REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług

Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług
Kasy fiskalne bez drukarki w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług

REKLAMA

REKLAMA

Kasy fiskalne bez drukarki. Kasy fiskalne (rejestrujące) stosowane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży (np. w samoobsługowych i automatycznych myjniach samochodowych) nie będą musiały mieć drukarki. Tak zakłada projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących opublikowany 2 grudnia 2021 r. Nowe przepisy mają wejść w życie już następnego dnia po dniu ogłoszenia rozporządzenia w Dzienniku Ustaw.

Kasy fiskalne bez drukarki - w urządzeniach do automatycznej sprzedaży

Projekt (z 19 listopada 2021 r.) rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii zmieniającego rozporządzenie w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących przewiduje, że w rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 12 września 2021 r. w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1759) § 52 otrzyma następujące brzmienie:

REKLAMA

REKLAMA

§ 52. 1. Kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, może nie zawierać drukarki kasy

2. W przypadku gdy kasa, o której mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f, nie zawiera drukarki kasy:

1) program pracy kasy nie steruje wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy;

REKLAMA

2) kasa nie drukuje danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) kasa nie wystawia paragonu fiskalnego i paragonu fiskalnego anulowanego w postaci papierowej, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży:

a) numeru unikatowego,
b) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c) daty sprzedaży,
d) numeru kolejnego paragonu,
e) łącznej wartości sprzedaży brutto,
f) łącznej wysokości podatku należnego,
g) typu formy płatności,
h) nazwy formy płatności;

4) kasa nie wystawia faktury i faktury anulowanej, w postaci papierowej, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund albo do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży:

a) numeru unikatowego,
b) numeru identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika,
c) daty wystawienia faktury,
d) numeru kolejnego dokumentu,
e) łącznej wartości sprzedaży brutto,
f) łącznej wysokości podatku należnego;

5) kasa nie wystawia:

a) raportów fiskalnych dobowych,
b) raportów fiskalnych okresowych,
c) raportu fiskalnego rozliczeniowego,
d) łącznych raportów fiskalnych okresowych,
e) łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego,
f) raportów fiskalnych zdarzeń,
g) raportu fiskalnego fiskalizacji,
h) dokumentów niefiskalnych

– w postaci papierowej, pod warunkiem przesłania tych raportów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku;

6) kasa nie blokuje możliwości ewidencji sprzedaży w przypadkach, o których mowa w § 36 ust. 1 pkt 4 i 5;

7) kasa nie zapewnia wydruku kodu o którym mowa w § 40 ust. 1 pkt 4;

8) kasa nie wykonuje polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu QR text, o którym mowa w § 41 ust. 1 pkt 5;

9) kasa nie współpracuje z terminalem płatniczym w zakresie polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego, o którym mowa w § 44 ust. 1 pkt 2;

10) kasa nie wykonuje czynności, o których mowa w § 44 ust. 3.”.

Do postępowań w sprawach potwierdzeń o spełnianiu funkcji i wymagań technicznych dla kas rejestrujących wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie omawianej nowelizacji rozporządzenia stosować się będzie przepisy dotychczasowe.

Dodajmy, że kasy "o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 lit. f" rozporządzenia w sprawie wymagań technicznych dla kas rejestrujących, to kasy umieszczane w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług.

Kasy fiskalne bez drukarki - opcja dla urządzeń do automatycznej sprzedaży użytkowanych w szczególnych warunkach

Jak czytamy w uzasadnieniu omawianego projektu, nowelizacja wprowadza rozwiązania techniczne w konstrukcji kas rejestrujących stosowanych w urządzeniach do automatycznej sprzedaży towarów i usług, tak aby mogły nie zawierać drukarki kasy jako elementu konstrukcyjnego. Zdaniem Ministra Finansów zmiana ta przyda się szczególnie w przypadku kas o zastosowaniu specjalnym używanych do ewidencjonowania sprzedaży usług w specyficznych warunkach środowiskowych, tj. np. w samoobsługowych i automatycznych myjniach samochodowych. Charakterystyczna dla tego typu działalności podatność urządzeń na wilgoć i warunki pogodowe utrudniałaby stosowanie tradycyjnego wydruku, wpływała negatywnie na trwałość elementów konstrukcyjnych (drukarki) i powodowała konieczność częstszego serwisowania urządzeń. 

Wyświetlenie paragonu przez co najmniej 30 sekund zamiast wydruku

Po wejściu w życie nowych przepisów podatnicy, którzy ewidencjonują sprzedaż usług dokonywaną z wykorzystaniem urządzeń użytkowanych w podobnych, niekorzystnych warunkach, będą posiadali opcję zastosowania kas niezawierających drukarki. Dzięki temu, pod warunkiem wyświetlania na wyświetlaczu dla nabywcy przez co najmniej 30 sekund lub do czasu rozpoczęcia kolejnej sprzedaży określonych pozycji paragonu fiskalnego, paragonu fiskalnego anulowanego lub faktury i faktury anulowanej, podatnicy nie będą musieli wystawiać w postaci papierowej paragonów i faktur.

Zwolnienie z drukowania raportów

Ponadto, dzięki zastosowaniu kas niezawierających drukarki będą zwolnieni z obowiązku wystawiania raportów fiskalnych dobowych, raportów fiskalnych okresowych, raportu fiskalnego rozliczeniowego, łącznych raportów fiskalnych okresowych, łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego, raportów fiskalnych zdarzeń, raportu fiskalnego fiskalizacji oraz dokumentów niefiskalnych, w postaci papierowej. W takim przypadku będą jednak zobowiązani do przesłania ww. raportów do komputerowych systemów ogólnodostępnych w celu ich zapisu lub wydruku. Konsekwencją stosowania do ewidencji sprzedaży kas niezawierających drukarki będzie również brak konieczności drukowania danych zapisanych w pamięci fiskalnej i w pamięci chronionej oraz współpraca z terminalem płatniczym w zakresie nieuwzględniającym polecenia dotyczącego wydruku potwierdzenia transakcji płatniczej oraz raportów związanych z działaniem terminala płatniczego.

Dostosowanie wymagań technicznych

Wobec niezastosowania w takiej kasie drukarki, projektowane przepisy § 52 rozporządzenia będą uwzględniały dostosowanie wymagań technicznych, tak by nie dotyczyły obowiązków typowo związanych z wystawianiem dokumentów fiskalnych w postaci papierowej. Chodzi tu w szczególności o udostępnianie terminalowi płatniczemu drukarki kasy, blokowanie możliwości ewidencji sprzedaży w przypadkach, o których mowa w § 36 ust. 1 pkt 4 i 5, zapewniania wydruku kodu graficznego QR text zgodnego z normą ISO/IEC 18004:2015, o którym mowa w § 40 ust. 1 pkt 4, czy przesyłania polecenia dotyczącego włączenia lub wyłączenia drukowania kodu QR text, o którym mowa w § 41 ust. 1 pkt 5. Ponadto, program pracy kasy będzie mógł  nie sterować wydrukiem dokumentów wystawianych przy użyciu kasy.
Zdaniem Ministra Finansów nowe przepisy wpłyną korzystnie na tempo prowadzenia postępowań w sprawie wydania potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnianiu przez kasę niezawierającą drukarki warunków technicznych (proces tzw. homologacji kasy, w efekcie którego urządzenie danego typu jest dopuszczane do stosowania przez podatników w ewidencji sprzedaży).

Ujednolicenie formatu zapisów danych tworzących QR kod

Dodatkowo omawiana nowelizacja dotyczy ujednolicenia formatu zapisów danych tworzących QR kod, który drukowany jest przez kasy rejestrujące na żądanie Centralnego Repozytorium Kas (CRK). Zmiana w kasach rejestrujących może być wprowadzona poprzez aktualizację oprogramowania, a więc wprowadzenie regulacji nie będzie powodować automatycznego obowiązku wymiany kas. Ujednolicenie formatu zapisu danych umożliwi weryfikację paragonów fiskalnych wysyłanych do CRK np. w trakcie ogłoszonej loterii paragonowej. Możliwa będzie ich  jednoznaczna weryfikacja. Jak wskazuje Minister Finansów, aktualnie format zapisu danych QR kod nie jest sformalizowany i każdy z producentów stosuje własne dowolne rozwiązania.

oprac. Paweł Huczko

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA