REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrośnie koszt badania spółek giełdowych

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Od 2008 roku spółki giełdowe będą musiały zmieniać firmę audytorską co najmniej raz na siedem lat. Spowoduje to wzrost kosztów.

Przyjęte przez radę nadzorczą Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) w Warszawie nowe zasady ładu korporacyjnego zaczną obowiązywać od początku przyszłego roku. Zalecają one spółkom giełdowym, aby co najmniej raz na siedem lat obrotowych zmieniły podmiot uprawnionego do badania sprawozdania finansowego.

Nowi klienci

Według Lucyny Witek, biegłego rewidenta, prezesa zarządu firmy audytorskiej Rweit Księgowi i Biegli Rewidenci, zmiana ta ma dobre i złe strony. Jej zdaniem, firmy audytorskie, zmuszone co prawda do utraty stałych klientów, mają jednak możliwość zdobycia nowych i zaprezentowania swych standardów pracy firmom, które przyzwyczajone do dotychczasowego audytora prawdopodobnie inaczej nie zdecydowałyby się na zmianę.

- Nowe regulacje spowodują ożywienie na rynku usług audytorskich, a to należy postrzegać jako zjawisko pozytywne - twierdzi nasza rozmówczyni. Dodaje jednak, że w spółkach giełdowych zmiana audytora pociąga za sobą wyższe koszty, bo stawki dla nowych klientów są zazwyczaj wyższe w związku z większym nakładem pracy obu stron, koniecznym w momencie rozpoznawania szczegółów działalności i systemu ewidencji zdarzeń gospodarczych w jednostce.

Według Lucyny Witek, bezsporną zaletą nowej regulacji jest cykliczne stosowanie tzw. nowego spojrzenia, które może ujawnić inne aspekty, wpływające na sprawozdanie finansowe lub opinię o nim.

Z kolei Jarosław Dac, dyrektor w Dziale Audytu firmy Ernst & Young, podkreśla, że większość krajów (w tym Unii Europejskiej i USA) nie wprowadziła obowiązku rotacji podmiotów przeprowadzających badanie sprawozdań finansowych. Firmy audytorskie muszą coraz więcej czasu inwestować w precyzyjne zrozumienie transakcji gospodarczych badanego podmiotu i ich specyficznych aspektów księgowych ze względu na coraz większą złożoność rozliczeń.

- Dlatego zbyt częsta obowiązkowa rotacja biegłego rewidenta może prowadzić do pogorszenia jakości badania, zwiększenia ryzyka badania, a na pewno do zwiększenia kosztów - twierdzi nasz rozmówca.

Dwa badania

Ekspert dodaje, że wzrost cen za usługi badania sprawozdań finansowych będzie wynikał z wyłączania z konkurencji podmiotów mających największą wiedzę o danym podmiocie, zdobytą w trakcie poprzednich audytów, kalkulacji cen w oparciu o założenie, że czas zainwestowany w poznawanie klienta w pierwszym roku badania może zostać rozłożony na ściśle określony okres. Ponadto w przypadku grup międzynarodowych może się okazać, że spółki będą płacić dwa razy - raz za badanie przeprowadzone dla potrzeb konsolidacji, a drugi raz za badanie będące następstwem rotacji. Ze standardów badania sprawozdań finansowych wynika, że audytor grupy kapitałowej bierze odpowiedzialność za badanie całego skonsolidowanego sprawozdania finansowego, w skład którego wchodzą również podmioty, których potencjalnie nie będzie mógł zbadać dla potrzeb statutowych ze względu na rotację w Polsce.

Jarosław Dac podkreśla, że lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia praktycznego byłaby rotacja biegłego rewidenta odpowiedzialnego za przeprowadzenie badania, a nie podmiotu uprawnionego, w ramach którego biegły rewident przeprowadza badanie. Zresztą takie rozwiązanie zalecane jest przez UE w 43 Dyrektywie.

Według Roberta Rogowskiego, członka zarządu spółki giełdowej Forte, zmiany wymagań w tym zakresie mają na celu podniesienie wiarygodności sprawozdań finansowych i bezpieczeństwa akcjonariuszy.

- Nowe spojrzenie jest oczywiście wartością, której nie sposób nie docenić. Prawdopodobnie jednak przy chęci utrzymania jakości audytu spowoduje to wzrost kosztów pierwszych badań przez nowego audytora - twierdzi nasz rozmówca. Dodaje również, że w celu utrzymania konkurencyjności cenowej w segmencie rynku, na którym działa spółka, będzie to oznaczało konieczność wygenerowania oszczędności w innych obszarach kosztowych.

Ważne!

W przypadku grup międzynarodowych może się okazać, że spółki będą płacić dwa razy - raz za badanie przeprowadzone dla potrzeb konsolidacji, a drugi raz za badanie będące następstwem rotacji firmy audytorskiej

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA