wielka Brytania (WB) przestała należeć do Unii Europejskiej (UE) na początku tego roku (1.02.2020 r.), to do końca grudnia 2020 r. obowiązywał okres przejściowy, podczas którego z perspektywy przedsiębiorców wysyłających towary do WB i importujących towary z WB niewiele się zmieniło. Duże zmiany czekają nas natomiast na początku 2021 r. Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia została ogłoszona informacja o sfinalizowaniu negocjacji umowy regulującej wzajemne relacje WB i UE po zakończeniu okresu przejściowego.

0% stawka celna w imporcie

Z perspektywy przedsiębiorców importujących i eksportujących towary jedną z najbardziej wyczekiwanych była informacja o tym, że cła importowe będą wynosić 0%. Trzeba jednak pamiętać, że zastosowanie 0% cła nie jest bezwarunkowe.
Konieczne będzie udokumentowanie, że importowane towary posiadają odpowiednie pochodzenie celne. Dla wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych, którzy do tej pory działali wyłącznie na rynku UE oznacza to, że muszą zmierzyć się z całym skomplikowanym systemem ustalania i dokumentowania pochodzenia celnego.
W tym kontekście trzeba mieć na uwadze, że reguły dotyczące ustalania pochodzenia celnego są często skomplikowane i nie zawsze intuicyjne. Jednocześnie niespełnienie kryteriów pochodzenia celnego, nawet w przypadku wystawienia stosownych dokumentów potwierdzających pochodzenie celne może mieć poważne skutki (na przykład konieczność zapłacenia standardowych ceł, a w skrajnych sytuacjach nawet ceł antydumpingowych).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Formalności celne

Wielka Brytania nie będzie już traktowana jako państwo należącego do Unii Celnej UE. W praktyce oznacza to, że transport towarów przez granicę UE-WB będzie wymagał dopełnienia formalności celnych. Z jednej strony wiąże się to z dodatkowymi formalnościami oraz kosztami administracyjnymi, a z drugiej kontrole celne mogą prowadzić do opóźnień i zakłóceń łańcucha logistycznego.

Import/eksport w rozliczeniach VAT

Warto również pamiętać, że import oraz eksport towarów jest opodatkowany według innych zasad niż transakcje wewnątrzunijne. Różne są wymogi dokumentacyjne, mechanizmy rozliczeń i terminy. Na przykład rozliczenie VAT w sposób neutralny finansowo jest generalnie zasadą w przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, natomiast zastosowanie podobnego mechanizmu rozliczeń dla importu towarów wymaga spełnienia dodatkowych wymogów. Co istotne, należy pamiętać, że nie w każdym przypadku istnieje możliwość odliczenia VAT importowego. W niektórych sytuacjach może się wręcz okazać, że VAT należny z tytułu importu będzie stałym kosztem transakcji. Niewątpliwie wymaga to wnikliwej analizy.

Wynegocjowanie umowy UE-WB – co dalej?

Wynegocjowana umowa dotyczy nie tylko kwestii ściśle związanych z rozliczeniami celnymi. Odnosi się również do wielu innych obszarów (na przykład do kwestii wymogów technicznych, standardów jakości i bezpieczeństwa, itp.).

REKLAMA

Warto również pamiętać, że umowa wymaga jeszcze formalnego zatwierdzenia, zarówno po stronie UE jak i WB. Niemniej istotne jest to, że umowa będzie „prowizorycznie” obowiązywać do 28 lutego 2021 r., co powinno pozwolić na sfinalizowanie wszystkich formalności związanych z jej zatwierdzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynegocjowana umowa jest obszernym dokumentem, który szczegółowo reguluje wiele obszarów. Umowa wymaga szczegółowego przeanalizowania, aby mieć pewność, że wszystkie warunki niezbędne do skorzystania z rozwiązań w niej przewidzianych zostały spełnione. Niewątpliwie jest to duże wyzwanie, z którym dziś mierzy się wielu przedsiębiorców.

Rafał Zajączkowski, Doradca podatkowy, Partner Associate, Deloitte

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA