REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi pilnie potrzebni

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Wykwalifikowani księgowi zaliczani są obecnie do jednej z najbardziej poszukiwanych grup zawodowych. Centra outsourcingowe starają się znaleźć specjalistów nie tylko na rynkach lokalnych, ale również na terenie całej Polski. Wielu księgowych, korzystając ze sprzyjającej sytuacji, próbuje dyktować warunki zatrudnienia, w tym wysokość płac.


Internetowe serwisy pracy pełne są ofert dla księgowych. Taka sytuacja na rynku usług finansowo-księ- gowych powoduje, że firmy outsourcingowe walczą o pozyskanie pracowników z kwalifikacjami: do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, doradcy podatkowego czy biegłego rewidenta. Korzystają na tym księgowi czy doradcy podatkowi, którzy domagają się wyższych wynagrodzeń. Uważają, że oferty firm outsourcingowych nie spełniają ich wymagań płacowych. Centra outsourcingowe twierdzą z kolei, że często wymagania te są zbyt wysokie. Weryfikuje je jednak rynek.


Angielski to podstawa


Boom na rynku outsourcingu księgowego spowodowany jest przenoszeniem do Polski centrów wielu firm zagranicznych. Koszty obsługi księgowej w Polsce są bowiem niższe niż w innych krajach Unii Europejskiej, a zwłaszcza tzw. starej Unii. Centra często obsługują wszystkie oddziały firmy w Europie lub nawet na świecie.


Na rynku funkcjonują również średniej wielkości firmy outsourcingowe, które mają nieco inne wymagania niż duże centra obsługi księgowej. Chodzi np. o znajomość języków.


- Najczęściej wykorzystywane we współpracy z klientem są języki angielski, niemiecki i francuski - tłumaczy Barbara Kochańska-Mierzejewska, członek zarządu firmy outsourcingowej FPA Group.


Duże centra obsługi księgowej poszukują natomiast księgowych i konsultantów podatkowych, którzy władają mniej popularnymi językami, jak np. szwedzki, portugalski, hiszpański czy włoski.

Katarzyna Nowaczyk, dyrektor ds. potencjału ludzkiego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, przyznaje, że podstawą jest jednak znajomość angielskiego.


- Niestety, nie wszystkie osoby z doświadczeniem zawodowym mogą pochwalić się biegłą znajomością języka. Obecnie jest jednak znacznie lepiej niż parę lat temu - powiedziała Gazecie Prawnej Katarzyna Nowaczyk.


Popyt na specjalistów


Eksperci przyznają, że na rynku istnieje duży popyt na specjalistów od księgowości i podatków. Największą liczbę pracowników pozyskują duże centra finansowo-księgowe.


- Zatrudniły one bardzo dużo najlepiej wykwalifikowanej kadry - stwierdziła Barbara Kochańska-Mierzejewska.


O ile jednak rok temu przedstawiciele centrów outsourcingowych przyznawali, że poszukują pracowników na lokalnych rynkach, o tyle obecnie poszukują ich w całym kraju.


- Dziś duże centra outsourcingowe z lokalizacją w Łodzi czy Wrocławiu poszukują również pracowników na rynku warszawskim - podkreśla ekspert z FPA Group.


To jedna z przyczyn trudności z pozyskaniem nowych pracowników dla firmy działającej w Warszawie.


Certyfikat nie wystarczy


Katarzyna Nowaczyk twierdzi, że trudności z pozyskaniem specjalistów z rachunkowości i podatków wynikają z coraz większych wymagań wobec kandydatów.


- Z jednej strony, oczekujemy od nich eksperckiej wiedzy potwierdzonej uprawnieniami biegłego rewidenta czy doradcy podatkowego, a z drugiej, coraz istotniejsze staje się posiadanie tak zwanych kompetencji miękkich. To właśnie kompetencje miękkie pozwalają budować relacje z klientami w sposób partnerski, oparty na wzajemnym zaufaniu, szacunku i życzliwości - wyjaśnia ekspert HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Oznacza to, że księgowy czy konsultant podatkowy powinien łatwo nawiązywać kontakty z klientem i właściwie analizować jego sytuację księgowo-podatkową.


Potwierdza to Agnieszka Dziedzic, dyrektor personalny w Mazars Polska.


- Ważne jest, aby specjalista poza umiejętnościami merytorycznymi posiadał takie zdolności, które pozwolą mu na rozwój relacji z klientem. Staramy się więc wyszukiwać osoby o wszechstronnych profilach, potrafiące skutecznie łączyć szereg kompetencji: merytorycznych, organizacyjnych, komunikacyjnych, menedżerskich - powiedziała nasza rozmówczyni.


Dodała, że obecnie nie wystarczy posiadać jedną z tych kompetencji, nie wystarczy być świetnym specjalistą w swojej dziedzinie, ale zapewnić klientom profesjonalną i efektywną obsługę, przynieść wartość dodaną firmie, np. poprzez przyczynienie się do usprawnienia procesów zarządzania. Wyższe wymagania oznaczają jednak wyższe koszty.


Rekrutacja pracowników


Eksperci przyznają, że zwiększony popyt na księgowych i ekspertów od podatków kształtuje podaż.


- Firmy zdają sobie sprawę, że pozyskanie specjalistów wiąże się z odpowiednim kosztem. Jednak to nie zawsze kwestie wynagrodzeń są głównym czynnikiem motywującym do zmiany pracy. Oczekiwania kandydatów związane są również z możliwością rozwoju kariery zawodowej czy dobrej atmosfery pracy - ocenia Agnieszka Dziedzic.


Z kolei Barbara Kochańska-Mierzejewska dodaje, że osoby o wysokich kwalifikacjach zaczynają wyceniać swoją pracę powyżej płac oferowanych przez pracodawców. Jednak jej zdaniem wymagania te weryfikuje rynek.


Największe problemy centra mają z pozyskaniem m.in. samodzielnych księgowych. Eksperci przyznają, że ciągle ich brakuje na rynku. Zdarza się nawet, że firmy podkupują ich sobie. Pomagają w tym firmy headhunterskie, które pomagają rekrutować takich pracowników.


Księgowi chcą więcej


Osoby z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg uważają jednak, że oferty dużych centrów księgowych nie są dla nich atrakcyjne. W przypadku specjalistów wysokie wymagania nie idą w parze z atrakcyjnym wynagrodzeniem. Księgowi i konsultanci podatkowi narzekają z kolei na zbyt wąską specjalizację.


- Osoby pracujące w centrach mają wydzielony tylko odcinek dokumentacyjny typu faktura czy RW i wykonują tylko tę jedną czynność. To nie jest księgowy, który ogarniałby całość księgowości w firmie łącznie ze sprawozdawczością i analizą danych finansowych. Z tego punktu widzenia nie jest to atrakcyjna praca - przyznaje prof. Zbigniew Luty, prezes oddziału dolnośląskiego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.


ZE STRONY BIZNESU

Koncerny międzynarodowe umieściły Polskę na liście krajów, do których warto przenieść nieprodukcyjne funkcje firmy, takie jak działy księgowe czy call centers. Polska staje się europejskim centrum nowoczesnych usług Business Process Offshoring (BPO). Według danych PAIiIZ, liczba tego typu placówek przekracza już 40. Działa m.in. centrum operacji Citigroup w Olsztynie, Shell w Krakowie, Volvo we Wrocławiu, ABN Amro w Warszawie, a także Bayer w Krakowie. Ostatnio otwarcie centrum księgowego w Poznaniu zapowiedział Franklin Templeton, jedna z największych na świecie firm zarządzających funduszami inwestycyjnymi.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Wymagania firm outsourcingowych


ŁUKASZ ZALEWSKI AGNIESZKA POKOJSKA

gp@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA