REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS
VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS

REKLAMA

REKLAMA

VAT-OSS jako rozszerzenie VAT-MOSS. 20 maja 2021 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o VAT wdrażającą unijny pakiet VAT e-commerce, przynoszący spore zmiany dla podatników z sektora handlu internetowego. Nowe zasady opodatkowania VAT-em handlu internetowego mają obowiązywać w całej UE już od 1 lipca br.

VAT-OSS - czym będzie?

Jednym z głównych rozwiązań jakie przewiduje pakiet VAT dla sektora e-commerce jest rozszerzenie oraz modyfikacja, znanej już dla części podatników, procedury szczególnej dla usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług świadczonych drogą elektroniczną - “usługi TBE” (funkcjonującej dotychczas jako mały punkt kompleksowej obsługi, tzw. Mini One Stop Shop, “MOSS”).
Docelowo, od 1 lipca 2021 r. dotychczasowy system VAT-MOSS zostanie rozszerzony na inne usługi B2C, wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, a także na niektóre krajowe dostawy towarów i stanie się One Stop Shop “OSS”. Ponadto dodany zostanie “moduł” dla nowej procedury importu (Import One Stop Shop).

Tym samym VAT-OSS będzie składał się z 3 schematów/modułów:

REKLAMA

Autopromocja
  1. Schematu nieunijnego, tzw. non-union scheme - dotyczącego usług B2C, których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego konsumpcji, świadczonych przez podmioty spoza UE;
  2. Schematu unijnego, tzw. union scheme - obejmującego wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (“WSTO”), wewnątrzwspólnotowe świadczenie usług oraz niektóre krajowe dostawy towarów - w relacjach B2C;
  3. Schematu importowego, tzw. Import One Stop Shop (“IOSS”) będącego nowym schematem zgłaszania i płatności VAT od sprzedaży (B2C) na odległość towarów o niskiej wartości (do 150 EUR) importowanych z krajów trzecich lub terytoriów trzecich.

Warto mieć na uwadze, że stosowanie ww. schematów ma charakter fakultatywny, alternatywą jest standardowa rejestracja na VAT w państwach członkowskich konsumpcji.

Schemat nieunijny

Schemat ten odnosił się będzie wyłącznie do podmiotów spoza UE i obejmie usługi TBE oraz inne usługi świadczone na rzecz konsumentów, dla których miejscem świadczenia będzie terytorium państwa członkowskiego konsumpcji. Mowa tu o usługach, do których nie ma zastosowania ogólna zasada określona w art. 28c ustawy o VAT (zgodnie, z którą miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada, co do zasady, siedzibę działalności gospodarczej).

Przykładowe rodzaje usług B2C, które będzie można rozliczać w ramach procedury poza unijnej, to:

  • usługi noclegowe,
  • usługi wstępu na wydarzenia kulturalne, artystyczne, sportowe,
  • usługi transportowe,
  • usługi związane z nieruchomościami,
  • wynajem środków transportu.

Schemat unijny / OSS

Schemat unijny odnosił się będzie do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Podmiotów mających siedzibę na terytorium UE, w celu rozliczenia VAT:
  • z tytułu świadczonych przez nich usług na rzecz konsumentów mieszkających w innych państwach UE,
  • z tytułu dokonywanej WSTO.
  1. Podmiotów nieunijnych z tytułu dokonywanej WSTO.
  2. Podmiotów pośredniczących, jeżeli zostały uznane za dostawcę towarów (m.in. platform elektronicznych, mających siedzibę w UE lub poza UE), z tytułu:
  • dokonywania WSTO,
  • dokonywania krajowych dostaw towarów (przykładowo, sytuacja, w której towary zamawiane będą przez platformę od dostawcy mającego siedzibę poza UE, gdy towary wysyłane zostaną z kraju konsumenta (tzn. gdy były już wcześniej zaimportowane).

Podmioty te przed skorzystaniem z procedury unijnej i zapłatą VAT w jednym państwie członkowskim identyfikacji, zobowiązane będą do rejestracji i uzyskania numeru VAT niezbędnego do skorzystania z VAT-OSS. Istotne jest przy tym, że podobnie jak w schemacie nieunijnym, również tutaj, wybór deklarowania i płacenia VAT w ramach OSS obejmuje konsekwentnie wszystkie usługi lub dostawy będące przedmiotem tej procedury (nie jest możliwe wybiórcze stosowanie VAT-OSS).

Schemat importowy / IOSS (Import One Stop Shop)

Importowy OSS jest procedurą szczególną, która umożliwia rozliczenie VAT należnego państwu członkowskiemu konsumpcji z tytułu sprzedaży na odległość towarów importowanych (“SOTI”), za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji. Dla samego rozpoznania SOTI istotne jest miejsce, w którym znajdują się towary w momencie ich sprzedaży (dostawy), gdyż muszą znajdować się poza terytorium UE, skąd są następnie wysyłane lub transportowane do konsumenta na terytorium UE.

W założeniach, zastosowanie IOSS sprawi, że import towarów w przesyłkach o niskiej wartości (w przesyłkach do 150 euro) do UE będzie zwolniony z VAT importowego, gdyż VAT zostanie zapłacony w momencie sprzedaży do konsumenta.

Schemat importowy odnosił się będzie do:

  1. Podmiotów mających siedzibę na terytorium UE, w celu rozliczenia VAT z tytułu dokonywanej SOTI.
  2. Podmiotów nieunijnych z tytułu dokonywanej SOTI, przy czym podmioty te mogą korzystać ze schematu importowego:
  • bezpośrednio - jeżeli kraj trzeci, w którym mają siedzibę zawarł z UE porozumienie w sprawie wzajemnej pomocy w odniesieniu do podatku VAT,
  • pośrednio - wyznaczając pośrednika mającego siedzibę w UE.
  1. Podmiotów pośredniczących (m.in. platform elektronicznych) w SOTI, które zostały uznane za dostawcę, bez względu na kraj siedziby. Jeżeli platforma nie ma siedziby w Państwie UE, wówczas będzie zobowiązana do wyznaczenia pośrednika (wyjątek odnosi się do państw, z którymi UE podpisała porozumienie o wzajemnej pomocy w zakresie VAT).

REKLAMA

W odniesieniu do poruszonej powyżej kwestii ustanowienia pośrednika należy wskazać, że podatnik z państwa członkowskiego UE może ustanowić pośrednika. Zgodnie z projektowanymi przepisami polskiej ustawy o VAT, w Polsce pośrednik będzie musiał spełnić wymogi przewidziane dla przedstawiciela podatkowego. 

Jeżeli podmiot zdecydował się na rozliczanie VAT przez IOSS to obowiązek jego stosowania rozciąga się na wszystkie SOTI. Podatnik zainteresowany rozliczeniem VAT w IOSS będzie zobowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego, nadany mu zostanie numer identyfikacyjny VAT na potrzeby korzystania z procedury importu. 

Podstawa prawna: 

  1. Dyrektywa Rady UE nr 2017/2455 z 5 grudnia 2017 r.,
  2. Dyrektywa Rady UE nr 2019/1995 z 21 listopada 2019 r.,
  3. Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - (druk sejmowy 1114), dotyczący dostosowania polskiego prawa do przepisów Unii Europejskiej dotyczących tzw. Pakietu VAT e-commerce; uszczelnienia VAT i pokonania barier w transgranicznym handlu elektronicznym pomiędzy przedsiębiorcami i konsumentami,
  4. Noty wyjaśniające dot. zasad opodatkowania VAT handlu elektronicznego.

Iwona Jaskułowska, Manager
Mateusz Ziaja, Manager
Patryk Kulak, Associate
PwC Polska

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA