REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrośnie koszt badania spółek giełdowych

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

Od 2008 roku spółki giełdowe będą musiały zmieniać firmę audytorską co najmniej raz na siedem lat. Spowoduje to wzrost kosztów.

Przyjęte przez radę nadzorczą Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) w Warszawie nowe zasady ładu korporacyjnego zaczną obowiązywać od początku przyszłego roku. Zalecają one spółkom giełdowym, aby co najmniej raz na siedem lat obrotowych zmieniły podmiot uprawnionego do badania sprawozdania finansowego.

Nowi klienci

Według Lucyny Witek, biegłego rewidenta, prezesa zarządu firmy audytorskiej Rweit Księgowi i Biegli Rewidenci, zmiana ta ma dobre i złe strony. Jej zdaniem, firmy audytorskie, zmuszone co prawda do utraty stałych klientów, mają jednak możliwość zdobycia nowych i zaprezentowania swych standardów pracy firmom, które przyzwyczajone do dotychczasowego audytora prawdopodobnie inaczej nie zdecydowałyby się na zmianę.

- Nowe regulacje spowodują ożywienie na rynku usług audytorskich, a to należy postrzegać jako zjawisko pozytywne - twierdzi nasza rozmówczyni. Dodaje jednak, że w spółkach giełdowych zmiana audytora pociąga za sobą wyższe koszty, bo stawki dla nowych klientów są zazwyczaj wyższe w związku z większym nakładem pracy obu stron, koniecznym w momencie rozpoznawania szczegółów działalności i systemu ewidencji zdarzeń gospodarczych w jednostce.

Według Lucyny Witek, bezsporną zaletą nowej regulacji jest cykliczne stosowanie tzw. nowego spojrzenia, które może ujawnić inne aspekty, wpływające na sprawozdanie finansowe lub opinię o nim.

Z kolei Jarosław Dac, dyrektor w Dziale Audytu firmy Ernst & Young, podkreśla, że większość krajów (w tym Unii Europejskiej i USA) nie wprowadziła obowiązku rotacji podmiotów przeprowadzających badanie sprawozdań finansowych. Firmy audytorskie muszą coraz więcej czasu inwestować w precyzyjne zrozumienie transakcji gospodarczych badanego podmiotu i ich specyficznych aspektów księgowych ze względu na coraz większą złożoność rozliczeń.

- Dlatego zbyt częsta obowiązkowa rotacja biegłego rewidenta może prowadzić do pogorszenia jakości badania, zwiększenia ryzyka badania, a na pewno do zwiększenia kosztów - twierdzi nasz rozmówca.

Dwa badania

Ekspert dodaje, że wzrost cen za usługi badania sprawozdań finansowych będzie wynikał z wyłączania z konkurencji podmiotów mających największą wiedzę o danym podmiocie, zdobytą w trakcie poprzednich audytów, kalkulacji cen w oparciu o założenie, że czas zainwestowany w poznawanie klienta w pierwszym roku badania może zostać rozłożony na ściśle określony okres. Ponadto w przypadku grup międzynarodowych może się okazać, że spółki będą płacić dwa razy - raz za badanie przeprowadzone dla potrzeb konsolidacji, a drugi raz za badanie będące następstwem rotacji. Ze standardów badania sprawozdań finansowych wynika, że audytor grupy kapitałowej bierze odpowiedzialność za badanie całego skonsolidowanego sprawozdania finansowego, w skład którego wchodzą również podmioty, których potencjalnie nie będzie mógł zbadać dla potrzeb statutowych ze względu na rotację w Polsce.

Jarosław Dac podkreśla, że lepszym rozwiązaniem z punktu widzenia praktycznego byłaby rotacja biegłego rewidenta odpowiedzialnego za przeprowadzenie badania, a nie podmiotu uprawnionego, w ramach którego biegły rewident przeprowadza badanie. Zresztą takie rozwiązanie zalecane jest przez UE w 43 Dyrektywie.

Według Roberta Rogowskiego, członka zarządu spółki giełdowej Forte, zmiany wymagań w tym zakresie mają na celu podniesienie wiarygodności sprawozdań finansowych i bezpieczeństwa akcjonariuszy.

- Nowe spojrzenie jest oczywiście wartością, której nie sposób nie docenić. Prawdopodobnie jednak przy chęci utrzymania jakości audytu spowoduje to wzrost kosztów pierwszych badań przez nowego audytora - twierdzi nasz rozmówca. Dodaje również, że w celu utrzymania konkurencyjności cenowej w segmencie rynku, na którym działa spółka, będzie to oznaczało konieczność wygenerowania oszczędności w innych obszarach kosztowych.

Ważne!

W przypadku grup międzynarodowych może się okazać, że spółki będą płacić dwa razy - raz za badanie przeprowadzone dla potrzeb konsolidacji, a drugi raz za badanie będące następstwem rotacji firmy audytorskiej

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA