REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią
Brexit - Trade and Cooperation Agreement – umowa między UE i Wielką Brytanią

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu przedsiębiorców koniec roku upłynął pod znakiem przygotowań do Brexit, a dokładnie do zbliżającego się zakończenia okresu przejściowego. Chociaż formalnie Wielka Brytania (WB) przestała należeć do Unii Europejskiej (UE) na początku tego roku (1.02.2020 r.), to do końca grudnia 2020 r. obowiązywał okres przejściowy, podczas którego z perspektywy przedsiębiorców wysyłających towary do WB i importujących towary z WB niewiele się zmieniło. Duże zmiany czekają nas natomiast na początku 2021 r. Tuż przed Świętami Bożego Narodzenia została ogłoszona informacja o sfinalizowaniu negocjacji umowy regulującej wzajemne relacje WB i UE po zakończeniu okresu przejściowego.

0% stawka celna w imporcie

Z perspektywy przedsiębiorców importujących i eksportujących towary jedną z najbardziej wyczekiwanych była informacja o tym, że cła importowe będą wynosić 0%. Trzeba jednak pamiętać, że zastosowanie 0% cła nie jest bezwarunkowe.
Konieczne będzie udokumentowanie, że importowane towary posiadają odpowiednie pochodzenie celne. Dla wielu przedsiębiorców, zwłaszcza tych, którzy do tej pory działali wyłącznie na rynku UE oznacza to, że muszą zmierzyć się z całym skomplikowanym systemem ustalania i dokumentowania pochodzenia celnego.
W tym kontekście trzeba mieć na uwadze, że reguły dotyczące ustalania pochodzenia celnego są często skomplikowane i nie zawsze intuicyjne. Jednocześnie niespełnienie kryteriów pochodzenia celnego, nawet w przypadku wystawienia stosownych dokumentów potwierdzających pochodzenie celne może mieć poważne skutki (na przykład konieczność zapłacenia standardowych ceł, a w skrajnych sytuacjach nawet ceł antydumpingowych).

REKLAMA

REKLAMA

Formalności celne

Wielka Brytania nie będzie już traktowana jako państwo należącego do Unii Celnej UE. W praktyce oznacza to, że transport towarów przez granicę UE-WB będzie wymagał dopełnienia formalności celnych. Z jednej strony wiąże się to z dodatkowymi formalnościami oraz kosztami administracyjnymi, a z drugiej kontrole celne mogą prowadzić do opóźnień i zakłóceń łańcucha logistycznego.

Import/eksport w rozliczeniach VAT

Warto również pamiętać, że import oraz eksport towarów jest opodatkowany według innych zasad niż transakcje wewnątrzunijne. Różne są wymogi dokumentacyjne, mechanizmy rozliczeń i terminy. Na przykład rozliczenie VAT w sposób neutralny finansowo jest generalnie zasadą w przypadku wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, natomiast zastosowanie podobnego mechanizmu rozliczeń dla importu towarów wymaga spełnienia dodatkowych wymogów. Co istotne, należy pamiętać, że nie w każdym przypadku istnieje możliwość odliczenia VAT importowego. W niektórych sytuacjach może się wręcz okazać, że VAT należny z tytułu importu będzie stałym kosztem transakcji. Niewątpliwie wymaga to wnikliwej analizy.

Wynegocjowanie umowy UE-WB – co dalej?

Wynegocjowana umowa dotyczy nie tylko kwestii ściśle związanych z rozliczeniami celnymi. Odnosi się również do wielu innych obszarów (na przykład do kwestii wymogów technicznych, standardów jakości i bezpieczeństwa, itp.).

REKLAMA

Warto również pamiętać, że umowa wymaga jeszcze formalnego zatwierdzenia, zarówno po stronie UE jak i WB. Niemniej istotne jest to, że umowa będzie „prowizorycznie” obowiązywać do 28 lutego 2021 r., co powinno pozwolić na sfinalizowanie wszystkich formalności związanych z jej zatwierdzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynegocjowana umowa jest obszernym dokumentem, który szczegółowo reguluje wiele obszarów. Umowa wymaga szczegółowego przeanalizowania, aby mieć pewność, że wszystkie warunki niezbędne do skorzystania z rozwiązań w niej przewidzianych zostały spełnione. Niewątpliwie jest to duże wyzwanie, z którym dziś mierzy się wielu przedsiębiorców.

Rafał Zajączkowski, Doradca podatkowy, Partner Associate, Deloitte

Źródło: Deloitte

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA