REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drugi pakiet SLIM VAT – jakie zmiany przyniesie przedsiębiorcom?

Szymon Kwasigroch
 Systim
Księgowość przez Internet – online
Drugi pakiet SLIM VAT – jakie zmiany przyniesie przedsiębiorcom?
Drugi pakiet SLIM VAT – jakie zmiany przyniesie przedsiębiorcom?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przewiduje, że drugi pakiet usprawniający rozliczenia podatku VAT wejdą w życie 1 października 2021 roku. Pierwszy pakiet zmian obowiązuję od początku 2021 roku i został wprowadzony w celu uproszczenia rozliczeń podatku VAT. SLIM VAT (czyli Simple, Local and Modern VAT) miał być odpowiedzią rządu na postulaty rynku.

Pierwszy pakiet SLIM VAT

Pierwszy pakiet SLIM VAT składa się z sześciu głównych elementów:

REKLAMA

Autopromocja
  1. uproszczenia przy korektach faktur – SLIM VAT zakłada całkowite odejście od otrzymania potwierdzenia odebrania korekty przez nabywcę towarów lub usług. Pod warunkiem posiadania potwierdzenia uzgodnienia z kontrahentem warunków transakcji, podatnik może dokonać obniżenia podstawy opodatkowania i VAT faktury korygującej in minus. W przypadku faktur korygujących in plus, został uregulowany moment ich ujęcia- korekta dokonywana jest na bieżąco w okresie wystawiania faktury korygującej.
  2. ułatwienia dla eksporterów – podatnik ma prawo, by zastosować stawkę 0% do zaliczki eksportowej pod warunkiem, że w ciągu 6 miesięcy (wcześniejsze przepisy wskazywały 2 miesiące), licząc od końca miesiąca, w którym otrzymał zaliczkę, nastąpiła sprzedaż eksportowa.
  3. spójne kursy walut – podatnik może  zastosować do VAT identyczne zasady przeliczenia kursu walut jak dla przeliczenia w podatku dochodowym.
  4. korzyści przy odliczeniu VAT – odliczenie VAT w przypadku nabycia usług noclegowych w celu ich odsprzedaży – przed wprowadzeniem pakietu podatnicy nie mogli korzystać z odliczeń VAT.
  5. wydłużenie terminu do odliczenia VAT naliczonego na bieżąco, łącznie do 4 okresów, przy rozliczeniach miesięcznych – dla podatników rozliczających się kwartalnie zasady się nie zmieniły, odliczenia na bieżąco mogą oni dokonać w dwóch następnych kwartałach po kwartale, w którym powstało prawo do odliczenia.
  6. prezenty małej wartości zwiększone do 20 zł (z 10 złotych).

Drugi pakiet SLIM VAT

Drugi pakiet SLIM VAT składa się z pięciu głównych bloków, zawierających 15 uproszczeń rozliczania podatku VAT.

1. Prostsze fakturowanie

Najistotniejszym elementem zmian jest w tym przypadku usunięcie szeregu przesłanek wadliwości faktur. Niektóre z koniecznych do tej pory do stosowania atrybutów faktur, będzie dobrowolna. Dotyczy to dopisków takich jak „duplikat”, czy „korekta” oraz np. konieczności wskazania przyczyny korekty. Zmiany obejmują również wydłużenie czasu na wcześniejsze wystawienie faktury z 30 do 60 dni, uproszczenie wystawiania korekt zbiorczych oraz zniesienie limitu kilometrowego dla uznania biletu jako faktury.

2. Przyjazne odliczanie VAT

Drugi blok zmian zawiera uproszczenia dotyczące prawa do odliczenia VAT. Propozycja składa się z dwóch części. Pierwszą jest możliwość skorygowania deklaracji podatkowej w przypadku przekroczenia okresu ujmowania faktury zakupowej „na bieżąco” za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, lub za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika rozliczającego się kwartalnie w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych – przypadających bezpośrednio po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od końca roku, w którym powstało to prawo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Drugą częścią tego bloku zmian jest wydłużenie z 7 do 25 dni terminu konieczności złożenia deklaracji VAT-26 do urzędu skarbowego. Deklaracja dotyczy wykorzystania samochodów osobowych do działalności gospodarczej, a termin konieczności jej złożenia liczy się od dnia, w którym zostanie poniesiony pierwszy wydatek związany z tym pojazdem.

3. VAT w obrocie międzynarodowym

Zmiany w obrocie międzynarodowym obejmują przede wszystkim trzy kwestie importu towarów i usług:

    1. Uregulowanie sposobu dokonywania korekty in minus, która powinna być rozliczana w okresie, w którym powstała przyczyna korekty.
    2. Rezygnacja z warunku rozliczenia podatku należnego w terminie 3 miesięcy jako warunku do odliczenia VAT naliczonego w tym samym okresie rozliczeniowym co deklarowany podatek należny.
    3. Umożliwienie podatnikowi rozliczającemu podatek z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej - dokonanie korekty tej deklaracji w sytuacji, gdy w pierwotnej deklaracji nie rozliczy podatku w prawidłowej wysokości. Podatnik będzie mógł złożyć stosowną korektę deklaracji w terminie 4 miesięcy następujących po miesiącu, w którym miał rozliczyć podatek z tytułu importu towarów (Art. 33a ust. 6a i 7 ustawy o VAT).

4. VAT - łatwiejszy obrót nieruchomościami

Zmiany w tym zakresie dotyczą sposobu zgłaszania kupna nieruchomości do urzędu skarbowego. Warunkiem odliczenia podatku naliczonego od dostawy nieruchomości, jest zgłoszenie transakcji naczelnikowi urzędu skarbowego najpóźniej dzień przed dostawą nieruchomości. SLIM VAT 2 przewiduje możliwość adnotacji notarialnej bezpośrednio na akcie notarialnym, jako właściwe oświadczenie podatnika. Rozwiązanie umożliwia elektroniczny system raportowania przez notariuszy, dzięki któremu informacja z adnotacji trafi bezpośrednio do odpowiedniego urzędu.

5. Poprawa płynności i ulga za złe długi

Piąty blok dotyczy możliwości przekazywania środków między rachunkami VAT podatnika prowadzonymi w różnych bankach oraz płacenia z rachunku VAT składek na rzecz KRUS. Drugim elementem bloku jest wydłużenie możliwości skorzystania z ulgi za złe długi z 2 do 3 lat.

Szymon Kwasigroch
Systim.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA