REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Optymalizacja podatkowa - spółka na Cyprze

Optymalizacja podatkowa - spółka na Cyprze
Optymalizacja podatkowa - spółka na Cyprze

REKLAMA

REKLAMA

Optymalizacja podatkowa - spółka na Cyprze. Pandora Papers, kolejne międzynarodowe śledztwo dziennikarskie, rzuciło światło na działanie wielkich biznesmenów, ale też i polityków czy gwiazdy popkultury. Wspólny mianownik to fikcyjna optymalizacja podatkowa i ukrywanie wielkich majątków. Jednak na Cyprze jest coraz więcej polskich firm. Często to programiści, którzy korzystają z ulgi IP BOX. Przedstawiciele branży IT nie mają powodów do obaw, bo działają zgodnie z europejskim i polskim prawem.

Pandora Papers - pożyczki od spółek cypryjskich

Pandora Papers śledztwo ok. 600 dziennikarzy z blisko 120 krajów od początku tygodnia nie znika z czołówek gazet, portali internetowych i telewizyjnych pasków. Polski wątek tej afery dotknął jednego z najbogatszych Polaków – Rafała Brzoskę. Twórca InPostu, którego majątek szacowany jest na ok. 6 miliardów złotych, a kapitalizacja jego firmy na giełdzie w Amsterdamie sięgnęła 43 miliardów zł. Jak wynika z dziennikarskiego śledztwa, założone przez Brzoskę firmy obracały kapitałem na cypryjskim rynku np. udzielając pożyczek polskim oddziałom firmy. Choć artykuł sugeruje, że działania biznesmena miały na celu m.in. obniżenie dochodów w Polsce, a podwyższenie na Cyprze, gdzie stawki podatków są niższe, to ciężko znaleźć na to dowody. Opisane mechanizmy, choć brzmią sensacyjnie, w większości nie wpływały na wynik firmy.

REKLAMA

REKLAMA

Niemniej Pandora Papers otworzyła puszkę, z której wyskoczyły też inne nazwiska. Władimir Putin, czeski premier Andrej Babisz, ale też światowe gwiazdy popkultury jak Shakira. Wszyscy uciekali do rajów podatkowych, żeby jak najmniej pieniędzy oddawać rodzimemu fiskusowi lub – w przypadku polityków – unikać pytań skąd na ich kontach tak ogromne kwoty.

Kolejna odsłona afery przeciekowej, pokazuje nam jedno. Ukrywanie majątku jest po prostu powszechne i robi tak niemal każdy. Zmienia się tylko skala. Obracający miliardami po prostu więcej ukrywają, a co za tym idzie, to bardziej szokuje. Przyczyny? Zapewne niezmienne od wieków. Chciwość, ale poza tym niejasne systemy podatkowe i prawne w ogóle, niedostosowane stawki danin, biurokracja, a to rodzi nepotyzm i korupcję – komentuje Maciej Oniszczuk  z kancelarii Oniszczuk & Associates, specjalizującej się w doradztwie prawnym i podatkowym dla biznesu czy też zakładaniu spółek w Polsce i za granicą.

Cypr to nadal dobre miejsce na biznes

Cypr od lat jest miejscem spokojnej przystani dla wielu osób i firm, które chciały uciec od wysokiego opodatkowania. Status cypryjskiego raju został jednak mocno nadszarpnięty, gdy w celu ratowania budżetu opodatkowano depozyty najbogatszych. Uzyskane ok. 4 miliardy dolarów pozwoliło nie tylko zasypać dziurę w budżecie, ale też korzystać z europejskiej pomocy.

REKLAMA

Jednak mimo działań, które zdecydowanie uderzyło w poczucie bezpieczeństwa depozytariuszy, to jednak nadal cypryjskie rozwiązania prawne i podatkowe są bardzo przyjazne dla tych, którzy chcą skorzystać z niższych podatków. Dziś zapewne wiele osób się przestraszy, ale trzeba pamiętać, że sam proces optymalizacji nie jest zabroniony. Płacić podatki na Cyprze może niemal każdy, ale trzeba pamiętać, że nasze działania nie mogą być sztuczką czy fikcją prawną, jak to w wielu przypadkach opisanych w Pandora Papers widzimy – podkreśla Oniszczuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

12,5% CIT i jeszcze niższe stawki podatkowe

Jak zaznacza ekspert z kancelarii Oniszczuk & Associates na "Wyspę Afrodyty" w ostatnim czasie najchętniej przybywają programiści. Jest wielu Rosjan, ale też i coraz więcej Polaków, którzy prowadzą tam jednoosobowe firmy. Ogólny podatek dochodowy od osób prawnych to 12,5%. – Od tej stawki jest jednak wiele obniżek.. Choćby – znana też w Polsce – ulga IP BOX, przeznaczona dla osób, którzy prowadzą działalność innowacyjną, a do takich należy zaliczyć też programistów. O ile w Polsce coraz trudniej uzyskać zgodę fiskusa na specjalny 5% podatek, o tyle na Cyprze specjaliści od IT mogą bez większych kłopotów uzyskać możliwość opłacania 2% podatku – podkreśla Oniszczuk.

Inne zalety? Choćby dywidendy otrzymywane przez cypryjskie spółki oraz zyski cypryjskich spółek pochodzące z obrotu papierami wartościowymi co do zasady nie podlegają opodatkowaniu. Koszty życia na Cyprze są natomiast porównywalne z Polską, ale najem mieszkania może być nawet 25% niższy niż w Warszawie.

Firma na Cyprze? Uwaga na rezydenturę

Samo założenie spółki na Cyprze jest niemal dziecinnie proste. Gdy korzysta się z usług kancelarii, która ma doświadczenie w tego typu usługach, właściciel nowej firmy musi jedynie okazać dowód osobisty lub paszport oraz życiorys. Do tego musi przedstawić krótki opis działalności firmy oraz proponowaną nazwę. Na Wyspie nie obowiązuje nawet minimalny kapitał zakładowy. Zakładający biznes nie widnieją w rejestrze spółek. Zamiast nich umieszczani są tam nominowani oficerzy, a spółka musi posiadać co najmniej jednego dyrektora i sekretarza. Trzeba też posiadać rezydencję cypryjską, czyli przez co najmniej 60 dni przebywać na wyspie i przy tym nie kwalifikować się do posiadania rezydentury innego kraju np. Polski.

Działalność firmy poza Polską musi być faktyczna

Cała biurokracja na Cyprze jest rzeczywiście uproszczona do granic, a system bonusów podatkowych kuszący. Jednak to, o czym zapomnieli bohaterzy Pandora Papers to to, że ich działalność bardzo często była fikcyjna. Polak chcący zmienić rezydencję podatkową oczywiście może to zrobić, ale musi pamiętać, że będzie sprawdzany na każdym kroku. Nie wystarczy tylko przez 183 dni nie przebywać w Polsce, żeby uniknąć płacenia podatków w Polsce. Nie można mieć w naszym kraju centrum swoich interesów gospodarczych oraz rodzinnych – dodaje Maciej Oniszczuk.

Co to oznacza? Działalność firmy poza Polską musi być faktyczna. Biznesmen nie może prowadzić jej z terenu Polski, a co więcej w Polsce nie może mieć choćby domu. Samo zamieszkiwanie nad Wisłą bliskiej rodziny (małżonek, dzieci) zmieniającego rezydencję podatkową, może zapalić fiskusowi lampkę ostrzegawczą. Znane są przypadki, że osoby starające się o rezydenturę innego kraju rezygnowali nawet z pakietów sportowych na siłowniach czy oddawali... karty biblioteczne w dotychczasowym miejscu zamieszkania. 

Optymalizacja podatkowa to na pewno zastrzyk finansowy. Pamiętać trzeba jednak o tym, że prawidłowo przeprowadzona będzie rodziła też dość poważne zmiany w dotychczasowym życiu. Zapewne łatwiej też – z powodów prawnych – już nie będzie. Rządy wielu krajów czy działania Komisji Europejskiej nakierowane są na zamykanie drzwi do podatkowych rajów. Choćby w "Polskim Ładzie", sztandarowym programie polskiego rządu, mamy kolejne zapisy, które zmierzają do utrudnienia przenoszenia działalności gospodarczej poza Polskę – mówi Maciej Oniszczuk.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA