REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma cen transferowych - rekomendacje zagranicznych ekspertów

Reforma cen transferowych - rekomendacje zagranicznych ekspertów
Reforma cen transferowych - rekomendacje zagranicznych ekspertów

REKLAMA

REKLAMA

Reforma cen transferowych. 19 listopada 2021 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się uroczysta inauguracja projektu, w ramach którego eksperci OECD, Komisji Europejskiej oraz naukowcy i praktycy z Wielkiej Brytanii, Niemiec, Holandii, Szwecji i USA, pod kierownictwem pracowników MF, będą wspólnie pracować nad reformą polskich regulacji w zakresie cen transferowych. Efektem prac będzie przygotowanie wspólnych rekomendacji dotyczących ewentualnych zmian w polskich przepisach podatkowych. Ich celem jest zwiększenie konkurencyjności obowiązujących w Polsce regulacji oraz dalszy wzrost efektywności elektronicznego raportowania (TPR).

Rekomendacje dla reformy przepisów dot. cen transferowych - Polska rozpoczyna projekt w ramach unijnego programu TSI

W dniu 19 listopada 2021 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się uroczysta inauguracja projektu „Strenghthening the transfer pricing legal system against tax evasive behaviour”. Projekt ten, realizowany w całości z funduszy unijnych (tzw. Instrument Wsparcia Technicznego, TSI), zakłada analizę i ewaluację obowiązujących w Polsce regulacji prawnych w zakresie cen transferowych, w tym obowiązków elektronicznego raportowania w ramach Informacji TPR. Celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności polskich regulacji oraz dalszy wzrost efektywności elektronicznego raportowania (TPR).

REKLAMA

Autopromocja

Ważnym elementem projektu jest wymiana z krajami partnerskimi dobrych praktyk w zakresie obowiązków dokumentacyjnych, elektronicznego raportowania i analiz. W ramach tej inicjatywy, Polska nawiązała współpracę z pięcioma krajami, które są uznawane za liderów w zakresie konkurencyjności regulacji dotyczących cen transferowych. Partnerami Polski w realizacji projektu będą Wielka Brytania, Niemcy, Szwecja, Królestwo Niderlandów i Stany Zjednoczone. Eksperci z tych państw podzielą się swoimi doświadczeniami oraz rozwiązaniami technologicznymi z przedstawicielami Ministerstwa Finansów.

W projekcie przewidywane są również szkolenia dla pracowników resortu. Ceny transferowe są bardzo ważnym obszarem w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu prawnopodatkowym, w szczególności w międzynarodowym kontekście toczących się na forum OECD prac nad pakietami służącymi międzynarodowemu uszczelnieniu podatków dochodowych, takimi jak BEPS 1.0 i BEPS 2.0.

- W ciągu ostatnich lat znaczenie cen transferowych istotnie wzrosło jako ważna – w sposób uzasadniony wyodrębniona - część polityki podatkowej każdego państwa i jego administracji podatkowej. Rozpoczynamy projekt, w ramach którego we współpracy z OECD i Komisją Europejską tworzyć będziemy zręby dalszej reformy cen transferowych w Polsce, w szczególności wzmacniającej obszar raportowania i analityki – tłumaczy wiceminister finansów Jan Sarnowski.

REKLAMA

Komisja Europejska pozytywnie oceniła zaangażowanie Ministerstwa Finansów w rozwój ram legislacyjnych i analitycznych w obszarze TP, decydując się na udzielenie wsparcia w dalszym dążeniu do rozwoju transparentnej i silnej polityki w obszarze cen transferowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozytywna opinia ze strony Komisji Europejskiej oraz chęć współpracy i gotowość do zaangażowania się we wspólny projekt po stronie OECD oraz ekspertów z Europy i świata to ważny dowód zaufania, jakim wśród zagranicznych partnerów cieszą się Polska i Ministerstwo Finansów.

- W toku prac nad projektem, przedstawiciele Ministerstwa Finansów kierować będą zespołem składającym się z przedstawicieli krajów, które od lat mają żółtą koszulkę lidera pod względem nowoczesności regulacji oraz efektywności raportowania i analiz. Swoją wiedzą będą nas wspierać przedstawiciele Niemiec, Holandii, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych – wyjaśnia wiceminister Sarnowski.

- Udział przedstawicieli z tak wielu państw w projekcie, którego beneficjentem jest polskie Ministerstwo Finansów, wskazuje na pełne zrozumienie dla idei dzielenia się dobrymi praktykami oraz wspólnego dążenia do zbudowania przyjaznego podatnikom, szczelnego i silnego systemu podatkowego w obszarze TP w Polsce, w Unii Europejskiej i na świecie – dodaje wiceminister.

Projekt będzie realizowany niemal dwa lata. Przez cały czas trwania projektu organizowane będą spotkania podsumowujące poszczególne etapy prac, na których prezentowane będą ich efekty.

Czym jest Instrument Wsparcia Technicznego?

Instrument Wsparcia Technicznego (TSI) stanowi kontynuację Programu Wspierania Reform Strukturalnych. Jest zarządzany przez Komisję Europejską (DG REFORM), a jego celem jest m.in. wspieranie wysiłków państw członkowskich służących wzmocnieniu ich zdolności instytucjonalnych i administracyjnych oraz skutecznemu wdrażaniu reform, w tym poprzez wymianę dobrych praktyk. Decyzję o przyznaniu wsparcia, po analizie wniosków zgłoszonych przez zainteresowane państwa członkowskie, podejmuje Komisja Europejska.
Wniosek ze strony Polski przygotowany został przez Departament Cen Transferowych i Wycen Ministerstwa Finansów w 2020 r. Został on pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Europejską. 19 listopada 2021 r. prace grupy roboczej zostały formalnie rozpoczęte.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA