REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma skarbówki może opóźnić się o pół roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa zostanie powołana dopiero 1 lipca 2008 r., a nie 1 stycznia, jak pierwotnie zakładano. Tworzeniem nowej struktury będą zajmowali się dwaj pełnomocnicy, którzy na przedstawienie propozycji zatrudnienia urzędnikom będą mieli czas do 31 sierpnia 2008 r.

Zmiana prawa

Ministerstwo Finansów opublikowało właśnie najnowsze projekty ustaw o Krajowej Administracji Skarbowej i wprowadzającej przepisy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, datowane na 10 sierpnia 2008 r. Założenia obu projektów znacznie różnią się od pierwotnych, prezentowanych w lutym i maju 2007 r.

Poślizg kontrolowany

Urzędnicy przez najbliższe pół roku mogą odetchnąć. Reforma administracji skarbowej zostaje przesunięta. Nowa służba zostanie powołana dopiero 1 lipca 2008 r., a nie 1 stycznia 2008 r. Zdaniem Ministerstwa Finansów przesunięcie terminu utworzenia nowej administracji na 1 lipca 2008 r. będzie optymalnym momentem na dokonanie takich zmian. Pozwoli m.in. na przeprowadzenie procesu legislacyjnego oraz umożliwi przygotowanie rozwiązań organizacyjnych przez pełnomocników.

Drugą, istotną nowością, choć już zapowiadaną przez resort finansów, jest objęcie reformą także urzędów kontroli skarbowej. W pierwszych projektach dotyczących KAS, urzędy kontroli skarbowej były wyłączone spod reformy.

W ramach KAS zostanie wyodrębniona inspekcja skarbowa, która przejmie zadania kontroli skarbowej (generalnego inspektora kontroli skarbowej, dyrektorów urzędów kontroli skarbowej oraz obsługujące ich urzędy kontroli skarbowej), służby walczącej z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu (generalnego inspektora informacji finansowej), zadania pełnomocnika rządu do spraw zwalczania nieprawidłowości finansowych na szkodę Rzeczypospolitej Polskiej lub Unii Europejskiej oraz jednostki koordynującej kontrolę finansową i audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych.

Dwaj pełnomocnicy

Tworzeniem nowej administracji skarbowej będą zajmować się dwaj pełnomocnicy. To też nowość, bo pierwotnie minister finansów miał powołać tylko jednego pełnomocnika odpowiedzialnego za nową służbę.

Jeden z pełnomocników będzie odpowiedzialny za sprawy likwidacji urzędów kontroli skarbowych i organizacji wojewódzkich inspektoratów skarbowych. Drugi będzie odpowiadał za sprawy likwidacji izb i urzędów skarbowych, izb i urzędów celnych oraz zorganizowanie jednostek organizacyjnych KAS innych niż te, którymi będzie zajmował się pierwszy pełnomocnik.

Nowa opcja zerowa

Po raz kolejny zmienia się też wizja tzw. opcji zerowej. Projekt ustawy wprowadzającej ustawę o KAS z 10 sierpnia 2007 r. zakłada bowiem, że stosunki pracy i stosunki służbowe dzisiejszych pracowników skarbówki, służby celnej i kontroli skarbowej wygasną z mocy prawa 30 września 2008 r., jeżeli w terminie do 31 sierpnia 2008 r. nie zostaną im zaproponowane przez powołanych pełnomocników nowe warunki zatrudnienia na dalszy okres (propozycja zatrudnienia) albo w razie nieprzyjęcia propozycji zatrudnienia.

Przypomnijmy, że pierwsza wersja reformy zakładała całkowitą opcję zerową, tzn. z dniem 1 stycznia 2008 r. wszystkim dzisiejszym pracownikom skarbowym i celnym miały z mocy prawa wygasnąć stosunki służbowe. Następnie w maju 2007 r. resort finansów zaprezentował złagodzoną opcję zerową w nowej skarbówce. Wtedy postanowiono, że z dniem 31 grudnia 2007 r. wszyscy pracownicy skarbówki i służby celnej automatycznie przejdą do pracy w Krajowej Administracji Skarbowej, a decyzje dotyczące ich dalszego statusu w nowej służbie zapad- ną do 31 marca 2008 r. Za-tem wersja zaproponowana w projekcie sierpniowym to też złagodzona opcja zerowa, choć bardziej zaostrzona niż ta z maja. Pełnomocnik będzie miał bowiem dwa miesiące na przedstawienie propozycji zatrudnienia pracownikom nowej administracji, a nie trzy miesiące, jak proponowano w maju.

Pracownik lub funkcjonariusz celny, któremu pełnomocnik przedstawi propozycję zatrudnienia, będzie musiał w ciągu siedmiu dni od dnia jej otrzymania złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia propozycji. Niezłożenie oświadczenia w tym terminie będzie równoznaczne z odmową przyjęcia propozycji zatrudnienia.

Ważne!

Organy, które w ramach reformy KAS zostaną zlikwidowane, to: izby skarbowe, izby celne, urzędy skarbowe, urzędy celne, urzędy kontroli skarbowej

OSZCZĘDNOŚCI WYNIKAJĄCE Z UTWORZENIA KAS

Według szacunków Ministerstwa Finansów wprowadzenie ustawy o KAS spowoduje oszczędności dla budżetu państwa. Szacunkowe oszczędności liczone w skali roku związane z przekształceniem administracji celnej, podatkowej i skarbowej wynikają:

l ze zmniejszenia liczby stanowisk kierowniczych w kwocie 27,58 mln zł;

l ze zmniejszenia zatrudnienia wynikającego ze skorzystania przez grupę osób uprawnionych do przejścia na wcześniejszą emeryturę (obecnie zatrudnionych) w kwocie 112,14 mln zł;

l ze zmniejszenia liczby osób pełniących służbę w umundurowaniu w kwocie 7,8 mln zł.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA