REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na sponsoring

Ulga sponsoringowa; Sponsoring - ulga podatkowa
Ulga sponsoringowa; Sponsoring - ulga podatkowa
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga sponsoringowa. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wprowadzenie ulgi sponsoringowej dla przedsiębiorców. "Mój rząd chce związać ze sobą aspekty - biznesowy i sportowy, naukowy i kulturalny - z pożytkiem dla przedsiębiorców, sportowców, naukowców i artystów" - napisał w mediach społecznościowych.

Sponsoring - ulga podatkowa

"Sport to zdrowie i forma realizacji osobistych ambicji. To świetny sposób hartowania ducha, kształtowania charakteru z pożytkiem dla rodziny i całego społeczeństwa. To jedna z najlepszych metod promocji państwa. Sport to, nie ukrywajmy, również świetny biznes. Są nimi oczywiście również kultura i nauka. Sposób, w jaki można połączyć przyjemne z pożytecznym. I mój rząd również chce związać ze sobą te aspekty - biznesowy i sportowy, naukowy i kulturalny - z pożytkiem dla przedsiębiorców, sportowców, naukowców i artystów" - przekazał prezes Rady Ministrów.

REKLAMA

Autopromocja

W poniedziałkowym wpisie na Facebooku premier Morawiecki dodał: "W jaki sposób? Wprowadzając ulgę sponsoringową dla przedsiębiorców! Odpowiednie przepisy zostały już uchwalone przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. Są to zmiany podatku CIT zakładające, że sponsor, ponosząc koszty na klub sportowy lub wspierając kulturę i naukę, może te koszty podwójnie wykorzystać podatkowo: wyliczając sobie podstawę podatkową (przychody minus koszty), odejmując 50 proc. takich kosztów od już wyliczonej podstawy opodatkowania, czyli 150 proc. kosztów na sport/kulturę/szkolnictwo wyższe i naukę".

Szef rządu zaznaczył, że celem ulgi jest "silniejsze powiązanie lokalnych firm z ich otoczeniem, np. szkołami wyższymi, które będą na ich potrzeby uczyć młodzież, czy z miejscowymi ośrodkami kultury (sponsoring wydarzeń, wystaw, zakupów zabytków do muzeów, renowacja zabytków) albo sportu (objęcie patronatem szkoły sportowej czy lokalnego zespołu)".

"Ulga sponsoringowa to mega korzyść dla wszystkich - przedsiębiorców i sportowców, artystów, animatorów kultury, sponsorujących i sponsorowanych, wybitnych jednostek i całych społeczności. To solidarność sportowa i wyraz dbałości o lokalną kulturę na najwyższym poziomie i jestem pewny, że taka polityka wyda w przyszłości piękne owoce w postaci sukcesów naszych drużyn i sportowców na arenie międzynarodowej, a polskiej kulturze i nauce przyniesie wiele wybitnych dzieł i odkryć" - przekazał premier Morawiecki.(PAP)

giel/ krys/

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspert o uldze sponsoringowej: kierunek bardzo dobry, ale ważne będą szczegóły

REKLAMA

"Kierunek bardzo dobry, ale ważne będą szczegóły. Na razie reakcja rynku jest mocno wstrzemięźliwa" - tak Grzegorz Kita, ekspert z zakresu marketingu i konsultingu sportowego, odniósł się do zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego dot. wprowadzenia ulgi podatkowej dla sponsorów, m.in. sportu.

"To decyzja fundamentalna, przełomowa, która może wiele zmienić. Od wielu lat bardzo często spotykam się z opiniami mniejszych przedsiębiorców, potencjalnych sponsorów, że nie angażowali się w sponsoring, bo to się im zwyczajnie nie opłacało podatkowo. Szczególnie dotyczyło to mniejszych kwot czy mniejszych, zwykle niekomercyjnych podmiotów, tych na dole piramidy sportowej" - powiedział PAP Kita, założyciel i prezes Sport Management Polska.

Jak wspomniał, słychać głosy o zmarnowanych możliwościach, bo wielu potencjalnych sponsorów, zwłaszcza tych mniejszych, unikało przez lata działań sponsoringowych, nie mogąc sobie wydatków na ten cel odliczyć od dochodu czy podatku w zadowalającej skali.

"Takich argumentów przez lata podczas setek różnych rozmów czy spotkań słyszałem bardzo dużo. Na ile one są prawdziwe a na ile były wymówkami, to trudno ocenić, ale na tyle często się pojawiają, że wielu mniejszych, lokalnych przedsiębiorców teraz mogłoby zacząć korzystać z zapowiadanej ulgi, choćby trochę w myśl idei znanego każdemu jednego procenta, który przekazuje się organizacjom pożytku publicznego. Żeby pożyteczniej wydatkować pieniądze, mieć wpływ na ich celowość, a przy okazji zadbać o społeczność lokalną, z którą są związani" - tłumaczył.

Jego zdaniem największy sens ulga sponsoringowa może mieć w przypadku mniejszych przedsiębiorców, których powinno to skłonić do pomocy mniejszym podmiotom.

"To byłoby najbardziej logiczne. Dodatkowo, warto pamiętać, że szczególnie małe podmioty sportowe mocno doświadczył czas pandemii. One szczególnie potrzebują wsparcia" - dodał i podkreślił, że bardzo ciekawym rozwiązaniem byłoby, gdyby ta ulga dotyczyła też zapowiadanych stypendiów dla sportowców.

Zastrzegł przy tym, że na razie dyskusja o tym pomyśle odbywa się na dużym poziomie ogólności.

"Wszystkie zagadnienia podatkowo-księgowe to są poważne i skomplikowane tematy, więc dopóki nie będzie znana cała treść i struktura przepisów, rozporządzeń, a najlepiej jeszcze ich wykładnia, to możemy o tym mówić tylko bardzo ogólnie, a dotychczasowe zapowiedzi w wielu aspektach są dość niejasne" - ocenił.

Według niego reakcja na zapowiedź premiera rynku, tj. środowiska biznesowego, jest mocno wstrzemięźliwa.

"Gdyby świat polityki miał wysoką wiarygodność, to po takiej deklaracji byłoby jedno wielkie +wow+, fala entuzjazmu. A teraz jest duża wstrzemięźliwość, może nawet nieufność, bo zainteresowani oczekują konkretów. Na tym poziomie ogólności wielu potencjalnych sponsorów tego +nie kupuje+" - nadmienił Kita.

"Ważny będzie każdy zapis ustawy i przepisów wykonawczych, ponieważ na razie widzę dużą, zaskakującą rozbieżność między reakcją rynku a oczywistymi możliwościami, jakie dają zapowiadane ulgi podatkowe i ich potencjalnym wpływem na rozwój w Polsce sportu i kultury fizycznej" - podsumował.

W poniedziałek premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wprowadzenie ulgi sponsoringowej dla przedsiębiorców. "Mój rząd chce związać ze sobą aspekty - biznesowy i sportowy, naukowy i kulturalny - z pożytkiem dla przedsiębiorców, sportowców, naukowców i artystów" - napisał w mediach społecznościowych.

Celem ulgi ma być silniejsze powiązanie lokalnych firm z ich otoczeniem, np. szkołami wyższymi, miejscowymi ośrodkami kultury albo sportu. W tym ostatnim przypadku np. poprzez objęcie patronatem szkoły sportowej czy lokalnego zespołu.

Zmiany podatku CIT zakładają, że sponsor, ponosząc koszty na klub sportowy lub wspierając kulturę i naukę, może je podwójnie wykorzystać podatkowo - raz wyliczając sobie podstawę podatkową poprzez zaliczenie ich w całości do kosztów uzyskania przychodu, a następnie odejmując połowę poniesionych kosztów od już wyliczonej podstawy opodatkowania. Tym samym - zgodnie z założeniami - łącznie w podatku dochodowym przedsiębiorca rozliczy 150 proc. poniesionych kosztów.(PAP)

Autor: Paweł Puchalski

pp/ krys/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA