REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowi pilnie potrzebni

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Wykwalifikowani księgowi zaliczani są obecnie do jednej z najbardziej poszukiwanych grup zawodowych. Centra outsourcingowe starają się znaleźć specjalistów nie tylko na rynkach lokalnych, ale również na terenie całej Polski. Wielu księgowych, korzystając ze sprzyjającej sytuacji, próbuje dyktować warunki zatrudnienia, w tym wysokość płac.


Internetowe serwisy pracy pełne są ofert dla księgowych. Taka sytuacja na rynku usług finansowo-księ- gowych powoduje, że firmy outsourcingowe walczą o pozyskanie pracowników z kwalifikacjami: do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, doradcy podatkowego czy biegłego rewidenta. Korzystają na tym księgowi czy doradcy podatkowi, którzy domagają się wyższych wynagrodzeń. Uważają, że oferty firm outsourcingowych nie spełniają ich wymagań płacowych. Centra outsourcingowe twierdzą z kolei, że często wymagania te są zbyt wysokie. Weryfikuje je jednak rynek.


Angielski to podstawa


Boom na rynku outsourcingu księgowego spowodowany jest przenoszeniem do Polski centrów wielu firm zagranicznych. Koszty obsługi księgowej w Polsce są bowiem niższe niż w innych krajach Unii Europejskiej, a zwłaszcza tzw. starej Unii. Centra często obsługują wszystkie oddziały firmy w Europie lub nawet na świecie.


Na rynku funkcjonują również średniej wielkości firmy outsourcingowe, które mają nieco inne wymagania niż duże centra obsługi księgowej. Chodzi np. o znajomość języków.


- Najczęściej wykorzystywane we współpracy z klientem są języki angielski, niemiecki i francuski - tłumaczy Barbara Kochańska-Mierzejewska, członek zarządu firmy outsourcingowej FPA Group.


Duże centra obsługi księgowej poszukują natomiast księgowych i konsultantów podatkowych, którzy władają mniej popularnymi językami, jak np. szwedzki, portugalski, hiszpański czy włoski.

Katarzyna Nowaczyk, dyrektor ds. potencjału ludzkiego HLB Frąckowiak i Wspólnicy, przyznaje, że podstawą jest jednak znajomość angielskiego.


- Niestety, nie wszystkie osoby z doświadczeniem zawodowym mogą pochwalić się biegłą znajomością języka. Obecnie jest jednak znacznie lepiej niż parę lat temu - powiedziała Gazecie Prawnej Katarzyna Nowaczyk.


Popyt na specjalistów


Eksperci przyznają, że na rynku istnieje duży popyt na specjalistów od księgowości i podatków. Największą liczbę pracowników pozyskują duże centra finansowo-księgowe.


- Zatrudniły one bardzo dużo najlepiej wykwalifikowanej kadry - stwierdziła Barbara Kochańska-Mierzejewska.


O ile jednak rok temu przedstawiciele centrów outsourcingowych przyznawali, że poszukują pracowników na lokalnych rynkach, o tyle obecnie poszukują ich w całym kraju.


- Dziś duże centra outsourcingowe z lokalizacją w Łodzi czy Wrocławiu poszukują również pracowników na rynku warszawskim - podkreśla ekspert z FPA Group.


To jedna z przyczyn trudności z pozyskaniem nowych pracowników dla firmy działającej w Warszawie.


Certyfikat nie wystarczy


Katarzyna Nowaczyk twierdzi, że trudności z pozyskaniem specjalistów z rachunkowości i podatków wynikają z coraz większych wymagań wobec kandydatów.


- Z jednej strony, oczekujemy od nich eksperckiej wiedzy potwierdzonej uprawnieniami biegłego rewidenta czy doradcy podatkowego, a z drugiej, coraz istotniejsze staje się posiadanie tak zwanych kompetencji miękkich. To właśnie kompetencje miękkie pozwalają budować relacje z klientami w sposób partnerski, oparty na wzajemnym zaufaniu, szacunku i życzliwości - wyjaśnia ekspert HLB Frąckowiak i Wspólnicy.

Oznacza to, że księgowy czy konsultant podatkowy powinien łatwo nawiązywać kontakty z klientem i właściwie analizować jego sytuację księgowo-podatkową.


Potwierdza to Agnieszka Dziedzic, dyrektor personalny w Mazars Polska.


- Ważne jest, aby specjalista poza umiejętnościami merytorycznymi posiadał takie zdolności, które pozwolą mu na rozwój relacji z klientem. Staramy się więc wyszukiwać osoby o wszechstronnych profilach, potrafiące skutecznie łączyć szereg kompetencji: merytorycznych, organizacyjnych, komunikacyjnych, menedżerskich - powiedziała nasza rozmówczyni.


Dodała, że obecnie nie wystarczy posiadać jedną z tych kompetencji, nie wystarczy być świetnym specjalistą w swojej dziedzinie, ale zapewnić klientom profesjonalną i efektywną obsługę, przynieść wartość dodaną firmie, np. poprzez przyczynienie się do usprawnienia procesów zarządzania. Wyższe wymagania oznaczają jednak wyższe koszty.


Rekrutacja pracowników


Eksperci przyznają, że zwiększony popyt na księgowych i ekspertów od podatków kształtuje podaż.


- Firmy zdają sobie sprawę, że pozyskanie specjalistów wiąże się z odpowiednim kosztem. Jednak to nie zawsze kwestie wynagrodzeń są głównym czynnikiem motywującym do zmiany pracy. Oczekiwania kandydatów związane są również z możliwością rozwoju kariery zawodowej czy dobrej atmosfery pracy - ocenia Agnieszka Dziedzic.


Z kolei Barbara Kochańska-Mierzejewska dodaje, że osoby o wysokich kwalifikacjach zaczynają wyceniać swoją pracę powyżej płac oferowanych przez pracodawców. Jednak jej zdaniem wymagania te weryfikuje rynek.


Największe problemy centra mają z pozyskaniem m.in. samodzielnych księgowych. Eksperci przyznają, że ciągle ich brakuje na rynku. Zdarza się nawet, że firmy podkupują ich sobie. Pomagają w tym firmy headhunterskie, które pomagają rekrutować takich pracowników.


Księgowi chcą więcej


Osoby z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg uważają jednak, że oferty dużych centrów księgowych nie są dla nich atrakcyjne. W przypadku specjalistów wysokie wymagania nie idą w parze z atrakcyjnym wynagrodzeniem. Księgowi i konsultanci podatkowi narzekają z kolei na zbyt wąską specjalizację.


- Osoby pracujące w centrach mają wydzielony tylko odcinek dokumentacyjny typu faktura czy RW i wykonują tylko tę jedną czynność. To nie jest księgowy, który ogarniałby całość księgowości w firmie łącznie ze sprawozdawczością i analizą danych finansowych. Z tego punktu widzenia nie jest to atrakcyjna praca - przyznaje prof. Zbigniew Luty, prezes oddziału dolnośląskiego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce.


ZE STRONY BIZNESU

Koncerny międzynarodowe umieściły Polskę na liście krajów, do których warto przenieść nieprodukcyjne funkcje firmy, takie jak działy księgowe czy call centers. Polska staje się europejskim centrum nowoczesnych usług Business Process Offshoring (BPO). Według danych PAIiIZ, liczba tego typu placówek przekracza już 40. Działa m.in. centrum operacji Citigroup w Olsztynie, Shell w Krakowie, Volvo we Wrocławiu, ABN Amro w Warszawie, a także Bayer w Krakowie. Ostatnio otwarcie centrum księgowego w Poznaniu zapowiedział Franklin Templeton, jedna z największych na świecie firm zarządzających funduszami inwestycyjnymi.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Wymagania firm outsourcingowych


ŁUKASZ ZALEWSKI AGNIESZKA POKOJSKA

gp@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA