REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT-2 - wersja 9 od 1 stycznia 2023 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
PIT-2 - wersja 9 od 1 stycznia 2023 r.
PIT-2 - wersja 9 od 1 stycznia 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało nowy wzór formularza PIT-2, który będzie obowiązywać od 1 stycznia 2023 roku. Nowy formularz PIT-2 (wersja 9) jest znacznie rozszerzony w porównaniu do obecnego wzoru.

PIT-2 - czym jest

PIT-2 to druk, który spędzał sen z powiek wielu podatnikom. Jego nowa wersja nr 9, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2023 r., uwzględnia zmiany wprowadzone przez Polski Ład i Polski Ład 2.0. Zmiany w druku są rewolucyjne, o czym świadczy już pełna nazwa tego dokumentu. Do tej pory było to „OŚWIADCZENIE pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych”. Od 1 stycznia 2023 roku formularz nazywa się „OŚWIADCZENIA / WNIOSKI podatnika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych”.

„OŚWIADCZENIA / WNIOSKI” zamiast „OŚWIADCZENIE”, bo nowy druku łączy w sobie w sumie pięć oświadczeń i trzy wnioski, które mogą wpływać na wysokość naszej wypłaty. „Podatnika” zamiast „pracownika”, bo formularz nie będzie już wypełniany tylko przez osoby zatrudnione na etacie, a ma służyć także m.in. wykonującym umowy zlecenia i wieloetatowcom.

Do tej pory PIT-2 pełnił tylko jedną, ale bardzo ważną funkcję: upoważniał pracodawcę do uwzględniania kwoty zmniejszającej podatek już na etapie poboru zaliczek na PIT, co bezpośrednio przekładało się na wysokość pensji netto.

REKLAMA

PIT-2(9) od 2023 roku

PIT-2 (9) ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2023 r. Wzór tego formularza został opublikowany wyłącznie na stronie internetowej Ministerstwa Finansów www.gov.pl/web/finanse/pit-2

Nowa wersja PIT-2 jest znacznie bardziej rozbudowana. Formularz łączy teraz w sobie wszystkie oświadczenia i wnioski, które mogą wpłynąć na wysokość zaliczki na podatek, a co za tym idzie – wysokość wynagrodzenia netto. Zawiera więc ponadto wnioski i oświadczenia składane dotąd jako osobne dokumenty oraz takie, których w ogóle nie można było składać.

Od początku 2023 r. na tym samym druku PIT-2 w wersji 9:
- upoważnimy płatnika (np. pracodawcę, zleceniodawcę) do stosowania kwoty zmniejszającej podatek. Możemy też – to nowość - podzielić kwotę zmniejszającą między 1, 2 lub 3 płatników, jeśli mamy kilka źródeł zarobkowania;
- wykażemy prawo do ulg i zwolnień podatkowych, z których można korzystać już w trakcie roku. Chodzi o wspólne rozliczanie się z małżonkiem, preferencję dla samotnych rodziców, ulgę dla powrót, ulgę 4+ i ulgę dla pracujących seniorów;
- określimy, jakie koszty uzyskania przychodów powinien zastosować płatnik;
- zrezygnujemy z ulgi dla młodych lub pracowniczych kosztów uzyskania przychodów;
- zawnioskujemy, by nie pobierać zaliczek na PIT (to opcja dla nielicznych, których roczny dochód nie przekroczy 30 tys. zł).

Czy trzeba będzie składać PIT-2 ponownie w 2023 roku?

Początkowo projekt Polskiego Ładu 2.0 przewidywał, że pracodawcy obligatoryjnie będą występować do podatników o aktualizację PIT-2. Przepis ten został wykreślony w toku konsultacji społecznych i ostatecznie nie znalazł się w przyjętej ustawie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oznacza to, że złożone w poprzednich latach druki PIT-2 pozostają w mocy, o ile wskazany w nich stan faktyczny jest nadal aktualny. Jeżeli natomiast uległy zmianie okoliczności mające wpływ na obliczenie zaliczki, podatnik jest obowiązany złożyć nowy formularz (art. 31a. ust . 3 i 4 ustawy o PIT).

Tak naprawdę jednak PIT-2 może przynieść korzyści i powinniśmy zadbać o to, by płatnik posiadał aktualne dane wskazywane w tym formularzu.

Szczególnie powinny się tym zainteresować osoby osiągające przychody z innych tytułów niż umowa o pracę. Polski Ład 2.0 przyznał prawo do złożenia PIT-2 od 1 stycznia 2023 r. m.in. zleceniobiorcom, wykonawcom dzieł, członkom zarządów i menedżerom na kontraktach. Na przykład osoba, która utrzymuje się wyłącznie z umów zlecenia obecnie otrzymuje niższą wypłatę na rękę z widokami na otrzymanie zwrotu podatku na koniec roku. Po złożeniu PIT-2 jej miesięczne wynagrodzenie powinno wzrosnąć.

W nowym PIT-2 wykażemy ponadto zamiar rozliczenia PIT z małżonkiem (dotąd składało się je co roku jako osobny dokument) lub jako osoba samotnie wychowująca dziecko.

Nowe możliwości dostaną też osoby mające kilka źródeł zarobkowania. Jeśli np. ktoś pracuje na dwóch etatach, będzie mógł złożyć PIT-2 u obu pracodawców i każdego z nich upoważnić do zastosowania 1/24 kwoty zmniejszającej podatek, bądź też upoważnić tylko jednego z pracodawców do stosowania 1/12 tej kwoty.

Kiedy i jak złożyć nowy PIT-2?

Dawniej PIT-2 można było złożyć „przed pierwszą wypłatą wynagrodzenia w roku podatkowym”. Przepis ten już nie obowiązuje, co oznacza, że druk możemy złożyć w dowolnym terminie. De facto zwykle najbardziej opłaca się to zrobić na początku roku, by płatnik uwzględniał wszystkie oświadczenia i wnioski już od stycznia.

Druk składa się „na piśmie albo w inny sposób przyjęty u danego płatnika” (art. 31a. 1. ustawy o PIT), pracodawca może więc przyjmować PIT-2 np. poprzez oprogramowanie kadrowo-płacowe. PIT-2 w wersji 9 ma zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych od 1 stycznia 2023 r., nie ma natomiast przeszkód prawnych, by druk został dostarczony płatnikowi wcześniej – naturalnie ważna będzie tu praktyka obowiązująca w danej firmie.

©℗Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję

Źródło: gazetaprawna.pl

Tomasz Ciechoński

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA