REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kierownicy ponad 1600 razy naruszali dyscyplinę

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Nieopłacenie składek na ubezpieczenie, zapłata odsetek lub kar oraz zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia - to najczęstsze przypadki naruszania dyscypliny finansów publicznych.


Ze sprawozdania z działalności wszystkich komisji orzekających w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych za 2006 rok wynika, że komisje wydały ponad 1600 orzeczeń, z czego w 925 przypadkach orzekły o winie. Liczby te pokazują skalę naruszeń dyscypliny.


Najczęstsze naruszenia


Odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych podlegają na podstawie ustawy z 17 grudnia 2004 r. (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 14, poz. 114 z późn. zm.) przede wszystkim kierownicy jednostek, ale również pracownicy jednostek, którym powierzono obowiązki w zakresie gospodarki finansowej.


Ze spraw rozpatrywanych przez Główną Komisję Orzekającą wynika, że najczęściej naruszano przepisy dotyczące zamówień publicznych. Jednak dane ze sprawozdania z działalności wszystkich komisji orzekających pokazują, że najczęściej naruszano przepisy dotyczące nieopłacenia składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne oraz Fundusz Pracy. Kolejny pod względem ilości naruszeń przepis dotyczy odpowiedzialności za niewykonanie zobowiązania jednostki, którego skutkiem była konieczność zapłaty odsetek, kar lub opłat, a także przepis dotyczący zaciągania zobowiązań bez upoważnienia lub z przekroczeniem upoważnienia.


Problemy z zamówieniami


Naruszenia dyscypliny związane z zamówieniami publicznymi znalazły się dopiero na czwartym miejscu. Są to jednak przepisy dość skomplikowane, a zmieniające się prawo zamówień publicznych powoduje wzrost liczby naruszeń zasad i form zamówień, co znalazło odzwierciedlenie w orzeczeniach nie tylko w ubiegłym roku, ale również w pierwszej połowie obecnego. Odwołania kierowane do GKO pokazują również, że przepisy o zamówieniach są jednymi z bardziej skomplikowanych, które muszą stosować kierownicy jednostek.


Głównie z tych powodów prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów Publicznych i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku, zaleca kierownikom jednostek i osobom podlegającym odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny zwrócić większą uwagę na właściwe formy udzielania zamówień publicznych. Zdaniem eksperta udzielający zamówień publicznych nie powinni również dzielić zamówień na części.


- To są dwa podstawowe zalecenia. Jest wiele przepisów dotyczących zamówień, które są naruszane, ale te są najważniejsze - powiedział Gazecie Prawnej prof. Eugeniusz Ruśkowski.


Również zdaniem prof. Cezarego Kosikowskiego, przewodniczącego GKO, osoby podlegające dyscyplinie powinny zwracać uwagę m.in. na zasady i tryby udzielania zamówień publicznych. Dość często bowiem chęć wydatkowania dostępnych środków w krótkim czasie góruje nad stosowaniem ustawowych procedur.


Wina kierownika


Z orzecznictwa oraz przepisów ustawy o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych wynika, że za gospodarkę finansową jednostki w pierwszej kolejności odpowiada jej kierownik. Nie zwalnia go nawet ustne powierzenie obowiązków pracownikowi. Jak wyjaśnił prof. Cezary Kosikowski dość często kierownicy jednostek są przekonani, że skoro zatrudnili głównego księgowego lub skarbnika to nie podlegają odpowiedzialności. Kierownicy dodają, że nie mogą odpowiadać za wszystko, w tym za finanse, którymi zajmuje się główny księgowy. Takie błędne podejście do gospodarki finansami oznacza, że kierownicy w większym stopniu powinni zwracać uwagę na dyscyplinę finansów publicznych.


Podobnie jak w przypadku zamówień publicznych, również w odniesieniu do otrzymanych dotacji chęć wydatkowania środków w krótkim czasie powoduje naruszenie przepisów. Chodzi m.in. o przypadki wydatkowania środków niezgodnie z przeznaczeniem lub z przekroczeniem uprawnienia.


W przypadkach nieopłacenia składek kierownicy jednostek najczęściej powołują się na konieczność uregulowania innych płatności. Na przykład kierownicy szpitali lub szkół tłumaczą, że ważniejsze jest dla nich, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych, wydatkowanie otrzymanych środków na posiłki lub leki, niż opłacenie składek ZUS. Dyrektorzy szpitali stawiają bowiem dobro pacjenta nad obowiązki w zakresie dyscypliny finansów publicznych.


Zdaniem prof. Cezarego Kosikowskiego trudno odmówić kierownikom racji, ale przepisy nakazują takie osoby karać. Zmiana tego stanu rzeczy byłaby możliwa jedynie wtedy, gdyby został zmieniony model dyscypliny finansów publicznych. Na to się jednak nie zanosi.


NAJCZĘŚCIEJ NARUSZANE PRZEPISY

Dyscyplina finansów publicznych była naruszana z tytułu:

l nieopłacenia składek na ubezpieczenia - 1149

l zapłaty odsetek, kar i opłat - 674

l zaciągnięcia zobowiązania bez upoważnienia lub z przekroczeniem upoważnienia - 626

l naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych - 460

l dokonanie wydatków bez upoważnienia lub z przekroczeniem upoważnienia - 460


SPRAWY PRZED GKO

l rozstrzygnięte - 1624

l orzeczenia o uniewinnieniu - 300

l orzeczenia o uznaniu winnym - 925

w tym:

- odstąpień od wymierzenia kary- 510

- ukaranie: karą upomnienia - 348

- karą nagany - 62

- karą pieniężną - 5


ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA