REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na sponsoring

Ulga sponsoringowa; Sponsoring - ulga podatkowa
Ulga sponsoringowa; Sponsoring - ulga podatkowa
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ulga sponsoringowa. Premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wprowadzenie ulgi sponsoringowej dla przedsiębiorców. "Mój rząd chce związać ze sobą aspekty - biznesowy i sportowy, naukowy i kulturalny - z pożytkiem dla przedsiębiorców, sportowców, naukowców i artystów" - napisał w mediach społecznościowych.

Sponsoring - ulga podatkowa

"Sport to zdrowie i forma realizacji osobistych ambicji. To świetny sposób hartowania ducha, kształtowania charakteru z pożytkiem dla rodziny i całego społeczeństwa. To jedna z najlepszych metod promocji państwa. Sport to, nie ukrywajmy, również świetny biznes. Są nimi oczywiście również kultura i nauka. Sposób, w jaki można połączyć przyjemne z pożytecznym. I mój rząd również chce związać ze sobą te aspekty - biznesowy i sportowy, naukowy i kulturalny - z pożytkiem dla przedsiębiorców, sportowców, naukowców i artystów" - przekazał prezes Rady Ministrów.

REKLAMA

REKLAMA

W poniedziałkowym wpisie na Facebooku premier Morawiecki dodał: "W jaki sposób? Wprowadzając ulgę sponsoringową dla przedsiębiorców! Odpowiednie przepisy zostały już uchwalone przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. Są to zmiany podatku CIT zakładające, że sponsor, ponosząc koszty na klub sportowy lub wspierając kulturę i naukę, może te koszty podwójnie wykorzystać podatkowo: wyliczając sobie podstawę podatkową (przychody minus koszty), odejmując 50 proc. takich kosztów od już wyliczonej podstawy opodatkowania, czyli 150 proc. kosztów na sport/kulturę/szkolnictwo wyższe i naukę".

Szef rządu zaznaczył, że celem ulgi jest "silniejsze powiązanie lokalnych firm z ich otoczeniem, np. szkołami wyższymi, które będą na ich potrzeby uczyć młodzież, czy z miejscowymi ośrodkami kultury (sponsoring wydarzeń, wystaw, zakupów zabytków do muzeów, renowacja zabytków) albo sportu (objęcie patronatem szkoły sportowej czy lokalnego zespołu)".

"Ulga sponsoringowa to mega korzyść dla wszystkich - przedsiębiorców i sportowców, artystów, animatorów kultury, sponsorujących i sponsorowanych, wybitnych jednostek i całych społeczności. To solidarność sportowa i wyraz dbałości o lokalną kulturę na najwyższym poziomie i jestem pewny, że taka polityka wyda w przyszłości piękne owoce w postaci sukcesów naszych drużyn i sportowców na arenie międzynarodowej, a polskiej kulturze i nauce przyniesie wiele wybitnych dzieł i odkryć" - przekazał premier Morawiecki.(PAP)

REKLAMA

giel/ krys/

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspert o uldze sponsoringowej: kierunek bardzo dobry, ale ważne będą szczegóły

"Kierunek bardzo dobry, ale ważne będą szczegóły. Na razie reakcja rynku jest mocno wstrzemięźliwa" - tak Grzegorz Kita, ekspert z zakresu marketingu i konsultingu sportowego, odniósł się do zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego dot. wprowadzenia ulgi podatkowej dla sponsorów, m.in. sportu.

"To decyzja fundamentalna, przełomowa, która może wiele zmienić. Od wielu lat bardzo często spotykam się z opiniami mniejszych przedsiębiorców, potencjalnych sponsorów, że nie angażowali się w sponsoring, bo to się im zwyczajnie nie opłacało podatkowo. Szczególnie dotyczyło to mniejszych kwot czy mniejszych, zwykle niekomercyjnych podmiotów, tych na dole piramidy sportowej" - powiedział PAP Kita, założyciel i prezes Sport Management Polska.

Jak wspomniał, słychać głosy o zmarnowanych możliwościach, bo wielu potencjalnych sponsorów, zwłaszcza tych mniejszych, unikało przez lata działań sponsoringowych, nie mogąc sobie wydatków na ten cel odliczyć od dochodu czy podatku w zadowalającej skali.

"Takich argumentów przez lata podczas setek różnych rozmów czy spotkań słyszałem bardzo dużo. Na ile one są prawdziwe a na ile były wymówkami, to trudno ocenić, ale na tyle często się pojawiają, że wielu mniejszych, lokalnych przedsiębiorców teraz mogłoby zacząć korzystać z zapowiadanej ulgi, choćby trochę w myśl idei znanego każdemu jednego procenta, który przekazuje się organizacjom pożytku publicznego. Żeby pożyteczniej wydatkować pieniądze, mieć wpływ na ich celowość, a przy okazji zadbać o społeczność lokalną, z którą są związani" - tłumaczył.

Jego zdaniem największy sens ulga sponsoringowa może mieć w przypadku mniejszych przedsiębiorców, których powinno to skłonić do pomocy mniejszym podmiotom.

"To byłoby najbardziej logiczne. Dodatkowo, warto pamiętać, że szczególnie małe podmioty sportowe mocno doświadczył czas pandemii. One szczególnie potrzebują wsparcia" - dodał i podkreślił, że bardzo ciekawym rozwiązaniem byłoby, gdyby ta ulga dotyczyła też zapowiadanych stypendiów dla sportowców.

Zastrzegł przy tym, że na razie dyskusja o tym pomyśle odbywa się na dużym poziomie ogólności.

"Wszystkie zagadnienia podatkowo-księgowe to są poważne i skomplikowane tematy, więc dopóki nie będzie znana cała treść i struktura przepisów, rozporządzeń, a najlepiej jeszcze ich wykładnia, to możemy o tym mówić tylko bardzo ogólnie, a dotychczasowe zapowiedzi w wielu aspektach są dość niejasne" - ocenił.

Według niego reakcja na zapowiedź premiera rynku, tj. środowiska biznesowego, jest mocno wstrzemięźliwa.

"Gdyby świat polityki miał wysoką wiarygodność, to po takiej deklaracji byłoby jedno wielkie +wow+, fala entuzjazmu. A teraz jest duża wstrzemięźliwość, może nawet nieufność, bo zainteresowani oczekują konkretów. Na tym poziomie ogólności wielu potencjalnych sponsorów tego +nie kupuje+" - nadmienił Kita.

"Ważny będzie każdy zapis ustawy i przepisów wykonawczych, ponieważ na razie widzę dużą, zaskakującą rozbieżność między reakcją rynku a oczywistymi możliwościami, jakie dają zapowiadane ulgi podatkowe i ich potencjalnym wpływem na rozwój w Polsce sportu i kultury fizycznej" - podsumował.

W poniedziałek premier Mateusz Morawiecki zapowiedział wprowadzenie ulgi sponsoringowej dla przedsiębiorców. "Mój rząd chce związać ze sobą aspekty - biznesowy i sportowy, naukowy i kulturalny - z pożytkiem dla przedsiębiorców, sportowców, naukowców i artystów" - napisał w mediach społecznościowych.

Celem ulgi ma być silniejsze powiązanie lokalnych firm z ich otoczeniem, np. szkołami wyższymi, miejscowymi ośrodkami kultury albo sportu. W tym ostatnim przypadku np. poprzez objęcie patronatem szkoły sportowej czy lokalnego zespołu.

Zmiany podatku CIT zakładają, że sponsor, ponosząc koszty na klub sportowy lub wspierając kulturę i naukę, może je podwójnie wykorzystać podatkowo - raz wyliczając sobie podstawę podatkową poprzez zaliczenie ich w całości do kosztów uzyskania przychodu, a następnie odejmując połowę poniesionych kosztów od już wyliczonej podstawy opodatkowania. Tym samym - zgodnie z założeniami - łącznie w podatku dochodowym przedsiębiorca rozliczy 150 proc. poniesionych kosztów.(PAP)

Autor: Paweł Puchalski

pp/ krys/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA