REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.

Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.
Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Składki zdrowotnej nie powinno się płacić od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych 1 czerwca 2022 r. opowiedziała się za poprawkami Rzecznika MŚP Adama Abramowicza zgłoszonymi do Polskiego Ładu 2.0.

Składka zdrowotna a niezapłacone faktury i straty - Senat za poprawkami Rzecznika MŚP

Procesy gospodarcze w systemie podatkowym są rozliczane w okresie 5 letnim. Podobnie powinno być przy obliczaniu składki zdrowotnej. Nie powinno się także nakładać na przedsiębiorców obowiązku płacenia składki zdrowotnej od faktur, za które przedsiębiorca nie otrzymał zapłaty. Rzecznik MŚP wniósł do senackiej komisji o wniesienie stosownych poprawek do procedowanego przez Senat projektu ustawy. Poprawki zostały przez Komisję przyjęte. Rzecznik MŚP będzie zabiegał, aby poprawki przyjął Senat, a potem Sejm.

REKLAMA

Autopromocja

Proponowane przez Rzecznika MŚP poprawki do ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 714) mają na celu maksymalne zbliżenie zasad obliczania rocznej podstawy składki na ubezpieczenie zdrowotne, która z założenia ma być obliczana na podstawie dochodu. Proponowane zmiany mają umożliwić płatnikom składek rozliczających się z podatku dochodowego od osób fizycznych wg skali podatkowej oraz podatku liniowego możliwość odliczenia straty z lat ubiegłych oraz tzw. złych długów.

Dyrektor Generalny dr n. pr. Marek Woch w imieniu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Adama Abramowicza podziękował przewodniczącemu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Senatu Rzeczypospolitej Polskiej Senatorowi Kazimierzowi Kleinie za zgłoszenie poprawek odnoszących się do odliczania od podstawy wymiaru składki zdrowotnej strat z lat ubiegłych oraz tzw. złych długów.

Podziękował również Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Finansów Panu Arturowi Soboniowi za wcześniejsze zmiany w kierunku zbliżenia podstawy wymiaru składek do opodatkowania podatkiem dochodowym, tj. uwzględnianie amortyzacji czy różnic remanentowych, aby w tym drugim przypadku przedsiębiorca nie płacił składki zdrowotnej od zapasów magazynowych zgromadzonych przed 31.12.2021 r. Wskazano, że ważną zmianą w obecnej ustawie jest możliwość częściowego odliczania wysokości składki na ubezpieczenia zdrowotne dla osób rozliczających się na zasadach podatku liniowego, zryczałtowanego podatku dochodowego oraz osób rozliczających się w oparciu o kartę podatkową. Podkreślono, że te zmiany powodują upodobnienie podstawy wymiaru składki zdrowotnej do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zaznaczając jednocześnie, że to jest pożądany kierunek zmian zgłaszanych przez przedsiębiorców Rzecznikowi MŚP.

REKLAMA

Dyrektor Generalny dr n. pr. Marek Woch zaapelował do Członków Komisji o przyjęcie zmian mających na celu uwzględnianie w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne strat z lat ubiegłych oraz ulgi na złe długi, które wpisują się w tendencję zbliżania podstaw obu zobowiązań publicznoprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazano, że Rzecznik prowadzi korespondencję z Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Finansów i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, gdzie potwierdzono taki kierunek zmian przepisów. Jednocześnie wskazano, że optymalnym kierunkiem zmian będzie przejście na jednolitą daninę publiczną.

Senator Kazimierz Kleina podziękował Dyrektorowi Markowi Wochowi i wskazał, że docenia działania Rzecznika MŚP oraz wyraził chęć przeprowadzenia spotkania Komisji i Rzecznika odnośnie rozwiązań podatkowych dla przedsiębiorców.

Rada Ministrów jest przeciwna

Minister Artur Soboń, odnosząc się do poprawki w zakresie obliczania podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, wskazał, że jest miejsce na dyskusję w zakresie sposobu ustalania podstawy, jednak wymaga wypracowania w większych szczegółach. W imieniu Rady Ministrów zajął jednak negatywne stanowisko w przedmiocie poprawki.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (tzw. Polski Ład 2.0)
- przebieg procedury legislacyjnej w Sejmie,
- przebieg procedury legislacyjnej w Senacie.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA