REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z akcyzy samochodów hybrydowych "z wtyczką" do końca 2029 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Zwolnienie z akcyzy samochodów hybrydowych
Zwolnienie z akcyzy samochodów hybrydowych "z wtyczką" do końca 2029 roku
Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów zamierza przedłużyć do 31 grudnia 2029 r. dotychczas obowiązujące zwolnienie z podatku akcyzowego samochodów osobowych stanowiących pojazdy hybrydowe zasilane energią pochodzącą z zewnątrz (chodzi tu o bardziej ekologiczne auta „z wtyczką”) o pojemności silnika spalinowego nieprzekraczającej 2000 cm³. Zwolnienie to, zgodnie z aktualnym stanem prawnym, obowiązuje do końca 2022 r. Przedłużenie tego zwolnienia zostało zapisane w projekcie obszernej nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym, który aktualnie jest poddawany konsultacjom publicznym, uzgodnieniom międzyresortowym i opiniowaniu.

Przedłużenie zwolnienia z akcyzy samochodów hybrydowych "z wtyczką"

Zmiana wynikająca z art. 163a ust. 1 omawianego projektu nowelizacji polega na wydłużeniu do dnia 31 grudnia 2029 r. dotychczas obowiązującego zwolnienia od akcyzy dla samochodów osobowych stanowiących pojazdy hybrydowe zasilane energią pochodzącą z zewnątrz (pojazdy „z wtyczką”) o pojemności silnika spalinowego nieprzekraczającej 2000 cm³, które zgodnie z aktualnym stanem prawnym obowiązuje do dnia 31 grudnia 2022 r.

REKLAMA

REKLAMA

Przedłużenie przedmiotowego zwolnienia resort finansów uzasadnia tym, że po upływie aktualnego terminu zwolnienia do tych samochodów zastosowanie miałaby stawka akcyzy wynosząca 3,1%, podczas gdy w odniesieniu do samochodów hybrydowych o tej samej pojemności silnika niezasilanych energią pochodzącą z zewnątrz (pojazdy „bez wtyczki”) obowiązuje stawka akcyzy w wysokości 1,55%.
Gdyby nie przedłużono zwolnienia podatkowego samochody hybrydowe „z wtyczką” typu plug-in (bardziej ekologiczne) byłyby od 2023 roku niekorzystnie opodatkowane wobec samochodów hybrydowych „bez wtyczki” o tej samej pojemności silnika, dla których obowiązuje stawka akcyzy w wysokości 1,55%.

Skutki budżetowe i rynkowe

Proponowana zmiana ma na celu dalsze promowanie zakupu i użytkowania pojazdów hybrydowych, które ze względów ekologicznych są bardziej przyjazne środowisku.  

Minister Finansów wskazuje też, że w okresie przejściowym związanym z zakończeniem produkcji pojazdów spalinowych i całkowitym przejściem na napędy zeroemisyjne, samochody hybrydowe mogą stać się ważnym etapem w upowszechnieniu samochodów w pełni elektrycznych. W perspektywie do roku 2030 r. wydłużenie obowiązywania dotychczasowego zwolnienia z akcyzy ww. samochodów hybrydowych powinno przyczynić się do zwiększenia popularności tego rodzaju napędu.

REKLAMA

Przedłużenie na lata 2023-2029 obowiązującego do końca 2022 roku zwolnienia od akcyzy dla samochodów hybrydowych „z wtyczką” będzie skutkowało obniżeniem dochodów budżetu państwa. Rynek tego typu samochodów z uwagi na swoją specyfikę jest wrażliwy na wiele czynników wpływających na stronę podażową i popytową. Są to m.in. dostępność litu na potrzeby konstrukcyjne samochodu, planowane unijne regulacje prawne mające na celu  ochronę klimatu np. stopniowego odchodzenia od silników spalinowych czy określenie nowych norm emisji spalin, cena samochodu, siła nabywcza gospodarstw domowych, liczba stacji ładowania pojazdów oraz dostępność samochodów z alternatywnym napędem silnikowym. Trudno jest  zatem precyzyjnie określić 7 letni trend rozwoju tego rynku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oszacowania wartości ww. preferencji podatkowych dokonano mając na uwadze założenia ekspertów branży motoryzacyjnej odnośnie dalszego rozwoju tego rynku[1] oraz dysponując danymi za 2021 r. odnośnie zadeklarowanych na potrzeby podatku akcyzowego samochodów hybrydowych „z wtyczką” (dane wygenerowane z systemu ZEFIR2 na podstawie informacji z deklaracji AKC-U/S oraz AKC-US). Z danych tych wynika, że liczba nabytych wewnątrzwspólnotowo pojazdów hybrydowych typu plug-in („z wtyczką”), względem których zadeklarowano zwolnienie z podatku akcyzowego, wyniosła w 2021 r. ok. 7000 sztuk, zaś wartość preferencji wyniosła ok. 30 mln złotych. Ta ostatnia wartość została przyjęta za podstawę oszacowania skutków projektowanego rozwiązania w zakresie zwolnienia od akcyzy dla samochodów hybrydowych „z wtyczką”.
Prognozuje się, że w kolejnych latach, z uwagi na rozwój tego niszowego rynku, kwota ta będzie wzrastała: w 2023 r. wyniesie ok. 36 mln zł; a w latach 2024-2026 prognozuje się, że powyższa kwota będzie wzrastała o 10% r/r. Natomiast na lata 2027-2029 wzrost kwot preferencji oszacowano na poziomie 8% r/r, zakładając już nieco niższą dynamikę rozwoju rynku samochodów hybrydowych „z wtyczką”.

 

[1] https://www.pzpm.org.pl/pl/Publikacje/Raporty/Barometr-Nastrojow-Menedzerow-Branzy-Motoryzacyjnej-PZPM-i-KPMG-luty-2022-pt.-Zle-nastroje-wsrod-przedstawicieli-branzy-motoryzacyjnej-w-Polsce

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (UD428).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

Ukryte zyski w estońskim CIT. Przykład: samochody firmowe wykorzystywanych w użytku mieszanym

System opodatkowania w formie estońskiego CIT stanowi wyjątkowo korzystną alternatywę dla przedsiębiorców. Z jednej strony umożliwia odroczenie bieżącego opodatkowania zysku, z drugiej zaś, aby zapobiec nadmiernym wypłatom na rzecz wspólników czy udziałowców (ponad poziom podzielonego zysku), ustawodawca wprowadził szereg ograniczeń. Jednym z kluczowych rozwiązań w tym zakresie jest wyodrębnienie kategorii dochodów tzw. „ukrytych zysków” podlegających opodatkowaniu ryczałtem. Ten artykuł omawia dochód z tytułu ukrytych zysków na przykładzie samochodów wykorzystywanych w użytku mieszanym.

7 form faktur VAT w 2026 r. Czy dokument „udostępniony w sposób uzgodniony” w rozumieniu art. 106gb ust. 4 ustawy o VAT będzie fakturą czy jej kopią?

Podatnicy VAT, którzy tracą nadzieję (nie wszyscy), że ominie ich dopust boży faktur ustrukturyzowanych w 2026 r., zaczynają powoli czytać przepisy dotyczące tych faktur i włosy im stają na głowie, bo ich nie sposób zrozumieć, a przede wszystkim nawet nie będzie wiadomo, co będzie w sensie prawnym „fakturą” w przyszłym roku. W przypadku tradycyjnej postaci tych faktur, czyli papierowej i elektronicznej jest to jasne, a w przypadku nowych potworków – już nie - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Eksport bez odprawy celnej – czy możliwe jest zgłoszenie po wywozie towaru?

W codziennej praktyce handlu zagranicznego przedsiębiorcy przywiązują ogromną wagę do dokumentacji celnej. To ona daje gwarancję bezpieczeństwa podatkowego, prawa do zastosowania stawki 0% VAT i pewność, że transakcja została prawidłowo rozliczona. Zdarzają się jednak sytuacje wyjątkowe, w których samolot z towarem już odleciał, statek odpłynął, a zgłoszenie eksportowe… nie zostało złożone. Czy w takiej sytuacji eksporter ma jeszcze szansę naprawić błąd?

Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

REKLAMA

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA