REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
1,5% dla OPP
1,5% dla OPP
Reporter

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 9 czerwca 2022 r. Posłowie Komisji Finansów Publicznych zaakceptowali poprawkę Senatu, podnoszącą procentową wysokość podatku PIT przekazywanego na rzecz organizacji pożytku publicznego z 1 do 1,5 proc. Tego samego dnia także Sejm zaakceptował tę zmianę. W środę, 8 czerwca br. o godz. 12.00 w Senacie RP odbyła się konferencja prasowa „Zagrożony 1% podatku dla Organizacji Pożytku Publicznego”. Wzięli w niej udział członkowie Senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej, a także inicjatorzy poprawki 1,5% dla OPP oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych. Konferencja dotyczyła podniesienia wysokości odpisu podatku dla Organizacji Pożytku Publicznego do poziomu 1,5%.

Sejm akceptuje podniesienie do 1,5 proc. podatku PIT przekazywanego OPP

W dniu 9 czerwca 2022 r. sejmowa Komisja Finansów Publicznych poparła w czwartek większość poprawek Senatu do ustawy obniżającej PIT. W tym także propozycję podniesienia z 1% do 1,5% podatku PIT, którym można zadysponować dla wybranej organizacji pożytku publicznego.
Tego samego dnia także Sejm zaakceptował tę zmianę.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Argumenty za 1,5 proc. PIT dla organizacji pożytku publicznego - konferencja w Senacie

"Jeden procent podatku wspiera miliony Polaków. Odniosę się tu do osób z niepełnosprawnościami. Jest ich w Polsce od 4 do 7 milionów, co oznacza, że co najmniej 1 na 10 Polaków na co dzień żyje z niepełnosprawnością. Drodzy posłowie i senatorowie, jestem przekonany, że każdy z Was ma w rodzinie lub w gronie znajomych osobę, która jest beneficjentem systemu 1%, której środki z odpisu w znaczący sposób pomagają w codziennym funkcjonowaniu" - Sebastian Luty prezes Zarządu Fundacji Avalon.

W czasie konferencji zaprezentowana została procedowana w Senacie poprawka do nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która w miejsce skomplikowanego i uznaniowego modelu rekompensaty proponowanego przez rząd wprowadza podniesienie wysokości odpisu dla Organizacji Pożytku Publicznego do poziomu 1,5%.

"Propozycja 1,5% podatku pozostawi odpis w rękach podatnika. Liczymy, że 1,5% dla Organizacji Pożytku Publicznego stanie się faktem. Jest to szalenie ważna sprawa, która będzie miała wpływ na całość życia społecznego w Polsce, bo te 9 tysięcy organizacji pozarządowych za miliard złotych z odpisu w skali kraju robi mnóstwo ważnych rzeczy. Niebawem o tym zdecyduje Senat i Sejm" -Krzysztof Dobies, dyrektor generalny Fundacji Avalon.

REKLAMA

Wprowadzana przez rząd obniżka podatku dochodowego od osób fizycznych (a konkretnie - znaczące podniesienie kwoty wolnej od podatku, a także obniżenie stawki PIT z 17% do 12% w progu podatkowym 120 tys. zł.) przyniesie efekt w postaci zmniejszenia się ilości środków przekazywanych organizacjom jako 1% podatku. W roku 2023 strata ta może wynieść w skali kraju blisko 200 mln złotych. Dla wielu organizacji będzie to spadek rzędu kilkunastu, a często nawet kilkudziesięciu procent. Taka sytuacja negatywnie wpłynie na realizowane przez te organizacje zadania publiczne oraz na pomoc niesioną podopiecznym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Pomysł podniesienia 1% dla OPP do 1,5% jest sensowny ze względu na rosnącą inflację i dobrze zabezpiecza OPP, które spodziewają się straty w wyniku zmian podatkowych. Prawie 20 lat 1% na rzecz OPP to systematyczny rozwój i w efekcie ogromny sukces (z możliwości wskazania OPP w zeznaniu skorzystało w 2021 r. ponad 15 mln podatników!). Już od dekady pojawiają się więc postulaty zwiększenia 1%, żeby ten sukces docenić, i teraz jest na to bardzo dobry moment"- Rafał Kowalski członek zarządu Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych.

O losach poprawki dotyczącej podwyższenia odpisu do 1,5% w najbliższych dniach zdecydują głosujący w Sejmie i Senacie posłowie i senatorowie.

“Zmiany, które są proponowane przez rząd uderzą w naszych podopiecznych, którzy dzięki odpisowi z 1% podatku realizują swój proces leczenia i rehabilitacji. 1,5% to rozwiązanie, które umożliwi nam, że nadal będziemy organizacją pozarządową, a nie organizacją, która jest od kogoś zależna”- Pani Monika Łopat wiceprezes Fundacji Dzieciom „Zdążyć z Pomocą”.

W konferencji wzięli udział przewodniczący Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej senator Jan Filip Libicki, wiceprzewodnicząca Komisji senator Magdalena Kochan, posłanka Jagna Marczułajtis oraz przedstawiciele organizacji pozarządowych: prezes zarządu Fundacji Avalon - Bezpośrednia Pomoc Niepełnosprawnym Sebastian Luty, dyrektor generalny Fundacji Avalon Krzysztof Dobies, wiceprezes Fundacji Dzieciom „Zdążyć z Pomocą” Monika Łopat oraz członek zarządu Ogólnopolskiej Federacji Organizacji Pozarządowych Rafał Kowalski.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA