REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ZBP: od piątku banki gotowe do przyjmowania wniosków o wakacje kredytowe

Subskrybuj nas na Youtube
wakacje kredytowe zasady wniosków
wakacje kredytowe zasady wniosków
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Banki będą od piątku gotowe do przyjmowania wniosków o wakacje kredytowe - poinformował rzecznik Związku Banków Polskich Przemysław Barbrich. Podkreślił, że wniosek należy złożyć przed datą spłaty raty; jest to szczególnie ważne w przypadku raty sierpniowej.
rozwiń >

29 lipca - wejście w życie ustawy umożliwiającej wakacje kredytowe

W piątek 29 lipca wchodzi w życie ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom wprowadzająca wakacje kredytowe, czyli możliwość zawieszenia spłaty raty kredytu hipotecznego w złotych łącznie na 8 miesięcy w tym i przyszłym roku. Mogą to być dwie raty w okresie 1 sierpnia – 30 września br.; 2 raty w okresie 1 października – 31 grudnia br. oraz 4 raty w 2023 roku – po jednej racie w każdym z kwartałów.

REKLAMA

Wnioski o wakacje kredytowe od piątku - w formie papierowej albo elektronicznej

Zgodnie z ustawą, od piątku będzie można złożyć wniosek o zawieszenie spłaty kredytu w formie papierowej albo elektronicznej, w tym za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej.

Rzecznik ZBP zapewnił PAP, że banki będą gotowe do obsługi klientów w wyznaczonym przez ustawę terminie, czyli od piątku i będą przyjmować wnioski w formach przewidzianych w ustawie - czyli w formie papierowej i elektronicznej.

Banki deklarują szybkie dostosowanie do ustawy

Pytany, czy od piątku banki będą też umożliwiać składanie wniosków za pośrednictwem bankowości elektronicznej Barbrich podkreślił, że mimo dużej liczby umów kredytowych i krótkiego vacatio legis banki starają się zrobić wszystko, by systemy teleinformatyczne były gotowe do przyjmowania wniosków. "Według mojej wiedzy stan na chwilę przed wejściem w życie tych przepisów jest taki, że systemy bankowe będą gotowe. Wdrażaliśmy przez system bankowy program 500 plus i 300 plus. Sektor bankowy stanął wtedy na wysokości zadania" - zauważył rzecznik ZBP.

Wniosek o wakacje kredytowe – szczegółowe informacje na stronach banków

REKLAMA

Na pytanie, kiedy powinno się złożyć wniosek, by skorzystać z wakacji kredytowych w sierpniu, (zwłaszcza, gdy termin spłaty raty przypada w pierwszych dniach miesiąca), Barbrich podkreślił, że należy złożyć wniosek przed datą spłaty sierpniowej raty. "Najlepszą praktyczną poradą jest, by każda osoba, która ma umowę kredytu hipotecznego, zajrzała na stronę swojego banku i tam znalazła informację, w jakim terminie w związku ze swoją datą zapadalności raty, powinna taki wniosek złożyć" - zalecił Barbrich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Każdy klient ma inny termin zapadalności kredytu, mamy do czynienia być może z setkami tysięcy wniosków i dobrze jest zajrzeć na stronę banku, być może zadzwonić na infolinię, by dopytać o to, jaka jest formuła przyjęta w danym banku" - dodał.

Wakacje kredytowe – jeden wniosek czy wiele wniosków

Na pytanie, czy wniosek o wakacje kredytowe będzie można złożyć jednorazowo, gdy ktoś już wie, z zawieszenia ilu rat chce skorzystać, czy każdorazowo trzeba będzie złożyć osobny wniosek o zawieszenie konkretnej raty, rzecznik ZBP wskazał, że najlepiej sprawdzić, jak to reguluje dany bank. "Ponieważ był bardzo krótki okres dostosowawczy i banki mają różne systemy teleinformatyczne, a podmiotów zajmujących się obsługą systemów bankowych jest zdecydowanie mniej niż banków, potrafię sobie wyobrazić sytuację, w której bank nie zdążył przygotować jednolitego formularza na cały okres, w którym można skorzystać z wakacji kredytowych, ale zdążył z przygotowaniem formularza dotyczącego zawieszenia płatności najbliższej raty. Nie wynika to ze złej woli banku, tylko krótkiego okresu na przygotowanie się" - powiedział Barbrich.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje wakacje kredytowe

REKLAMA

We wtorek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapowiedział, że zbada, jak banki informują o wakacjach kredytowych i w jaki sposób ich udzielają. W ocenie UOKiK już dziś zastrzeżenia budzi wymaganie złożenia kilku wniosków, np. oddzielnie dla każdej raty lub każdego kwartału.

Pod lupą - jak podał UOKiK - znalazło się 16 banków, które obsługują złotowe kredyty hipoteczne: Alior Bank, Bank Handlowy w Warszawie, Bank Millennium, Bank Ochrony Środowiska, Bank Pocztowy, Bank Polska Kasa Opieki, Bank Polskiej Spółdzielczości (Grupa BPS), BNP Paribas Bank Polska, Credit Agricole Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, Pekao Bank Hipoteczny, PKO Bank Hipoteczny, Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski, Santander Bank Polska, SG Bank.

Wakacje kredytowe – komu przysługują

Z wakacji kredytowych może skorzystać osoba posiadająca kredyt hipoteczny w złotych zaciągnięty na własny cel mieszkaniowy. Zawieszenie spłaty raty dotyczy zarówno części kapitałowej, jak i odsetkowej. Jedyne opłaty, jakie mogą się w czasie wakacji kredytowych pojawić to opłaty ubezpieczeniowe. Okres kredytowania przedłuża się o miesiące, w których spłata kredytu była zawieszona.

W ustawie zapisano, że spłata kredytu zostaje zawieszona na okres wskazany we wniosku z dniem jego doręczenia bankowi. Bank w ciągu 21 dni od doręczenia wniosku potwierdza jego otrzymanie na trwałym nośniku i przekazuje potwierdzenie konsumentowi. Brak potwierdzenia nie wpływa na rozpoczęcie zawieszenia spłaty kredytu.(PAP)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA