REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierownicy ponad 1600 razy naruszali dyscyplinę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Nieopłacenie składek na ubezpieczenie, zapłata odsetek lub kar oraz zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia - to najczęstsze przypadki naruszania dyscypliny finansów publicznych.


Ze sprawozdania z działalności wszystkich komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych za 2006 rok wynika, że komisje wydały ponad 1600 orzeczeń, z czego w 925 przypadkach orzekły o winie. Liczby te pokazują skalę naruszeń dyscypliny.


Najczęstsze naruszenia


Odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegają na podstawie ustawy z 17 grudnia 2004 r. (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 14, poz. 114 z późn. zm.) przede wszystkim kierownicy jednostek, ale również pracownicy jednostek, którym powierzono obowiązki w zakresie gospodarki finansowej.


Ze spraw rozpatrywanych przez Główną Komisję Orzekającą wynika, że najczęściej naruszano przepisy dotyczące zamówień publicznych. Jednak dane ze sprawozdania z działalności wszystkich komisji orzekających pokazują, że najczęściej naruszano przepisy dotyczące nieopłacenia składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz Fundusz Pracy. Kolejny pod względem ilości naruszeń przepis dotyczy odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązania jednostki, którego skutkiem była konieczność zapłaty odsetek, kar lub opłat, a także przepis dotyczący zaciągania zobowiązań bez upoważnienia lub z przekroczeniem upoważnienia.


Problemy z zamówieniami


Naruszenia dyscypliny związane z zamówieniami publicznymi znalazły się dopiero na czwartym miejscu. Są to jednak przepisy dość skomplikowane, a zmieniające się prawo zamówień publicznych powoduje wzrost liczby naruszeń zasad i form zamówień, co znalazło odzwierciedlenie w orzeczeniach nie tylko w ubiegłym roku, ale również w pierwszej połowie obecnego. Odwołania kierowane do GKO pokazują również, że przepisy o zamówieniach są jednymi z bardziej skomplikowanych, które muszą stosować kierownicy jednostek.


Głównie z tych powodów prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów Publicznych i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku, zaleca kierownikom jednostek i osobom podlegającym odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny zwrócić większą uwagę na właściwe formy udzielania zamówień publicznych. Zdaniem eksperta udzielający zamówień publicznych nie powinni również dzielić zamówień na części.


- To są dwa podstawowe zalecenia. Jest wiele przepisów dotyczących zamówień, które są naruszane, ale te są najważniejsze - powiedział Gazecie Prawnej prof. Eugeniusz Ruśkowski.


Również zdaniem prof. Cezarego Kosikowskiego, przewodniczącego GKO, osoby podlegające dyscyplinie powinny zwracać uwagę m.in. na zasady i tryby udzielania zamówień publicznych. Dość często bowiem chęć wydatkowania dostępnych środków w krótkim czasie góruje nad stosowaniem ustawowych procedur.


Wina kierownika


Z orzecznictwa oraz przepisów ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wynika, że za gospodarkę finansową jednostki w pierwszej kolejności odpowiada jej kierownik. Nie zwalnia go nawet ustne powierzenie obowiązków pracownikowi. Jak wyjaśnił prof. Cezary Kosikowski dość często kierownicy jednostek są przekonani, że skoro zatrudnili głównego księgowego lub skarbnika to nie podlegają odpowiedzialności. Kierownicy dodają, że nie mogą odpowiadać za wszystko, w tym za finanse, którymi zajmuje się główny księgowy. Takie błędne podejście do gospodarki finansami oznacza, że kierownicy w większym stopniu powinni zwracać uwagę na dyscyplinę finansów publicznych.


Podobnie jak w przypadku zamówień publicznych, również w odniesieniu do otrzymanych dotacji chęć wydatkowania środków w krótkim czasie powoduje naruszenie przepisów. Chodzi m.in. o przypadki wydatkowania środków niezgodnie z przeznaczeniem lub z przekroczeniem uprawnienia.


W przypadkach nieopłacenia składek kierownicy jednostek najczęściej powołują się na konieczność uregulowania innych płatności. Na przykład kierownicy szpitali lub szkół tłumaczą, że ważniejsze jest dla nich, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, wydatkowanie otrzymanych środków na posiłki lub leki, niż opłacenie składek ZUS. Dyrektorzy szpitali stawiają bowiem dobro pacjenta nad obowiązki w zakresie dyscypliny finansów publicznych.


Zdaniem prof. Cezarego Kosikowskiego trudno odmówić kierownikom racji, ale przepisy nakazują takie osoby karać. Zmiana tego stanu rzeczy byłaby możliwa jedynie wtedy, gdyby został zmieniony model dyscypliny finansów publicznych. Na to się jednak nie zanosi.


NAJCZĘŚCIEJ NARUSZANE PRZEPISY

Dyscyplina finansów publicznych była naruszana z tytułu:

l nieopłacenia składek na ubezpieczenia - 1149

l zapłaty odsetek, kar i opłat - 674

l zaciągnięcia zobowiązania bez upoważnienia lub z przekroczeniem upoważnienia - 626

l naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych - 460

l dokonanie wydatków bez upoważnienia lub z przekroczeniem upoważnienia - 460


SPRAWY PRZED GKO

l rozstrzygnięte - 1624

l orzeczenia o uniewinnieniu - 300

l orzeczenia o uznaniu winnym - 925

w tym:

- odstąpień od wymierzenia kary- 510

- ukaranie: karą upomnienia - 348

- karą nagany - 62

- karą pieniężną - 5


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA