REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość

Subskrybuj nas na Youtube
Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość
Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy tradycyjne rozumienie roli controllera w firmie ma jeszcze sens? Jaka przyszłość czeka controlling w obliczu wpływu trendów tj.: zwinne i elastyczne zarządzanie, sztuczna inteligencja, zmiany klimatyczne, przeniesienie punktu ciężkości controllingu z poziomu operacyjnego na poziom strategiczny? Na te pytania odpowiada Heimo Losbichler, Prezes Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling (Międzynarodowej Grupy Controllingu), który 26-27 maja 2022 r. wystąpi w roli keynote speakera na 28. Kongresie Controllerów w Gdańsku. Patronat medialny nad tym wydarzeniem objął portal infor.pl.

Controlling Leaders of To(morrow)Day – Kongres Controllerów 2022 w dniach 26-27 maja w Gdańsku

Standaryzacja, automatyzacja, robotyzacja eliminują powtarzające się, zazwyczaj żmudne czynności controllerów i finansistów. Uwalnia to czas na kreatywność – operacyjną, a zwłaszcza strategiczną – wspierającą nowe kierunki działalności przedsiębiorstw. Następuje przeniesienie punktu ciężkości controllingu z poziomu operacyjnego na poziom strategiczny. Ta fundamentalna zmiana wymaga nowych kompetencji controllerów i finansistów. Jakich? O odpowiedź poprosiliśmy Heimo Losbichlera, Prezesa Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling (Międzynarodowej Grupy Controllingu), który 26-27 maja 2022 r. wystąpi w roli keynote speakera na 28. Kongresie Controllerów w Gdańsku. www.kongrescontrollerow.pl/

REKLAMA

Jakie kompetencje będą potrzebne controllerowi w przyszłości? Jakie narzędzia będą mu niezbędne do efektywnej pracy?

Obecnie controllerzy muszą posiadać kompetencje w trzech obszarach: umiejętności finansowych, wyczucia biznesowego, a także umiejętności społecznych. Pozostaną one aktualne w przyszłości, ale zostaną rozszerzone o kompetencje cyfrowe.

Jeśli chodzi o narzędzia controllingu - z finansowego punktu widzenia są właściwie dobrze rozwinięte. Jednak z pewnością nastąpią dalsze zmiany w poszczególnych obszarach, takie jak bardziej zwinne narzędzia planistyczne, które lepiej spełniają wymagania w niestabilnym środowisku. Coraz większego znaczenia nabierze również controlling usług czy wycena wartości niematerialnych. Należy się również spodziewać dużego skoku w raportowaniu poprzez cyfryzację. Nowoczesne, interaktywne kokpity do analizy big data staną się standardem. Będziemy świadkami szybkiego rozwoju narzędzi informatycznych w controllingu.

Jak kształtuje się przyszłość roli controllera wobec rozwoju sztucznej inteligencji?

Controllerzy będą nadal odgrywać ważną rolę w erze sztucznej inteligencji, jeśli przyjmą ten rozwój. Sztuczna inteligencja może stanowić ważne wsparcie dla controllerów. Z jednej strony odciąża ich od żmudnych, rutynowych czynności, a z drugiej może zapewnić masowe wsparcie controllerów w analityce dzięki komplementarności człowieka i maszyny. Controllerzy będą w coraz większym stopniu mieć do czynienia z używaniem liczb niż z ich tworzeniem. Uwolniona w ten sposób przestrzeń powinna pomóc controllerom w aktywnym przejmowaniu roli sparingpartnerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pozycjonować controllera w nowoczesnej firmie? Jaki wpływ powinien mieć na jej strategię?

Aktualnie tylko nieliczni controllerzy są zaangażowani w strategię korporacyjną, a jest to kluczowe dla efektywnego controllingu. Controllerzy mogą kwestionować logikę strategiczną ze zintegrowanej perspektywy, oceniać wskaźniki strategiczne pod względem finansowym i przekładać strategiczne pragnienia na mierzalne cele.

Ważne jest, aby rozróżnić rolę controllerów, ich odpowiedzialność za proces oraz hierarchiczne pozycjonowanie. W przyszłości rola controllera będzie jeszcze większa niż partnera do zarządzania. W ramach procesu controllingowego istnieje dziś podział zadań pomiędzy zarząd i controllerów. Nastąpią zmiany w tym podziale. Na przykład menadżerowie będą sami tworzyć pewne analizy. Inne zadania zostaną przeniesione do analityka danych, podczas gdy controllerzy otrzymają nowe dodatkowe zadania jako „konsultanci”. Tutaj ważne jest, aby controllerzy byli umiejscowieni bardzo blisko kierownictwa. Bez bezpośredniej linii do kierownictwa controller nie może tak naprawdę pełnić swojej roli partnera.

O kompetencjach i narzędziach nowoczesnego controllingu porozmawiamy podczas zbliżającego się Kongresu Controllerów. Kongres odbędzie się 26-27 maja 2022 pod hasłem: "CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day". Stacjonarnie konferencja odbędzie się w Gdańsku, natomiast wydarzenie będzie również transmitowane online. Infor.pl jest oficjalnym partnerem wydarzenia.
Szczegóły na stronie: www.kongrescontrollerow.pl

Heimo Losbichler, Prezes Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling
Media
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami. Ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 roku. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Gruszczyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA