REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drugi pakiet SLIM VAT – jakie zmiany przyniesie przedsiębiorcom?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymon Kwasigroch
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Drugi pakiet SLIM VAT – jakie zmiany przyniesie przedsiębiorcom?
Drugi pakiet SLIM VAT – jakie zmiany przyniesie przedsiębiorcom?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przewiduje, że drugi pakiet usprawniający rozliczenia podatku VAT wejdą w życie 1 października 2021 roku. Pierwszy pakiet zmian obowiązuję od początku 2021 roku i został wprowadzony w celu uproszczenia rozliczeń podatku VAT. SLIM VAT (czyli Simple, Local and Modern VAT) miał być odpowiedzią rządu na postulaty rynku.

Pierwszy pakiet SLIM VAT

Pierwszy pakiet SLIM VAT składa się z sześciu głównych elementów:

REKLAMA

REKLAMA

  1. uproszczenia przy korektach faktur – SLIM VAT zakłada całkowite odejście od otrzymania potwierdzenia odebrania korekty przez nabywcę towarów lub usług. Pod warunkiem posiadania potwierdzenia uzgodnienia z kontrahentem warunków transakcji, podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania i VAT faktury korygującej in minus. W przypadku faktur korygujących in plus, został uregulowany moment ich ujęcia- korekta dokonywana jest na bieżąco w okresie wystawiania faktury korygującej.
  2. ułatwienia dla eksporterów – podatnik ma prawo, by zastosować stawkę 0% do zaliczki eksportowej pod warunkiem, że w ciągu 6 miesięcy (wcześniejsze przepisy wskazywały 2 miesiące), licząc od końca miesiąca, w którym otrzymał zaliczkę, nastąpiła sprzedaż eksportowa.
  3. spójne kursy walutpodatnik może  zastosować do VAT identyczne zasady przeliczenia kursu walut jak dla przeliczenia w podatku dochodowym.
  4. korzyści przy odliczeniu VAT – odliczenie VAT w przypadku nabycia usług noclegowych w celu ich odsprzedaży – przed wprowadzeniem pakietu podatnicy nie mogli korzystać z odliczeń VAT.
  5. wydłużenie terminu do odliczenia VAT naliczonego na bieżąco, łącznie do 4 okresów, przy rozliczeniach miesięcznych – dla podatników rozliczających się kwartalnie zasady się nie zmieniły, odliczenia na bieżąco mogą oni dokonać w dwóch następnych kwartałach po kwartale, w którym powstało prawo do odliczenia.
  6. prezenty małej wartości zwiększone do 20 zł (z 10 złotych).

Drugi pakiet SLIM VAT

Drugi pakiet SLIM VAT składa się z pięciu głównych bloków, zawierających 15 uproszczeń rozliczania podatku VAT.

1. Prostsze fakturowanie

Najistotniejszym elementem zmian jest w tym przypadku usunięcie szeregu przesłanek wadliwości faktur. Niektóre z koniecznych do tej pory do stosowania atrybutów faktur, będzie dobrowolna. Dotyczy to dopisków takich jak „duplikat”, czy „korekta” oraz np. konieczności wskazania przyczyny korekty. Zmiany obejmują również wydłużenie czasu na wcześniejsze wystawienie faktury z 30 do 60 dni, uproszczenie wystawiania korekt zbiorczych oraz zniesienie limitu kilometrowego dla uznania biletu jako faktury.

REKLAMA

2. Przyjazne odliczanie VAT

Drugi blok zmian zawiera uproszczenia dotyczące prawa do odliczenia VAT. Propozycja składa się z dwóch części. Pierwszą jest możliwość skorygowania deklaracji podatkowej w przypadku przekroczenia okresu ujmowania faktury zakupowej „na bieżąco” za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika rozliczającego się kwartalnie w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych – przypadających bezpośrednio po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od końca roku, w którym powstało to prawo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą częścią tego bloku zmian jest wydłużenie z 7 do 25 dni terminu konieczności złożenia deklaracji VAT-26 do urzędu skarbowego. Deklaracja dotyczy wykorzystania samochodów osobowych do działalności gospodarczej, a termin konieczności jej złożenia liczy się od dnia, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek związany z tym pojazdem.

3. VAT w obrocie międzynarodowym

Zmiany w obrocie międzynarodowym obejmują przede wszystkim trzy kwestie importu towarów i usług:

    1. Uregulowanie sposobu dokonywania korekty in minus, która powinna być rozliczana w okresie, w którym powstała przyczyna korekty.
    2. Rezygnacja z warunku rozliczenia podatku należnego w terminie 3 miesięcy jako warunku do odliczenia VAT naliczonego w tym samym okresie rozliczeniowym co deklarowany podatek należny.
    3. Umożliwienie podatnikowi rozliczającemu podatek z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej - dokonanie korekty tej deklaracji w sytuacji, gdy w pierwotnej deklaracji nie rozliczy podatku w prawidłowej wysokości. Podatnik będzie mógł złożyć stosowną korektę deklaracji w terminie 4 miesięcy następujących po miesiącu, w którym miał rozliczyć podatek z tytułu importu towarów (Art. 33a ust. 6a i 7 ustawy o VAT).

4. VAT - łatwiejszy obrót nieruchomościami

Zmiany w tym zakresie dotyczą sposobu zgłaszania kupna nieruchomości do urzędu skarbowego. Warunkiem odliczenia podatku naliczonego od dostawy nieruchomości, jest zgłoszenie transakcji naczelnikowi urzędu skarbowego najpóźniej dzień przed dostawą nieruchomości. SLIM VAT 2 przewiduje możliwość adnotacji notarialnej bezpośrednio na akcie notarialnym, jako właściwe oświadczenie podatnika. Rozwiązanie umożliwia elektroniczny system raportowania przez notariuszy, dzięki któremu informacja z adnotacji trafi bezpośrednio do odpowiedniego urzędu.

5. Poprawa płynności i ulga za złe długi

Piąty blok dotyczy możliwości przekazywania środków między rachunkami VAT podatnika prowadzonymi w różnych bankach oraz płacenia z rachunku VAT składek na rzecz KRUS. Drugim elementem bloku jest wydłużenie możliwości skorzystania z ulgi za złe długi z 2 do 3 lat.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA