REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość

Subskrybuj nas na Youtube
Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość
Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy tradycyjne rozumienie roli controllera w firmie ma jeszcze sens? Jaka przyszłość czeka controlling w obliczu wpływu trendów tj.: zwinne i elastyczne zarządzanie, sztuczna inteligencja, zmiany klimatyczne, przeniesienie punktu ciężkości controllingu z poziomu operacyjnego na poziom strategiczny? Na te pytania odpowiada Heimo Losbichler, Prezes Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling (Międzynarodowej Grupy Controllingu), który 26-27 maja 2022 r. wystąpi w roli keynote speakera na 28. Kongresie Controllerów w Gdańsku. Patronat medialny nad tym wydarzeniem objął portal infor.pl.

Controlling Leaders of To(morrow)Day – Kongres Controllerów 2022 w dniach 26-27 maja w Gdańsku

Standaryzacja, automatyzacja, robotyzacja eliminują powtarzające się, zazwyczaj żmudne czynności controllerów i finansistów. Uwalnia to czas na kreatywność – operacyjną, a zwłaszcza strategiczną – wspierającą nowe kierunki działalności przedsiębiorstw. Następuje przeniesienie punktu ciężkości controllingu z poziomu operacyjnego na poziom strategiczny. Ta fundamentalna zmiana wymaga nowych kompetencji controllerów i finansistów. Jakich? O odpowiedź poprosiliśmy Heimo Losbichlera, Prezesa Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling (Międzynarodowej Grupy Controllingu), który 26-27 maja 2022 r. wystąpi w roli keynote speakera na 28. Kongresie Controllerów w Gdańsku. www.kongrescontrollerow.pl/

REKLAMA

Jakie kompetencje będą potrzebne controllerowi w przyszłości? Jakie narzędzia będą mu niezbędne do efektywnej pracy?

Obecnie controllerzy muszą posiadać kompetencje w trzech obszarach: umiejętności finansowych, wyczucia biznesowego, a także umiejętności społecznych. Pozostaną one aktualne w przyszłości, ale zostaną rozszerzone o kompetencje cyfrowe.

Jeśli chodzi o narzędzia controllingu - z finansowego punktu widzenia są właściwie dobrze rozwinięte. Jednak z pewnością nastąpią dalsze zmiany w poszczególnych obszarach, takie jak bardziej zwinne narzędzia planistyczne, które lepiej spełniają wymagania w niestabilnym środowisku. Coraz większego znaczenia nabierze również controlling usług czy wycena wartości niematerialnych. Należy się również spodziewać dużego skoku w raportowaniu poprzez cyfryzację. Nowoczesne, interaktywne kokpity do analizy big data staną się standardem. Będziemy świadkami szybkiego rozwoju narzędzi informatycznych w controllingu.

Jak kształtuje się przyszłość roli controllera wobec rozwoju sztucznej inteligencji?

Controllerzy będą nadal odgrywać ważną rolę w erze sztucznej inteligencji, jeśli przyjmą ten rozwój. Sztuczna inteligencja może stanowić ważne wsparcie dla controllerów. Z jednej strony odciąża ich od żmudnych, rutynowych czynności, a z drugiej może zapewnić masowe wsparcie controllerów w analityce dzięki komplementarności człowieka i maszyny. Controllerzy będą w coraz większym stopniu mieć do czynienia z używaniem liczb niż z ich tworzeniem. Uwolniona w ten sposób przestrzeń powinna pomóc controllerom w aktywnym przejmowaniu roli sparingpartnerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pozycjonować controllera w nowoczesnej firmie? Jaki wpływ powinien mieć na jej strategię?

REKLAMA

Aktualnie tylko nieliczni controllerzy są zaangażowani w strategię korporacyjną, a jest to kluczowe dla efektywnego controllingu. Controllerzy mogą kwestionować logikę strategiczną ze zintegrowanej perspektywy, oceniać wskaźniki strategiczne pod względem finansowym i przekładać strategiczne pragnienia na mierzalne cele.

Ważne jest, aby rozróżnić rolę controllerów, ich odpowiedzialność za proces oraz hierarchiczne pozycjonowanie. W przyszłości rola controllera będzie jeszcze większa niż partnera do zarządzania. W ramach procesu controllingowego istnieje dziś podział zadań pomiędzy zarząd i controllerów. Nastąpią zmiany w tym podziale. Na przykład menadżerowie będą sami tworzyć pewne analizy. Inne zadania zostaną przeniesione do analityka danych, podczas gdy controllerzy otrzymają nowe dodatkowe zadania jako „konsultanci”. Tutaj ważne jest, aby controllerzy byli umiejscowieni bardzo blisko kierownictwa. Bez bezpośredniej linii do kierownictwa controller nie może tak naprawdę pełnić swojej roli partnera.

O kompetencjach i narzędziach nowoczesnego controllingu porozmawiamy podczas zbliżającego się Kongresu Controllerów. Kongres odbędzie się 26-27 maja 2022 pod hasłem: "CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day". Stacjonarnie konferencja odbędzie się w Gdańsku, natomiast wydarzenie będzie również transmitowane online. Infor.pl jest oficjalnym partnerem wydarzenia.
Szczegóły na stronie: www.kongrescontrollerow.pl

Heimo Losbichler, Prezes Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling
Media
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak uzyskać dofinansowanie z urzędu pracy do zatrudnienia pracownika - zasady w 2025 roku

Zatrudnienie pracownika przeważnie wiążę się z dużymi kosztami. Trudno się dziwić, że przedsiębiorcy szukają oszczędności i szukają rozwiązań, aby móc zapłacić jak najmniej. Istnieją różne formy wsparcia przedsiębiorców, np. dofinansowanie na zatrudnienie pracownika z Urzędu Pracy. Jak wygląda proces ubiegania się o takie dofinansowanie? Poniżej opiszę kilka możliwych dofinansowań, o które może się starać przedsiębiorca.

KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

REKLAMA

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA