REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

SLIM VAT 3 – duże zmiany w VAT od 2023 roku

Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
SLIM VAT 3 – duże zmiany w VAT od 2023 roku
SLIM VAT 3 – duże zmiany w VAT od 2023 roku

REKLAMA

REKLAMA

W sierpniu 2022 r, ukazał się na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt wprowadzenia poprawek i uproszczeń do polskiego VAT. Projektodawcy (Ministerstwo Finansów) szczególnie akcentują ten ostatni aspekt i nazywają oficjalnie projekt SLIM VAT 3. Projekt ma wejść w zasadniczej części od 1 stycznia 2023 r., ale niektóre przepisy też z dniem ogłoszenia. Poniżej wskazujemy najważniejsze zmiany wynikające z tego projektu.

Kurs walut dla VAT

W tym zakresie, wobec istniejących wątpliwości praktycznych odnośnie stosowania przepisu art. 31a ustawy o VAT w odniesieniu do korekty faktur Projektodawcy proponują szereg zasad odmiennych w odniesieniu do grup transakcji, to co warto podkreślić zasady te nie będą musiałby być stosowane przez podatników którzy wybrali jednolite przeliczanie kuru waluty dla VAT i podatków dochodowych.

REKLAMA

Autopromocja

Sankcja VAT

Projekt zmian w tym zakresie wynika z konieczność wykonania wyroku wyrok TSUE w sprawie C-935/19, który zakwestionował polskie przepisy w tym zakresie. Nie da się ukryć jednak, że w większości przypadków nowelizacja ta pozorować będzie jedynie wykonanie tego wyroku dając w istocie organom fiskusa możliwość stosowania sankcji w dotychczasowej wysokości. Przesłanki bowiem obniżania sankcji 15-30% oraz nakładania sankcji 100% dają bardzo duży luz decyzyjny organom.

Zwolnienia przedmiotowe

W tym punkcie warto zwrócić uwagę na wprowadzenie zwolnień dla usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Ponadto poluzowano warunki zwolnienia dla importu dla placówek dyplomatycznych.

WDT i transakcje łańcuchowe

W przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych mają się zmienić zasady dokonywania korekty do stawki 0% w przypadku zastosowania stawki krajowej wobec braku dokumentów. Zmiany te nie odpowiadają jednak postulatom w tym zakresie i pogarszają w istocie sytuację podatników. Zmiany w zakresie transakcji łańcuchowych mają charakter doprecyzowujący wyłączający z nich dostawę towarów poprzez użycie interfejsu elektronicznego.

Szyk rozstawny przy WNT i imporcie usług (problemy praktyczne po SLIM VAT 2)

Nowelizacja w tym zakresie ma na celu wyeliminowanie braków Pakietu SLIM VAT 2 w zakresie wykonania do końca „ducha” wyroku TS UE w sprawie C-895/19 poprzez wyeliminowanie warunku odliczenia VAT przy WNT w postaci konieczności otrzymania faktury dokumentującej WNT w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proporcja i korekta odliczenia

W tym zakresie najważniejsza zmiana dotyczy Likwidacja wymogu uzgadniania prognozy proporcji lub prognozy prewspółczynnika i sporządzania protokołu przez naczelnika urzędu skarbowego. Ponadto następuje podwyższenie kwoty podatku z 500 do 10 000 zł podatku naliczonego gdy nie trzeba stosować proporcji przekraczającej próg 98%, jak również i to już za 2022 r., nie trzeba będzie korygować w takich wypadku stosowanej proporcji.

Zwrot VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych

Zwrot 40 dniowy otrzymać ma z kolei dużo prossze warunki jego uyskania, przy cyzm będą one miały charakter czasów:

  • W okresie 1 stycznia 2023 r. – 31 grudnia 2024 r.
  • Obniżenie wymaganego udziału procentowego łącznej wartości sprzedaży przy zastosowaniu kas wirtualnych/online w całkowitej wartości sprzedaży do 70%
  • Obniżenie wymaganego udziału procentowego otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych w łącznej wartości sprzedaży do 55%

Lub stały:

  • Skrócenie wymaganego czasu używania kas wirtualnych/online z 12 do 6 miesięcy przed okresem, za który podatnik ubiega się o zwrot podatku
  • Obniżenie progu łącznej wartości sprzedaży (z podatkiem) za każdy okres rozliczeniowy z 50 tys. zł do 40 tys. zł

WIS

Wiążąca Informacja Stawkowa, jak też Akzyzowa (WIA) i Taryfowa (WIT) wydawane będą przez nowy organ (Dyrektora KIS), jak też wprowadzone zostaną następujące zmiany:

  • wprowadza między innymi następujące zmiany:
    • Przeniesienie kompetencji w zakresie WIS na Dyrektora KIS z Szefa KAS, któremu pozostanie przydzielona funkcja nadzorcza
    • Rezygnacja z określania w WIS stawki dla towaru lub usługi w przypadku, gdy podatnik jest zainteresowany uzyskaniem WIS do celów innych niż stosowanie przepisów w zakresie stawek VAT
    • Rozszerzenie katalogu podmiotów, które mogą wystąpić o WIS o podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz zamawiających w rozumieniu ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi
    • Likwidacja opłaty należnej od wniosku o wydanie WIS; uproszczenie procedury wydawania WIS i zredukowanie obciążeń dla podatników
    • Wprowadzenie obowiązku dostarczenia na żądanie organu dodatkowych dokumentów umożliwiających dokonanie właściwej klasyfikacji towaru albo usługi
    • Wprowadzenie możliwości złożenia zażalenia na postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia
    • Wyraźne zakreślenie okresu obowiązywania mocy wiążącej WIS i czasu ochrony podmiotów innych niż adresaci WIS
    • Możliwość stosowania się do WIS do końca roku podatkowego po roku, w którym nastąpiła zmiana/uchylenie WIS lub stosowanie zmienionego WIS od początku danego roku
    • Doprecyzowanie możliwości i warunków wygaśnięcia WIS z mocy prawa.

Źródło: Projekt (z 4 sierpnia 2022 r.) ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (UD411).

Ponadto informujemy, iż już 27 września 2022 r. skomentujemy szerzej te i inne zmiany podczas webinarium organizowanym przez Advicero Nexia. Osoby chętne zapraszamy do zapisów pod adresem gnowosielska@advicero.eu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załóż konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym, a w styczniu złóż PIT-11 i PIT-4R bez podpisu elektronicznego

Ministerstwo Finansów w poniedziałkowym komunikacie przypomniało o możliwości uzyskania dostępu do konta organizacji przed styczniem 2025 r. Posiadanie konta organizacji umożliwi organizacji złożenie PIT-11 i PIT-4R bez podpisu elektronicznego

Miejsca parkingowe: Niejasny przepis o składaniu deklaracji IN-1 w urzędzie skarbowym w styczniu 2025 r.

W 2025 r. podatek od nieruchomości dla miejsc parkingowych został ujednolicony. Miejsca m.in. z osobną od mieszkania księgą wieczystą zrównowano z 11,48 zł podatku do 1,19 zł. To dobra wynikającą z wyroku TK i nowelizacją. Są za to problemy formalne - większa część właścicieli miejsc parkinkowych korzystających na obniżce nie musi ponownie składać deklaracji IN-1. Niektórzy jednak tak.

Najczęstsze błędy podczas realizacji projektów unijnych: formalne, merytoryczne, finansowe, proceduralne

Realizacja projektów dofinansowanych z funduszy europejskich to dla wielu przedsiębiorców i instytucji ogromna szansa na rozwój i wzrost konkurencyjności. Jednak pozytywna decyzja o dofinansowaniu to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu, a kolejne fazy projektu niosą ze sobą szereg wyzwań mogących zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia. Warto więc wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają firmy podczas realizacji projektów unijnych oraz jak ich unikać.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 

REKLAMA

Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

Fakty i mity na temat ozusowania umów cywilnoprawnych

11 faktów i mitów na temat ozusowania umów cywilnoprawnych. 

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

REKLAMA

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

REKLAMA