REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią
Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu przedsiębiorców koniec roku upłynął pod znakiem przygotowań do Brexit, a dokładnie do zbliżającego się zakończenia okresu przejściowego. Chociaż formalnie Wielka Brytania (WB) przestała należeć do Unii Europejskiej (UE) na początku tego roku (1.02.2020 r.), to do końca grudnia 2020 r. obowiązywał okres przejściowy, podczas którego z perspektywy przedsiębiorców wysyłających towary do WB i importujących towary z WB niewiele się zmieniło. Duże zmiany czekają nas natomiast na początku 2021 r. Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia została ogłoszona informacja o sfinalizowaniu negocjacji umowy regulującej wzajemne relacje WB i UE po zakończeniu okresu przejściowego.

0% stawka celna w imporcie

Z perspektywy przedsiębiorców importujących i eksportujących towary jedną z najbardziej wyczekiwanych była informacja o tym, że cła importowe będą wynosić 0%. Trzeba jednak pamiętać, że zastosowanie 0% cła nie jest bezwarunkowe.
Konieczne będzie udokumentowanie, że importowane towary posiadają odpowiednie pochodzenie celne. Dla wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych, którzy do tej pory działali wyłącznie na rynku UE oznacza to, że muszą zmierzyć się z całym skomplikowanym systemem ustalania i dokumentowania pochodzenia celnego.
W tym kontekście trzeba mieć na uwadze, że reguły dotyczące ustalania pochodzenia celnego są często skomplikowane i nie zawsze intuicyjne. Jednocześnie niespełnienie kryteriów pochodzenia celnego, nawet w przypadku wystawienia stosownych dokumentów potwierdzających pochodzenie celne może mieć poważne skutki (na przykład konieczność zapłacenia standardowych ceł, a w skrajnych sytuacjach nawet ceł antydumpingowych).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Formalności celne

Wielka Brytania nie będzie już traktowana jako państwo należącego do Unii Celnej UE. W praktyce oznacza to, że transport towarów przez granicę UE-WB będzie wymagał dopełnienia formalności celnych. Z jednej strony wiąże się to z dodatkowymi formalnościami oraz kosztami administracyjnymi, a z drugiej kontrole celne mogą prowadzić do opóźnień i zakłóceń łańcucha logistycznego.

Import/eksport w rozliczeniach VAT

Warto również pamiętać, że import oraz eksport towarów jest opodatkowany według innych zasad niż transakcje wewnątrzunijne. Różne są wymogi dokumentacyjne, mechanizmy rozliczeń i terminy. Na przykład rozliczenie VAT w sposób neutralny finansowo jest generalnie zasadą w przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, natomiast zastosowanie podobnego mechanizmu rozliczeń dla importu towarów wymaga spełnienia dodatkowych wymogów. Co istotne, należy pamiętać, że nie w każdym przypadku istnieje możliwość odliczenia VAT importowego. W niektórych sytuacjach może się wręcz okazać, że VAT należny z tytułu importu będzie stałym kosztem transakcji. Niewątpliwie wymaga to wnikliwej analizy.

Wynegocjowanie umowy UE-WB – co dalej?

Wynegocjowana umowa dotyczy nie tylko kwestii ściśle związanych z rozliczeniami celnymi. Odnosi się również do wielu innych obszarów (na przykład do kwestii wymogów technicznych, standardów jakości i bezpieczeństwa, itp.).

REKLAMA

Warto również pamiętać, że umowa wymaga jeszcze formalnego zatwierdzenia, zarówno po stronie UE jak i WB. Niemniej istotne jest to, że umowa będzie „prowizorycznie” obowiązywać do 28 lutego 2021 r., co powinno pozwolić na sfinalizowanie wszystkich formalności związanych z jej zatwierdzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynegocjowana umowa jest obszernym dokumentem, który szczegółowo reguluje wiele obszarów. Umowa wymaga szczegółowego przeanalizowania, aby mieć pewność, że wszystkie warunki niezbędne do skorzystania z rozwiązań w niej przewidzianych zostały spełnione. Niewątpliwie jest to duże wyzwanie, z którym dziś mierzy się wielu przedsiębiorców.

Rafał Zajączkowski, Doradca podatkowy, Partner Associate, Deloitte

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowelizacja ksh w 2026 r. Przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji, koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela oraz i inne zmiany

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

REKLAMA

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

REKLAMA

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA