REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki w Europie Środkowo-Wschodniej w 2021 roku [Raport]

Subskrybuj nas na Youtube
Podatki w Europie Środkowo-Wschodniej w 2021 roku
Podatki w Europie Środkowo-Wschodniej w 2021 roku

REKLAMA

REKLAMA

Dziewiąta edycja przewodnika podatkowego po regionie Europy Środkowo-Wschodniej (CEE), w którym międzynarodowa firma audytorsko-doradcza Mazars dokonuje przeglądu systemów podatkowych 21 krajów. Publikacja z 2021 roku koncentruje się na kosztach pracy, podatkach pośrednich, oraz różnych aspektach opodatkowania przedsiębiorstw i cenach transferowych. Globalna pandemia spowodowała kilka zmian w systemach podatkowych w regionie, ale broszura koncentruje się na trendach długoterminowych, ponieważ decyzje inwestycyjne najlepiej wspierać analizą trendów i zmian w regionalnych systemach podatkowych, zarówno w ujęciu historycznym, jak i geograficznym.

Podatki w 21 państwach Europy Środkowej i Wschodniej

W ostatnich latach lista krajów uwzględnionych w raporcie podatkowym Mazars stale się wydłuża. W edycji 2021 zaprezentowano dane z 21 krajów: oprócz państw Grupy Wyszehradzkiej, uwzględniono również kraje Europy Południowo-Wschodniej, Niemcy, Austrię, Rosję, Ukrainę i kraje bałtyckie. Coroczne badanie stawia sobie za cel kompleksowy wgląd w systemy i polityki podatkowe wymienionych krajów, dlatego też w tegorocznym badaniu nie uwzględniono przejściowych ulg podatkowych wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19.

REKLAMA

REKLAMA

Odroczenie terminu składania deklaracji podatkowych, przedłużenie terminu na składanie oświadczeń dotyczących cen transferowych oraz zwolnienie z przepisów dotyczących "ulgi na złe długi" w podatkach dochodowych, a także ułatwienia w rozliczaniu straty podatkowej poniesionej w związku z COVID-19 to najważniejsze rozwiązania dla podatników, dostępne w ramach programów tarczy antykryzysowej. Pokryzysowa recesja wiązana z COVID-19 nadwyrężyła jednak budżet, co będzie prawdopodobnie kompensowane poprzez bardziej intensywne kontrole podatkowe" - podsumowuje Kinga Baran, Partner odpowiedzialna za doradztwo finansowe Mazars w Polsce, komentując przejściowe środki stosowane w Polsce.

Koszty pracy

W 2021 r. podatki i składki związane z zatrudnieniem i wynagrodzeniami nadal ulegają obniżeniu, ale ich rzeczywiste stawki różnią się w poszczególnych krajach regionu. Czechy, po okresie stosowania podatku liniowego, wracają do opodatkowania progresywnego. Za nimi podążają m.in. Austria, Niemcy, Słowenia, Chorwacja i Słowacja. Pozostałe kraje: Bułgaria, Rumunia, Ukraina i Węgry, nadal stosują zryczałtowany podatek dochodowy.

Regionalna średnia całkowitych kosztów wynagrodzeń pracodawców pozostaje na niezmienionym poziomie 160 procent wynagrodzenia netto, ale wartości te różnią się znacząco w poszczególnych krajach. Jeśli chodzi o podatki i składki, stosunek kosztów pracodawcy do wynagrodzenia brutto wynosi średnio 15 procent, ale różnica pomiędzy najniższymi i najwyższymi składkami pracodawców wynosi ponad 30 punktów procentowych. Dwa skrajne przypadki (obciążenie składkami poniżej 5% w Rumunii i powyżej 30% na Słowacji) uwidaczniają ograniczenia porównywalności poszczególnych systemów podatkowych.

REKLAMA

Kraje regionu wykazują największe zróżnicowanie w poziomie płac. Płaca minimalna w krajach V4 waha się między 400-630 euro, na Bałkanach i Ukrainie jest znacznie niższa, a w Niemczech i Austrii utrzymuje się na bezkonkurencyjnym poziomie 1 700-1 900 euro. Jednak oczekuje się, że do 2021 r. płaca minimalna w euro w kilku krajach (Bośnia, Serbia, Łotwa) znacznie wzrośnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast polska płaca minimalna wyrażona w złotówkach znacząco wzrosła dzięki zeszłorocznej znacznej zmianie kursu wymiany (2 800 PLN brutto, czyli ok. 621 EUR na początku 2021 r.), co poprawiło naszą pozycję wśród krajów V4. Pojawiają się też prognozy, że w 2022 r. płaca minimalna wyrażona w złotych wyniesie 3 000 zł brutto, czyli ok. 665 euro.    

Poziom przeciętnego wynagrodzenia w euro najbardziej wzrósł w sektorze prywatnym, o 14% w Niemczech, ale także o 5-10% na Słowacji, w Chorwacji, na Łotwie i w Północnej Macedonii. Wartość przeciętnego wynagrodzenia w Polsce zmienia się co kwartał, i tak na przykład w maju 2021 r. przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wynosiło 5 637,34 zł brutto (ok. 1 249,97 EUR).

VAT oraz fakturowanie online

W ciągu ostatniego roku nie odnotowano zmian w stawkach podatku VAT w całym regionie, przy czym podstawowa stawka VAT wynosiła średnio 21%, natomiast odnotowano duże różnice pomiędzy badanymi krajami. Szczególnie wysokie pozostają podstawowe  stawki VAT na Węgrzech, w Chorwacji i w Polsce, odpowiednio w wysokości 27%, 25% i 23%. Dla porównania, w Niemczech, gdzie średnia płaca jest już bliska 4.000 euro, podstawowa stawka VAT wynosi 19%.

Przed pandemią rządy dążyły do wykorzystania wzrostu konsumpcji, a podatki pośrednie stały się głównym źródłem dochodu publicznych budżetów. Ten obszar jest najbardziej podatny na unikanie opodatkowania, krajowe organy podatkowe dążą zatem do skutecznego ściągania podatków i zwalczania nadużyć za pomocą technologii cyfrowej. Ich celem jest monitorowanie procesu sprzedaży pomiędzy odbiorcami końcowymi, wykrywanie transakcji uchylających się od opodatkowania oraz ograniczenie oszustw podatkowych. Wprowadzenie kas fiskalnych online okazało się skutecznym narzędziem, wspierającym wybielanie gospodarki. Uzupełnieniem tych działań będzie wprowadzenie obowiązkowego systemu raportowania danych z faktur online, który ma ruszyć w 2023 roku dla transakcji B2B w Polsce.

Polski system e-fakturowania będzie wzorowany na włoskim, a projekt ustawy wprowadzającej to rozwiązanie jest obecnie na etapie opiniowania. E-faktura będzie wystawiana, otrzymywana i wymieniana za pośrednictwem scentralizowanej platformy obsługiwanej przez rząd - Krajowego Systemu E-fakturowania. Podatnicy wystawiający e-fakturę otrzymają zwrot VAT o 1/3 szybciej - okres zwrotu skróci się dla nich o ok. 20 dni - z 60 do 40 dni.

W pierwszej fazie wdrażania e-fakturowania polscy przedsiębiorcy będą mieli prawo do dobrowolnego korzystania z tego rozwiązania. Będzie to jedna z dopuszczalnych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i faktur elektronicznych. W 2023 roku e-faktury staną się obowiązkowe - komentuje Kinga Baran. Co więcej, wdrożenie systemu e-fakturowania przyspieszy obrót, wprowadzi standaryzację i poprawi bezpieczeństwo - faktura znajdzie się w bazie danych Ministerstwa Finansów i nigdy nie ulegnie zniszczeniu czy zagubieniu.

Od 1 lipca 2021 r. zmianie uległy również zasady międzynarodowego handlu elektronicznego. Na poziomie UE istotną zmianą w opodatkowaniu VAT jest rozszerzenie systemu OSS (Single Window System, wcześniej MOSS, który miał zastosowanie tylko do usług telekomunikacyjnych, radiowych i telewizyjnych oraz usług elektronicznych) na transakcje sprzedaży na odległość dla ogółu osób prywatnych oraz na wszystkie usługi świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, pod warunkiem, że miejsce świadczenia usługi pokrywa się z państwem członkowskim, w którym usługa jest faktycznie wykorzystywana. 

Podatek dochodowy od osób prawnych

Nie ulega wątpliwości, że kraje regionu kładą bardzo różny nacisk na opodatkowanie dochodów przedsiębiorstw: różnica między najniższą a najwyższą stawką podatku dochodowego od osób prawnych wynosi 22 punkty procentowe. Najwyższą stawkę podatku dochodowego od osób prawnych mają Niemcy (31 proc.), najniższy CIT obowiązuje na Węgrzech i w Czarnogórze (9 proc.), podczas gdy główny poziom opodatkowania osób prawnych w krajach regionu mieści się zazwyczaj w przedziale 15-20 proc.

Granice konkurencji podatkowej stają się jednak coraz bardziej widoczne. Z jednej strony nie ma kraju, w którym stawka podatku dochodowego od osób prawnych uległa obniżeniu, z drugiej zaś Unia Europejska aktywnie dąży również do ograniczenia konkurencji podatkowej. Celem UE jest stworzenie wspólnych ram opodatkowania osób prawnych, a przynajmniej zapobieganie najbardziej szkodliwym technikom unikania opodatkowania w krajach członkowskich. Ważnym narzędziem w tych działaniach jest dyrektywa przeciwdziałająca praktykom unikania opodatkowania (ATAD, dyrektywa Rady (UE) 2016/1164), która obowiązuje w państwach członkowskich od 1 stycznia 2019 r. Przyjęcie tego zestawu przepisów unijnych, w tym dotyczących ograniczeń w odliczaniu odsetek, było największym wyzwaniem ostatnich lat. Standaryzacja offshore (controlled foreign company, CFC) jest również uwzględniona w ATAD.

Planowane wprowadzenie globalnego podatku minimalnego zasadniczo zmieni przyszłość opodatkowania przedsiębiorstw i zniesie konkurencję podatkową między krajami.

Wszystkie kraje Europy Środkowo-Wschodniej stosujące tradycyjne opodatkowanie osób prawnych dopuszczają przeniesienie strat poniesionych w latach poprzednich i możliwość zaliczenia ich na poczet dodatniej podstawy opodatkowania w latach późniejszych. Z tej możliwości można zazwyczaj korzystać tylko przez określony czas, zwykle przez 5 do 7 lat, a w niektórych krajach tylko przez 3 do 4 lat. Obecnie 7 krajów zezwala na nieograniczone przenoszenie strat.

Jeśli chodzi o podatek dochodowy od osób prawnych, warto zauważyć, że Węgry i Litwa nadal nie stosują podatku u źródła od dochodów kapitałowych. Od 2019 r. na Węgrzech dostępne jest również opodatkowanie grupowe, które wcześniej obowiązywało jedynie w Austrii, Polsce oraz Bośni i Hercegowinie.

Ceny transferowe

Do 2021 r. regulacje dotyczące cen transferowych pojawiły się w systemach podatkowych prawie wszystkich krajów, z wyjątkiem Czarnogóry. Wprowadzone przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju raportowanie według krajów (CbCR), mające na celu poprawę przejrzystości, udostępnia lokalnym organom podatkowym informacje potrzebne do oceny ryzyk podatkowych.

Jak wyjaśnia Kinga Baran, Partner odpowiedzialna za doradztwo finansowe Mazars w Polsce  "Fakt, że określona grupa została dotknięta ryzykiem wynikającym z pandemii COVID, nie oznacza od razu, że wszystkie podmioty należące do tej grupy ponoszą taki sam stopień ryzyka z nią związanego. Co więcej, konsekwencje ekonomiczne pandemii COVID mogą obligować do aktualizacji wzorców w analizie benchmarkingowej, jednak dostęp do danych, na podstawie których ma być przygotowana analiza, może być niekiedy utrudniony".

Największym wyzwaniem minionego roku odnośnie cen transferowych była prawdopodobnie reakcja na skutki globalnej pandemii. Kryzys zakłócił spodziewane poziomy zysków, firmy międzynarodowe musiały zmienić swoje struktury cenowe i powstaje pytanie, w jakim stopniu organy podatkowe zaakceptują lub zakwestionują podstawy opodatkowania, które będą znacznie niższe niż w poprzednich latach.

Decyzja grupy G7 o wprowadzeniu minimalnego globalnego opodatkowania wyznacza wyraźny kierunek dalszych działań w zakresie opodatkowania przedsiębiorstw. Nie widać jeszcze końca drogi, ale wiadomo, że możliwości wykorzystania profit shiftingu przez międzynarodowe koncerny będą coraz mniejsze. Polska nie poprze planu wprowadzenia globalnego minimalnego podatku od osób prawnych. Podstawowa stawka podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce wynosi 19% i rząd nie chciałby na razie wprowadzać zmian w tym zakresie.

Raport Central European Tax Guide 2021 jest dostępny w formacie pdf oraz w formie aplikacji online na stronie www.pol.mazars.pl.

Stawki podatkowe w Europie Środkowej i Wschodniej w 2021 roku

 Źródło: Mazars

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

REKLAMA

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy niemal dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

REKLAMA