REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.

Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.
Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Składki zdrowotnej nie powinno się płacić od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych 1 czerwca 2022 r. opowiedziała się za poprawkami Rzecznika MŚP Adama Abramowicza zgłoszonymi do Polskiego Ładu 2.0.

Składka zdrowotna a niezapłacone faktury i straty - Senat za poprawkami Rzecznika MŚP

Procesy gospodarcze w systemie podatkowym są rozliczane w okresie 5 letnim. Podobnie powinno być przy obliczaniu składki zdrowotnej. Nie powinno się także nakładać na przedsiębiorców obowiązku płacenia składki zdrowotnej od faktur, za które przedsiębiorca nie otrzymał zapłaty. Rzecznik MŚP wniósł do senackiej komisji o wniesienie stosownych poprawek do procedowanego przez Senat projektu ustawy. Poprawki zostały przez Komisję przyjęte. Rzecznik MŚP będzie zabiegał, aby poprawki przyjął Senat, a potem Sejm.

REKLAMA

REKLAMA

Proponowane przez Rzecznika MŚP poprawki do ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 714) mają na celu maksymalne zbliżenie zasad obliczania rocznej podstawy składki na ubezpieczenie zdrowotne, która z założenia ma być obliczana na podstawie dochodu. Proponowane zmiany mają umożliwić płatnikom składek rozliczających się z podatku dochodowego od osób fizycznych wg skali podatkowej oraz podatku liniowego możliwość odliczenia straty z lat ubiegłych oraz tzw. złych długów.

Dyrektor Generalny dr n. pr. Marek Woch w imieniu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Adama Abramowicza podziękował przewodniczącemu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Senatu Rzeczypospolitej Polskiej Senatorowi Kazimierzowi Kleinie za zgłoszenie poprawek odnoszących się do odliczania od podstawy wymiaru składki zdrowotnej strat z lat ubiegłych oraz tzw. złych długów.

Podziękował również Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Finansów Panu Arturowi Soboniowi za wcześniejsze zmiany w kierunku zbliżenia podstawy wymiaru składek do opodatkowania podatkiem dochodowym, tj. uwzględnianie amortyzacji czy różnic remanentowych, aby w tym drugim przypadku przedsiębiorca nie płacił składki zdrowotnej od zapasów magazynowych zgromadzonych przed 31.12.2021 r. Wskazano, że ważną zmianą w obecnej ustawie jest możliwość częściowego odliczania wysokości składki na ubezpieczenia zdrowotne dla osób rozliczających się na zasadach podatku liniowego, zryczałtowanego podatku dochodowego oraz osób rozliczających się w oparciu o kartę podatkową. Podkreślono, że te zmiany powodują upodobnienie podstawy wymiaru składki zdrowotnej do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zaznaczając jednocześnie, że to jest pożądany kierunek zmian zgłaszanych przez przedsiębiorców Rzecznikowi MŚP.

REKLAMA

Dyrektor Generalny dr n. pr. Marek Woch zaapelował do Członków Komisji o przyjęcie zmian mających na celu uwzględnianie w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne strat z lat ubiegłych oraz ulgi na złe długi, które wpisują się w tendencję zbliżania podstaw obu zobowiązań publicznoprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazano, że Rzecznik prowadzi korespondencję z Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Finansów i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, gdzie potwierdzono taki kierunek zmian przepisów. Jednocześnie wskazano, że optymalnym kierunkiem zmian będzie przejście na jednolitą daninę publiczną.

Senator Kazimierz Kleina podziękował Dyrektorowi Markowi Wochowi i wskazał, że docenia działania Rzecznika MŚP oraz wyraził chęć przeprowadzenia spotkania Komisji i Rzecznika odnośnie rozwiązań podatkowych dla przedsiębiorców.

Rada Ministrów jest przeciwna

Minister Artur Soboń, odnosząc się do poprawki w zakresie obliczania podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, wskazał, że jest miejsce na dyskusję w zakresie sposobu ustalania podstawy, jednak wymaga wypracowania w większych szczegółach. W imieniu Rady Ministrów zajął jednak negatywne stanowisko w przedmiocie poprawki.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (tzw. Polski Ład 2.0)
- przebieg procedury legislacyjnej w Sejmie,
- przebieg procedury legislacyjnej w Senacie.

Źródło: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA