REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-2 - wersja 9 od 1 stycznia 2023 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
PIT-2 - wersja 9 od 1 stycznia 2023 r.
PIT-2 - wersja 9 od 1 stycznia 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało nowy wzór formularza PIT-2, który będzie obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. Nowy formularz PIT-2 (wersja 9) jest znacznie rozszerzony w porównaniu do obecnego wzoru.

PIT-2 - czym jest

PIT-2 to druk, który spędzał sen z powiek wielu podatnikom. Jego nowa wersja nr 9, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2023 r., uwzględnia zmiany wprowadzone przez Polski Ład i Polski Ład 2.0. Zmiany w druku są rewolucyjne, o czym świadczy już pełna nazwa tego dokumentu. Do tej pory było to „OŚWIADCZENIE pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych”. Od 1 stycznia 2023 roku formularz nazywa się „OŚWIADCZENIA / WNIOSKI podatnika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych”.

„OŚWIADCZENIA / WNIOSKI” zamiast „OŚWIADCZENIE”, bo nowy druku łączy w sobie w sumie pięć oświadczeń i trzy wnioski, które mogą wpływać na wysokość naszej wypłaty. „Podatnika” zamiast „pracownika”, bo formularz nie będzie już wypełniany tylko przez osoby zatrudnione na etacie, a ma służyć także m.in. wykonującym umowy zlecenia i wieloetatowcom.

Do tej pory PIT-2 pełnił tylko jedną, ale bardzo ważną funkcję: upoważniał pracodawcę do uwzględniania kwoty zmniejszającej podatek już na etapie poboru zaliczek na PIT, co bezpośrednio przekładało się na wysokość pensji netto.

REKLAMA

Autopromocja

PIT-2(9) od 2023 roku

PIT-2 (9) ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2023 r. Wzór tego formularza został opublikowany wyłącznie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.gov.pl/web/finanse/pit-2

Nowa wersja PIT-2 jest znacznie bardziej rozbudowana. Formularz łączy teraz w sobie wszystkie oświadczenia i wnioski, które mogą wpłynąć na wysokość zaliczki na podatek, a co za tym idzie – wysokość wynagrodzenia netto. Zawiera więc ponadto wnioski i oświadczenia składane dotąd jako osobne dokumenty oraz takie, których w ogóle nie można było składać.

Od początku 2023 r. na tym samym druku PIT-2 w wersji 9:
- upoważnimy płatnika (np. pracodawcę, zleceniodawcę) do stosowania kwoty zmniejszającej podatek. Możemy też – to nowość - podzielić kwotę zmniejszającą między 1, 2 lub 3 płatników, jeśli mamy kilka źródeł zarobkowania;
- wykażemy prawo do ulg i zwolnień podatkowych, z których można korzystać już w trakcie roku. Chodzi o wspólne rozliczanie się z małżonkiem, preferencję dla samotnych rodziców, ulgę dla powrót, ulgę 4+ i ulgę dla pracujących seniorów;
- określimy, jakie koszty uzyskania przychodów powinien zastosować płatnik;
- zrezygnujemy z ulgi dla młodych lub pracowniczych kosztów uzyskania przychodów;
- zawnioskujemy, by nie pobierać zaliczek na PIT (to opcja dla nielicznych, których roczny dochód nie przekroczy 30 tys. zł).

Czy trzeba będzie składać PIT-2 ponownie w 2023 roku?

Początkowo projekt Polskiego Ładu 2.0 przewidywał, że pracodawcy obligatoryjnie będą występować do podatników o aktualizację PIT-2. Przepis ten został wykreślony w toku konsultacji społecznych i ostatecznie nie znalazł się w przyjętej ustawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że złożone w poprzednich latach druki PIT-2 pozostają w mocy, o ile wskazany w nich stan faktyczny jest nadal aktualny. Jeżeli natomiast uległy zmianie okoliczności mające wpływ na obliczenie zaliczki, podatnik jest obowiązany złożyć nowy formularz (art. 31a. ust . 3 i 4 ustawy o PIT).

Tak naprawdę jednak PIT-2 może przynieść korzyści i powinniśmy zadbać o to, by płatnik posiadał aktualne dane wskazywane w tym formularzu.

Szczególnie powinny się tym zainteresować osoby osiągające przychody z innych tytułów niż umowa o pracę. Polski Ład 2.0 przyznał prawo do złożenia PIT-2 od 1 stycznia 2023 r. m.in. zleceniobiorcom, wykonawcom dzieł, członkom zarządów i menedżerom na kontraktach. Na przykład osoba, która utrzymuje się wyłącznie z umów zlecenia obecnie otrzymuje niższą wypłatę na rękę z widokami na otrzymanie zwrotu podatku na koniec roku. Po złożeniu PIT-2 jej miesięczne wynagrodzenie powinno wzrosnąć.

W nowym PIT-2 wykażemy ponadto zamiar rozliczenia PIT z małżonkiem (dotąd składało się je co roku jako osobny dokument) lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Nowe możliwości dostaną też osoby mające kilka źródeł zarobkowania. Jeśli np. ktoś pracuje na dwóch etatach, będzie mógł złożyć PIT-2 u obu pracodawców i każdego z nich upoważnić do zastosowania 1/24 kwoty zmniejszającej podatek, bądź też upoważnić tylko jednego z pracodawców do stosowania 1/12 tej kwoty.

Kiedy i jak złożyć nowy PIT-2?

REKLAMA

Dawniej PIT-2 można było złożyć „przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym”. Przepis ten już nie obowiązuje, co oznacza, że druk możemy złożyć w dowolnym terminie. De facto zwykle najbardziej opłaca się to zrobić na początku roku, by płatnik uwzględniał wszystkie oświadczenia i wnioski już od stycznia.

Druk składa się „na piśmie albo w inny sposób przyjęty u danego płatnika” (art. 31a. 1. ustawy o PIT), pracodawca może więc przyjmować PIT-2 np. poprzez oprogramowanie kadrowo-płacowe. PIT-2 w wersji 9 ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2023 r., nie ma natomiast przeszkód prawnych, by druk został dostarczony płatnikowi wcześniej – naturalnie ważna będzie tu praktyka obowiązująca w danej firmie.

©℗Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Źródło: gazetaprawna.pl

Tomasz Ciechoński

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA