REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

mTAX FREE PL - aplikacja mobilna dla podróżnych

Subskrybuj nas na Youtube
mTAX FREE aplikacja mobilna
mTAX FREE aplikacja mobilna
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów informuje, że nowa aplikacja mobilna mTAX FREE PL jest kolejnym ułatwieniem w obsłudze dokumentów TAX FREE. Dzięki tej aplikacji podróżni mogą zarządzać własnymi dokumentami na swoim smartfonie w dowolnym czasie. Od 1 lutego 2023 r. wszystkie dokumenty TAX FREE wystawione w Polsce są dostępne w aplikacji mobilnej.

Czym jest TAX FREE

TAX FREE to system zwrotu podatku VAT podróżnym, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej (UE). Jest to rozwiązanie dla:

REKLAMA

  • podróżnego, który dokonał w Polsce zakupu towarów powyżej 200 zł,
  • otrzymał paragon z kasy rejestrującej,
  • wywiózł towar w stanie nienaruszonym poza terytorium UE i uzyskał potwierdzenie funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej.

Aplikacja mTAX FREE PL

Krajowa Administracja Skarbowa i Ministerstwo Finansów udostępniły nową aplikację mobilną mTAX FREE PL do zarządzania własnymi dokumentami TAX FREE wystawionymi na terenie Polski. Są to kolejne działania w ramach wprowadzania elektronicznego systemu TAX FREE.

Od 1 lutego 2023 r. wszystkie dokumenty zwrotu podatku VAT podróżnym są dostępne w aplikacji mobilnej mTAX FREE PL. Aplikacja jest przeznaczona dla podróżnych czyli osób fizycznych niemających  miejsca zamieszkania na terytorium UE, które dokonują w Polsce zakupu towarów w procedurze TAX FREE.

Aplikacja mTAX FREE PL ułatwia dostęp do elektronicznej formy dokumentu TAX FREE wystawionego przez sprzedawcę i daje możliwość sprawdzenia online statusu dokumentu. Nowe rozwiązanie zapewnia podróżnym dostęp do wszystkich informacji o swoich dokumentach TAX FREE wystawionych w Polsce.

Aplikacja mTAX FREE PL umożliwia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • rezygnację z wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE wystawianego podróżnym, którzy przekraczają granice UE przez polskie graniczne oddziały celne,
  • dostęp online do dokumentów TAX FREE, w tym do ich aktualnych statusów,
  • zarządzanie własnymi dokumentami TAX FREE wystawionymi na terenie Polski,
  • pełną wiedzę o swoich dokumentach w dowolnym czasie,
  • usprawnienie odprawy towarów na granicy dzięki możliwości przekazywania informacji o właściwych dokumentach TAX FREE za pomocą kodu kreskowego.
Ważne

Aplikację można pobrać w sklepie Play Google i App Store.

Aby korzystać z pełni funkcjonalności należy jednorazowo potwierdzić swoje konto przy odprawie TAX FREE na granicy. Autoryzacji dokonuje na prośbę podróżnego funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej podczas odprawy.

Jak działa system TAX FREE? Obowiązki podróżnego i sprzedawcy

Od 1 stycznia 2022 roku system TAX FREE działa w następujących etapach:

1. Zakup

Kupuj w punktach sprzedaży oznaczonych logo TAX FREE. Pamiętaj, że prawo do zwrotu VAT nabywasz przy zakupie towarów za min. 200 zł u jednego sprzedawcy.

2. Sprzedawca rejestruje TAX FREE

Ważne

Zgłoś sprzedawcy chęć skorzystania z TAX FREE.

Wybierz sposób zwrotu podatku (bezgotówkowy, gotówkowy). Wybierz formę dokumentu TAX FREE:

  • elektroniczna wersja na Twój e-mail, np. w formacie pdf,
  • wydruk.

Twój dokument TAX FREE jest przekazywany na granicę.

3. Wywozisz za granicę

ZANIM WYJEDZIESZ SPRAWDŹ CZY POSIADASZ:

  • dokument elektroniczny na urządzeniu mobilnym lub
  • wydrukowany dokument TAX FREE oraz
  • wszystkie zakupione towary ujęte w dokumencie TAX FREE – jeżeli NIE – zgłoś to na granicy.

NA GRANICY:

  • pokaż funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej swoje dokumenty TAX FREE (wydrukowane lub na urządzeniu mobilnym),
  • poinformuj, których towarów brakuje,
  • przedstaw wywożony towar (na żądanie),
  • system TAX FREE wygeneruje elektroniczne potwierdzenie wywozu dla wszystkich okazanych dokumentów TAX FREE,
  • na żądanie otrzymasz pieczęć POLSKA – CŁO na wydrukowanych dokumentach TAX FREE.
Ważne
Ważne!

- Dokumenty TAX FREE wystawione w innym państwie członkowskim zostaną zarejestrowane w systemie TAX FREE. Potwierdzeniem wywozu towarów w tym przypadku będzie odcisk pieczęci POLSKA – CŁO.
- Jeżeli opuszczasz terytorium Unii Europejskiej z terenu innego państwa członkowskiego niż Polska musisz posiadać papierowe dokumenty TAX FREE. Na nich będzie potwierdzony wywóz towarów zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju.

4. Otrzymujesz zwrot podatku VAT

  • korzystaj z bezgotówkowej formy zwrotu podatku,
  • gotówkę musisz odebrać u sprzedawcy osobiście,
  • pamiętaj, nie możesz zmienić raz wybranej formy zwrotu podatku

Od 1 stycznia 2022 r. wszyscy sprzedawcy w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym, mają obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej. Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła sprzedawcom nowe narzędzie – Krajowy System Teleinformatyczny TAX FREE, do wystawiania i rejestrowania elektronicznych dokumentów TAX FREE, a także do ewidencjonowania wypłaconych kwot zwrotu podatku VAT podróżnym. Narzędzie to jest udostępnione w formie e-usługi na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Przedsiębiorca po rejestracji wskaże miejsca, w których będzie dokonywał sprzedaży i zwrotu podatku w procedurze TAX FREE. W porównaniu do obecnego systemu nie będzie musiał dołączać do dokumentu TAX FREE paragonu z kasy rejestrującej. Wystawiane przez niego dokumenty TAX FREE będą elektroniczne.

Zmiana zasad w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym wiąże się z wprowadzeniem konieczności stosowania kas online zarówno przez sprzedawców, którzy już sprzedają towary podróżnym, jak również tych przedsiębiorców, którzy dopiero zamierzają rozpocząć sprzedaż w systemie TAX FREE.

Najczęściej zadawane pytania

Czy po 1 stycznia 2022 r. otrzymam od sprzedawcy papierowy dokument TAX FREE?

Po 1 stycznia 2022 r. sprzedawca nie ma obowiązku wydawania dokumentu TAX FREE w formie papierowej. Jeżeli poinformujesz sprzedawcę, że chcesz otrzymać dokument TAX FREE w formie papierowej, to otrzymasz wydrukowany elektroniczny dokument TAX FREE. Pamiętaj: papierowy wydruk dokumentu TAX FREE będzie ci potrzebny jeżeli towary zakupione

w systemie TAX FREE w Polsce zamierzasz wywieźć z Unii Europejskiej przez przejście graniczne innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej niż Polska. To na tym wydrukowanym dokumencie TAX FREE otrzymasz na granicy potwierdzenie wywozu towarów z terytorium UE.

W jaki sposób uzyskam na granicy potwierdzenie wywozu towarów, gdy będę miał dokument TAX FREE tylko w formie elektronicznej?

Stosowane obecnie potwierdzanie wywozu towarów przez podróżnych za granicę za pomocą pieczęci przystawianej przez celnika na papierowym dokumencie TAX FREE, od 1 stycznia 2022 r. zostanie zastąpione elektronicznym potwierdzeniem wywozu towarów. Jeżeli towary zakupione w Polsce, wywieziesz z terytorium Unii Europejskiej przez polskie przejście graniczne, to sprzedawca elektronicznie – w systemie TAX FREE – otrzyma informację o potwierdzeniu przez polskie służby celne wywozu tych towarów.

Potwierdzenie wywozu na wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE będzie dokonywane przez urząd celno-skarbowy na żądanie podróżnego pieczęcią „Polska-Cło". Potwierdzenie na wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE, bez elektronicznego potwierdzenia w systemie TAX FREE nie będzie uprawniało podróżnego do otrzymania zwrotu podatku.

Czy w przypadku, gdy mam otrzymać zwrot VAT w formie bezgotówkowej np. zwrot podatku na rachunek bankowy lub na kartę płatniczą, muszę osobiście dostarczyć sprzedawcy dokument TAX FREE z potwierdzeniem wywozu towarów z terytorium Unii Europejskiej?

Jeżeli zakupiony w Polsce towar wywieziesz z terytorium Unii Europejskiej przez polskie przejście graniczne, to sprzedawca otrzyma elektroniczne potwierdzenie, że towary zostały wywiezione, i na tej podstawie zwróci ci podatek w bezgotówkowej formie, jaką wybrałeś w momencie zakupu towarów i wystawiania dokumentu TAX FREE, czyli na twój numer rachunku bankowego, który podałeś sprzedawcy lub na twoją kartę płatniczą, której numer podałeś sprzedawcy. W takim przypadku nie musisz osobiście dostarczać sprzedawcy dokument TAX FREE z potwierdzeniem wywozu towarów, wszystko odbywa się elektronicznie, a wybór bezgotówkowej formy zwrotu VAT dodatkowo skraca czas, w którym otrzymasz zwrot podatku.

Ulotka do pobrania (PL/UA/EN/RU)

TAX FREE 2022

TAX FREE 2022

TAX FREE 2022

Źródło: Ministerstwo Finansów, Krajowa Administracja Skarbowa, granica.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA