REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umorzone subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają być zwolnione z podatku

Umorzone subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają być zwolnione z podatku
Umorzone subwencje z Tarczy Finansowej PFR mają być zwolnione z podatku

REKLAMA

REKLAMA

Subwencje z Tarczy Finansowej PFR a podatek. Zapowiedziane w Aktualizacji Programu Konwergencji zwolnienie z podatku umorzonych subwencji dla firm z Tarczy Finansowej PFR można przeprowadzić w ustawie, albo w rozporządzeniu o zaniechaniu poboru podatku - mówią PAP eksperci podatkowi.

Umorzone subwencje z Tarczy Finansowej PFR - zwolnienie z podatku

W przyjętej przez rząd pod koniec kwietnia 2021 r. Aktualizacji Programu Konwergencji wskazano, że planowane jest zaniechanie poboru podatku od wartości umorzonych zobowiązań z tytułu subwencji finansowanych z Polskiego Funduszu Rozwoju.
Doradca podatkowy w kancelarii KNDP Konrad Piłat, zauważył, że z zapowiedzi rządu wynika, iż beneficjenci pomocy nie będą musieli płacić podatku od umorzonych kwot wsparcia udzielonego w ramach PFR. Zaznaczył, że konkretne rozwiązania nie są jeszcze znane, niemniej taki skutek można uzyskać na kilka sposobów.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pierwszy to zmiana ustawy poprzez literalne wskazanie, że przychód z umorzenia nie podlega opodatkowaniu. Rozwiązanie to zastosowano już w przeszłości – do dochodu z tytułu umorzenia pożyczek dla mikroprzedsiębiorców w wysokości 5 tys. zł. "Z punktu widzenia przejrzystości systemu podatkowego nie wydaje się ono najlepsze. Ogólną zasadą jest bowiem, że umorzone przedsiębiorcom kwoty stanowią ich przychód podatkowy. Pojawia się zatem nie do końca uzasadniony wyjątek" - ocenia Piłat.

Inna, wskazana przez niego możliwość to wprowadzenie do ustaw podatkowych odpowiedniego zwolnienia z opodatkowania. Doradca podatkowy uważa, że najlepiej, aby zostało ono uzupełnione o doprecyzowanie przepisów dotyczących kosztów uzyskania przychodów – tak aby nie było żadnych wątpliwości, że wydatki sfinansowane z umorzonego wsparcia zmniejszają przychód.
"W przeciwnym wypadku mogłyby pojawić się wątpliwości, czy przedsiębiorca nie ma obowiązku zmniejszenia kosztów podatkowych sfinansowanych udzieloną pomocą. Ekonomiczny efekt, co do zasady, byłby taki sam, jak brak wprowadzenia zwolnienia. Z pewnością nie taki jest cel ustawodawcy i powinien on zostać jasno wyrażony w przepisach" - powiedział rozmówca PAP.

Dodał, że w Ordynacji podatkowej przewidziana jest jeszcze instytucja zaniechania poboru podatku. Zdaniem Piłata jej zaletą jest to, że można z niej skorzystać błyskawicznie: uprawnienie do wydania odpowiedniego rozporządzenia przysługuje bowiem ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych. Przesłanki mają charakter ogólny: uzasadniony interes publiczny lub ważny interes podatników. Według Piłata w ostatnich latach minister finansów coraz częściej korzystał z tego rozwiązania: w 2020 r. – 11 razy, w 2019 – 8, a w 2018 – 7.

REKLAMA

"W związku z tym, że ostatnia opcja nie wymaga przeprowadzenia skomplikowanego procesu legislacyjnego związanego ze zmianą ustawy wydaje się, że jej zastosowanie jest najbardziej prawdopodobne" - uważa Piłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zwolnienie podatkowe w ustawie?

Według doradcy podatkowego w firmie inFakt Piotra Juszczyka najlepszym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie zwolnienia poprzez zmianę ustawową, jak dokonano tego w przypadku mikropożyczek, czy świadczeń postojowych.

"Dzięki temu nie byłoby wątpliwości, co do przyznania zwolnienia, udałoby się uniknąć ewentualnych sporów z organami podatkowymi" - tłumaczy Juszczyk.

W jego ocenie nowelizacja ustawy o PIT i CIT nie powinna być problemem, za takim rozwiązaniem zapewne opowiedziałaby się także opozycja. "To nie byłby trudny temat do załatwienia" - uważa Juszczyk. Przyznał, że podobny efekt miałoby wydanie rozporządzenia o zaniechaniu poboru podatku, niemniej on jest zwolennikiem zmiany w ustawie.

Według Juszczyka takie zwolnienie byłoby jak najbardziej uzasadnione, firmy już dawno skonsumowały otrzymane w drodze subwencji pieniądze. Niektóre skorzystały z pełnego umorzenia, inne z częściowego, w zależności od tego, w jakim stopniu spełniły wymagane warunki.

Doradca podatkowy zaznaczył, że wydanie decyzji o umorzeniu subwencji powoduje konieczność zapłaty podatku. W przypadku dużej grupy podmiotów obowiązek podatkowy z tego tytułu powstał w maju, a należny podatek trzeba uregulować do 20 czerwca. Ponieważ w tym roku data ta wypada w niedzielę, więc podatek trzeba zapłacić do 21 czerwca - wyjaśnia Juszczyk.

"Mam nadzieję, że do tego czasu przepisy się zmienią i podatku nie trzeba będzie odprowadzać. Wszystko zależy od dobrej woli ministerstwa finansów i ustawodawcy" - podsumował ekspert.

Aktualizacja Programu Konwergencji

W Aktualizacji Programu Konwergencji napisano, że w przypadku Tarczy Finansowej 2.0 subwencje przyznane mikrofirmom oraz małym i średnim firmom podlegają umorzeniom, o ile podmioty te utrzymają m.in. działalność gospodarczą na dzień 31 grudnia 2021 r. Dodatkowo mikrofirmy muszą utrzymać w 2021 r. średnie zatrudnienie na poziomie z 2020 r. Równocześnie uchwała Rady Ministrów z 5 stycznia 2021 r. wprowadziła umorzenie pełnej kwoty subwencji uzyskanej w Tarczy Finansowej 1.0 dla branż najbardziej poszkodowanych. W przypadku pozostałych branż regulamin Tarczy Finansowej 1.0 zakładał umorzenie 75 proc. otrzymanej dotacji dla mikro, małych i średnich firm pod warunkiem utrzymania zatrudnienia. W przypadku jego redukcji umorzenie ulegałoby odpowiedniemu obniżeniu.

"Umorzenie subwencji dla podatników – finansowanych z PFR - stanowi dla podatnika/przedsiębiorcy przysporzenie, tj. dodatkowy element podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Z tego powodu planowane zaniechanie poboru podatku od wartości umorzonych zobowiązań z tytułu subwencji finansowej generuje, w stosunku do obecnych zasad podatkowych, ujemny skutek budżetowy względem sytuacji, kiedy kwota umorzenia wliczana byłaby do podstawy opodatkowania" - czytamy w APK. (PAP)

Autor: Marcin Musiał

mmu/ jm/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA