REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość

Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość
Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy tradycyjne rozumienie roli controllera w firmie ma jeszcze sens? Jaka przyszłość czeka controlling w obliczu wpływu trendów tj.: zwinne i elastyczne zarządzanie, sztuczna inteligencja, zmiany klimatyczne, przeniesienie punktu ciężkości controllingu z poziomu operacyjnego na poziom strategiczny? Na te pytania odpowiada Heimo Losbichler, Prezes Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling (Międzynarodowej Grupy Controllingu), który 26-27 maja 2022 r. wystąpi w roli keynote speakera na 28. Kongresie Controllerów w Gdańsku. Patronat medialny nad tym wydarzeniem objął portal infor.pl.

Controlling Leaders of To(morrow)Day – Kongres Controllerów 2022 w dniach 26-27 maja w Gdańsku

Standaryzacja, automatyzacja, robotyzacja eliminują powtarzające się, zazwyczaj żmudne czynności controllerów i finansistów. Uwalnia to czas na kreatywność – operacyjną, a zwłaszcza strategiczną – wspierającą nowe kierunki działalności przedsiębiorstw. Następuje przeniesienie punktu ciężkości controllingu z poziomu operacyjnego na poziom strategiczny. Ta fundamentalna zmiana wymaga nowych kompetencji controllerów i finansistów. Jakich? O odpowiedź poprosiliśmy Heimo Losbichlera, Prezesa Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling (Międzynarodowej Grupy Controllingu), który 26-27 maja 2022 r. wystąpi w roli keynote speakera na 28. Kongresie Controllerów w Gdańsku. www.kongrescontrollerow.pl/

REKLAMA

Autopromocja

Jakie kompetencje będą potrzebne controllerowi w przyszłości? Jakie narzędzia będą mu niezbędne do efektywnej pracy?

Obecnie controllerzy muszą posiadać kompetencje w trzech obszarach: umiejętności finansowych, wyczucia biznesowego, a także umiejętności społecznych. Pozostaną one aktualne w przyszłości, ale zostaną rozszerzone o kompetencje cyfrowe.

Jeśli chodzi o narzędzia controllingu - z finansowego punktu widzenia są właściwie dobrze rozwinięte. Jednak z pewnością nastąpią dalsze zmiany w poszczególnych obszarach, takie jak bardziej zwinne narzędzia planistyczne, które lepiej spełniają wymagania w niestabilnym środowisku. Coraz większego znaczenia nabierze również controlling usług czy wycena wartości niematerialnych. Należy się również spodziewać dużego skoku w raportowaniu poprzez cyfryzację. Nowoczesne, interaktywne kokpity do analizy big data staną się standardem. Będziemy świadkami szybkiego rozwoju narzędzi informatycznych w controllingu.

Jak kształtuje się przyszłość roli controllera wobec rozwoju sztucznej inteligencji?

Controllerzy będą nadal odgrywać ważną rolę w erze sztucznej inteligencji, jeśli przyjmą ten rozwój. Sztuczna inteligencja może stanowić ważne wsparcie dla controllerów. Z jednej strony odciąża ich od żmudnych, rutynowych czynności, a z drugiej może zapewnić masowe wsparcie controllerów w analityce dzięki komplementarności człowieka i maszyny. Controllerzy będą w coraz większym stopniu mieć do czynienia z używaniem liczb niż z ich tworzeniem. Uwolniona w ten sposób przestrzeń powinna pomóc controllerom w aktywnym przejmowaniu roli sparingpartnerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pozycjonować controllera w nowoczesnej firmie? Jaki wpływ powinien mieć na jej strategię?

Aktualnie tylko nieliczni controllerzy są zaangażowani w strategię korporacyjną, a jest to kluczowe dla efektywnego controllingu. Controllerzy mogą kwestionować logikę strategiczną ze zintegrowanej perspektywy, oceniać wskaźniki strategiczne pod względem finansowym i przekładać strategiczne pragnienia na mierzalne cele.

Ważne jest, aby rozróżnić rolę controllerów, ich odpowiedzialność za proces oraz hierarchiczne pozycjonowanie. W przyszłości rola controllera będzie jeszcze większa niż partnera do zarządzania. W ramach procesu controllingowego istnieje dziś podział zadań pomiędzy zarząd i controllerów. Nastąpią zmiany w tym podziale. Na przykład menadżerowie będą sami tworzyć pewne analizy. Inne zadania zostaną przeniesione do analityka danych, podczas gdy controllerzy otrzymają nowe dodatkowe zadania jako „konsultanci”. Tutaj ważne jest, aby controllerzy byli umiejscowieni bardzo blisko kierownictwa. Bez bezpośredniej linii do kierownictwa controller nie może tak naprawdę pełnić swojej roli partnera.

O kompetencjach i narzędziach nowoczesnego controllingu porozmawiamy podczas zbliżającego się Kongresu Controllerów. Kongres odbędzie się 26-27 maja 2022 pod hasłem: "CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day". Stacjonarnie konferencja odbędzie się w Gdańsku, natomiast wydarzenie będzie również transmitowane online. Infor.pl jest oficjalnym partnerem wydarzenia.
Szczegóły na stronie: www.kongrescontrollerow.pl

Heimo Losbichler, Prezes Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling
Media
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA