REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5. pakiet sankcji UE wobec Rosji

5. pakiet sankcji UE wobec Rosji
5. pakiet sankcji UE wobec Rosji

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 8 kwietnia 2022 r. Rada UE przyjęła piąty pakiet sankcji wobec Rosji w odpowiedzi na jej brutalną agresję przeciwko Ukrainie i jej obywatelom. Wraz z poprzednimi czterema pakietami sankcji sankcje te przyczynią się jeszcze bardziej do zwiększenia presji gospodarczej na Kreml i osłabią jego zdolność do finansowania inwazji na Ukrainę. Środki te mają szerszy i bardziej ostry charakter, dzięki czemu jeszcze bardziej pogrążą stan rosyjskiej gospodarki. Zostały one skoordynowane z partnerami międzynarodowymi.

Sankcje UE wobec Rosji - piąty pakiet

Przyjęty 8 kwietnia 2022 r. pakiet składa się z następujących sześciu elementów:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 1) Zakaz importu węgla kamiennego

  • Zakaz importu wszelkich form rosyjskiego węgla kamiennego. Dotyczy to jeden czwartej całego rosyjskiego eksportu węgla, co oznacza utratę przez Rosję dochodów w wysokości około 8 mld euro rocznie.

 2) Środki finansowe

  • Całkowity zakaz transakcji i zamrożenie aktywów czterech rosyjskich banków, które są obecnie całkowicie odcięte od rynków. Ich udział w rynku rosyjskiego sektora bankowego wynosi 23 proc., co jeszcze bardziej osłabi system finansowy Rosji.
  • Zakaz świadczenia na rzecz Rosji usług w zakresie kryptoaktywów o wysokiej wartości. Przyczyni się to do zlikwidowania potencjalnych luk prawnych.
  • Zakaz udzielania przez fundusze powiernicze porad zamożnym Rosjanom, co utrudni im przechowywanie ich majątku w UE.

3) Transport

REKLAMA

  • Całkowity zakaz prowadzenia działalności w UE dla rosyjskich i białoruskich przewoźników drogowych. Niektóre zwolnienia obejmą produkty podstawowe, takie jak produkty rolne i spożywcze, pomoc humanitarna i produkty energetyczne.
  • Zakaz wstępu do portów UE statków pod banderą rosyjską. Zwolnienia mają zastosowanie m.in. do produktów medycznych, żywnościowych, energetycznych i humanitarnych.

4) Ukierunkowane zakazy eksportu

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Dalsze ukierunkowane zakazy eksportu – o wartości 10 mld euro – w sektorach wrażliwych dla Rosji ze względu na ich uzależnienie od dostaw z UE. Dotyczą one na przykład komputerów kwantowych, zaawansowanych półprzewodników, wrażliwych maszyn, sprzętu transportowego i chemikaliów. Obejmuje to również specjalistyczne katalizatory stosowane w przemyśle rafineryjnym. Będzie to jeszcze bardziej degradować rosyjską bazę technologiczną i zdolności przemysłowe Rosji.
  • Dodanie paliwa do silników odrzutowych i dodatków paliwowych, które mogą być stosowane przez armię rosyjską, do obowiązującego zakazu eksportu.

5) Rozszerzenie zakazu importu określonych produktów

  • Dodatkowe zakazy importu – o wartości 5,5 mld euro – w tym cementu, produktów gumowych, drewna, napojów spirytusowych (w tym wódki), likierów, ekskluzywnych owoców morza (w tym kawioru) oraz środki przeciwdziałające obejściu tego zakazu w przypadku importu węglanu potasu z Białorusi. Środki te pomogą również zlikwidować luki prawne w odniesieniu do Rosji i Białorusi.

6) Wyłączenie Rosji z zamówień publicznych i korzystania z europejskich pieniędzy; wyjaśnienie aspektów prawnych i egzekwowanie przepisów

  • Całkowity zakaz udziału obywateli i podmiotów rosyjskich w zamówieniach publicznych w UE. Właściwe organy mogą przyznać ograniczone wyjątki, jeżeli nie ma realnej alternatywy.
  • Ograniczenie finansowego i niefinansowego wsparcia w ramach programów UE, Euratomu i państw członkowskich udzielanego rosyjskim podmiotom publicznym lub podmiotom kontrolowanym przez Rosję. Na przykład w następstwie zapowiedzianych wcześniej środków w dziedzinie badań naukowych i edukacji Komisja zakończy uczestnictwo we wszystkich obowiązujących umowach o udzielenie dotacji z rosyjskimi organami publicznymi lub podmiotami powiązanymi oraz zawiesi wszystkie powiązane płatności w ramach programów „Horyzont 2020” i „Horyzont Europa”, Euratom i Erasmus+. W ramach tych programów nie będą zawierane żadne nowe porozumienia lub umowy z rosyjskimi organami publicznymi lub podmiotami powiązanymi.
  • Rozwiązanie problemu nakładania się ograniczeń importowych dotyczących produktów podwójnego zastosowania i zaawansowanych technologii oraz innych przepisów.
  • Rozszerzenie na wszystkie waluty urzędowe UE zakazów wywozu banknotów i sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych.

Komisja Europejska  z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że sankcje nałożono na kolejnych 217 osób i 18 podmiotów. Obejmuje to wszystkich 179 członków tzw. „rządów” i „parlamentów” Doniecka i Ługańska. W sumie od 2014 r. nałożono sankcje na 1091 osób i 80 podmiotów.

Wytyczne dotyczące kontroli bezpośrednich inwestycji zagranicznych z Rosji i Białorusi

Komisja Europejska opublikowała również 5 kwietnia wytyczne dla państw członkowskich UE dotyczące oceny zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego UE związanych z inwestycjami rosyjskimi i białoruskimi oraz zapobiegania takim zagrożeniom. W wytycznych podkreślono zwiększone ryzyko związane z inwestycjami podlegającymi wpływom rządu rosyjskiego lub białoruskiego w kontekście rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Wezwano w nich do ścisłej współpracy między organami zaangażowanymi w monitorowanie inwestycji a organami odpowiedzialnymi za egzekwowanie sankcji. Wzywa się państwa członkowskie do pilnego ustanowienia kompleksowych mechanizmów monitorowania inwestycji, jeżeli jeszcze tego nie uczyniły. Wzywa się je również do egzekwowania przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy, aby zapobiec niewłaściwemu wykorzystywaniu systemu finansowego UE przez inwestorów z Rosji i Białorusi.

Komisja Europejska pracuje nad kolejnymi sankcjami

Komisja i Europejska Służba Działań Zewnętrznych pracują nad dodatkowymi wnioskami dotyczącymi możliwych sankcji, w tym w odniesieniu do importu ropy naftowej, i rozważają propozycje przedstawione przez państwa członkowskie, takie jak wprowadzenie podatków lub konkretnych kanałów płatności, takich jak rachunek powierniczy. Poza wprowadzeniem sankcji UE wyraźnie stwierdziła, że zmniejszenie naszej zależności od importu energii z Rosji jest pilną koniecznością. W swoim komunikacie REPowerEU z dnia 8 marca Komisja ogłosiła strategię na rzecz jak najszybszego zmniejszenia zależności od rosyjskich paliw kopalnych i rozpoczęto prace nad wdrożeniem tego planu.

Egzekucja sankcji

Jako strażniczka traktatów UE Komisja Europejska jest odpowiedzialna za monitorowanie egzekwowania unijnych sankcji w całej UE. UE jest zjednoczona w swojej solidarności z Ukrainą i będzie nadal, wraz ze swoimi partnerami międzynarodowymi, wspierać Ukrainę i jej obywateli, w tym poprzez dodatkowe wsparcie polityczne, finansowe i humanitarne.

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze terminy i obowiązki

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdza tylko techniczną poprawność faktury. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA