REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.

Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.
Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Składki zdrowotnej nie powinno się płacić od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych 1 czerwca 2022 r. opowiedziała się za poprawkami Rzecznika MŚP Adama Abramowicza zgłoszonymi do Polskiego Ładu 2.0.

Składka zdrowotna a niezapłacone faktury i straty - Senat za poprawkami Rzecznika MŚP

Procesy gospodarcze w systemie podatkowym są rozliczane w okresie 5 letnim. Podobnie powinno być przy obliczaniu składki zdrowotnej. Nie powinno się także nakładać na przedsiębiorców obowiązku płacenia składki zdrowotnej od faktur, za które przedsiębiorca nie otrzymał zapłaty. Rzecznik MŚP wniósł do senackiej komisji o wniesienie stosownych poprawek do procedowanego przez Senat projektu ustawy. Poprawki zostały przez Komisję przyjęte. Rzecznik MŚP będzie zabiegał, aby poprawki przyjął Senat, a potem Sejm.

REKLAMA

Autopromocja

Proponowane przez Rzecznika MŚP poprawki do ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 714) mają na celu maksymalne zbliżenie zasad obliczania rocznej podstawy składki na ubezpieczenie zdrowotne, która z założenia ma być obliczana na podstawie dochodu. Proponowane zmiany mają umożliwić płatnikom składek rozliczających się z podatku dochodowego od osób fizycznych wg skali podatkowej oraz podatku liniowego możliwość odliczenia straty z lat ubiegłych oraz tzw. złych długów.

Dyrektor Generalny dr n. pr. Marek Woch w imieniu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Adama Abramowicza podziękował przewodniczącemu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Senatu Rzeczypospolitej Polskiej Senatorowi Kazimierzowi Kleinie za zgłoszenie poprawek odnoszących się do odliczania od podstawy wymiaru składki zdrowotnej strat z lat ubiegłych oraz tzw. złych długów.

Podziękował również Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Finansów Panu Arturowi Soboniowi za wcześniejsze zmiany w kierunku zbliżenia podstawy wymiaru składek do opodatkowania podatkiem dochodowym, tj. uwzględnianie amortyzacji czy różnic remanentowych, aby w tym drugim przypadku przedsiębiorca nie płacił składki zdrowotnej od zapasów magazynowych zgromadzonych przed 31.12.2021 r. Wskazano, że ważną zmianą w obecnej ustawie jest możliwość częściowego odliczania wysokości składki na ubezpieczenia zdrowotne dla osób rozliczających się na zasadach podatku liniowego, zryczałtowanego podatku dochodowego oraz osób rozliczających się w oparciu o kartę podatkową. Podkreślono, że te zmiany powodują upodobnienie podstawy wymiaru składki zdrowotnej do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zaznaczając jednocześnie, że to jest pożądany kierunek zmian zgłaszanych przez przedsiębiorców Rzecznikowi MŚP.

REKLAMA

Dyrektor Generalny dr n. pr. Marek Woch zaapelował do Członków Komisji o przyjęcie zmian mających na celu uwzględnianie w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne strat z lat ubiegłych oraz ulgi na złe długi, które wpisują się w tendencję zbliżania podstaw obu zobowiązań publicznoprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazano, że Rzecznik prowadzi korespondencję z Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Finansów i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, gdzie potwierdzono taki kierunek zmian przepisów. Jednocześnie wskazano, że optymalnym kierunkiem zmian będzie przejście na jednolitą daninę publiczną.

Senator Kazimierz Kleina podziękował Dyrektorowi Markowi Wochowi i wskazał, że docenia działania Rzecznika MŚP oraz wyraził chęć przeprowadzenia spotkania Komisji i Rzecznika odnośnie rozwiązań podatkowych dla przedsiębiorców.

Rada Ministrów jest przeciwna

Minister Artur Soboń, odnosząc się do poprawki w zakresie obliczania podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, wskazał, że jest miejsce na dyskusję w zakresie sposobu ustalania podstawy, jednak wymaga wypracowania w większych szczegółach. W imieniu Rady Ministrów zajął jednak negatywne stanowisko w przedmiocie poprawki.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (tzw. Polski Ład 2.0)
- przebieg procedury legislacyjnej w Sejmie,
- przebieg procedury legislacyjnej w Senacie.

Źródło: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT od 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA