REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 40 tys. zł dofinansowania dla małej księgarni - wnioski do 29 sierpnia 2022 r. [Certyfikat dla małych księgarni]

Subskrybuj nas na Youtube
Do 40 tys. zł dofinansowania dla małej księgarni - wnioski do 29 sierpnia 2022 r. [Certyfikat dla małych księgarni]
Do 40 tys. zł dofinansowania dla małej księgarni - wnioski do 29 sierpnia 2022 r. [Certyfikat dla małych księgarni]

REKLAMA

REKLAMA

Tylko do 29 sierpnia 2022 r. można składać wnioski do programu „Certyfikat dla małych księgarni”, w ramach którego kameralne księgarnie mogą otrzymać do 40 tys. złotych dofinansowania m.in. na czynsz, zakup wyposażenia i promocję. Łączny budżet tegorocznej edycji programu wynosi 4 mln złotych.

Program „Certyfikat dla małych księgarni”

REKLAMA

Program Instytutu Książki powstał w 2021 roku jako reakcja na obserwowany od wielu lat spadek liczby małych księgarni, który dodatkowo przyspieszyła pandemia COVID-19. „Certyfikat dla małych księgarni” w swoim podstawowym zamierzeniu ma za zadanie nie tylko pomóc zahamować ten trend, ale także wpłynąć na zwiększenie roli małych księgarni jako placówek promujących czytelnictwo i kulturę w lokalnych społecznościach.

Bezpośrednim celem programu jest dofinansowanie małych, samodzielnych księgarni stacjonarnych, także antykwariatów. Wsparcie finansowe można przeznaczyć na pokrycie szerokiej gamy kosztów związanych z prowadzeniem działalności takich jak: koszty reklamy i promocji księgarni, konsultingu i doradztwa, realizacji planu proczytelniczego (np. organizacja spotkań autorskich), a także koszty stałe utrzymania lokalu oraz zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia.

REKLAMA

W pierwszej, pilotażowej edycji programu, która miała miejsce w 2021 roku budżet programu wynosił 3 mln złotych, a wsparcia finansowego udzielono 106 małym księgarniom z całej Polski – zarówno z dużych miast wojewódzkich, jak i z mniejszych ośrodków, jak Ustroń, Sokółka czy Zgierz.

W trwającej, drugiej edycji programu, uproszczono zasady wypełnienia wniosku, poszerzono kategorie kosztów kwalifikowanych, a także podwyższono budżet do 4 mln złotych. Tylko w pierwszym naborze wniosków dofinansowania na łączną kwotę 2.238.000 złotych zostały przyznane już 56 księgarniom. W przeważającej większości wnioskującym przyznane zostało wsparcie na maksymalną kwotę 40 tys. złotych.

Wnioski można składać do 29 sierpnia 2022 r.

Oznacza to, że do rozdysponowania pozostało prawie 1,8 mln złotych dla placówek, które do tej pory nie otrzymały dotacji. W związku z tym Instytut Książki rozpoczął kolejny nabór wniosków, który potrwa do 29 sierpnia 2022 roku.

Potencjalni wnioskodawcy muszą spełnić podstawowe wymagania, do których należą przede wszystkim:
- uzyskanie w 2021 roku minimum 50% przychodów ze sprzedaży książek,
- dostępność w księgarni minimum 1000 tytułów (w tym nie więcej niż 50% tytułów należących do wydawcy-właściciela księgarni),
- prowadzenie działalności w formie małej księgarni przez minimum dwa lata kalendarzowe oraz dostępność w ofercie wydawnictw regionalnych.
Poza tym liczba księgarni w strukturze wnioskodawcy musi wynosić 3 lub mniej (w tym maksymalnie dwie filie). Z udziału w naborze wyłączono księgarnie, które zostały dofinansowane w ramach pierwszej edycji programu.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie?

Wnioski można składać za pośrednictwem internetowego generatora wniosków dostępnego pod adresem: https://instytutksiazki.pl/certyfikat/strona/3.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Certyfikat dla małych księgarni” - do 40 tys. zł dofinansowania - pytania i odpowiedzi

Czym jest „mała księgarnia” w rozumieniu regulaminu programu?

Małą księgarnią w rozumieniu regulaminu jest sklep stacjonarny zajmujący się sprzedażą detaliczną książek, w której co najmniej 50% przychodów pochodzi ze sprzedaży książek, działający poza krajowymi i międzynarodowymi sieciami handlowymi, którego oferta kształtowana jest samodzielnie przez księgarza i obejmuje produkcję wydawniczą wielu oficyn. Liczba filii księgarni nie może być większa niż 2.

Od czego zależy kwota wsparcia finansowego, o jaką mogę się starać?

Każdy wnioskodawca może się starać o dowolną kwotę wsparcia finansowego, nie więcej niż 40 000,00 zł rozłożone na lata 2022 i 2023.

Na jakie wydatki mogę przeznaczyć otrzymane wsparcie finansowe?

W ramach programu można ubiegać się o wsparcie finansowe przeznaczone na zadanie obejmujące następuje kategorie wydatków: 1) koszty promocji księgarni; 2) koszty konsultingu i doradztwa; 3) koszty stałe utrzymania lokalu księgarni; 4) koszty realizacji planu proczytelniczego; 5) zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia księgarni.

Jak wysoki wkład własny powinienem wykazać we wniosku?

Wkład własny w programie nie jest wymagany.

W jakim okresie będę realizować zadanie w ramach otrzymanego wsparcia?

Zadanie jest realizowane w trybie dwuletnim, w terminie od dnia ogłoszenia wyników naboru do 30 listopada 2023 roku.

Czy w ramach programu możliwe jest finansowe działalności wydawniczej, którą też prowadzimy?

Niestety nie, finansowanie działalności wydawniczej podmiotu składającego wniosek w programie nie jest możliwe.

Czy możliwe jest złożenie wniosku jeśli nasza firma prowadzi łącznie 4 lokale (4 księgarnie)?

Niestety nie, maksymalna liczba księgarni w sieci to 3.

Jak rozumieć jeden ze standardów obowiązkowych, tj. „Dostępność w ofercie księgarni objętej zadaniem wydawnictw regionalnych”, co rozumieć pod pojęciem „wydawnictwa regionalnego”?

Wydawnictwo regionalne, lokalne to wydawnictwo specjalizujące się w publikacjach dotyczących konkretnego miasta, gminy, powiatu, województwa lub krainy geograficznej Polski. Publikacje te mogą obejmować książki, mapy czy publikacje periodyczne.

Czy jeśli w moim wniosku znajdą się błędy formalne zostanę o nich poinformowany (będzie możliwość ich poprawy?)

Wnioskodawcy, którzy skutecznie dostarczą wnioski wraz z wymaganymi załącznikami nie później niż do 15 dni przed upływem terminu naboru, są informowani o stwierdzeniu we wniosku ewentualnych błędów formalnych.

Czy w ramach zadania mogę sfinansować np. spotkanie z autorem?

Tak – jest to koszt kwalifikowany w programie, który należy umieścić w kategorii „koszty realizacji planu proczytelniczego.

Czy wszystkie działania proczytelnicze muszą się odbywać w przestrzeni mojej księgarni?

Nie – możliwe jest współorganizowanie wydarzeń, spotkań itp. we współpracy np. z lokalnym ośrodkiem kultury czy biblioteką, w ich przestrzeni lub komercyjny najem przestrzeni w celu organizacji np. spotkania autorskiego.

Czy w ramach programu mogę zaprojektować i zlecić wykonanie gadżetów reklamowych?

Tak, jest to możliwe w ramach obligatoryjnej kategorii "koszty promocji księgarni". Wszystkie materiały promocyjne muszą być jednak odpowiednio oznakowane (logotypy) - szczegóły oznakowania określa umowa o wsparcie finansowe.

Czy mogę wydatkować całość przyznanego wsparcia finansowego na koszty stałe utrzymania księgarni?

Niestety nie, zgodnie z regulaminem w ramach przyznanego wsparcia finansowego należy finansować koszty ponoszone w ramach więcej niż jednej kategorii wydatków, zgodnie z limitami określonymi w Załączniku nr 1 do regulaminu Wykaz kosztów kwalifikowanych (nie więcej niż 80% przyznanego wsparcia na daną kategorię).

Czy w ramach zadania mogę zakupić książki lub inne materiały, które chciałbym mieć w ofercie swojej księgarni?

Niestety nie – w ramach programu nie jest możliwe finansowanie zakupu książek, czasopism, gier i innych materiałów dostępnych w ofercie księgarni.

Proszę o informację na temat kosztów z tytułu usług informatycznych – celem usprawnienia funkcjonalności strony internetowej pod względem technicznym jak i wizualnym. Czy takie koszty są kosztami kwalifikowanymi?

REKLAMA

Tak, rozbudowa posiadanej strony internetowej księgarni o nowe funkcjonalności (zarówno od strony technicznej, jak i wizualnej) może być realizowana w ramach programu, jest kosztem kwalifikowanym. Rozbudowa funkcjonalności strony internetowej może polegać także na utworzeniu/rozbudowanie funkcji związanych z panelem sprzedaży online.

Wszystkie niezbędne informacje o programie dostępne są na stronie Instytutu Książki: https://instytutksiazki.pl/pl/dotacje,3,programy-instytutu-ksiazki,2,certyfikat-dla-malych-ksiegarni,55.html

Program „Certyfikat dla małych księgarni” sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Źródło informacji: Instytut Książki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

REKLAMA