REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 40 tys. zł dofinansowania dla małej księgarni - wnioski do 29 sierpnia 2022 r. [Certyfikat dla małych księgarni]

Subskrybuj nas na Youtube
Do 40 tys. zł dofinansowania dla małej księgarni - wnioski do 29 sierpnia 2022 r. [Certyfikat dla małych księgarni]
Do 40 tys. zł dofinansowania dla małej księgarni - wnioski do 29 sierpnia 2022 r. [Certyfikat dla małych księgarni]

REKLAMA

REKLAMA

Tylko do 29 sierpnia 2022 r. można składać wnioski do programu „Certyfikat dla małych księgarni”, w ramach którego kameralne księgarnie mogą otrzymać do 40 tys. złotych dofinansowania m.in. na czynsz, zakup wyposażenia i promocję. Łączny budżet tegorocznej edycji programu wynosi 4 mln złotych.

Program „Certyfikat dla małych księgarni”

Program Instytutu Książki powstał w 2021 roku jako reakcja na obserwowany od wielu lat spadek liczby małych księgarni, który dodatkowo przyspieszyła pandemia COVID-19. „Certyfikat dla małych księgarni” w swoim podstawowym zamierzeniu ma za zadanie nie tylko pomóc zahamować ten trend, ale także wpłynąć na zwiększenie roli małych księgarni jako placówek promujących czytelnictwo i kulturę w lokalnych społecznościach.

Bezpośrednim celem programu jest dofinansowanie małych, samodzielnych księgarni stacjonarnych, także antykwariatów. Wsparcie finansowe można przeznaczyć na pokrycie szerokiej gamy kosztów związanych z prowadzeniem działalności takich jak: koszty reklamy i promocji księgarni, konsultingu i doradztwa, realizacji planu proczytelniczego (np. organizacja spotkań autorskich), a także koszty stałe utrzymania lokalu oraz zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia.

REKLAMA

Autopromocja

W pierwszej, pilotażowej edycji programu, która miała miejsce w 2021 roku budżet programu wynosił 3 mln złotych, a wsparcia finansowego udzielono 106 małym księgarniom z całej Polski – zarówno z dużych miast wojewódzkich, jak i z mniejszych ośrodków, jak Ustroń, Sokółka czy Zgierz.

W trwającej, drugiej edycji programu, uproszczono zasady wypełnienia wniosku, poszerzono kategorie kosztów kwalifikowanych, a także podwyższono budżet do 4 mln złotych. Tylko w pierwszym naborze wniosków dofinansowania na łączną kwotę 2.238.000 złotych zostały przyznane już 56 księgarniom. W przeważającej większości wnioskującym przyznane zostało wsparcie na maksymalną kwotę 40 tys. złotych.

Wnioski można składać do 29 sierpnia 2022 r.

Oznacza to, że do rozdysponowania pozostało prawie 1,8 mln złotych dla placówek, które do tej pory nie otrzymały dotacji. W związku z tym Instytut Książki rozpoczął kolejny nabór wniosków, który potrwa do 29 sierpnia 2022 roku.

Potencjalni wnioskodawcy muszą spełnić podstawowe wymagania, do których należą przede wszystkim:
- uzyskanie w 2021 roku minimum 50% przychodów ze sprzedaży książek,
- dostępność w księgarni minimum 1000 tytułów (w tym nie więcej niż 50% tytułów należących do wydawcy-właściciela księgarni),
- prowadzenie działalności w formie małej księgarni przez minimum dwa lata kalendarzowe oraz dostępność w ofercie wydawnictw regionalnych.
Poza tym liczba księgarni w strukturze wnioskodawcy musi wynosić 3 lub mniej (w tym maksymalnie dwie filie). Z udziału w naborze wyłączono księgarnie, które zostały dofinansowane w ramach pierwszej edycji programu.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie?

Wnioski można składać za pośrednictwem internetowego generatora wniosków dostępnego pod adresem: https://instytutksiazki.pl/certyfikat/strona/3.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Certyfikat dla małych księgarni” - do 40 tys. zł dofinansowania - pytania i odpowiedzi

Czym jest „mała księgarnia” w rozumieniu regulaminu programu?

Małą księgarnią w rozumieniu regulaminu jest sklep stacjonarny zajmujący się sprzedażą detaliczną książek, w której co najmniej 50% przychodów pochodzi ze sprzedaży książek, działający poza krajowymi i międzynarodowymi sieciami handlowymi, którego oferta kształtowana jest samodzielnie przez księgarza i obejmuje produkcję wydawniczą wielu oficyn. Liczba filii księgarni nie może być większa niż 2.

Od czego zależy kwota wsparcia finansowego, o jaką mogę się starać?

Każdy wnioskodawca może się starać o dowolną kwotę wsparcia finansowego, nie więcej niż 40 000,00 zł rozłożone na lata 2022 i 2023.

Na jakie wydatki mogę przeznaczyć otrzymane wsparcie finansowe?

W ramach programu można ubiegać się o wsparcie finansowe przeznaczone na zadanie obejmujące następuje kategorie wydatków: 1) koszty promocji księgarni; 2) koszty konsultingu i doradztwa; 3) koszty stałe utrzymania lokalu księgarni; 4) koszty realizacji planu proczytelniczego; 5) zakup niezbędnego sprzętu i wyposażenia księgarni.

Jak wysoki wkład własny powinienem wykazać we wniosku?

Wkład własny w programie nie jest wymagany.

W jakim okresie będę realizować zadanie w ramach otrzymanego wsparcia?

Zadanie jest realizowane w trybie dwuletnim, w terminie od dnia ogłoszenia wyników naboru do 30 listopada 2023 roku.

Czy w ramach programu możliwe jest finansowe działalności wydawniczej, którą też prowadzimy?

Niestety nie, finansowanie działalności wydawniczej podmiotu składającego wniosek w programie nie jest możliwe.

Czy możliwe jest złożenie wniosku jeśli nasza firma prowadzi łącznie 4 lokale (4 księgarnie)?

Niestety nie, maksymalna liczba księgarni w sieci to 3.

Jak rozumieć jeden ze standardów obowiązkowych, tj. „Dostępność w ofercie księgarni objętej zadaniem wydawnictw regionalnych”, co rozumieć pod pojęciem „wydawnictwa regionalnego”?

Wydawnictwo regionalne, lokalne to wydawnictwo specjalizujące się w publikacjach dotyczących konkretnego miasta, gminy, powiatu, województwa lub krainy geograficznej Polski. Publikacje te mogą obejmować książki, mapy czy publikacje periodyczne.

Czy jeśli w moim wniosku znajdą się błędy formalne zostanę o nich poinformowany (będzie możliwość ich poprawy?)

Wnioskodawcy, którzy skutecznie dostarczą wnioski wraz z wymaganymi załącznikami nie później niż do 15 dni przed upływem terminu naboru, są informowani o stwierdzeniu we wniosku ewentualnych błędów formalnych.

Czy w ramach zadania mogę sfinansować np. spotkanie z autorem?

Tak – jest to koszt kwalifikowany w programie, który należy umieścić w kategorii „koszty realizacji planu proczytelniczego.

Czy wszystkie działania proczytelnicze muszą się odbywać w przestrzeni mojej księgarni?

Nie – możliwe jest współorganizowanie wydarzeń, spotkań itp. we współpracy np. z lokalnym ośrodkiem kultury czy biblioteką, w ich przestrzeni lub komercyjny najem przestrzeni w celu organizacji np. spotkania autorskiego.

Czy w ramach programu mogę zaprojektować i zlecić wykonanie gadżetów reklamowych?

Tak, jest to możliwe w ramach obligatoryjnej kategorii "koszty promocji księgarni". Wszystkie materiały promocyjne muszą być jednak odpowiednio oznakowane (logotypy) - szczegóły oznakowania określa umowa o wsparcie finansowe.

Czy mogę wydatkować całość przyznanego wsparcia finansowego na koszty stałe utrzymania księgarni?

Niestety nie, zgodnie z regulaminem w ramach przyznanego wsparcia finansowego należy finansować koszty ponoszone w ramach więcej niż jednej kategorii wydatków, zgodnie z limitami określonymi w Załączniku nr 1 do regulaminu Wykaz kosztów kwalifikowanych (nie więcej niż 80% przyznanego wsparcia na daną kategorię).

Czy w ramach zadania mogę zakupić książki lub inne materiały, które chciałbym mieć w ofercie swojej księgarni?

Niestety nie – w ramach programu nie jest możliwe finansowanie zakupu książek, czasopism, gier i innych materiałów dostępnych w ofercie księgarni.

Proszę o informację na temat kosztów z tytułu usług informatycznych – celem usprawnienia funkcjonalności strony internetowej pod względem technicznym jak i wizualnym. Czy takie koszty są kosztami kwalifikowanymi?

Tak, rozbudowa posiadanej strony internetowej księgarni o nowe funkcjonalności (zarówno od strony technicznej, jak i wizualnej) może być realizowana w ramach programu, jest kosztem kwalifikowanym. Rozbudowa funkcjonalności strony internetowej może polegać także na utworzeniu/rozbudowanie funkcji związanych z panelem sprzedaży online.

Wszystkie niezbędne informacje o programie dostępne są na stronie Instytutu Książki: https://instytutksiazki.pl/pl/dotacje,3,programy-instytutu-ksiazki,2,certyfikat-dla-malych-ksiegarni,55.html

Program „Certyfikat dla małych księgarni” sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Źródło informacji: Instytut Książki

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA