REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

SLIM VAT 3 – duże zmiany w VAT od 2023 roku

Nexia Advicero
Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa
SLIM VAT 3 – duże zmiany w VAT od 2023 roku
SLIM VAT 3 – duże zmiany w VAT od 2023 roku

REKLAMA

REKLAMA

W sierpniu 2022 r, ukazał się na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji kolejny projekt wprowadzenia poprawek i uproszczeń do polskiego VAT. Projektodawcy (Ministerstwo Finansów) szczególnie akcentują ten ostatni aspekt i nazywają oficjalnie projekt SLIM VAT 3. Projekt ma wejść w zasadniczej części od 1 stycznia 2023 r., ale niektóre przepisy też z dniem ogłoszenia. Poniżej wskazujemy najważniejsze zmiany wynikające z tego projektu.

Kurs walut dla VAT

W tym zakresie, wobec istniejących wątpliwości praktycznych odnośnie stosowania przepisu art. 31a ustawy o VAT w odniesieniu do korekty faktur Projektodawcy proponują szereg zasad odmiennych w odniesieniu do grup transakcji, to co warto podkreślić zasady te nie będą musiałby być stosowane przez podatników którzy wybrali jednolite przeliczanie kuru waluty dla VAT i podatków dochodowych.

REKLAMA

REKLAMA

Sankcja VAT

Projekt zmian w tym zakresie wynika z konieczność wykonania wyroku wyrok TSUE w sprawie C-935/19, który zakwestionował polskie przepisy w tym zakresie. Nie da się ukryć jednak, że w większości przypadków nowelizacja ta pozorować będzie jedynie wykonanie tego wyroku dając w istocie organom fiskusa możliwość stosowania sankcji w dotychczasowej wysokości. Przesłanki bowiem obniżania sankcji 15-30% oraz nakładania sankcji 100% dają bardzo duży luz decyzyjny organom.

Zwolnienia przedmiotowe

W tym punkcie warto zwrócić uwagę na wprowadzenie zwolnień dla usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi. Ponadto poluzowano warunki zwolnienia dla importu dla placówek dyplomatycznych.

WDT i transakcje łańcuchowe

W przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych mają się zmienić zasady dokonywania korekty do stawki 0% w przypadku zastosowania stawki krajowej wobec braku dokumentów. Zmiany te nie odpowiadają jednak postulatom w tym zakresie i pogarszają w istocie sytuację podatników. Zmiany w zakresie transakcji łańcuchowych mają charakter doprecyzowujący wyłączający z nich dostawę towarów poprzez użycie interfejsu elektronicznego.

REKLAMA

Szyk rozstawny przy WNT i imporcie usług (problemy praktyczne po SLIM VAT 2)

Nowelizacja w tym zakresie ma na celu wyeliminowanie braków Pakietu SLIM VAT 2 w zakresie wykonania do końca „ducha” wyroku TS UE w sprawie C-895/19 poprzez wyeliminowanie warunku odliczenia VAT przy WNT w postaci konieczności otrzymania faktury dokumentującej WNT w terminie trzech miesięcy od upływu miesiąca, w którym w odniesieniu do nabytych towarów powstał obowiązek podatkowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Proporcja i korekta odliczenia

W tym zakresie najważniejsza zmiana dotyczy Likwidacja wymogu uzgadniania prognozy proporcji lub prognozy prewspółczynnika i sporządzania protokołu przez naczelnika urzędu skarbowego. Ponadto następuje podwyższenie kwoty podatku z 500 do 10 000 zł podatku naliczonego gdy nie trzeba stosować proporcji przekraczającej próg 98%, jak również i to już za 2022 r., nie trzeba będzie korygować w takich wypadku stosowanej proporcji.

Zwrot VAT dla tzw. podatników bezgotówkowych

Zwrot 40 dniowy otrzymać ma z kolei dużo prossze warunki jego uyskania, przy cyzm będą one miały charakter czasów:

  • W okresie 1 stycznia 2023 r. – 31 grudnia 2024 r.
  • Obniżenie wymaganego udziału procentowego łącznej wartości sprzedaży przy zastosowaniu kas wirtualnych/online w całkowitej wartości sprzedaży do 70%
  • Obniżenie wymaganego udziału procentowego otrzymanych płatności zrealizowanych z wykorzystaniem instrumentów płatniczych w łącznej wartości sprzedaży do 55%

Lub stały:

  • Skrócenie wymaganego czasu używania kas wirtualnych/online z 12 do 6 miesięcy przed okresem, za który podatnik ubiega się o zwrot podatku
  • Obniżenie progu łącznej wartości sprzedaży (z podatkiem) za każdy okres rozliczeniowy z 50 tys. zł do 40 tys. zł

WIS

Wiążąca Informacja Stawkowa, jak też Akzyzowa (WIA) i Taryfowa (WIT) wydawane będą przez nowy organ (Dyrektora KIS), jak też wprowadzone zostaną następujące zmiany:

  • wprowadza między innymi następujące zmiany:
    • Przeniesienie kompetencji w zakresie WIS na Dyrektora KIS z Szefa KAS, któremu pozostanie przydzielona funkcja nadzorcza
    • Rezygnacja z określania w WIS stawki dla towaru lub usługi w przypadku, gdy podatnik jest zainteresowany uzyskaniem WIS do celów innych niż stosowanie przepisów w zakresie stawek VAT
    • Rozszerzenie katalogu podmiotów, które mogą wystąpić o WIS o podmioty publiczne w rozumieniu ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz zamawiających w rozumieniu ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi
    • Likwidacja opłaty należnej od wniosku o wydanie WIS; uproszczenie procedury wydawania WIS i zredukowanie obciążeń dla podatników
    • Wprowadzenie obowiązku dostarczenia na żądanie organu dodatkowych dokumentów umożliwiających dokonanie właściwej klasyfikacji towaru albo usługi
    • Wprowadzenie możliwości złożenia zażalenia na postanowienie o pozostawieniu wniosku o wydanie WIS bez rozpatrzenia
    • Wyraźne zakreślenie okresu obowiązywania mocy wiążącej WIS i czasu ochrony podmiotów innych niż adresaci WIS
    • Możliwość stosowania się do WIS do końca roku podatkowego po roku, w którym nastąpiła zmiana/uchylenie WIS lub stosowanie zmienionego WIS od początku danego roku
    • Doprecyzowanie możliwości i warunków wygaśnięcia WIS z mocy prawa.

Źródło: Projekt (z 4 sierpnia 2022 r.) ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (UD411).

Ponadto informujemy, iż już 27 września 2022 r. skomentujemy szerzej te i inne zmiany podczas webinarium organizowanym przez Advicero Nexia. Osoby chętne zapraszamy do zapisów pod adresem gnowosielska@advicero.eu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA