REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kilkaset księgowych wzięło udział w największym w Polsce kongresie branży rachunkowo-księgowej

Subskrybuj nas na Youtube
Kilkaset księgowych wzięło udział w największym w Polsce kongresie branży rachunkowo-księgowej
Kilkaset księgowych wzięło udział w największym w Polsce kongresie branży rachunkowo-księgowej
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z raportu Krajowej Izby Biur Rachunkowych obecnie w Polsce funkcjonuje około 70 tysięcy biur rachunkowych i nawet 400 tysięcy księgowych. Część z nich poza rodzimym rynkiem z powodzeniem działa na tych zagranicznych, obsługując tamtejszych, ale i polskich klientów. O tym, że warto nawiązywać międzynarodowe partnerstwo i nie bać się nowoczesnych rozwiązań przekonywali eksperci podczas Międzynarodowego Kongresu Biur Rachunkowych w Targach Kielce.

250 uczestników, 35 wystawców, liczne grono prelegentów i ekspertów, duża dawka merytorycznej wiedzy oraz wypełniony po brzegi program - tak w wielkim skrócie wyglądał III Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych. Przedstawiciele tego sektora przez dwa dni debatowali w Targach Kielce o zmianach prawa, procesach digitalizacji, nowoczesnych systemach zarządzania i międzynarodowych relacjach.

REKLAMA

Polska może stać się centrum rachunkowości i finansów na świecie

REKLAMA

Współpraca międzynarodowa, obsługa zagranicznych klientów, zatrudnianie cudzoziemców, finansowanie biur rachunkowych w trudnej sytuacji ekonomicznej klientów to tylko część tematów poruszanych na największym w kraju spotkaniu branży rachunkowo-księgowej. – III edycja MKBR jest naprawdę międzynarodowa i to nie tylko z nazwy. Po pierwsze za sprawą tematyki i tegorocznego hasła „Globalnie czy lokalnie”, a po drugie za sprawą zagranicznych gości z Estonii i Holandii – mówiła podczas uroczystego otwarcia wiceprezes zarządu Targów Kielce Bożena Staniak, życząc wszystkim uczestnikom owocnych spotkań i dobrze wykorzystanego czasu w Targach Kielce. Z tej zachęty skorzystała m.in. Pani Aneta, właścicielka jednego z biur rachunkowych, która po raz pierwszy pojawiła się na kongresie. – Warto było wygospodarować trochę czasu i przyjechać do Kielc, bo dawka wiedzy i praktycznych porad od ekspertów i innych uczestników jest nieoceniona – mówiła, zapowiadając swoja obecność również w kolejnych edycjach.

Międzynarodowe skalowanie biznesu jest możliwe po określeniu, w jakim celu firma chce uzyskać kapitał zagraniczny i jaki ma mieć on wymiar. Jacek Bajson, doradca podatkowy z 25-letnim doświadczeniem podkreślał, że kapitał nie ma narodowości i istnieją dwa warianty pozyskiwania zagranicznych zasobów. – Pierwszy z wariantów, sukcesyjny, polega na tym, że przede wszystkim należy wykorzystać potencjał firmy, skapitalizować wartości i zyski firmy. Nie należy po prostu zamykać biznesu, należy wychodzić z inicjatywą. Drugi wariant, rozwojowy, wskazuje na rozwój poprzez łączenie biur rachunkowych na rynku lokalnym – mówił. Łukasz Mazur podkreślał z kolei, że kapitał to nie tylko pieniądze, lecz także wiedza, know-how i kontakty międzynarodowe. To także procentujący w przyszłości udział w sieciach biur rachunkowych.

REKLAMA

By Polska stała się centrum rachunkowości w Europie i na świecie potrzebne jest wykorzystywanie polskich zasobów i technologii za granicą. Stosowanie waluty wymiennej pozwoli na skalowanie biznesu i wchodzenie na rynki zagraniczne. W Polsce już funkcjonują zagraniczne grupy i firmy, a polskie rozwiązania IT i oprogramowania do rachunkowości są bardzo nowoczesne i intuicyjne.

Ważne słowa padły także z ust współorganizatorki kongresu, Aliny Rudnickiej-Acosta prezes zarządu Audyt Partner, która mówiła o wpływie toczącej się za granicą wojny i  jej wpływie na biznes i relacje międzynarodowe. – Proponując rok temu temat „Globalnie czy lokalnie” nie sądziłam, że dziś będzie on aż tak aktualny. Każdy z nas obserwując, co dzieje się dookoła, widzi już nie tyko wydarzenia w Polsce, ale przede wszystkim interesujące jest to, co dzieje się poza krajem. Przybliżyliśmy się do Europy i USA, ale klienci i partnerzy cały czas starają się dotrzeć do relacji biznesowych poza krajem – mówiła w trakcie kongresu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Debata nt. międzynarodowości ujawniła również największe wyzwania i bariery stojące przed podmiotami chcącymi nawiązać współpracę zagraniczną. Najczęściej wspominano o barierach językowych, kulturowych, trudnościach wynikających ze stosowania specjalistycznego języka i braku zrozumienia obowiązujących przepisów prawnych. Beata Boruszowska i Joanna Nguyen, przedstawicielki prężnie działających biur rachunkowych w Polsce, mówiły natomiast o dobrych doświadczeniach w zakresie współpracy z pracownikami zagranicznymi. Podkreślały, że kompetencje i doświadczenie osób pochodzących z innego kraju wcale nie odbiegają od umiejętności prezentowanych przez Polaków.

Digitalizacja jedyną drogą rozwoju sektora rachunkowości

O tym, że warto stosować nowoczesne systemy zarządzania i wspierania biur rachunkowych oraz nie bać się procesu digitalizacji, debatowano w trakcie panelu dotyczącego nowoczesnych rozwiązań dla biur rachunkowych. – Digitalizacja jest jak Yeti, wszyscy o niej słyszeli, ale większość jej nie widziała i ma duże opory przed jej wprowadzeniem – zażartował na wstępie Marcin Pichur, wiceprezes w DocuWere i jeden z ekspertów biorących udział w panelu. Obawy te wynikają często z braku znajomości tematu lub ograniczenia zaufania, co do bezpieczeństwa cyfrowych wersji dokumentów. Te, jak twierdzi doświadczony konsultant, są zdecydowanie bardziej bezpieczne, niż tradycyjne, papierowe.

Pandemia i wynikająca z niej praca zdalna w wielu sektorach, w tym rachunkowości, szybko zweryfikowały, które firmy są zdigitalizowane i przystosowane do pracy w nowych realiach. – 2,5 roku temu łatwo można było sprawdzić, kto korzysta z cyfrowych rozwiązań w swoim biurze. Ale, co warte podkreślenia, niektóre firmy potrafiły w ciągu miesiąca przejść ten proces i odnaleźć się w nowym systemie – mówiła Monika Smulewicz, dyrektor zarządzająca outsourcingiem kadr, płac i rachunkowości w Grant Thornton.

Uczestnicy kongresu mogli poznać także praktyczne zastosowanie oferowanych systemów do zarządzania biurem rachunkowym w trakcie towarzyszących wydarzeniu warsztatów. – Obecnie 90 procent dekretacji robionych jest ręcznie, w tej czy innej formie, a czasami wręcz w ogóle ten proces jest pomijany. Takie rozwiązanie znacznie spowalnia prace i powinno przejść do lamusa – mówił Adam Niewiedzioł z firmy Soldeo. Z badań firmy Suncode wynika, że wdrożenie cyfrowego systemu zarządzania dokumentami przyspiesza pracę biur rachunkowych średnio o 40-60 procent. Z transformacją cyfrową przedsiębiorstw ściśle związany jest również temat bezpieczeństwa danych, który wywołuje w branży rachunkowej wiele kontrowersji. Rozwiązania, jakie można zastosować istnieją, ale często są albo źle rozumiane przez osoby obsługujące wirtualne bazy dokumentów lub najogólniej mówiąc nie cieszą się zaufaniem klientów. Wojciech Jankowski, konsultant DocuWere w firmie Ricoh Polska, od wielu lat doradza i wyjaśnia, jak bezpiecznie wejść na ścieżkę cyfryzacji.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych to cykliczne wydarzenie organizowane w Targach Kielce, którego głównym celem jest dostarczanie właścicielom polskich biur rachunkowych wiedzy, technologii i informacji niezbędnych do podnoszenia jakości, zwiększania efektywności i poszerzania zakresu usług świadczonych dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA