REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specustawa dot. Ukrainy pozwala dwukrotnie odliczyć darowizny

Specustawa dot. Ukrainy pozwala dwukrotnie odliczyć darowizny
Specustawa dot. Ukrainy pozwala dwukrotnie odliczyć darowizny
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Specustawa dot. pomocy Ukrainie pozwala dwukrotnie odliczyć darowizny rzeczy lub praw majątkowych na ten cel - wskazała ekspertka podatkowa Crido Monika Lewandowska.

Specustawa ukraińska - darowizny

Chodzi o tzw. specustawę ukraińską, czyli ustawę o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według ekspertki Crido, dzięki przepisom ustawy można zaliczyć wartość tej darowizny do kosztów podatkowych, a potem również odliczyć ją od podstawy opodatkowania na zasadach ogólnych.

Jak wskazała Monika Lewandowska, od dawna w prawie podatkowym istniała możliwość odliczenia od dochodu darowizn przekazywanych m.in. na rzecz organizacji pożytku publicznego (OPP) oraz organizacji pozarządowych realizujących zadania pożytku publicznego.

"To było tylko odliczenie od podstawy opodatkowania. Nie można było zaliczyć do kosztów podatkowych kosztów przekazywanych rzeczy czy praw majątkowych. Wyjątkiem był przepis dotyczący przekazywania artykułów spożywczych dla OPP, których cenę można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Odliczenie od podstawy opodatkowania na zasadach ogólnych dotyczy zarówno darowizn rzeczowych, jak i pieniężnych przekazanych m.in. na rzecz OPP oraz organizacji realizujących zadania pożytku publicznego, i przysługuje zarówno podatnikom CIT, jak i PIT do wysokości nieprzekraczającej odpowiednio 10 proc. i 6 proc. dochodu" - powiedziała.

REKLAMA

Ekspertka dodała, że w specustawie dotyczącej pomocy Ukrainie dodany został nowy przepis. Według niego przed ustaleniem podstawy opodatkowania, czyli na etapie wyliczania dochodu, dano podatnikom możliwość zaliczenia do kosztów także rzeczowych darowizn przekazywanych na rzecz OPP, organizacji pozarządowych, jednostek samorządu terytorialnego czy podmiotów leczniczych, które prowadzą działalność związaną z przeciwdziałaniem konsekwencjom wojny w Ukrainie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Mówimy tutaj np. o sytuacji, w której kupiłabym leki czy żywność i przekazała je do fundacji realizującej zadania pożytku publicznego lub organizacji, która ma status OPP. Wtedy koszt nabycia takich artykułów można zaliczyć do kosztów podatkowych, czego nie można robić w odniesieniu do innych darowizn" - zauważyła Monika Lewandowska.

Dodała, że istotną zmianą ze specustawy jest również możliwość zaliczenia do kosztów podatkowych darowizn na rzecz ukraińskich organizacji. Warto jednak pamiętać, że bez zmian pozostają zasady odliczenia darowizn od dochodu – takie odliczenie możliwe jest, jeśli darowizna została przekazana na rzecz organizacji z Polski, innych krajów UE oraz EOG, jeśli prowadzą one działalność równorzędną do naszej działalności pożytku publicznego. Efektywnie oznacza to że takie podwójne odliczenie możliwe jest w przypadku darowizn rzeczowych przekazywanych na rzecz polskich organizacji pozarządowych.

"Na podstawie specustawy można więc wykorzystać dwa odliczenia dla tej samej darowizny. Można zaliczyć do kosztów podatkowych wartość tej darowizny, potem można też odliczyć wartość tej darowizny od dochodu. Tylko tutaj już jest limit" - zaznaczyła ekspertka podatkowa Crido.

Jej zdaniem, mimo wprowadzenia nowych możliwości, preferencji podatkowych ze specustawy jest mało.

"One są mimo wszystko dosyć wąskie i widać, że preferowane są darowizny bądź odliczenia z wykorzystaniem instytucji regulowanych, np. organizacji pożytku publicznego albo w ogóle organizacji pozarządowych. Trzeba też pamiętać, że preferencja ta dotyczy tylko darowizn rzeczowych, nie pieniężnych" - podkreśliła.

Według Lewandowskiej największą wadą nowych przepisów jest to, że w tej konkretnej sytuacji nie można odliczyć darowizn na rzecz osób fizycznych.

"To często najprostsza i najpewniejsza forma udzielenia pomocy" - oceniła. "Wydaje się, że można byłoby ustalić takie zasady formalne, które z jednej strony nie wpływały na efektywność przekazywania takich darowizn, a z drugiej też zabezpieczały przed ewentualnymi nadużyciami" - wskazała.

W ocenie ekspertki w przepisach przydałaby się także możliwość odliczania darowizn pieniężnych, a także zmiana dotycząca płacenia podatków przez beneficjentów.

"Chodzi o to, że generalnie w przepisach specustawy jest napisane, że organizacje pozarządowe, gdy otrzymują darowiznę, np. karetkę, związaną z przeciwdziałaniem wojnie na Ukrainie, to ta organizacja nie ma z tego tytułu przychodu, czyli nie musi płacić od tego podatku. To dotyczy tylko jednak darowizn niepieniężnych. Powstaje pytanie, co jeśli taka organizacja otrzyma darowiznę pieniężną na cele związane z pomocą Ukrainie" - zauważyła.

Jak wskazała Lewandowska, wydaje się, że ten przepis specustawy nie obejmuje takiej sytuacji, a według przepisów ogólnych organizacje pozarządowe są zwolnione z podatków od otrzymanych darowizn, jeżeli są one przeznaczane na cele statutowe.

"Ustawa o CIT zawiera jednak własną definicję celów statutowych na potrzeby zwolnienia z CIT dochodów organizacji pozarządowych. Jednym z takich celów jest np. dobroczynność, ale nie wszystkie organizacje mają taki cel wpisany wprost w statucie. Dlatego bezpieczniej byłoby po prostu pozostawić zwolnienie z CIT dla organizacji pozarządowych, jeżeli darowizna – jakakolwiek – przekazana jest na cel pomocy Ukrainie" - oceniła ekspertka.

Jak zaznaczyła, dyskusja ta raczej nie dotyczy organizacji, które mają status OPP. Dla nich ustawa o CIT przewiduje po prostu zwolnienie dla dochodów przeznaczonych na cele statutowe w rozumieniu ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie.

Według Moniki Lewandowskiej z podatku od darowizny należałoby też zwolnić Ukraińców, którzy są ich beneficjentami, bo obowiązujące zwolnienie ma limit 4,9 tys. zł w ciągu 5 lat przy nabyciu darowizny od tej samej osoby.

Preferencje podatkowe związane z darowiznami na rzecz Ukraińców

Preferencje podatkowe związane z darowiznami na rzecz Ukraińców wprowadziła ustawa z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Zagwarantowała ona m.in. legalność pobytu obywatelom Ukrainy, a także ich małżonkom niemającym obywatelstwa ukraińskiego, którzy przybyli z Ukrainy do Polski od początku rosyjskiej inwazji.

Agresja Rosji na Ukrainę trwa od 24 lutego. Według Straży Granicznej od tego czasu do Polski wjechało prawie 3 mln osób z tego kraju.

autorka: Małgorzata Werner-Woś

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Prezenty świąteczne dla pracowników: rozliczenie podatkowe w VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA