REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.

Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.
Składka zdrowotna od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat - zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r.
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Składki zdrowotnej nie powinno się płacić od niezapłaconych przez kontrahentów faktur i od strat. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych 1 czerwca 2022 r. opowiedziała się za poprawkami Rzecznika MŚP Adama Abramowicza zgłoszonymi do Polskiego Ładu 2.0.

Składka zdrowotna a niezapłacone faktury i straty - Senat za poprawkami Rzecznika MŚP

Procesy gospodarcze w systemie podatkowym są rozliczane w okresie 5 letnim. Podobnie powinno być przy obliczaniu składki zdrowotnej. Nie powinno się także nakładać na przedsiębiorców obowiązku płacenia składki zdrowotnej od faktur, za które przedsiębiorca nie otrzymał zapłaty. Rzecznik MŚP wniósł do senackiej komisji o wniesienie stosownych poprawek do procedowanego przez Senat projektu ustawy. Poprawki zostały przez Komisję przyjęte. Rzecznik MŚP będzie zabiegał, aby poprawki przyjął Senat, a potem Sejm.

REKLAMA

REKLAMA

Proponowane przez Rzecznika MŚP poprawki do ustawy z dnia 12 maja 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (druk senacki nr 714) mają na celu maksymalne zbliżenie zasad obliczania rocznej podstawy składki na ubezpieczenie zdrowotne, która z założenia ma być obliczana na podstawie dochodu. Proponowane zmiany mają umożliwić płatnikom składek rozliczających się z podatku dochodowego od osób fizycznych wg skali podatkowej oraz podatku liniowego możliwość odliczenia straty z lat ubiegłych oraz tzw. złych długów.

Dyrektor Generalny dr n. pr. Marek Woch w imieniu Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Adama Abramowicza podziękował przewodniczącemu Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Senatu Rzeczypospolitej Polskiej Senatorowi Kazimierzowi Kleinie za zgłoszenie poprawek odnoszących się do odliczania od podstawy wymiaru składki zdrowotnej strat z lat ubiegłych oraz tzw. złych długów.

Podziękował również Sekretarzowi Stanu w Ministerstwie Finansów Panu Arturowi Soboniowi za wcześniejsze zmiany w kierunku zbliżenia podstawy wymiaru składek do opodatkowania podatkiem dochodowym, tj. uwzględnianie amortyzacji czy różnic remanentowych, aby w tym drugim przypadku przedsiębiorca nie płacił składki zdrowotnej od zapasów magazynowych zgromadzonych przed 31.12.2021 r. Wskazano, że ważną zmianą w obecnej ustawie jest możliwość częściowego odliczania wysokości składki na ubezpieczenia zdrowotne dla osób rozliczających się na zasadach podatku liniowego, zryczałtowanego podatku dochodowego oraz osób rozliczających się w oparciu o kartę podatkową. Podkreślono, że te zmiany powodują upodobnienie podstawy wymiaru składki zdrowotnej do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zaznaczając jednocześnie, że to jest pożądany kierunek zmian zgłaszanych przez przedsiębiorców Rzecznikowi MŚP.

REKLAMA

Dyrektor Generalny dr n. pr. Marek Woch zaapelował do Członków Komisji o przyjęcie zmian mających na celu uwzględnianie w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne strat z lat ubiegłych oraz ulgi na złe długi, które wpisują się w tendencję zbliżania podstaw obu zobowiązań publicznoprawnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wskazano, że Rzecznik prowadzi korespondencję z Ministerstwem Zdrowia, Ministerstwem Finansów i Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, gdzie potwierdzono taki kierunek zmian przepisów. Jednocześnie wskazano, że optymalnym kierunkiem zmian będzie przejście na jednolitą daninę publiczną.

Senator Kazimierz Kleina podziękował Dyrektorowi Markowi Wochowi i wskazał, że docenia działania Rzecznika MŚP oraz wyraził chęć przeprowadzenia spotkania Komisji i Rzecznika odnośnie rozwiązań podatkowych dla przedsiębiorców.

Rada Ministrów jest przeciwna

Minister Artur Soboń, odnosząc się do poprawki w zakresie obliczania podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne, wskazał, że jest miejsce na dyskusję w zakresie sposobu ustalania podstawy, jednak wymaga wypracowania w większych szczegółach. W imieniu Rady Ministrów zajął jednak negatywne stanowisko w przedmiocie poprawki.

Ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (tzw. Polski Ład 2.0)
- przebieg procedury legislacyjnej w Sejmie,
- przebieg procedury legislacyjnej w Senacie.

Źródło: Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA