REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błąd prawodawcy umożliwi odliczanie ulgi bez limitu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Ustawodawca wprowadził obowiązek dokumentowania darowizn kościelnych do ustawy o podatku dochodowym. Tymczasem zmiany należało dokonać w poszczególnych ustawach kościelnych, a nie w ustawie o PIT. Podatnicy mogą zakwestionować przyjęte rozwiązania i zażądać od urzędów skarbowych zwrotu nadpłat z odsetkami.

Podatnicy nadal będą naciągać fiskusa i odliczać darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą Kościoła. Wprawdzie ustawodawca podjął próbę wyeliminowania możliwości przekazywania, a następnie odliczania fikcyjnych darowizn, jednak była ona na tyle nieudolna, że teraz podatnicy mogą z łatwością zakwestionować przyjęte rozwiązania i w efekcie nadal odliczać darowizny, które nigdy nie trafiły na konto bankowe parafii.


Potrzebny przelew


Od początku 2006 roku podatnik musi wpłacać darowiznę kościelną na konto. Wymóg taki ustawodawca wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Problem jednak w tym, że podstawą odliczenia darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą kościelnych osób prawnych są ustawy kościelne. W praktyce zatem warunki wynikające tak naprawdę z ustaw kościelnych zmieniono przepisami umieszczonymi w ustawie o PIT. Tymczasem należało zmienić ustawy kościelne. Do tego jednak potrzebne były negocjacje rządu z przedstawicielami poszczególnych Kościołów zakończone dwustronnymi umowami. Tak się jednak nie stało.


Próba pójścia na skróty może teraz okazać się kosztowna. Eksperci podatkowi twierdzą, że przyjęte przez ustawodawcę rozwiązania podatnicy mogą bardzo łatwo zakwestionować albo przed sądem administracyjnym, albo przed Trybunałem Konstytucyjnym. Jeśli tak się stanie - a wydaje się to nieuniknione - fiskus będzie musiał uznać zakwestionowane odliczenia i zwrócić podatnikom nadpłatę podatku razem z odsetkami.


Błąd ustawodawcy


- Ustawa o stosunku państwa do Kościoła katolickiego nie wymaga, by warunkiem odliczenia darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą było udokumentowanie darowizny dowodem wpłaty na rachunek bankowy - twierdzi Jan Jodłowski, radca prawny z firmy doradczej KPMG.


Jego zdaniem nie ma wątpliwości, że takie brzmienie ustawy kościelnej w sposób jednoznaczny rozstrzyga, że w zakresie odliczania darowizn na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą nie powinno się stosować żadnych dodatkowych warunków wynikających z przepisów podatkowych.


- Tymczasem ustawodawca, w imię równości wobec prawa, ustawą o podatku dochodowym postanowił nałożyć dodatkowe warunki dokumentacyjne na darowizny wynikające z ustaw kościelnych - dodaje nasz rozmówca.


Podobnie uważa Piotr Sidor, konsultant z Instytutu Studiów Podatkowych. Jego zdaniem należy jednoznacznie stwierdzić, że przepis ustawy kościelnej, stanowiący podstawę odliczenia darowizny bez limitu, ma charakter szczególny w stosunku do przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


- Dlatego darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą podlegają wyłączeniu z podstawy opodatkowania, bez konieczności spełnienia przesłanek z art. 26 ust. 5 oraz ust. 7 pkt 2 ustawy o PIT - podkreśla nasz rozmówca.


W praktyce oznacza to tyle, że obowiązek dokumentowania darowizn pieniężnych dowodami wpłaty na rachunek bankowy parafii i limity odliczeń, nie znajdą zastosowania w przypadku darowizn kościelnych.


Konieczna będzie skarga


Sam fakt istnienia wątpliwości dotyczących przepisu podatkowego nie oznacza jeszcze, że przestaje on obowiązywać. O tym, czy ingerencja ustawodawcy polegająca na wprowadzeniu dodatkowego obowiązku dokumentacyjnego zostanie uznana za naruszenie, może zdecydować tylko Trybunał Konstytucyjny.


- Tak długo jednak, jak Trybunał nie zakwestionuje dodatkowych wymogów dokumentacyjnych, podatnicy muszą liczyć się z tym, że organy podatkowe będą kwestionować odliczenia darowizn nieudokumentowanych przelewem bankowym - wyjaśnia Jan Jodłowski.


Dla podatników oznacza to jedno: konieczność wejścia w spór z fiskusem. Tylko to pozwoli skutecznie odliczyć darowiznę kościelną nieudokumentowaną wpłatą na konto.


- W przypadku zakwestionowania przez organy podatkowe prawa do odliczenia darowizny nieudokumentowanej dowodem wpłaty, podatnik może liczyć na korzystne rozstrzygnięcie na etapie sądowoadministracyjnym - mówi Piotr Sidor.


Jego zdaniem ustawodawca, chcąc wprowadzić takie ograniczenia, musiałby równocześnie dokonać stosownych zmian w ustawie kościelnej. Skoro tego nie zrobił, są podstawy do kwestionowania wprowadzonych rozwiązań.


A jest się o co bić. Darowizny kościelne, w przeciwieństwie do pozostałych darowizn, nie są limitowane. Podatnik może zatem odliczyć od dochodu całą przekazaną kwotę.


98,66 mln zł odliczyli podatnicy w ramach darowizn kościelnych za 2005 rok


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Jak odliczyć darowiznę kościelną


ALEKSANDRA TARKA

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA