REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budżet państwa na 2022 rok - Rada Ministrów przyjęła projekt

Subskrybuj nas na Youtube
Budżet państwa na 2022 rok - Rada Ministrów przyjęła projekt
Budżet państwa na 2022 rok - Rada Ministrów przyjęła projekt

REKLAMA

REKLAMA

Budżet państwa na 2022 rok. 28 września 2021 r. Rada Ministrów przyjęła projekt budżetu państwa na 2022 r. wraz z projektem uchwały Rady Ministrów w sprawie projektu ustawy budżetowej na rok 2022 – dokumenty przedłożone przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej.

Budżet państwa 2022

W 2022 r. rząd będzie kontynuować politykę, której celem jest szybka odbudowa polskiej gospodarki w związku z COVID-19. Sytuacja w sektorze finansów publicznych jest stabilna. Po sierpniu nadwyżka w budżecie na 2021 r. wynosi ponad 43 mld zł. To zasługa odpowiedzialnej polityki budżetowej, która połączona jest z realizacją ambitnych programów społecznych.

REKLAMA

Autopromocja
  • Do budżetu na 2022 r. włączone zostaną nowe elementy, które daje Polski Ład. To m.in. historyczna obniżka podatków dla niemal 18 mln Polaków, czy Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, który – obok programu „500+” czy „Dobry Start” – jeszcze bardziej wzmocni polskie rodziny.
  • Według prognoz, PKB w 2021 r. zwiększy się o 4,9 proc., a w 2022 r. jego tempo wyniesie 4,6 proc.
  • W 2022 r. dochody budżetu państwa osiągną poziom 481,4 mld zł, a wydatki 512,4 mld zł. Deficyt ukształtuje się na poziomie 30,9 mld zł.
  • Rząd działa zgodnie z zalecaniami Międzynarodowego Funduszu Walutowego oraz Unii Europejskiej. Komisja Europejska rekomenduje Polsce prowadzenie polityki budżetowej wspierającej wzrost gospodarczy.
  • Dlatego więcej środków trafi m.in do systemu ochrony zdrowia. Nie zabraknie ich też na programy społeczne, obronność, rolnictwo i oświatę oraz na inwestycje dotyczące transportu, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Przewidziane jest też zwiększenie funduszu wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej.

Wydatki budżetu państwa w 2022 roku

Dzięki skutecznym działaniom uszczelniającym system podatkowy oraz rosnącym wpływom z podatków rząd zapewni m.in.:

  • zwiększenie nakładów na ochronę zdrowia do 5,75 proc. PKB,
  • środki na kluczowe programy społeczne, takie jak „Rodzina 500+”, „Dobry Start” czy wprowadzenie Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego,
  • waloryzację świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2022 r. wskaźnikiem waloryzacji na poziomie 104,89 proc. oraz dodatkowo emeryturę bez podatku do 2,5 tys. zł.
  • 2,2 proc. PKB na obronność,
  • zwiększenie funduszu wynagrodzeń dla pracowników państwowej sfery budżetowej,
  • realizację zadań inwestycyjnych, m.in. w obszarze zdrowia, transportu czy kultury
    i ochrony dziedzictwa narodowego,
  • zwiększenie wydatków w obszarze szkolnictwa wyższego i nauki oraz rolnictwa.

Wskaźniki gospodarcze w 2022 roku

Wzrost PKB w 2022 r. ma wynieść 4,6 proc.

Inflacja ukształtuje się na poziomie 3,3 proc.

Prognozowane przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w gospodarce narodowej wyniesie w 2022 r. 5 922 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Spożycie prywatne, w ujęciu nominalnym, wzrośnie o 9,2 proc.

Deficyt i dług w 2022 roku

W tym i kolejnym roku będziemy mieli do czynienia z tzw. generalną klauzulą wyjścia, ogłoszoną przez Komisję Europejską. Klauzula zawiesza unijne reguły fiskalne i pozwala na zwiększone wydatki – to bardzo ważny instrument w odbudowie gospodarek po COVID-19.

Podobnie jest w przypadku krajowych reguł – obecnie jesteśmy na ścieżkach dojścia do Stabilizującej Reguły Wydatkowej. Daje nam to dodatkowe możliwości w okresie odbicia po COVID-19.

Prognozowany w 2022 r. deficyt sektora finansów publicznych wyniesie ok. 2,8 proc. PKB, czyli poniżej granicy 3 proc. PKB. Prognozowany deficyt sektora finansów publicznych w 2021 r. wyniesie 5,3 proc. PKB, czyli mniej niż prognozowany przez Komisję Europejską w Spring Forecast średni deficyt w UE na poziomie 7,5 proc.

Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych ukształtuje się na poziomie 56,6 proc. PKB.

REKLAMA

Relacja długu publicznego do PKB sukcesywnie spada – w 2021 r. w porównaniu do 2020 r. i w 2022 r. do 2021 r., według wszystkich definicji. Kryterium z Maastricht 60 proc. PKB pozostaje spełnione, a krajowe progi ostrożnościowe są niezagrożone. Maleje też limit wydatków na obsługę długu Skarbu Państwa.

W 2023 r. będziemy wracać do unijnych i krajowych reguł fiskalnych. Wyższe wydatki związane z walką z konsekwencjami pandemii będą wygasać, co ograniczy deficyt. Projekty finansowane z Krajowego Planu Odbudowy pozwolą utrzymać solidny wzrost gospodarczy. Taka sytuacja przyczyni się do redukcji zadłużenia sektora instytucji rządowych i samorządowych do PKB do 52,9 proc. w 2025 r. 

Rząd wyciąga wnioski z poprzedniego światowego kryzysu gospodarczego. Idąc za radą Międzynarodowego Funduszu Walutowego i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, nie zamierzamy zbyt szybko zacieśniać polityki fiskalnej, aby nie zdusić wzrostu gospodarczego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA