REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

mTAX FREE PL - aplikacja mobilna dla podróżnych

Subskrybuj nas na Youtube
mTAX FREE aplikacja mobilna
mTAX FREE aplikacja mobilna
Ministerstwo Finansów

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów informuje, że nowa aplikacja mobilna mTAX FREE PL jest kolejnym ułatwieniem w obsłudze dokumentów TAX FREE. Dzięki tej aplikacji podróżni mogą zarządzać własnymi dokumentami na swoim smartfonie w dowolnym czasie. Od 1 lutego 2023 r. wszystkie dokumenty TAX FREE wystawione w Polsce są dostępne w aplikacji mobilnej.

Czym jest TAX FREE

TAX FREE to system zwrotu podatku VAT podróżnym, którzy nie mają stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej (UE). Jest to rozwiązanie dla:

REKLAMA

Autopromocja
  • podróżnego, który dokonał w Polsce zakupu towarów powyżej 200 zł,
  • otrzymał paragon z kasy rejestrującej,
  • wywiózł towar w stanie nienaruszonym poza terytorium UE i uzyskał potwierdzenie funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej.

Aplikacja mTAX FREE PL

Krajowa Administracja Skarbowa i Ministerstwo Finansów udostępniły nową aplikację mobilną mTAX FREE PL do zarządzania własnymi dokumentami TAX FREE wystawionymi na terenie Polski. Są to kolejne działania w ramach wprowadzania elektronicznego systemu TAX FREE.

Od 1 lutego 2023 r. wszystkie dokumenty zwrotu podatku VAT podróżnym są dostępne w aplikacji mobilnej mTAX FREE PL. Aplikacja jest przeznaczona dla podróżnych czyli osób fizycznych niemających  miejsca zamieszkania na terytorium UE, które dokonują w Polsce zakupu towarów w procedurze TAX FREE.

Aplikacja mTAX FREE PL ułatwia dostęp do elektronicznej formy dokumentu TAX FREE wystawionego przez sprzedawcę i daje możliwość sprawdzenia online statusu dokumentu. Nowe rozwiązanie zapewnia podróżnym dostęp do wszystkich informacji o swoich dokumentach TAX FREE wystawionych w Polsce.

Aplikacja mTAX FREE PL umożliwia:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • rezygnację z wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE wystawianego podróżnym, którzy przekraczają granice UE przez polskie graniczne oddziały celne,
  • dostęp online do dokumentów TAX FREE, w tym do ich aktualnych statusów,
  • zarządzanie własnymi dokumentami TAX FREE wystawionymi na terenie Polski,
  • pełną wiedzę o swoich dokumentach w dowolnym czasie,
  • usprawnienie odprawy towarów na granicy dzięki możliwości przekazywania informacji o właściwych dokumentach TAX FREE za pomocą kodu kreskowego.
Ważne

Aplikację można pobrać w sklepie Play Google i App Store.

Aby korzystać z pełni funkcjonalności należy jednorazowo potwierdzić swoje konto przy odprawie TAX FREE na granicy. Autoryzacji dokonuje na prośbę podróżnego funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej podczas odprawy.

Jak działa system TAX FREE? Obowiązki podróżnego i sprzedawcy

Od 1 stycznia 2022 roku system TAX FREE działa w następujących etapach:

1. Zakup

Kupuj w punktach sprzedaży oznaczonych logo TAX FREE. Pamiętaj, że prawo do zwrotu VAT nabywasz przy zakupie towarów za min. 200 zł u jednego sprzedawcy.

2. Sprzedawca rejestruje TAX FREE

Ważne

Zgłoś sprzedawcy chęć skorzystania z TAX FREE.

Wybierz sposób zwrotu podatku (bezgotówkowy, gotówkowy). Wybierz formę dokumentu TAX FREE:

  • elektroniczna wersja na Twój e-mail, np. w formacie pdf,
  • wydruk.

Twój dokument TAX FREE jest przekazywany na granicę.

3. Wywozisz za granicę

ZANIM WYJEDZIESZ SPRAWDŹ CZY POSIADASZ:

  • dokument elektroniczny na urządzeniu mobilnym lub
  • wydrukowany dokument TAX FREE oraz
  • wszystkie zakupione towary ujęte w dokumencie TAX FREE – jeżeli NIE – zgłoś to na granicy.

NA GRANICY:

  • pokaż funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej swoje dokumenty TAX FREE (wydrukowane lub na urządzeniu mobilnym),
  • poinformuj, których towarów brakuje,
  • przedstaw wywożony towar (na żądanie),
  • system TAX FREE wygeneruje elektroniczne potwierdzenie wywozu dla wszystkich okazanych dokumentów TAX FREE,
  • na żądanie otrzymasz pieczęć POLSKA – CŁO na wydrukowanych dokumentach TAX FREE.
Ważne
Ważne!

- Dokumenty TAX FREE wystawione w innym państwie członkowskim zostaną zarejestrowane w systemie TAX FREE. Potwierdzeniem wywozu towarów w tym przypadku będzie odcisk pieczęci POLSKA – CŁO.
- Jeżeli opuszczasz terytorium Unii Europejskiej z terenu innego państwa członkowskiego niż Polska musisz posiadać papierowe dokumenty TAX FREE. Na nich będzie potwierdzony wywóz towarów zgodnie z przepisami obowiązującymi w danym kraju.

4. Otrzymujesz zwrot podatku VAT

  • korzystaj z bezgotówkowej formy zwrotu podatku,
  • gotówkę musisz odebrać u sprzedawcy osobiście,
  • pamiętaj, nie możesz zmienić raz wybranej formy zwrotu podatku

Od 1 stycznia 2022 r. wszyscy sprzedawcy w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym, mają obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej. Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła sprzedawcom nowe narzędzie – Krajowy System Teleinformatyczny TAX FREE, do wystawiania i rejestrowania elektronicznych dokumentów TAX FREE, a także do ewidencjonowania wypłaconych kwot zwrotu podatku VAT podróżnym. Narzędzie to jest udostępnione w formie e-usługi na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Przedsiębiorca po rejestracji wskaże miejsca, w których będzie dokonywał sprzedaży i zwrotu podatku w procedurze TAX FREE. W porównaniu do obecnego systemu nie będzie musiał dołączać do dokumentu TAX FREE paragonu z kasy rejestrującej. Wystawiane przez niego dokumenty TAX FREE będą elektroniczne.

Zmiana zasad w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym wiąże się z wprowadzeniem konieczności stosowania kas online zarówno przez sprzedawców, którzy już sprzedają towary podróżnym, jak również tych przedsiębiorców, którzy dopiero zamierzają rozpocząć sprzedaż w systemie TAX FREE.

Najczęściej zadawane pytania

Czy po 1 stycznia 2022 r. otrzymam od sprzedawcy papierowy dokument TAX FREE?

Po 1 stycznia 2022 r. sprzedawca nie ma obowiązku wydawania dokumentu TAX FREE w formie papierowej. Jeżeli poinformujesz sprzedawcę, że chcesz otrzymać dokument TAX FREE w formie papierowej, to otrzymasz wydrukowany elektroniczny dokument TAX FREE. Pamiętaj: papierowy wydruk dokumentu TAX FREE będzie ci potrzebny jeżeli towary zakupione

w systemie TAX FREE w Polsce zamierzasz wywieźć z Unii Europejskiej przez przejście graniczne innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej niż Polska. To na tym wydrukowanym dokumencie TAX FREE otrzymasz na granicy potwierdzenie wywozu towarów z terytorium UE.

W jaki sposób uzyskam na granicy potwierdzenie wywozu towarów, gdy będę miał dokument TAX FREE tylko w formie elektronicznej?

Stosowane obecnie potwierdzanie wywozu towarów przez podróżnych za granicę za pomocą pieczęci przystawianej przez celnika na papierowym dokumencie TAX FREE, od 1 stycznia 2022 r. zostanie zastąpione elektronicznym potwierdzeniem wywozu towarów. Jeżeli towary zakupione w Polsce, wywieziesz z terytorium Unii Europejskiej przez polskie przejście graniczne, to sprzedawca elektronicznie – w systemie TAX FREE – otrzyma informację o potwierdzeniu przez polskie służby celne wywozu tych towarów.

Potwierdzenie wywozu na wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE będzie dokonywane przez urząd celno-skarbowy na żądanie podróżnego pieczęcią „Polska-Cło". Potwierdzenie na wydruku dokumentu elektronicznego TAX FREE, bez elektronicznego potwierdzenia w systemie TAX FREE nie będzie uprawniało podróżnego do otrzymania zwrotu podatku.

Czy w przypadku, gdy mam otrzymać zwrot VAT w formie bezgotówkowej np. zwrot podatku na rachunek bankowy lub na kartę płatniczą, muszę osobiście dostarczyć sprzedawcy dokument TAX FREE z potwierdzeniem wywozu towarów z terytorium Unii Europejskiej?

Jeżeli zakupiony w Polsce towar wywieziesz z terytorium Unii Europejskiej przez polskie przejście graniczne, to sprzedawca otrzyma elektroniczne potwierdzenie, że towary zostały wywiezione, i na tej podstawie zwróci ci podatek w bezgotówkowej formie, jaką wybrałeś w momencie zakupu towarów i wystawiania dokumentu TAX FREE, czyli na twój numer rachunku bankowego, który podałeś sprzedawcy lub na twoją kartę płatniczą, której numer podałeś sprzedawcy. W takim przypadku nie musisz osobiście dostarczać sprzedawcy dokument TAX FREE z potwierdzeniem wywozu towarów, wszystko odbywa się elektronicznie, a wybór bezgotówkowej formy zwrotu VAT dodatkowo skraca czas, w którym otrzymasz zwrot podatku.

Ulotka do pobrania (PL/UA/EN/RU)

TAX FREE 2022

TAX FREE 2022

TAX FREE 2022

Źródło: Ministerstwo Finansów, Krajowa Administracja Skarbowa, granica.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA