REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość

Subskrybuj nas na Youtube
Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość
Controller w nowoczesnej firmie – rola, zadania, przyszłość
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czy tradycyjne rozumienie roli controllera w firmie ma jeszcze sens? Jaka przyszłość czeka controlling w obliczu wpływu trendów tj.: zwinne i elastyczne zarządzanie, sztuczna inteligencja, zmiany klimatyczne, przeniesienie punktu ciężkości controllingu z poziomu operacyjnego na poziom strategiczny? Na te pytania odpowiada Heimo Losbichler, Prezes Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling (Międzynarodowej Grupy Controllingu), który 26-27 maja 2022 r. wystąpi w roli keynote speakera na 28. Kongresie Controllerów w Gdańsku. Patronat medialny nad tym wydarzeniem objął portal infor.pl.

Controlling Leaders of To(morrow)Day – Kongres Controllerów 2022 w dniach 26-27 maja w Gdańsku

Standaryzacja, automatyzacja, robotyzacja eliminują powtarzające się, zazwyczaj żmudne czynności controllerów i finansistów. Uwalnia to czas na kreatywność – operacyjną, a zwłaszcza strategiczną – wspierającą nowe kierunki działalności przedsiębiorstw. Następuje przeniesienie punktu ciężkości controllingu z poziomu operacyjnego na poziom strategiczny. Ta fundamentalna zmiana wymaga nowych kompetencji controllerów i finansistów. Jakich? O odpowiedź poprosiliśmy Heimo Losbichlera, Prezesa Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling (Międzynarodowej Grupy Controllingu), który 26-27 maja 2022 r. wystąpi w roli keynote speakera na 28. Kongresie Controllerów w Gdańsku. www.kongrescontrollerow.pl/

REKLAMA

Autopromocja

Jakie kompetencje będą potrzebne controllerowi w przyszłości? Jakie narzędzia będą mu niezbędne do efektywnej pracy?

Obecnie controllerzy muszą posiadać kompetencje w trzech obszarach: umiejętności finansowych, wyczucia biznesowego, a także umiejętności społecznych. Pozostaną one aktualne w przyszłości, ale zostaną rozszerzone o kompetencje cyfrowe.

Jeśli chodzi o narzędzia controllingu - z finansowego punktu widzenia są właściwie dobrze rozwinięte. Jednak z pewnością nastąpią dalsze zmiany w poszczególnych obszarach, takie jak bardziej zwinne narzędzia planistyczne, które lepiej spełniają wymagania w niestabilnym środowisku. Coraz większego znaczenia nabierze również controlling usług czy wycena wartości niematerialnych. Należy się również spodziewać dużego skoku w raportowaniu poprzez cyfryzację. Nowoczesne, interaktywne kokpity do analizy big data staną się standardem. Będziemy świadkami szybkiego rozwoju narzędzi informatycznych w controllingu.

Jak kształtuje się przyszłość roli controllera wobec rozwoju sztucznej inteligencji?

Controllerzy będą nadal odgrywać ważną rolę w erze sztucznej inteligencji, jeśli przyjmą ten rozwój. Sztuczna inteligencja może stanowić ważne wsparcie dla controllerów. Z jednej strony odciąża ich od żmudnych, rutynowych czynności, a z drugiej może zapewnić masowe wsparcie controllerów w analityce dzięki komplementarności człowieka i maszyny. Controllerzy będą w coraz większym stopniu mieć do czynienia z używaniem liczb niż z ich tworzeniem. Uwolniona w ten sposób przestrzeń powinna pomóc controllerom w aktywnym przejmowaniu roli sparingpartnerów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak pozycjonować controllera w nowoczesnej firmie? Jaki wpływ powinien mieć na jej strategię?

Aktualnie tylko nieliczni controllerzy są zaangażowani w strategię korporacyjną, a jest to kluczowe dla efektywnego controllingu. Controllerzy mogą kwestionować logikę strategiczną ze zintegrowanej perspektywy, oceniać wskaźniki strategiczne pod względem finansowym i przekładać strategiczne pragnienia na mierzalne cele.

Ważne jest, aby rozróżnić rolę controllerów, ich odpowiedzialność za proces oraz hierarchiczne pozycjonowanie. W przyszłości rola controllera będzie jeszcze większa niż partnera do zarządzania. W ramach procesu controllingowego istnieje dziś podział zadań pomiędzy zarząd i controllerów. Nastąpią zmiany w tym podziale. Na przykład menadżerowie będą sami tworzyć pewne analizy. Inne zadania zostaną przeniesione do analityka danych, podczas gdy controllerzy otrzymają nowe dodatkowe zadania jako „konsultanci”. Tutaj ważne jest, aby controllerzy byli umiejscowieni bardzo blisko kierownictwa. Bez bezpośredniej linii do kierownictwa controller nie może tak naprawdę pełnić swojej roli partnera.

O kompetencjach i narzędziach nowoczesnego controllingu porozmawiamy podczas zbliżającego się Kongresu Controllerów. Kongres odbędzie się 26-27 maja 2022 pod hasłem: "CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day". Stacjonarnie konferencja odbędzie się w Gdańsku, natomiast wydarzenie będzie również transmitowane online. Infor.pl jest oficjalnym partnerem wydarzenia.
Szczegóły na stronie: www.kongrescontrollerow.pl

Heimo Losbichler, Prezes Zarządu organizacji ICV (Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów) i International Group of Controlling
Media
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

Jak firmy w 2025 roku mogą sfinansować inwestycje w energooszczędność?

Rosnące koszty energii są jednym z większych problemów polskich przedsiębiorców w 2025 roku. W obliczu wzrostu cen wielu firmom najłatwiej byłoby przenieść dodatkowe koszty na klientów, jednak taka strategia niesie za sobą ryzyko utraty konkurencyjności i osłabienia pozycji rynkowej. Zamiast tego, skutecznym i długoterminowym rozwiązaniem mogą być inwestycje w efektywność energetyczną. Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji różne formy wsparcia finansowego – od ulgi badawczo-rozwojowej, po szeroki wachlarz programów dotacyjnych, które mogą pomóc w realizacji tych działań. Jakie narzędzia są dostępne i jak z nich skorzystać?

Jak zachować orientację w taryfach D.Trumpa? Wzrośnie inflacja i ryzyko recesji? Co inwestorzy i przedsiębiorcy powinni wiedzieć

W ostatnich dniach globalne rynki pogrążyły się w chaosie w następstwie historycznych ceł ogłoszonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa – to najpoważniejsza perturbacja od czasu załamania wywołanego pandemią COVID-19. Nagły wzrost zmienności wywołał niepokój wśród inwestorów, którzy poszukują teraz jasnych wskazówek. Jacob Falkencrone, główny strateg inwestycyjny w Saxo, poniżej odpowiada na najistotniejsze pytania, z którymi mierzą się inwestorzy.

REKLAMA

Zasada 6 miesięcy vacatio legis dla zmian w podatkach; urząd skarbowy ma rozstrzygać wątpliwości na korzyść podatnika. Zmiany w ordynacji podatkowej

W dniu 7 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia dwóch projektów nowelizacji Ordynacji podatkowej. Pierwszy ma dotyczyć wprowadzenia zasady co najmniej 6-miesięcznego vacatio legis dla zmian przepisów podatkowych. Druga nowelizacja ma wzmocnić zasadę rozstrzygania spraw podatkowych na korzyść podatników. Jeśli w wyniku postępowania dowodowego nie uda się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego, organy skarbowe będą musiały je rozstrzygnąć na korzyść podatnika.

Zmiany w Ordynacji podatkowej: Skarbówka nadal będzie mogła naciągać terminy przedawnienia

Ministerstwo Finansów chce znowu „poprawiać” Ordynację podatkową – ale zamiast reform, może tylko cementować nadużycia. Ekspert MDDP ostrzega: projektowane zmiany wciąż pozwalają skarbówce przedłużać postępowania latami, wykorzystując postępowania karne skarbowe jako narzędzie, a nie cel.

REKLAMA