REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
1,5% dla OPP
1,5% dla OPP
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 9 czerwca 2022 r. Posłowie Komisji Finansów Publicznych zaakceptowali poprawkę Senatu, podnoszącą procentową wysokość podatku PIT przekazywanego na rzecz organizacji pożytku publicznego z 1 do 1,5 proc. Tego samego dnia także Sejm zaakceptował tę zmianę. W środę, 8 czerwca br. o godz. 12.00 w Senacie RP odbyła się konferencja prasowa „Zagrożony 1% podatku dla Organizacji Pożytku Publicznego”. Wzięli w niej udział członkowie Senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, a także inicjatorzy poprawki 1,5% dla OPP oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych. Konferencja dotyczyła podniesienia wysokości odpisu podatku dla Organizacji Pożytku Publicznego do poziomu 1,5%.

Sejm akceptuje podniesienie do 1,5 proc. podatku PIT przekazywanego OPP

W dniu 9 czerwca 2022 r. sejmowa Komisja Finansów Publicznych poparła w czwartek większość poprawek Senatu do ustawy obniżającej PIT. W tym także propozycję podniesienia z 1% do 1,5% podatku PIT, którym można zadysponować dla wybranej organizacji pożytku publicznego.
Tego samego dnia także Sejm zaakceptował tę zmianę.

REKLAMA

REKLAMA

Argumenty za 1,5 proc. PIT dla organizacji pożytku publicznego - konferencja w Senacie

"Jeden procent podatku wspiera miliony Polaków. Odniosę się tu do osób z niepełnosprawnościami. Jest ich w Polsce od 4 do 7 milionów, co oznacza, że co najmniej 1 na 10 Polaków na co dzień żyje z niepełnosprawnością. Drodzy posłowie i senatorowie, jestem przekonany, że każdy z Was ma w rodzinie lub w gronie znajomych osobę, która jest beneficjentem systemu 1%, której środki z odpisu w znaczący sposób pomagają w codziennym funkcjonowaniu" - Sebastian Luty prezes Zarządu Fundacji Avalon.

W czasie konferencji zaprezentowana została procedowana w Senacie poprawka do nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która w miejsce skomplikowanego i uznaniowego modelu rekompensaty proponowanego przez rząd wprowadza podniesienie wysokości odpisu dla Organizacji Pożytku Publicznego do poziomu 1,5%.

"Propozycja 1,5% podatku pozostawi odpis w rękach podatnika. Liczymy, że 1,5% dla Organizacji Pożytku Publicznego stanie się faktem. Jest to szalenie ważna sprawa, która będzie miała wpływ na całość życia społecznego w Polsce, bo te 9 tysięcy organizacji pozarządowych za miliard złotych z odpisu w skali kraju robi mnóstwo ważnych rzeczy. Niebawem o tym zdecyduje Senat i Sejm" -Krzysztof Dobies, dyrektor generalny Fundacji Avalon.

REKLAMA

Wprowadzana przez rząd obniżka podatku dochodowego od osób fizycznych (a konkretnie - znaczące podniesienie kwoty wolnej od podatku, a także obniżenie stawki PIT z 17% do 12% w progu podatkowym 120 tys. zł.) przyniesie efekt w postaci zmniejszenia się ilości środków przekazywanych organizacjom jako 1% podatku. W roku 2023 strata ta może wynieść w skali kraju blisko 200 mln złotych. Dla wielu organizacji będzie to spadek rzędu kilkunastu, a często nawet kilkudziesięciu procent. Taka sytuacja negatywnie wpłynie na realizowane przez te organizacje zadania publiczne oraz na pomoc niesioną podopiecznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Pomysł podniesienia 1% dla OPP do 1,5% jest sensowny ze względu na rosnącą inflację i dobrze zabezpiecza OPP, które spodziewają się straty w wyniku zmian podatkowych. Prawie 20 lat 1% na rzecz OPP to systematyczny rozwój i w efekcie ogromny sukces (z możliwości wskazania OPP w zeznaniu skorzystało w 2021 r. ponad 15 mln podatników!). Już od dekady pojawiają się więc postulaty zwiększenia 1%, żeby ten sukces docenić, i teraz jest na to bardzo dobry moment"- Rafał Kowalski członek zarządu Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.

O losach poprawki dotyczącej podwyższenia odpisu do 1,5% w najbliższych dniach zdecydują głosujący w Sejmie i Senacie posłowie i senatorowie.

“Zmiany, które są proponowane przez rząd uderzą w naszych podopiecznych, którzy dzięki odpisowi z 1% podatku realizują swój proces leczenia i rehabilitacji. 1,5% to rozwiązanie, które umożliwi nam, że nadal będziemy organizacją pozarządową, a nie organizacją, która jest od kogoś zależna”- Pani Monika Łopat wiceprezes Fundacji Dzieciom „Zdążyć z Pomocą”.

W konferencji wzięli udział przewodniczący Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej senator Jan Filip Libicki, wiceprzewodnicząca Komisji senator Magdalena Kochan, posłanka Jagna Marczułajtis oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych: prezes zarządu Fundacji Avalon - Bezpośrednia Pomoc Niepełnosprawnym Sebastian Luty, dyrektor generalny Fundacji Avalon Krzysztof Dobies, wiceprezes Fundacji Dzieciom „Zdążyć z Pomocą” Monika Łopat oraz członek zarządu Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych Rafał Kowalski.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA