REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reforma skarbówki może opóźnić się o pół roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa zostanie powołana dopiero 1 lipca 2008 r., a nie 1 stycznia, jak pierwotnie zakładano. Tworzeniem nowej struktury będą zajmowali się dwaj pełnomocnicy, którzy na przedstawienie propozycji zatrudnienia urzędnikom będą mieli czas do 31 sierpnia 2008 r.

Zmiana prawa

Ministerstwo Finansów opublikowało właśnie najnowsze projekty ustaw o Krajowej Administracji Skarbowej i wprowadzającej przepisy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, datowane na 10 sierpnia 2008 r. Założenia obu projektów znacznie różnią się od pierwotnych, prezentowanych w lutym i maju 2007 r.

Poślizg kontrolowany

Urzędnicy przez najbliższe pół roku mogą odetchnąć. Reforma administracji skarbowej zostaje przesunięta. Nowa służba zostanie powołana dopiero 1 lipca 2008 r., a nie 1 stycznia 2008 r. Zdaniem Ministerstwa Finansów przesunięcie terminu utworzenia nowej administracji na 1 lipca 2008 r. będzie optymalnym momentem na dokonanie takich zmian. Pozwoli m.in. na przeprowadzenie procesu legislacyjnego oraz umożliwi przygotowanie rozwiązań organizacyjnych przez pełnomocników.

Drugą, istotną nowością, choć już zapowiadaną przez resort finansów, jest objęcie reformą także urzędów kontroli skarbowej. W pierwszych projektach dotyczących KAS, urzędy kontroli skarbowej były wyłączone spod reformy.

W ramach KAS zostanie wyodrębniona inspekcja skarbowa, która przejmie zadania kontroli skarbowej (generalnego inspektora kontroli skarbowej, dyrektorów urzędów kontroli skarbowej oraz obsługujące ich urzędy kontroli skarbowej), służby walczącej z praniem pieniędzy i finansowaniem terroryzmu (generalnego inspektora informacji finansowej), zadania pełnomocnika rządu do spraw zwalczania nieprawidłowości finansowych na szkodę Rzeczypospolitej Polskiej lub Unii Europejskiej oraz jednostki koordynującej kontrolę finansową i audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych.

Dwaj pełnomocnicy

Tworzeniem nowej administracji skarbowej będą zajmować się dwaj pełnomocnicy. To też nowość, bo pierwotnie minister finansów miał powołać tylko jednego pełnomocnika odpowiedzialnego za nową służbę.

Jeden z pełnomocników będzie odpowiedzialny za sprawy likwidacji urzędów kontroli skarbowych i organizacji wojewódzkich inspektoratów skarbowych. Drugi będzie odpowiadał za sprawy likwidacji izb i urzędów skarbowych, izb i urzędów celnych oraz zorganizowanie jednostek organizacyjnych KAS innych niż te, którymi będzie zajmował się pierwszy pełnomocnik.

Nowa opcja zerowa

Po raz kolejny zmienia się też wizja tzw. opcji zerowej. Projekt ustawy wprowadzającej ustawę o KAS z 10 sierpnia 2007 r. zakłada bowiem, że stosunki pracy i stosunki służbowe dzisiejszych pracowników skarbówki, służby celnej i kontroli skarbowej wygasną z mocy prawa 30 września 2008 r., jeżeli w terminie do 31 sierpnia 2008 r. nie zostaną im zaproponowane przez powołanych pełnomocników nowe warunki zatrudnienia na dalszy okres (propozycja zatrudnienia) albo w razie nieprzyjęcia propozycji zatrudnienia.

Przypomnijmy, że pierwsza wersja reformy zakładała całkowitą opcję zerową, tzn. z dniem 1 stycznia 2008 r. wszystkim dzisiejszym pracownikom skarbowym i celnym miały z mocy prawa wygasnąć stosunki służbowe. Następnie w maju 2007 r. resort finansów zaprezentował złagodzoną opcję zerową w nowej skarbówce. Wtedy postanowiono, że z dniem 31 grudnia 2007 r. wszyscy pracownicy skarbówki i służby celnej automatycznie przejdą do pracy w Krajowej Administracji Skarbowej, a decyzje dotyczące ich dalszego statusu w nowej służbie zapad- ną do 31 marca 2008 r. Za-tem wersja zaproponowana w projekcie sierpniowym to też złagodzona opcja zerowa, choć bardziej zaostrzona niż ta z maja. Pełnomocnik będzie miał bowiem dwa miesiące na przedstawienie propozycji zatrudnienia pracownikom nowej administracji, a nie trzy miesiące, jak proponowano w maju.

Pracownik lub funkcjonariusz celny, któremu pełnomocnik przedstawi propozycję zatrudnienia, będzie musiał w ciągu siedmiu dni od dnia jej otrzymania złożyć oświadczenie o przyjęciu lub odmowie przyjęcia propozycji. Niezłożenie oświadczenia w tym terminie będzie równoznaczne z odmową przyjęcia propozycji zatrudnienia.

Ważne!

Organy, które w ramach reformy KAS zostaną zlikwidowane, to: izby skarbowe, izby celne, urzędy skarbowe, urzędy celne, urzędy kontroli skarbowej

OSZCZĘDNOŚCI WYNIKAJĄCE Z UTWORZENIA KAS

Według szacunków Ministerstwa Finansów wprowadzenie ustawy o KAS spowoduje oszczędności dla budżetu państwa. Szacunkowe oszczędności liczone w skali roku związane z przekształceniem administracji celnej, podatkowej i skarbowej wynikają:

l ze zmniejszenia liczby stanowisk kierowniczych w kwocie 27,58 mln zł;

l ze zmniejszenia zatrudnienia wynikającego ze skorzystania przez grupę osób uprawnionych do przejścia na wcześniejszą emeryturę (obecnie zatrudnionych) w kwocie 112,14 mln zł;

l ze zmniejszenia liczby osób pełniących służbę w umundurowaniu w kwocie 7,8 mln zł.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA