REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do przesyłek z Azji będzie doliczany VAT - od 1 lipca 2021 r.

Do przesyłek z Azji będzie doliczany VAT - od lipca 2021 r.
Do przesyłek z Azji będzie doliczany VAT - od lipca 2021 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

VAT e-commerce. Drobne towary przysyłane do UE z Azji, które do tej pory nie zawierały podatku VAT, od 1 lipca 2021 r. będą opodatkowane VAT-em - mówi Paweł Selera z Ministerstwa Finansów.

Pakiet VAT e-commerce

Dyrektor departamentu podatku od towarów i usług Ministerstwa Finansów Paweł Selera przyznał w rozmowie z PAP, że pakiet VAT e-commerce wprowadza istotne zmiany dla przedsiębiorców, skutkiem których będą też zmiany dla konsumentów. Jego zdaniem to jedna z najważniejszych implementacji unijnych przepisów o VAT po wejściu Polski do Unii Europejskiej.

REKLAMA

REKLAMA

"Z jednej strony nastąpi uszczelnienie systemu, zwłaszcza w przypadku drobnych przesyłek z Dalekiego Wschodu (do wartości 150 euro), z drugiej - wprowadzane są ułatwienia w rozliczeniu VAT. Importowane z Azji drobne towary, które do tej pory nie zawierały podatku VAT, od 1 lipca br. będą opodatkowane" - powiedział dyrektor w MF.

W przypadku firm najważniejsze nowości dotyczą dostaw towarów dla konsumentów (czyli tzw. B2C), zarówno wewnątrz UE, jak i związanych z wysyłką towarów z państw spoza UE. Generalnie chodzi o to by, opodatkowanie VAT następowało w kraju konsumpcji i nie można go było uniknąć.

Obecnie, w przypadku sprzedaży towarów w ramach UE, za miejsce dostawy zwykle przyjmuje się kraj wysyłki. Jeżeli będzie to na przykład Polska, miejscem dostawy i opodatkowania jest Polska. Natomiast, jeśli dostawca przekroczy określone dla danego kraju odbioru progi obrotów, sytuacji się zmienia - w kraju konsumpcji trzeba zarejestrować się dla celów VAT, co wiąże się z określonymi kosztami. Progi te są różne w zależności od państwa, co do zasady wahają się one pomiędzy 35 tys. euro a 100 tys. euro. Co istotne, dla każdego państwa liczone są odrębnie.

REKLAMA

1 lipca br. w przepisach pojawi się konstrukcja wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość (WSTO), próg będzie jednolity w całej UE na poziomie 10 tys. euro. Po jego przekroczeniu miejscem dostawy i opodatkowania takich transakcji stanie się kraj konsumenta. Nie trzeba będzie jednak rejestrować się w tym kraju, ponieważ wprowadzone ma zostać nowe ułatwienie - procedura one stop shop. Dzięki niej polska firma będzie mogła rozliczyć VAT od towarów wysyłanych do innego kraju UE w Polsce. Podatek zostanie przekazany polskiej administracji, a ona przetransferuje odpowiednie kwoty właściwym państwom członkowskim.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT od przesyłek o małej wartości

Drugi element pakietu dotyczy dostaw towarów z krajów spoza UE na rzecz konsumentów z UE. Celem tych zmian jest przede wszystkim uszczelnienie poboru podatku VAT od przesyłek o małej wartości, które trafiają do Unii z Dalekiego Wschodu. Ponieważ większość z państw członkowskich zwalnia z VAT import przesyłek do 22 euro, tracą kraje, które tego nie robią, w tym Polska. Produkty przysyłane do UE bez VAT są bowiem tańsze o około 20 proc. "To zaburza konkurencję" - ocenił Selera.

Dyrektor wskazał, że notoryczny jest proceder zaniżania wartości paczek, aby uniknąć VAT, sztucznego dzielenia przesyłek na części, których wartość jako całości przekracza kwotę 22 euro, bądź nieprawdziwego opisywania towarów, aby kwota ta nie została przekroczona.

Pakiet VAT e-commerce likwiduje w całej UE limit 22 euro, który uprawniał dotychczas w większości państw UE do zwolnienia z VAT. "To pierwszy krok do uszczelnienia systemu" - powiedział Selera. Nowe rozwiązania dotyczą przesyłek towarów niewielkiej wartości - do 150 euro.

Rozliczane VAT w IOSS

W ich przypadku stworzono kilka możliwości rozliczenia VAT. Po pierwsze sprzedawca będzie mógł skorzystać z tzw. importowego one stop shop (IOSS). Mimo, że miejscem dostawy towarów mogą być różne kraje UE, to wszystkich rozliczeń będzie można dokonać w jednym z nich. W takim przypadku podmiot spoza UE, np. chiński, będzie musiał ustanowić w jednym z krajów UE pośrednika, który w jego imieniu i na rzecz będzie mógł dokonywać wszystkich rozliczeń w IOSS.

Drugie rozwiązane to tzw. uregulowanie szczególne, zgodnie z którym podmiot, będący operatorem pocztowym np. Poczta Polska, dokonujący zgłoszenia przesyłki do odprawy będzie mógł dokonywać zgłoszenia miesięcznego, elektronicznego oraz odprowadzać VAT pobrany od odbiorcy przesyłki. Dotyczy to przesyłek, które nie będą rozliczane w IOSS.

"Największa część sprzedaży z Dalekiego Wschodu realizowana jest poprzez platformy sprzedażowe, interfejsy elektroniczne oferujące dystrybucję towarów w UE. To tam konsumenci unijni najczęściej zamawiają towary np. z Chin. Pakiet VAT e-commerce kładzie nacisk właśnie na ten kanał" - powiedział Selera.

Tu przewidziano specyficzne rozwiązanie. W przypadku sprzedaży za pośrednictwem takich platform towarów o wartości do 150 euro wysyłanych z kraju trzeciego do konsumenta w UE, to one (platformy) będą musiały naliczyć i odprowadzić VAT, jeżeli będą korzystać z IOSS. Transakcja między podmiotem chińskim a pośrednikiem nie będzie opodatkowana w UE, natomiast VAT-owi będzie podlegać dostawa między platformą i konsumentem.

"Dzięki temu mamy dużego podatnika działającego w UE, na którego prawo unijne przenosi ciężar rozliczania VAT z tytułu tego typu transakcji" - powiedział dyrektor. Dodał, że platforma będzie mogła skorzystać z możliwości one stop shop i rozliczać cały VAT ze wszystkich takich dostaw w kraju rejestracji. Podatek ten będzie redystrybuowany przez administrację skarbową danego państwa członkowskiego do wszystkich krajów UE, w których są odbiorcy towarów - w odpowiedniej wysokości, według właściwej stawki.

"Zakładamy więc, że platformy będą informować konsumentów, że warunkiem odbioru paczki będzie uiszczenie ceny wraz z podatkiem VAT" - wyjaśnił rozmówca PAP.

Z obliczeń MF wynika, że dodatkowe wpływy dla sektora finansów publicznych szacowane są na poziomie 482 mln zł w tym roku, a w kolejnych latach na poziomie ok. 1,2 mld zł. Resort zakłada, że przez 10 lat budżet uzyska dodatkowe ponad 10 mld zł.

Nowelizację ustawy w maju przyjął Sejm, najbliższe posiedzenie Senatu zaplanowano w dniach 16-18 czerwca. Zmiana ma zacząć obowiązywać od 1 lipca br.

Przedstawiciel MF zapytany został, czy rozważane jest przesunięcie tego terminu. "Absolutnie nie. Dyrektywa nakazuje nam wdrożenie pakietu z dniem 1 lipca. Nie ma też zgody UE na kolejne odroczenie ani rozmowy w tej sprawie" - odpowiedział.

"Wdrożenie legislacyjne to połowa sukcesu. Druga połowa to wdrożenie systemu przez administracje podatkowe i celne" - powiedział. Poinformował, że polski system już przyjmuje zgłoszenia rejestracyjne do procedury one stop shop.

Według dyrektora, przedsiębiorcy też powinni być przygotowani na zmiany. "Ten pakiet jest znany od 2019 roku wraz z tłumaczeniem na język polski. W Polsce konsultacje zewnętrzne zaczęły się w październiku ubiegłego roku. Sądzę, że duzi dostawcy, platformy internetowe są gotowi, intensywnie uczestniczyli w pracach nad przygotowaniem przepisów na poziomie UE i w polskich konsultacjach międzyresortowych. Zmiana może być pewnym wyzwaniem dla polskich małych i średnich firm, które dostarczają towar do innych krajów UE" - uważa dyrektor. Poza tym, jak ocenił, zmiany będą wyzwaniem dla operatorów pocztowych, firm kurierskich itp.

Autor: Marcin Musiał

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA