REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Procedura unijna i nieunijna (OSS) i procedura importu (IOSS) - zgłoszenia i rejestracja

Subskrybuj nas na Youtube
Procedura unijna i nieunijna (OSS) i procedura importu (IOSS) - zgłoszenia i rejestracja
Procedura unijna i nieunijna (OSS) i procedura importu (IOSS) - zgłoszenia i rejestracja

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów poinformowało 1 kwietnia 2021 roku, że można już składać zgłoszenia rejestracyjne do procedury unijnej oraz nieunijnej OSS i procedury importu IOSS. Zgłoszenie można złożyć wyłącznie elektronicznie na podatki.gov.pl. Obecnie trwa proces legislacyjny związany z wprowadzeniem do polskiego systemu VAT przepisów prawa unijnego (tzw. pakietu VAT e-commerce). Dopiero po zakończeniu tego procesu legislacyjnego i wejściu w życie nowelizacji, zgłoszenia będą mogły być przetworzone, proces rejestracyjny będzie mógł być zakończony i będzie możliwe nadanie numeru identyfikacyjnego (w przypadku procedury nieunijnej i procedury importu).

Zgłoszenia rejestracyjne przetwarzane dopiero po wejściu w życie pakietu VAT e-commerce

Ministerstwo Finansów zaznacza, że jeżeli podatnik złoży zgłoszenie rejestracyjne, to nie będzie to równoznaczne z rejestracją do procedury. Bowiem obecnie trwa proces legislacyjny związany z wprowadzeniem przepisów prawa unijnego (tzw. pakietu VAT e-commerce).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Informacje przedkładane w zgłoszeniach składanych na podstawie rozporządzenia 2019/2026 (zob. art. 2 akapit trzeci rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) 2019/2026 z dnia 21 listopada 2019 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 282/2011 w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług ułatwianych poprzez użycie interfejsów elektronicznych oraz w odniesieniu do procedur szczególnych dla podatników, którzy świadczą usługi na rzecz osób niebędących podatnikami, prowadzą sprzedaż towarów na odległość i dokonują niektórych krajowych dostaw towarów, (Dz. Urz. L 313 z 4.12.2019 r., str. 14). Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Rady (UE) 2020/1112 z dnia 20 lipca 2020 r. zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/2026 w odniesieniu do dat rozpoczęcia stosowania w związku z pandemią COVID-19 (Dz. Urz. UE L 244 z 29.07.2020, str. 9), rozporządzenie 2019/2026 stosuje się od dnia 1 lipca 2021 r.) będą przetwarzane dopiero po zakończeniu procesu legislacyjnego.

Podatnik zostanie zarejestrowany po spełnieniu warunków, które zostaną określone w przepisach prawa wprowadzających pakiet VAT e-commerce.

Pakiet VAT e-commerce

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw możesz znaleźć na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA

Projekt wprowadza tzw. pakiet VAT e-commerce wynikający z przepisów dyrektywy Rady (UE) 2017/2455 zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE i dyrektywę 2009/132/WE w odniesieniu do niektórych obowiązków wynikających z podatku od wartości dodanej w przypadku świadczenia usług i sprzedaży towarów na odległość oraz dyrektywy Rady (UE) 2019/1995 zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących sprzedaży towarów na odległość oraz niektórych krajowych dostaw towarów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt przewiduje rozszerzenie obecnie funkcjonującej szczególnej procedury rozliczania podatku VAT w ramach Małego Punktu Kompleksowej Obsługi (Mini One Stop Shop – MOSS) i powstania Punktu Kompleksowej Obsługi (One Stop Shop – OSS) oraz wprowadzenie Importowego Punktu Kompleksowej Obsługi (Import One Stop Shop – IOSS).

Jeżeli chcesz korzystać z procedury OSS/IOSS jako podatnik lub pośrednik działający na rzecz podatników to zgodnie z art. 2 akapit trzeci rozporządzenia 2019/2026, od 1 kwietnia 2021 roku możesz złożyć zgłoszenie wymagane na podstawie art. 360, 369c lub 369o dyrektywy 2006/112/WE do celów rejestracji w ramach procedur szczególnych.

Rozporządzenie 2019/2026 ma zasięg ogólny, wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich (zob. art. 288 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej - Dz. Urz. C Nr 326 z 26.10.2012).

Ministerstwo Finansów informuje, że jeśli podatnik będzie chciał jako podatnik rozliczać podatek VAT w ramach procedury unijnej, nieunijnej lub importu lub działać w charakterze pośrednika w procedurze importu, będzie mógł już od 1 kwietnia 2021 roku złożyć/przesłać zgłoszenie rejestracyjne. Zgłoszenie zostanie udostępnione na podatki.gov.pl.

Ministerstwo Finansów informuje ponadto że, jeśli podatnik zdecyduje się złożyć zgłoszenie o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, nieunijnej lub importu, lub działać w charakterze pośrednika w procedurze importu - powinien pamiętać, że faktyczne zakończenie procesu rejestracji tj. potwierdzenie zgłoszenia poprzez dokonanie identyfikacji (w przypadku procedury unijnej) oraz nadanie numeru identyfikacyjnego (w przypadku procedury nieunijnej i procedury importu), będzie możliwe po:

  • wejściu w życie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw,
  • po weryfikacji przez organ podatkowy, czy spełniasz warunki określone w tej ustawie dla podatnika/pośrednika.

Resort zachęca do zapoznania się z treścią projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw oraz śledzenia procesu legislacyjnego. Umożliwi to wstępną ocenę, czy po złożeniu zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury unijnej, nieunijnej lub importu, lub działania w charakterze pośrednika w procedurze importu, spełnisz wszystkie warunki do rejestracji jako podatnik/pośrednik.

Punkt kompleksowej obsługi (OSS i IOSS). Zasady rozliczania podatku VAT w ramach szczególnej procedury unijnej, nieunijnej i importu

Od 1 lipca 2021 r. zacznie obowiązywać rozszerzona forma procedury MOSS, tj. One Stop Shop (OSS) oraz Import One Stop Shop(IOSS).

Procedura OSS - czym jest

Procedura OSS to:

  • rozszerzony katalog usług, które zostaną objęte procedurą (B2C);
  • wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość;
  • dostawy krajowe poprzez interfejs elektroniczny.

Procedura IOSS - czym jest

Procedura IOSS to:

  • sprzedaż na odległość towarów importowanych z państw trzecich lub terytoriów trzecich
    w przesyłce o wartości nieprzekraczającej 150 EUR.

Punkt kompleksowej obsługi ułatwia przedsiębiorstwom sprzedającym towary i świadczącym usługi konsumentom końcowym w całej UE wykonywanie obowiązków w zakresie VAT, umożliwiając im:

  • zarejestrowanie się do celów VAT drogą elektroniczną w jednym państwie członkowskim na potrzeby wszelkich kwalifikujących się sprzedaży towarów i świadczenia usług nabywcom
    i usługobiorcom znajdującym się we wszystkich pozostałych 26 państwach członkowskich;
  • złożenie deklaracji w jednym punkcie kompleksowej obsługi VAT i dokonanie pojedynczej płatności należnego podatku VAT z tytułu tych wszystkich sprzedaży towarów i świadczenia usług;
  • współpracę z administracją podatkową państwa członkowskiego, w którym są zarejestrowani na potrzeby punktu kompleksowej obsługi, oraz obsługę w jednym języku, mimo że prowadzą sprzedaż w całej UE.

Dodatkowe materiały

Na stronie Komisji Europejskiej znajdują się informacje i materiały dotyczące szczególnej procedury OSS i IOSS udostępnione przez Komisję Europejską. Informacje dostępne są w języku angielskim.

Komisja Europejska przygotowała również następujące materiały: 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA