REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zasady poboru opłat na A2 i A4?

Subskrybuj nas na Youtube
e-TOLL, viaTOLL - opłaty
e-TOLL, viaTOLL - opłaty
Operator systemu viaTOLL

REKLAMA

REKLAMA

e-TOLL i viaTOLL. Jakie zasady obowiązują w przypadku przejazdu przez miejsca poboru opłat na A2 i A4? Kto może poruszać się po pasach e-TOLL? Gdzie szukać informacji o e-TOLL?

e-TOLL, viaTOLL - opłaty

  • W miejscach poboru opłat, na odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) wyznaczone zostały pasy przejazdowe dedykowane dla użytkowników systemów e-TOLL, viaTOLL oraz spersonalizowanych urządzeń pokładowych viaAUTO.
  • Kierowcy pojazdów lekkich, którzy nie korzystają jeszcze z systemu e-TOLL powinni kierować się w kierunku pasów przejazdowych po lewej stronie Placu Poboru Opłat.
  • W sytuacji gdy kierowca omyłkowo wjedzie na autostradę pasem dla e-TOLL i viaTOLL powinien przy wyjeździe z autostrady opłacić przejazd u inkasenta (w sposób manualny).

Pasy przejazdowe dedykowane dla użytkowników e-TOLL i viaTOLL są oznaczone tablicami informacyjnymi z logotypem nowego systemu e-TOLL umieszczonymi nad drogą (przed dojazdem do Placu Poboru Opłat) oraz nad bramkami. Są to skrajne, prawe pasy wjazdowe i wyjazdowe autostrady, na których szlabany otwierane są automatycznie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kto może poruszać się po pasach e-TOLL?

Pasami tymi mogą poruszać się użytkownicy systemu e-TOLL, systemu viaTOLL, lub posiadający spersonalizowane urządzenie viaAUTO i viaBOX. Kierowcy pojazdów lekkich (o łącznej DMC nieprzekraczającej 3,5 tony) mogą opłacać przejazdy w nowym systemie po zarejestrowaniu się na stronie etoll.gov.pl i pobraniu aplikacji mobilnej e-TOLL PL. Aplikację  można bezpłatnie pobrać w Google Play lub AppStore.
Zobacz jak rozpocząć przejazd płatny w aplikacji e-TOLL PL.

Dedykowane skrajne pasy nie są przeznaczone dla kierowców  korzystających z anonimowych urządzeń pokładowych viaAUTO nieprzypisanych do pojazdów, w których są zainstalowane. W przypadku wątpliwości, co do rodzaju posiadanego urządzenia viaAUTO, prosimy o kontakt z Telefonicznym Centrum Obsługi Klienta systemu viaTOLL.

e-TOLL. Co zrobić po wjeździe na nieprawidłowy pas?

Kierowcy, którzy nie korzystają z systemów e-TOLL, viaTOLL lub spersonalizowanych urządzeń pokładowych viaAUTO powinni przy wjeździe i wyjeździe z autostrady kierować się do bramek po lewej stronie Placu Poboru Opłat.

REKLAMA

Jeżeli kierowca omyłkowo wjedzie na autostradę pasem przeznaczonym dla użytkowników systemów e-TOLL i viaTOLL, powinien kontynuować przejazd (bez zawracania i zatrzymywania pojazdu), a przy wyjedźcie podjechać do kasy dla użytkowników manualnego systemu poboru opłat (oznaczonych znakiem inkasenta) i zapłacić za przejazd. W takiej sytuacji opłata będzie pobrana za najdłuższy odcinek płatny danej autostrady. Opłacenie przejazdu w sposób manualny pozwoli uniknąć nałożenia na użytkownika opłaty dodatkowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organizacja miejsc poboru opłat na odcinku A4 Wrocław – Sośnica:

  • Na Placu Poboru Opłat Żernica i na Placu Poboru Opłat Karwiany funkcjonują  dwa skrajne prawe pasy wyjazdowe dedykowane dla opłaty elektronicznej e-Toll i viaTOLL, na których nie jest prowadzona obsługa manualna.
  • We wszystkich miejscach poboru opłat na A4 jeden pas wjazdowy dedykowany jest dla użytkowników systemu e-TOLL.  
  • Na Stacjach Poboru Opłat  wprowadzona została zmiana funkcjonowania prawego skrajnego pasa wyjazdowego dedykowanego dla e-TOLL poprzez zapewnienie na nim obsługi 3 systemów poboru opłat (manualnego, viaToll, e-Toll). W sytuacji,  w której użytkownik na takim pasie poinformuje inkasenta, że uiścił opłatę w ramach e-TOLL (SPOE KAS) otrzyma zgodę na przejazd.
  • Na Stacjach Poboru Opłat lewy pas wyjazdowy przeznaczony jest tylko do obsługi manualnej i dla użytkowników viaTOLL. Pas ten nie jest przeznaczony dla użytkowników e-TOLL.
  • Na wszystkich pasach wjazdowych dedykowanych dla użytkowników systemu e-TOLL istnieje możliwość pobrania biletu z podajnika. Będzie to skutkowało tym, że jeżeli nawet kierowca przez pomyłkę wjedzie na pas wjazdowy przeznaczony dla e-TOLL nie mając zainstalowanej aplikacji mobilnej e-TOLL PL, pobierze bilet autostradowy. Będzie mógł wyjechać z autostrady bramką  przeznaczoną do płatności manualnej i w tej formie zapłacić.

Organizacja miejsc poboru opłat na odcinku A2 Konin – Stryków:

  • W okresie wzmożonego wakacyjnego ruchu pojazdów, od piątku od godz. 15.00 do niedzieli do godz. 24.00, wprowadzona zostanie tylko na Placach Poboru Opłat możliwość pobierania na pasach dedykowanych dla użytkowników e-TOLL biletów wjazdowych przez kierowców, którzy nie opłacają jeszcze przejazdów w nowym systemie.
  • Po pobraniu biletu autostradowego kierowca będzie mógł wyjechać z autostrady bramką  przeznaczoną do płatności manualnej i w tej formie zapłacić.
  • Działania te będą wdrażane w zależności od natężenia ruchu.

Gdzie szukać informacji o e-TOLL?

Szczegółowe informacje o nowym systemie opublikowane są na stronie internetowej etoll.gov.pl. Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta udziela całodobowo informacji w 4 językach (polskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim). Użytkownicy mogą korzystać z pomocy konsultantów pod numerami telefonów:

  • 800 101 101 - numer bezpłatny dla użytkowników telefonów stacjonarnych w Polsce
  • +48 22 521 10 10 - numer płatny dla użytkowników telefonów komórkowych oraz dla użytkowników z zagranicy – opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora.

Do dyspozycji jest również adres mailowy kontakt@etoll.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA