REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS
VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS

REKLAMA

REKLAMA

VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS. 20 maja 2021 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT wdrażającą unijny pakiet VAT e-commerce, przynoszący spore zmiany dla podatników z sektora handlu internetowego. Nowe zasady opodatkowania VAT-em handlu internetowego mają obowiązywać w całej UE już od 1 lipca br.

VAT-OSS - czym będzie?

Jednym z głównych rozwiązań jakie przewiduje pakiet VAT dla sektora e-commerce jest rozszerzenie oraz modyfikacja, znanej już dla części podatników, procedury szczególnej dla usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług świadczonych drogą elektroniczną - “usługi TBE” (funkcjonującej dotychczas jako mały punkt kompleksowej obsługi, tzw. Mini One Stop Shop, “MOSS”).
Docelowo, od 1 lipca 2021 r. dotychczasowy system VAT-MOSS zostanie rozszerzony na inne usługi B2C, wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, a także na niektóre krajowe dostawy towarów i stanie się One Stop Shop “OSS”. Ponadto dodany zostanie “moduł” dla nowej procedury importu (Import One Stop Shop).

Tym samym VAT-OSS będzie składał się z 3 schematów/modułów:

REKLAMA

Autopromocja
  1. Schematu nieunijnego, tzw. non-union scheme - dotyczącego usług B2C, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji, świadczonych przez podmioty spoza UE;
  2. Schematu unijnego, tzw. union scheme - obejmującego wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (“WSTO”), wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług oraz niektóre krajowe dostawy towarów - w relacjach B2C;
  3. Schematu importowego, tzw. Import One Stop Shop (“IOSS”) będącego nowym schematem zgłaszania i płatności VAT od sprzedaży (B2C) na odległość towarów o niskiej wartości (do 150 EUR) importowanych z krajów trzecich lub terytoriów trzecich.

Warto mieć na uwadze, że stosowanie ww. schematów ma charakter fakultatywny, alternatywą jest standardowa rejestracja na VAT w państwach członkowskich konsumpcji.

Schemat nieunijny

Schemat ten odnosił się będzie wyłącznie do podmiotów spoza UE i obejmie usługi TBE oraz inne usługi świadczone na rzecz konsumentów, dla których miejscem świadczenia będzie terytorium państwa członkowskiego konsumpcji. Mowa tu o usługach, do których nie ma zastosowania ogólna zasada określona w art. 28c ustawy o VAT (zgodnie, z którą miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada, co do zasady, siedzibę działalności gospodarczej).

Przykładowe rodzaje usług B2C, które będzie można rozliczać w ramach procedury poza unijnej, to:

  • usługi noclegowe,
  • usługi wstępu na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe,
  • usługi transportowe,
  • usługi związane z nieruchomościami,
  • wynajem środków transportu.

Schemat unijny / OSS

Schemat unijny odnosił się będzie do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Podmiotów mających siedzibę na terytorium UE, w celu rozliczenia VAT:
  • z tytułu świadczonych przez nich usług na rzecz konsumentów mieszkających w innych państwach UE,
  • z tytułu dokonywanej WSTO.
  1. Podmiotów nieunijnych z tytułu dokonywanej WSTO.
  2. Podmiotów pośredniczących, jeżeli zostały uznane za dostawcę towarów (m.in. platform elektronicznych, mających siedzibę w UE lub poza UE), z tytułu:
  • dokonywania WSTO,
  • dokonywania krajowych dostaw towarów (przykładowo, sytuacja, w której towary zamawiane będą przez platformę od dostawcy mającego siedzibę poza UE, gdy towary wysyłane zostaną z kraju konsumenta (tzn. gdy były już wcześniej zaimportowane).

Podmioty te przed skorzystaniem z procedury unijnej i zapłatą VAT w jednym państwie członkowskim identyfikacji, zobowiązane będą do rejestracji i uzyskania numeru VAT niezbędnego do skorzystania z VAT-OSS. Istotne jest przy tym, że podobnie jak w schemacie nieunijnym, również tutaj, wybór deklarowania i płacenia VAT w ramach OSS obejmuje konsekwentnie wszystkie usługi lub dostawy będące przedmiotem tej procedury (nie jest możliwe wybiórcze stosowanie VAT-OSS).

Schemat importowy / IOSS (Import One Stop Shop)

Importowy OSS jest procedurą szczególną, która umożliwia rozliczenie VAT należnego państwu członkowskiemu konsumpcji z tytułu sprzedaży na odległość towarów importowanych (“SOTI”), za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji. Dla samego rozpoznania SOTI istotne jest miejsce, w którym znajdują się towary w momencie ich sprzedaży (dostawy), gdyż muszą znajdować się poza terytorium UE, skąd są następnie wysyłane lub transportowane do konsumenta na terytorium UE.

W założeniach, zastosowanie IOSS sprawi, że import towarów w przesyłkach o niskiej wartości (w przesyłkach do 150 euro) do UE będzie zwolniony z VAT importowego, gdyż VAT zostanie zapłacony w momencie sprzedaży do konsumenta.

Schemat importowy odnosił się będzie do:

  1. Podmiotów mających siedzibę na terytorium UE, w celu rozliczenia VAT z tytułu dokonywanej SOTI.
  2. Podmiotów nieunijnych z tytułu dokonywanej SOTI, przy czym podmioty te mogą korzystać ze schematu importowego:
  • bezpośrednio - jeżeli kraj trzeci, w którym mają siedzibę zawarł z UE porozumienie w sprawie wzajemnej pomocy w odniesieniu do podatku VAT,
  • pośrednio - wyznaczając pośrednika mającego siedzibę w UE.
  1. Podmiotów pośredniczących (m.in. platform elektronicznych) w SOTI, które zostały uznane za dostawcę, bez względu na kraj siedziby. Jeżeli platforma nie ma siedziby w Państwie UE, wówczas będzie zobowiązana do wyznaczenia pośrednika (wyjątek odnosi się do państw, z którymi UE podpisała porozumienie o wzajemnej pomocy w zakresie VAT).

REKLAMA

W odniesieniu do poruszonej powyżej kwestii ustanowienia pośrednika należy wskazać, że podatnik z państwa członkowskiego UE może ustanowić pośrednika. Zgodnie z projektowanymi przepisami polskiej ustawy o VAT, w Polsce pośrednik będzie musiał spełnić wymogi przewidziane dla przedstawiciela podatkowego. 

Jeżeli podmiot zdecydował się na rozliczanie VAT przez IOSS to obowiązek jego stosowania rozciąga się na wszystkie SOTI. Podatnik zainteresowany rozliczeniem VAT w IOSS będzie zobowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego, nadany mu zostanie numer identyfikacyjny VAT na potrzeby korzystania z procedury importu. 

Podstawa prawna: 

  1. Dyrektywa Rady UE nr 2017/2455 z 5 grudnia 2017 r.,
  2. Dyrektywa Rady UE nr 2019/1995 z 21 listopada 2019 r.,
  3. Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - (druk sejmowy 1114), dotyczący dostosowania polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej dotyczących tzw. Pakietu VAT e-commerce; uszczelnienia VAT i pokonania barier w transgranicznym handlu elektronicznym pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami,
  4. Noty wyjaśniające dot. zasad opodatkowania VAT handlu elektronicznego.

Iwona Jaskułowska, Manager
Mateusz Ziaja, Manager
Patryk Kulak, Associate
PwC Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA