REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

SLIM VAT 3 – duże zmiany w VAT od 2023 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
SLIM VAT 3 – duże zmiany w VAT od 2023 roku
SLIM VAT 3 – duże zmiany w VAT od 2023 roku

REKLAMA

REKLAMA

W sierpniu 2022 r, ukazał się na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt wprowadzenia poprawek i uproszczeń do polskiego VAT. Projektodawcy (Ministerstwo Finansów) szczególnie akcentują ten ostatni aspekt i nazywają oficjalnie projekt SLIM VAT 3. Projekt ma wejść w zasadniczej części od 1 stycznia 2023 r., ale niektóre przepisy też z dniem ogłoszenia. Poniżej wskazujemy najważniejsze zmiany wynikające z tego projektu.

Kurs walut dla VAT

W tym zakresie, wobec istniejących wątpliwości praktycznych odnośnie stosowania przepisu art. 31a ustawy o VAT w odniesieniu do korekty faktur Projektodawcy proponują szereg zasad odmiennych w odniesieniu do grup transakcji, to co warto podkreślić zasady te nie będą musiałby być stosowane przez podatników którzy wybrali jednolite przeliczanie kuru waluty dla VAT i podatków dochodowych.

REKLAMA

Sankcja VAT

Projekt zmian w tym zakresie wynika z konieczność wykonania wyroku wyrok TSUE w sprawie C-935/19, który zakwestionował polskie przepisy w tym zakresie. Nie da się ukryć jednak, że w większości przypadków nowelizacja ta pozorować będzie jedynie wykonanie tego wyroku dając w istocie organom fiskusa możliwość stosowania sankcji w dotychczasowej wysokości. Przesłanki bowiem obniżania sankcji 15-30% oraz nakładania sankcji 100% dają bardzo duży luz decyzyjny organom.

Zwolnienia przedmiotowe

W tym punkcie warto zwrócić uwagę na wprowadzenie zwolnień dla usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Ponadto poluzowano warunki zwolnienia dla importu dla placówek dyplomatycznych.

WDT i transakcje łańcuchowe

W przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych mają się zmienić zasady dokonywania korekty do stawki 0% w przypadku zastosowania stawki krajowej wobec braku dokumentów. Zmiany te nie odpowiadają jednak postulatom w tym zakresie i pogarszają w istocie sytuację podatników. Zmiany w zakresie transakcji łańcuchowych mają charakter doprecyzowujący wyłączający z nich dostawę towarów poprzez użycie interfejsu elektronicznego.

Szyk rozstawny przy WNT i imporcie usług (problemy praktyczne po SLIM VAT 2)

Nowelizacja w tym zakresie ma na celu wyeliminowanie braków Pakietu SLIM VAT 2 w zakresie wykonania do końca „ducha” wyroku TS UE w sprawie C-895/19 poprzez wyeliminowanie warunku odliczenia VAT przy WNT w postaci konieczności otrzymania faktury dokumentującej WNT w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proporcja i korekta odliczenia

W tym zakresie najważniejsza zmiana dotyczy Likwidacja wymogu uzgadniania prognozy proporcji lub prognozy prewspółczynnika i sporządzania protokołu przez naczelnika urzędu skarbowego. Ponadto następuje podwyższenie kwoty podatku z 500 do 10 000 zł podatku naliczonego gdy nie trzeba stosować proporcji przekraczającej próg 98%, jak również i to już za 2022 r., nie trzeba będzie korygować w takich wypadku stosowanej proporcji.

Zwrot VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych

Zwrot 40 dniowy otrzymać ma z kolei dużo prossze warunki jego uyskania, przy cyzm będą one miały charakter czasów:

  • W okresie 1 stycznia 2023 r. – 31 grudnia 2024 r.
  • Obniżenie wymaganego udziału procentowego łącznej wartości sprzedaży przy zastosowaniu kas wirtualnych/online w całkowitej wartości sprzedaży do 70%
  • Obniżenie wymaganego udziału procentowego otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych w łącznej wartości sprzedaży do 55%

Lub stały:

  • Skrócenie wymaganego czasu używania kas wirtualnych/online z 12 do 6 miesięcy przed okresem, za który podatnik ubiega się o zwrot podatku
  • Obniżenie progu łącznej wartości sprzedaży (z podatkiem) za każdy okres rozliczeniowy z 50 tys. zł do 40 tys. zł

WIS

Wiążąca Informacja Stawkowa, jak też Akzyzowa (WIA) i Taryfowa (WIT) wydawane będą przez nowy organ (Dyrektora KIS), jak też wprowadzone zostaną następujące zmiany:

  • wprowadza między innymi następujące zmiany:
    • Przeniesienie kompetencji w zakresie WIS na Dyrektora KIS z Szefa KAS, któremu pozostanie przydzielona funkcja nadzorcza
    • Rezygnacja z określania w WIS stawki dla towaru lub usługi w przypadku, gdy podatnik jest zainteresowany uzyskaniem WIS do celów innych niż stosowanie przepisów w zakresie stawek VAT
    • Rozszerzenie katalogu podmiotów, które mogą wystąpić o WIS o podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz zamawiających w rozumieniu ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi
    • Likwidacja opłaty należnej od wniosku o wydanie WIS; uproszczenie procedury wydawania WIS i zredukowanie obciążeń dla podatników
    • Wprowadzenie obowiązku dostarczenia na żądanie organu dodatkowych dokumentów umożliwiających dokonanie właściwej klasyfikacji towaru albo usługi
    • Wprowadzenie możliwości złożenia zażalenia na postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia
    • Wyraźne zakreślenie okresu obowiązywania mocy wiążącej WIS i czasu ochrony podmiotów innych niż adresaci WIS
    • Możliwość stosowania się do WIS do końca roku podatkowego po roku, w którym nastąpiła zmiana/uchylenie WIS lub stosowanie zmienionego WIS od początku danego roku
    • Doprecyzowanie możliwości i warunków wygaśnięcia WIS z mocy prawa.

Źródło: Projekt (z 4 sierpnia 2022 r.) ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (UD411).

Ponadto informujemy, iż już 27 września 2022 r. skomentujemy szerzej te i inne zmiany podczas webinarium organizowanym przez Advicero Nexia. Osoby chętne zapraszamy do zapisów pod adresem gnowosielska@advicero.eu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA