REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawowe zasady ustalania wartości celnej w imporcie

Deloitte
Audyt, konsulting, zarządzanie ryzykiem, doradztwo finansowe, podatkowe i prawne
Podstawowe zasady ustalania wartości celnej w imporcie
Podstawowe zasady ustalania wartości celnej w imporcie

REKLAMA

REKLAMA

Wartość celna jest jednym z kluczowych elementów wymiaru cła. Podstawą ustalenia wartości celnej jest co do zasady wartość transakcyjna. Metoda wartości transakcyjnej jest główną i najczęściej stosowaną w praktyce metodą ustalania wartości celnej. Czym jest wartość transakcyjna? Jakie są alternatywne metody ustalania wartości celnej?

Wartość celna – jeden z kluczowych elementów wymiaru cła

Wartość celna (obok klasyfikacji taryfowej oraz pochodzenia celnego) jest jednym z kluczowych elementów wpływających na wysokość należności celnych. Zdecydowana większość ceł jest obecnie określana od wartości, ad valorem. Cła są obliczane jako iloczyn stawki procentowej oraz podstawy naliczenia ceł, czyli wartości celnej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Definicja wartości celnej. Czym jest wartość transakcyjna?

Formalnie wartość celna została zdefiniowana w Unijnym Kodeksie Celnym (UKC) w następujący sposób: „Zasadniczą podstawą wartości celnej towarów jest wartość transakcyjna, tj. cena faktycznie zapłacona lub należna za towary, gdy zostały one sprzedane w celu wywozu na obszar celny Unii, w razie potrzeby skorygowana.” (art. 70 ust. 1 UKC).  Rozwinięcie i wyjaśnienie tej definicji, można odnaleźć w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE): „Wartość celna powinna zatem, kiedy tylko jest to możliwe, odzwierciedlać faktyczną wartość ekonomiczną przywożonych towarów i uwzględniać wszystkie elementy tych towarów, które przedstawiają wartość ekonomiczną.” (tak np. C‑509/19 pkt. 13).

Mimo, że definicja wartości celnej jest zwięzła, wprowadza szereg warunków, które rodzą liczne trudności praktyczne. W konsekwencji wartość celna jest przedmiotem szeregu komentarzy i różnych wytycznych, w tym publikowanych przez Komisję Europejską. Zagadnieniem tym również stosunkowo często zajmuje się TSUE (również w tym roku TSUE wydał kilka istotnych wyroków na temat ustalania wartości celnej).

Dla zastosowania metody wartości transakcyjnej konieczne jest ustalenie, czy mamy do czynienia ze sprzedażą, która została dokonana w celu wywozu do UE. Wbrew pozorom, w przypadku łańcuchowych transakcji, w których uczestniczy wiele podmiotów, ustalenie która sprzedaż jest tą, która może być uznana za podstawę wartości celnej nie zawsze jest łatwe. Z najnowszych wytycznych KE płynie wniosek, że importerzy nie mają dowolności w tym zakresie. W tego typu złożonych transakcjach tylko jedna sprzedaż może być podstawą ustalenia wartości celnej. Co do zasady, powinna być to transakcja bezpośrednio poprzedzająca fizyczne wprowadzenie towaru do UE. Kluczowy jest więc wybór tej jednej, właściwej transakcji. Jeśli importer nie jest w stanie ustalić, która transakcja powinna być podstawą do ustalenia wartości celnej lub nie posiada informacji o wartości towaru (ponieważ np. nabył towar już w UE i nie posiada wiedzy o cenach towaru we wcześniejszych transakcjach) konieczne będzie zastosowanie alternatywnych metod wyceny.

REKLAMA

Definicja wartości transakcyjnej zawiera odwołanie do faktycznej ceny za towary (zarówno zapłaconej jak i należnej), płaconej bezpośrednio sprzedającemu, ale również stronie trzeciej „na korzyść sprzedającego”. Dodatkowo cenę należy skorygować „w razie potrzeby”. Prawo celne (art. 71 i art. 72 UKC) zawiera szereg kosztów, które należy doliczyć (np. określone licencje, koszty transportu, prace inżynieryjne i techniczne) lub odliczyć od ceny płaconej za towary (np. określone koszty transportu, prace montażowe). Dobra wiadomość jest taka, że lista jest zamknięta, poza kosztami wymienionymi w UKC, inne elementy nie wpływają na wartość celną. Korekty dokonuje się jedynie w oparciu o „obiektywne i wymierne dane”.  Definicje poszczególnych kategorii kosztów wliczanych lub odliczanych od ceny faktycznie zapłaconej nie są jednak ostre. Z tego powodu, możemy znaleźć szereg wyroków TSUE, w których TSUE dokonuje wykładni przepisów celnych w tym zakresie. Niestety, nie wszystkie wyroki TSUE (jak np. wyrok C‑509/19) przynoszą jednoznaczne rozstrzygnięcia. Jak się wydaje, skomplikowanie współczesnych relacji handlowych i postęp technologiczny powoduje, że coraz częściej ustalenie wartości celnej będzie problematyczne i będzie wymagało kolejnych doprecyzowań lub wytycznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Alternatywne metody ustalania wartości celnej

Choć metoda wartości transakcyjnej jest główną i najczęściej stosowaną w praktyce metodą ustalania wartości celnej, prawo celne przewiduje również „zastępcze”/alternatywne metody wyceny towarów dla potrzeb celnych (art. 74 UKC). Jeśli nie jest możliwe ustalenie wartości celnej metodą transakcyjną należy odwołać się do wartości transakcyjnej towarów identycznych lub podobnych, a następnie ceny jednostkowej odsprzedaży w UE przywożonych towarów, towarów identycznych lub podobnych. Kolejną metodą ustalania wartości celnej jest metoda wartości kalkulowanej (polegającej na zsumowaniu szeregu kosztów/elementów ekonomicznych związanych z towarami). Natomiast, jeśli nie da się ustalić wartości celnej za pomocą żadnej z metod wskazanych powyżej, ustala się ją na podstawie metody „ostatniej szansy”, czyli „na podstawie danych dostępnych na obszarze celnym Unii”.

Co istotne, prawo celne nie pozostawia specjalnej swobody przy ustalaniu wartości celnej importowanych towarów. Poszczególne metody należy stosować w ściśle określonej kolejności. Dopiero jeśli nie jest możliwe zastosowanie określonej metody można i należy przejść do zastosowania następnej w kolejności metody alternatywnej. Wyjątek od tej zasady został przewidziany dla metody ceny jednostkowej i wartości kalkulowanej (na wniosek importera metoda wartości kalkulowanej może być zastosowana przed metodą ceny jednostkowej).

W praktyce należy pamiętać, że stosowanie alternatywnych metod ustalania wartości celnej wymaga posiadania informacji, które często nie są dostępne dla importerów (np. wartość towarów identycznych lub podobnych). Jednocześnie, ustalenie „faktycznej wartości ekonomicznej” w oparciu o „obiektywne i wymierne dane” może być trudne, jeśli zastosowane będą alternatywne metody wartościowania (np. odwołanie do subiektywnego i ocennego kryterium towarów „podobnych”). Stosowanie metod alternatywnych ustalania wartości celnej może prowadzić ostatecznie do tego, że importer w pewnym sensie utraci kontrolę nad kosztami importu (należności celnych i VAT importowego). Nie mając pewności, czy organy celne zaakceptują ustaloną wartość celną, oraz jakie dane zostaną przyjęte do zastosowania alternatywnych metod wartości celnej importer nie ma pewności jaka będzie ostateczna wysokość należności celno-podatkowych związanych z importem.

Rafał Zajączkowski, Partner Associate
Deloitte Doradztwo Podatkowe Dąbrowski i Wspólnicy sp.k.
Lider zespołu celnego Deloitte w Polsce

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA