REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektorzy finansowi w Polsce - 81 proc. czasu zabiera im dostosowanie do nowych przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dyrektorzy finansowi w Polsce - 81 proc. czasu zabiera im dostosowanie do nowych przepisów
Dyrektorzy finansowi w Polsce - 81 proc. czasu zabiera im dostosowanie do nowych przepisów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Aż 84 proc. ankietowanych polskich dyrektorów finansowych (CFO) wskazuje, że ich priorytetem na najbliższe 3 lata będzie zapewnienie zgodności działalności z przepisami i regulacjami, przy średniej światowej 27 proc. Poświęcają na te działania, w swojej ocenie, 81 proc. czasu i zasobów – wynika z badania firmy doradczej EY.

Priorytety dyrektorów finansowych w Polsce

Zgodnie z wynikami badania "Tax Compliance, a priorytety dyrektorów finansowych w Polsce" firmy EY, 84 proc. ankietowanych lokalnych dyrektorów finansowych wskazuje, że ich priorytetem na najbliższe 3 lata będzie compliane (zapewnienie zgodności działalności z normami, zaleceniami lub stosownymi praktykami – przyp. PAP), podczas gdy średnia dla świata wynosi 27 proc. Zgodnie z raportem, wynika to z dynamicznych zmian przepisów podatkowych oraz poziomu ich skomplikowania, co zmusza CFO (Chief Financial Officer – dyrektor finansowy, przyp. PAP) do bycia na bieżąco z regulacjami.

REKLAMA

Dyrektorzy finansowi mają mało czasu na planowanie, analizowanie oraz wspieranie bieżącej działalności firmy

REKLAMA

Jak stwierdzono, "zdaniem dyrektorów finansowych aż 81 proc. czasu i zasobów podlegających im działów przeznaczana jest na compliance, a tylko 19 proc. to planowanie, analizowanie oraz wspieranie bieżącej działalności firmy". Wskazano, że w optymalnych warunkach, 47 proc. czasu powinno być poświęcone compliance, a 53 proc. na inne działania wspierające wzrost firmy.

"Uwarunkowania regulacyjne sprawiają, że w Polsce dyrektor finansowy ma zupełnie inne priorytety niż jego odpowiednicy w innych państwach. W naszym kraju CFO przede wszystkim myśli o zgodności z przepisami" – stwierdził Zbigniew Deptuła, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego EY Polska. – "Zamiast poszukiwać operacyjnych oszczędności, dba o bezpieczeństwo rozliczeń" – dodał.

85 proc. CFO nie zamierza obniżać kosztów działu podatkowo-księgowego

Zgodnie z raportem, 85 proc. CFO nie zamierza obniżać kosztów działu podatkowo-księgowego w ciągu najbliższych 3 lat z uwagi na bezpieczeństwo podatkowe firmy. Dyrektorzy finansowi kojarzą zmniejszanie kosztów z obniżeniem jakości i redukcją bezpieczeństwa, a w konsekwencji zwiększenie ryzyka podatkowego – napisano.

Wyzwania przyszłości

W odpowiedzi na pytanie "Czy uważa Pan/i, że CFO Państwa firmy jest dobrze przygotowany do wyzwań stojących w ciągu najbliższych 3 lat przed firmą?" 43 proc. osób zarządzających firmą stwierdziło "zdecydowanie tak", 26 proc. "raczej tak", 22 proc. "raczej nie", a 2 proc. "zdecydowanie nie". 7 proc. ankietowanych udzieliło odpowiedzi "trudno powiedzieć". Jak stwierdzono w raporcie, chociaż blisko 70 proc. badanych na pierwszy rzut oka ufa dyrektorom finansowym, tak 26 proc. ankietowanych, które wybrało "raczej tak", wskazuje na pewne wahanie. "Z tej perspektywy blisko 60 proc. CEO ma mniejsze lub większe wątpliwości co do przygotowania ich CFO do wyzwań, które stoją w ciągu najbliższych 3 lat przed przedsiębiorstwami" – napisano.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co zmieni się w pracy dyrektorów finansowych?

REKLAMA

Jak prognozuje EY, funkcja dyrektorów finansowych w kolejnych lata ulegnie zmianom. Z osób skupionych na finansach, staną się menadżerami znającymi się na technologiach, co ma wynikać z przyspieszenia procesów firmowych, jak np. digitalizacja raportowania, cyfrowa transformacja działów podatkowo-księgowych i innowacje zwiększające wydajność firmy.

"Opierając się na danych dyrektor finansowy będzie w stanie kreślić scenariusze wyprzedzające wydarzenia. W konsekwencji w znacznie szerszym stopniu będzie wspierał zarząd, a także koordynował outsourcing w zakresach podatków, księgowości lub płac. Przyszłość dla CFO wygląda optymistycznie" – stwierdził cytowany w raporcie Marcin Jurczak, Partner oraz Lider Zespołu Usług Księgowych i Płacowych, EY Polska. (PAP)

ra/ skr/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA