REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5. pakiet sankcji UE wobec Rosji

5. pakiet sankcji UE wobec Rosji
5. pakiet sankcji UE wobec Rosji

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 8 kwietnia 2022 r. Rada UE przyjęła piąty pakiet sankcji wobec Rosji w odpowiedzi na jej brutalną agresję przeciwko Ukrainie i jej obywatelom. Wraz z poprzednimi czterema pakietami sankcji sankcje te przyczynią się jeszcze bardziej do zwiększenia presji gospodarczej na Kreml i osłabią jego zdolność do finansowania inwazji na Ukrainę. Środki te mają szerszy i bardziej ostry charakter, dzięki czemu jeszcze bardziej pogrążą stan rosyjskiej gospodarki. Zostały one skoordynowane z partnerami międzynarodowymi.

Sankcje UE wobec Rosji - piąty pakiet

Przyjęty 8 kwietnia 2022 r. pakiet składa się z następujących sześciu elementów:

Autopromocja

 1) Zakaz importu węgla kamiennego

  • Zakaz importu wszelkich form rosyjskiego węgla kamiennego. Dotyczy to jeden czwartej całego rosyjskiego eksportu węgla, co oznacza utratę przez Rosję dochodów w wysokości około 8 mld euro rocznie.

 2) Środki finansowe

  • Całkowity zakaz transakcji i zamrożenie aktywów czterech rosyjskich banków, które są obecnie całkowicie odcięte od rynków. Ich udział w rynku rosyjskiego sektora bankowego wynosi 23 proc., co jeszcze bardziej osłabi system finansowy Rosji.
  • Zakaz świadczenia na rzecz Rosji usług w zakresie kryptoaktywów o wysokiej wartości. Przyczyni się to do zlikwidowania potencjalnych luk prawnych.
  • Zakaz udzielania przez fundusze powiernicze porad zamożnym Rosjanom, co utrudni im przechowywanie ich majątku w UE.

3) Transport

  • Całkowity zakaz prowadzenia działalności w UE dla rosyjskich i białoruskich przewoźników drogowych. Niektóre zwolnienia obejmą produkty podstawowe, takie jak produkty rolne i spożywcze, pomoc humanitarna i produkty energetyczne.
  • Zakaz wstępu do portów UE statków pod banderą rosyjską. Zwolnienia mają zastosowanie m.in. do produktów medycznych, żywnościowych, energetycznych i humanitarnych.

4) Ukierunkowane zakazy eksportu

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Dalsze ukierunkowane zakazy eksportu – o wartości 10 mld euro – w sektorach wrażliwych dla Rosji ze względu na ich uzależnienie od dostaw z UE. Dotyczą one na przykład komputerów kwantowych, zaawansowanych półprzewodników, wrażliwych maszyn, sprzętu transportowego i chemikaliów. Obejmuje to również specjalistyczne katalizatory stosowane w przemyśle rafineryjnym. Będzie to jeszcze bardziej degradować rosyjską bazę technologiczną i zdolności przemysłowe Rosji.
  • Dodanie paliwa do silników odrzutowych i dodatków paliwowych, które mogą być stosowane przez armię rosyjską, do obowiązującego zakazu eksportu.

5) Rozszerzenie zakazu importu określonych produktów

  • Dodatkowe zakazy importu – o wartości 5,5 mld euro – w tym cementu, produktów gumowych, drewna, napojów spirytusowych (w tym wódki), likierów, ekskluzywnych owoców morza (w tym kawioru) oraz środki przeciwdziałające obejściu tego zakazu w przypadku importu węglanu potasu z Białorusi. Środki te pomogą również zlikwidować luki prawne w odniesieniu do Rosji i Białorusi.

6) Wyłączenie Rosji z zamówień publicznych i korzystania z europejskich pieniędzy; wyjaśnienie aspektów prawnych i egzekwowanie przepisów

  • Całkowity zakaz udziału obywateli i podmiotów rosyjskich w zamówieniach publicznych w UE. Właściwe organy mogą przyznać ograniczone wyjątki, jeżeli nie ma realnej alternatywy.
  • Ograniczenie finansowego i niefinansowego wsparcia w ramach programów UE, Euratomu i państw członkowskich udzielanego rosyjskim podmiotom publicznym lub podmiotom kontrolowanym przez Rosję. Na przykład w następstwie zapowiedzianych wcześniej środków w dziedzinie badań naukowych i edukacji Komisja zakończy uczestnictwo we wszystkich obowiązujących umowach o udzielenie dotacji z rosyjskimi organami publicznymi lub podmiotami powiązanymi oraz zawiesi wszystkie powiązane płatności w ramach programów „Horyzont 2020” i „Horyzont Europa”, Euratom i Erasmus+. W ramach tych programów nie będą zawierane żadne nowe porozumienia lub umowy z rosyjskimi organami publicznymi lub podmiotami powiązanymi.
  • Rozwiązanie problemu nakładania się ograniczeń importowych dotyczących produktów podwójnego zastosowania i zaawansowanych technologii oraz innych przepisów.
  • Rozszerzenie na wszystkie waluty urzędowe UE zakazów wywozu banknotów i sprzedaży zbywalnych papierów wartościowych.

Komisja Europejska  z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że sankcje nałożono na kolejnych 217 osób i 18 podmiotów. Obejmuje to wszystkich 179 członków tzw. „rządów” i „parlamentów” Doniecka i Ługańska. W sumie od 2014 r. nałożono sankcje na 1091 osób i 80 podmiotów.

Wytyczne dotyczące kontroli bezpośrednich inwestycji zagranicznych z Rosji i Białorusi

Komisja Europejska opublikowała również 5 kwietnia wytyczne dla państw członkowskich UE dotyczące oceny zagrożeń dla bezpieczeństwa i porządku publicznego UE związanych z inwestycjami rosyjskimi i białoruskimi oraz zapobiegania takim zagrożeniom. W wytycznych podkreślono zwiększone ryzyko związane z inwestycjami podlegającymi wpływom rządu rosyjskiego lub białoruskiego w kontekście rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Wezwano w nich do ścisłej współpracy między organami zaangażowanymi w monitorowanie inwestycji a organami odpowiedzialnymi za egzekwowanie sankcji. Wzywa się państwa członkowskie do pilnego ustanowienia kompleksowych mechanizmów monitorowania inwestycji, jeżeli jeszcze tego nie uczyniły. Wzywa się je również do egzekwowania przepisów dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy, aby zapobiec niewłaściwemu wykorzystywaniu systemu finansowego UE przez inwestorów z Rosji i Białorusi.

Komisja Europejska pracuje nad kolejnymi sankcjami

Komisja i Europejska Służba Działań Zewnętrznych pracują nad dodatkowymi wnioskami dotyczącymi możliwych sankcji, w tym w odniesieniu do importu ropy naftowej, i rozważają propozycje przedstawione przez państwa członkowskie, takie jak wprowadzenie podatków lub konkretnych kanałów płatności, takich jak rachunek powierniczy. Poza wprowadzeniem sankcji UE wyraźnie stwierdziła, że zmniejszenie naszej zależności od importu energii z Rosji jest pilną koniecznością. W swoim komunikacie REPowerEU z dnia 8 marca Komisja ogłosiła strategię na rzecz jak najszybszego zmniejszenia zależności od rosyjskich paliw kopalnych i rozpoczęto prace nad wdrożeniem tego planu.

Egzekucja sankcji

Jako strażniczka traktatów UE Komisja Europejska jest odpowiedzialna za monitorowanie egzekwowania unijnych sankcji w całej UE. UE jest zjednoczona w swojej solidarności z Ukrainą i będzie nadal, wraz ze swoimi partnerami międzynarodowymi, wspierać Ukrainę i jej obywateli, w tym poprzez dodatkowe wsparcie polityczne, finansowe i humanitarne.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Komisja Europejska

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawieszenie projektu CPK to zły sygnał także dla mniejszych firm

„Zawieszenie” projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego to zły sygnał również dla mniejszych firm. Czy małe firmy mogą mieć kłopoty przez zawieszenie projektu CPK? Firma zaangażowana w projekt CPK raczej nie dostanie kredytu.

3 czerwca 2024 r. upływa termin na złożenie wniosku o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Do 3 czerwca 2024 r. przedsiębiorcy mają czas na złożenie wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej za ubiegły rok. Jakie są skutki nie zrobienia tego w terminie, co się stanie z nadpłatą?

Zmiana wzoru i miejsc naklejania znaków akcyzy na wyroby winiarskie [KOMENTARZ]

Komentarz prezes Magdaleny Zielińskiej Związku Pracodawców Polskiej Rady Winiarstwa.

Cyberbezpieczeństwo w branży TSL – nowe wymogi. Co zmieni unijna dyrektywa NIS 2 od 17 października 2024 roku?

Dyrektywa NIS 2 wymusza na firmach konieczność wdrożenia strategii zarządzania ryzykiem. W praktyce oznacza to, że muszą zabezpieczyć swoje systemy komputerowe, procesy bezpieczeństwa oraz wiedzę swoich pracowników na tyle, by zapewnić funkcjonowanie i odpowiednio szybką reakcję w przypadku ataku hakerskiego. Od 17 października 2024 roku wszystkie kraje członkowskie powinny zaimplementować dyrektywę w swoim systemie prawnym.

Nawet 8%. Lokaty bankowe – oprocentowanie pod koniec maja 2024 r. [tabela ofert]

Ile wynosi oprocentowanie najlepszych depozytów bankowych pod koniec maja 2024 roku? Jakie odsetki można uzyskać z lokat bankowych i kont oszczędnościowych? Średnie oprocentowanie najlepszych lokat i rachunków oszczędnościowych wzrosło w maju do nieco ponad 5,7%.

ZUS pobrał 4000 zł od wdowy. 20 680,00 zł udziału w emeryturze zmarłego [Mąż nie skorzystał z emerytury]

Wdowa otrzymała wypłatę gwarantowaną 20 680,00 zł (udział w emeryturze zmarłego męża w zakresie subkonta). ZUS pobrał (jako płatnik PIT) 4000 zł i przekazał te pieniądze fiskusowi. ZUS wykonał prawidłowo przepisy podatkowe ustalające podatek na prawie 1/5 płatności. ZUS jest tu tylko pośrednikiem między wdową a fiskusem.

8-procentowy VAT nie dla domków letniskowych

Zgodnie z obecną praktyką organów podatkowych 8-procentowy VAT może być stosowany wyłącznie przy wznoszeniu budynków mieszkalnych przeznaczonych do stałego zamieszkania, zatem przedsiębiorcy budujące domki letniskowe lub rekreacyjne muszą wystawiać faktury z 23-procentowym VAT. 

Faktura korygująca 2024. Czy można zmienić dane nabywcy na zupełnie inny podmiot?

Sprzedawca wystawił fakturę VAT na podmiot XYZ Sp. z o.o., jednak właściwym nabywcą był XYZ Sp. k. Te dwa podmioty łączy tylko nazwa „XYZ” oraz osoba zarządzająca. Są to natomiast dwie różne działalności z różnymi numerami NIP. Czy w takiej sytuacji sprzedawca może zmienić dane nabywcy widniejące na fakturze poprzez fakturę korygującą, tj. bez konieczności wystawiania tzw. korekty „do zera” na XYZ Sp. z o.o., i obciążenie XYZ Sp. k. tylko poprzez korektę i zmianę odbiorcy faktury? 

Nowy sposób organów celno-skarbowych na uszczelnienie wywozu towarów podlegającym sankcjom na Rosję

Oświadczenie producenta o tym, iż wie kto jest kupującym i sprzedającym towar oraz o tym, iż wie, że jego wyprodukowany towar będzie przejeżdżał przez Rosję w tranzycie i zna końcowego użytkownika produktu, ma być narzędziem do ograniczenia wywozu towarów które są wyszczególnione w rozporządzeniu Rady (UE) NR 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie.

Opóźnienia w zapłacie w podatku dochodowym - skutki

Przedsiębiorcy mają wynikający z przepisów podatkowych obowiązek płacenia różnych podatków. W tym także podatków dochodowych: PIT – podatek dochodowy od osób fizycznych i CIT – podatek dochodowy od osób prawnych (w przypadku np. spółek z o.o. czy akcyjnych). Każde opóźnienie w zapłacie podatku – także podatku dochodowego grozi nie tylko obowiązkiem obliczenia od zaległości podatkowych odsetek ale także odpowiedzialnością karną skarbową. Zaległość podatkowa, to także może być problem pracowników, którzy nie zapłacili podatku dochodowego PIT wynikającego z rocznego zeznania podatkowego.

REKLAMA