REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe obowiązki sprawozdawcze operatorów platform cyfrowych, informacja o sprzedawcach - wdrożenie dyrektywy DAC7

Nowe obowiązki sprawozdawcze operatorów platform cyfrowych, informacja o sprzedawcach - wdrożenie dyrektywy DAC7 od 1 maja 2023 r.
Nowe obowiązki sprawozdawcze operatorów platform cyfrowych, informacja o sprzedawcach - wdrożenie dyrektywy DAC7 od 1 maja 2023 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

8 lutego 2023 r. Ministerstwo Finansów rozpoczęło konsultacje publiczne projektu ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw - wdrażającej unijną dyrektywę DAC7. Przepisy tej ustawy mają na celu ujednolicenie obowiązków sprawozdawczych operatorów platform cyfrowych. Zdaniem resortu finansów nowe przepisy pomogą w ograniczaniu szarej strefy w internecie. Wejście w życie tej ustawy zaplanowano (pierwotnie) na 1 maja 2023 r. [Aktualizacja] Przesunięto termin wejścia w życie tej nowelizacji na 1 września 2023 r.

Wdrożenie dyrektywy DAC7

Przygotowany przez Ministerstwo Finansów projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw, ma na celu implementację dyrektywy Rady (UE) 2021/514 z dnia 22 marca 2021 r. zmieniającą dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (Dz. Urz. UE L 104/1 z 25.03.2021; tzw. dyrektywa DAC7). 
Dyrektywa DAC7 ma rozwiązać istniejące obecnie problemy w zakresie ograniczonej dostępności danych dotyczących dochodów uzyskanych przez podatników za pośrednictwem platform cyfrowych. Komisja Europejska dostrzegła nie tylko przeszkody w zakresie uzyskania informacji o dochodach uzyskiwanych przez sprzedawców korzystających z pośrednictwa platform cyfrowych, ale także problem zbyt niskiej skuteczności współpracy administracji podatkowych państw członkowskich.

REKLAMA

Autopromocja

Celem zmian DAC7 jest udoskonalenie i rozszerzenie obowiązujących przepisów Dyrektywy Rady 2011/16/UE z dnia 15 lutego 2011 r. w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania i uchylającej dyrektywę 77/799/EWG (Dz. Urz. UE L 64 z 11.03.2011, str. 1, z późn. zm., zwana dalej: „Dyrektywą 2011/16/UE”); dotyczącej zakresu wymiany informacji i współpracy administracyjnej w sprawach podatkowych, poprzez:

- nałożenie na platformy obowiązku sprawozdawczego dotyczącego sprzedawców działających z pomocą tych platform,
- zbudowanie mechanizmu wymiany informacji o sprzedawcach między państwami członkowskimi oraz państwami trzecimi, m.in. sygnatariuszami wielostronnego porozumienia DPI MCAA,
- poprawę obecnych mechanizmów współpracy między administracjami.

Ministerstwo Finansów na razie będzie konsultować projekt ww. ustawy.

Zaprosiliśmy do konsultacji publicznych około 100 podmiotów i związków zrzeszających podmioty rynkowe. Naszym celem jest jak najszybsze wdrożenie dyrektywy DAC7  – mówi Marcin Lachowicz, dyrektor Departamentu Polityki Podatkowej w Ministerstwie Finansów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W trakcie konsultacji publicznych planowane są spotkania z przedstawicielami rynku. Będzie to również możliwość do wstępnej dyskusji z pracownikami resortu, odpowiadającymi na przygotowanie narzędzi do raportowania przez operatorów platform cyfrowych. 

Sprawozdanie z informacjami o sprzedawcach. Czym jest “platforma”?

Na podstawie nowych przepisów, operatorzy platform cyfrowych będą mieli obowiązek przekazywać szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacje o sprzedawcach, którzy zawierali transakcje za pośrednictwem ich platform. 

Raportowaniem ww. informacji będą objęci operatorzy platform cyfrowych, którzy udostępniają je sprzedawcom, umożliwiając tym samym dokonywanie transakcji: sprzedaży towarów, świadczenia usług, najmu środków transportu lub najmu nieruchomości lub ich części

Jako “platformę” nowe przepisy będą traktować oprogramowanie, które umożliwia sprzedawcom łączność z innymi użytkownikami w celu wykonywania ww. czynności. Chodzi tu głównie o strony internetowe lub ich części lub aplikacje (np. mobilne)
Ale za platformę nie będzie uważane oprogramowanie umożliwiające wyłącznie przetwarzanie płatności, wystawianie przez użytkowników ogłoszeń, reklamowanie lub przekierowywanie na platformę.

Nowe obowiązki sprawozdawcze operatorów platform cyfrowych

Nowa ustawa określi obowiązki sprawozdawcze, które będą polegały na przekazywaniu Szefowi KAS zbiorczej informacji na temat sprzedawcy lub sprzedawców, zawierających transakcje za pomocą platformy
Informacja taka za okres sprawozdawczy będzie przekazywana elektronicznie na podstawie wzoru dokumentu zamieszczonego w BIP. W celu przekazywania informacji zostanie stworzone oprogramowanie interfejsowe. W celu prowadzenia działalności jako raportujący operator platformy, podmiot będzie zobowiązany do jednorazowej rejestracji w jednym z państw członkowskich, po której otrzyma indywidualny numer platformy. Numer ten służy identyfikacji dla celów sprawozdawczych.

Jaki zakres informacji o sprzedawcach?

Informacja o sprzedawcach przekazywana przez raportującego operatora platformy zawierać ma: 

1) dane identyfikujące raportującego operatora platformy:

a) firmę i adres siedziby,
b) NIP, VAT oraz w stosownych przypadkach, indywidualny numer operatora platformy, o którym mowa w art. 75v ustawy z 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami,
c) nazwę platformy, lub platform, w odniesieniu do których raportujący operator platformy przekazuje informację o sprzedawcach;

2) dane identyfikujące sprzedawcę podlegającego raportowaniu będącego osobą fizyczną:

a) imię i nazwisko,
b) główny adres,
c) każdy NIP nadany sprzedawcy i państwo uczestniczące jego nadania, lub w przypadku braku NIP, miejsce urodzenia tego sprzedawcy,
d) numer identyfikacyjny VAT sprzedawcy, jeżeli jest dostępny,
e) data urodzenia;

3) dane identyfikujące sprzedawcę podlegającego raportowaniu będącego podmiotem:

a) firmę,
b) główny adres,
c) każdy NIP nadany temu sprzedawcy i państwo uczestniczące jego nadania,
d) numer identyfikacyjny VAT tego sprzedawcy, jeżeli jest dostępny,
e) numer we właściwym rejestrze gospodarczym,
f) informacje o istnieniu ewentualnego stałego zakładu, za pośrednictwem którego są wykonywane na terytorium Unii Europejskiej stosowne czynności, jeżeli taki zakład istnieje, ze wskazaniem państwa członkowskiego, w którym znajduje się taki stały zakład;

4) informacje dotyczące sprzedawców podlegających raportowaniu, innych niż sprzedawcy wykonujący stosowną czynność dotyczącą najmu nieruchomości:

a) identyfikator rachunku finansowego, jeżeli jest on dostępny dla raportującego operatora platformy i jeżeli właściwy organ państwa uczestniczącego, którego rezydentem jest sprzedawca podlegający raportowaniu, nie ogłosił publicznie, że nie zamierza korzystać z identyfikatora rachunku finansowego,
b) imię i nazwisko albo firmę posiadacza rachunku finansowego, na który jest wypłacane wynagrodzenie lub na poczet którego jest ono uznawane, w zakresie dostępnym dla raportującego operatora platformy, a także inne informacje finansowe dotyczące tego posiadacza umożliwiające jego identyfikację, dostępne dla raportującego operatora platformy – w przypadku gdy imię i nazwisko lub firma sprzedawcy są inne niż posiadacza rachunku finansowego,
c) państwo uczestniczące rezydencji sprzedawcy podlegającego raportowaniu,
d) kwota łącznego wynagrodzenia wypłaconego lub uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego oraz liczbę stosownych czynności, z tytułu których wynagrodzenie to zostało wypłacone lub uznane,
e) składki, prowizje lub podatki zatrzymane lub pobrane przez raportującego operatora platformy w każdym kwartale okresu sprawozdawczego;

5) następujące informacje dotyczące sprzedawców wykonujących stosowną czynność dotyczącą najmu nieruchomości odrębnie dla każdej grupy obiektów najmu:

REKLAMA

a) informacje, o których mowa w pkt 4 lit. a–c oraz e,
b) adres grupy obiektów najmu,
c) numer wpisu do księgi wieczystej dotyczący grupy obiektów najmu i nieruchomości w ramach danej grupy obiektów najmu, jeżeli taki numer nadano, lub jego odpowiednik zgodnie z prawem krajowym państwa uczestniczącego, w którym jest położona dana nieruchomość,
d) kwota łącznego wynagrodzenia wypłaconego lub uznanego w każdym kwartale okresu sprawozdawczego oraz liczbę stosownych czynności w odniesieniu do grupy obiektów najmu,
e) liczbę dni, przez które grupa obiektów najmu była wynajmowana w okresie sprawozdawczym,
f) rodzaj grupy obiektów najmu;

6) inne informacje określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2022/1467 z dnia 5 września 2022 r. zmieniającym rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2378 w odniesieniu do standardowych formularzy i formatów elektronicznych, które mają być stosowane w związku z dyrektywą 2011/16/UE, oraz do wykazu danych statystycznych, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie do celów oceny tej dyrektywy (Dz. Urz. UE L 231 z 06.09.2022, str. 36;

7) informacje pozwalające na identyfikację elektronicznej usługi identyfikacyjnej, o której mowa w art. 75l ust. 3 pkt 1– w przypadku skorzystania z tej usługi.

 

Pozyskiwane w ten sposób przez KAS informacje o operatorze platformy i dane o sprzedawcach będą objęte ochroną wynikającą z przepisów o ochronie danych osobowych. 

Marcin Lachowicz, dyrektor Departamentu Polityki Podatkowej w Ministerstwie Finansów wkazuje: Obecnie operatorzy platform cyfrowych są zobowiązani do przedstawiania informacji i danych dotyczących sprzedawców na żądanie organów w ramach toczących się postępowań. Po wejściu w życie konsultowanej ustawy przekazywanie danych będzie odbywało się w ustrukturyzowany sposób, dzięki czemu organy podatkowe w wielu aspektach nie będą musiały indywidualnie zwracać się o ich przekazanie. W efekcie znacząco zostanie ograniczona szara strefa działalności za pośrednictwem internetu.

Ważne

Ministerstwo Finansów wskazuje, że zgodnie z nowymi przepisami, raportowaniu nie będą podlegać sprzedawcy, którzy zawarli w okresie sprawozdawczym mniej niż 30 transakcji sprzedaży towarów, jeżeli ich łączne wynagrodzenie nie przekroczyło 2 000 euro. Wykluczy to z obowiązku raportowania okazjonalnych sprzedaży, najczęściej prywatnych rzeczy jak ubrania lub książki.

Łatwiejsza wymiana informacji podatkowych między państwami UE

Przepisy omawianej nowelizacji mają też ułatwić wymianę informacji między administracjami podatkowymi poszczególnych państw Unii Europejskiej. 

Operator, działający w kilku krajach członkowskich, będzie mógł przekazać dane o sprzedawcach tylko w jednym państwie. Ale zdaniem Ministerstwa Finansów ważne jest, by jednocześnie poinformował o tym wybranym państwie organy podatkowe we wszystkich innych krajach, w których działa (w przypadku operatorów z UE) lub zarejestrował się w jednym z państw członkowskich (jeśli jest operatorem z państwa spoza UE, które nie ma zawartej odpowiedniej umowy z krajami członkowskimi). Państwa członkowskie UE wymienią się wówczas informacjami między sobą.

Mechanizm wymiany informacji o sprzedawcach będzie funkcjonował następująco: 
- zgodnie z art. 8ac ust. 3 implementowanej dyrektywy DAC7 przekazywanie informacji pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej odbywać się będzie przy użyciu standardowego formatu elektronicznego, który został określony w Załączniku III do Rozporządzenia Wykonawczego Komisji (UE) 2022/1467 z dnia 5 września 2022 r. zmieniającego rozporządzenie wykonawcze (UE) 2015/2378 w odniesieniu do standardowych formularzy i formatów elektronicznych, które mają być stosowane w związku z dyrektywą Rady 2011/16/UE, oraz do wykazu danych statystycznych, które mają być przekazywane przez państwa członkowskie do celów oceny tej dyrektywy.

- na podstawie  art. 8ac ust. 2 implementowanej dyrektywy dyrektywy DAC7, w przypadku świadczenia usługi najmu nieruchomości, właściwy organ państwa członkowskiego, gdy miała miejsce sprawozdawczość w drodze wymiany automatycznej przekazuje informacje o sprzedawcy podlegającemu raportowaniu zarówno organowi państwa członkowskiego, którego rezydentem jest ten sprzedawca, jak i organowi państwa, na terytorium którego zlokalizowana jest ta nieruchomość. W pozostałych przypadkach (sprzedaż, usługi i najem środka transportu), właściwy organ państwa członkowskiego przekazywał będzie w drodze automatycznej wymiany informacji o sprzedawcy tylko organowi jego rezydencji podatkowej.  

- w myśl art. 8ac ust. 2 dyrektywy DAC7, właściwy organ państwa członkowskiego, gdy miała miejsce sprawozdawczość, w drodze wymiany automatycznej przekazuje właściwemu organowi państwa członkowskiego, którego rezydentem jest ‘sprzedawca podlegający raportowaniu’ oraz – jeżeli ‘sprzedawca podlegający raportowaniu’ świadczy usługi najmu nieruchomości – w każdym przypadku właściwemu organowi, w którym zlokalizowana jest nieruchomość.

 

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy wobec PFRON – składki, terminy, deklaracje. Jak obliczyć stan i wskaźnik zatrudnienia oraz wysokość wpłaty?

Jakie obowiązki wobec PFRON ma pracodawca? Jak obliczyć wysokość wpłaty na ten fundusz? Jak ustalić stan zatrudnienia i wskaźnik zatrudnienia? Kto może być zwolniony z obowiązku dokonywania wpłat do PFRON?

Zwrot kosztów przejazdów pracowniczych bez podatku? Interpelacja poselska w sprawie przychodu pracownika

W odpowiedzi z 23 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6759 Wiceminister Finansów Jarosław Neneman wskazał rozstrzygnięcie w zakresie zwrotu kosztów taksówek ponoszonych przez pracowników sprzeczne z ostatnim wyrokiem NSA z 19 listopada 2024 r. Zdaniem Wiceministra zwrot takich kosztów nie będzie stanowił przychodu w sytuacji, w której kwota jaką otrzymują pracownicy równa jest tej, którą ponieśli i wyjdą oni dzięki temu „na zero”.

Mandat lub grzywna nałożone za granicą. Kiedy warto się odwołać, a kiedy lepiej zapłacić od razu?

Każdego roku tysiące polskich firm transportowych i przewoźników, realizujących przewozy międzynarodowe, otrzymują mandaty lub grzywny, które mogą sięgać dziesiątek, a nawet setek tysięcy złotych. Czy zawsze warto się od nich odwoływać? W wielu przypadkach tak – ale trzeba wiedzieć, kiedy walczyć, a kiedy zapłacić i uniknąć dalszych problemów. A wszystko oczywiście zależy od okoliczności oraz rodzaju nałożonej kary.

Ceny za badania techniczne wyższe już w 2025 r.? 260–280 zł - to postulat diagnostów. Zmienić się mają też opłaty karne za spóźniony przegląd i terminy

Ministerstwo Infrastruktury podjęło intensywne prace nad reformą systemu badań technicznych pojazdów (w tym samochodów i motocykli). To nie tylko konieczność wynikająca z dostosowania przepisów do unijnej dyrektywy, ale również odpowiedź na realia gospodarcze, które przez lata diametralnie się zmieniły. Jak informuje resort, w grudniu 2024 roku złożono wniosek o wpisanie projektu ustawy do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Czy stawki za badania techniczne pojazdów zmienią się w 2025 roku? Co jeszcze się zmieni oprócz cen?

REKLAMA

Bułgaria i Rumunia w strefie Schengen od 2025 r. – co to oznacza dla branży transportowej?

1 stycznia 2025 roku Rumunia i Bułgaria zyskały pełen dostęp do strefy Schengen, o który zabiegały od chwili akcesji niemal 20 lat temu. Mniej granic na kontynencie to świetna wiadomość dla europejskiego sektora transportu – planowanie tras biegnących przez oba kraje stanie się łatwiejsze i wolne od wielogodzinnych kontroli. Wejście do Schengen to ogromna szansa zwłaszcza dla intensywnie rozwijającej się Rumunii. Jej pozycja na kontynencie w ostatnich latach umocniła się, a transport jest kluczowym sektorem rumuńskiej gospodarki.

Twój e-PIT 2025: przedsiębiorcy. Wstępnie wypełnione zeznanie trzeba sprawdzić, ew. uzupełnić i zaakceptować

Ministerstwo Finansów informuje, że z usługi Twój e-PIT mogą w 2025 roku korzystać osoby prowadzące działalność gospodarczą oraz działy specjalne produkcji rolnej. Przedsiębiorcy znajdą na swoich kontach częściowo uzupełnione formularze PIT-36, PIT-36L, PIT-28. Z tej usługi mogą skorzystać także przedsiębiorcy z zawieszoną działalnością gospodarczą.

Odszkodowanie od pracodawcy za nierówne traktowanie (dyskryminację). Jaka kwota? Trzeba zapłacić podatek, czy jest zwolnienie?

Z Kodeksu pracy wynika, że osoba, wobec której pracodawca naruszył zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż minimalne wynagrodzenie za pracę. W indywidualnych interpretacjach podatkowych z dnia 11 lipca 2024 r. i 7 listopada 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnia, jakie są zasady opodatkowania takiego odszkodowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Będą zmiany: Spadek. Zachowek. 6 miesięcy na zgłoszenie. Dla niektórych dłużej [RPO i MF]

Nowelizację zapowiada Ministerstwo Finansów w korespondencji z RPO. Termin 6 miesięcy jest na zgłoszenie faktu nabycia spadku albo zachowku do urzędu skarbowego (druk SD-Z2). Niedochowanie terminu, to utrata zwolnienia od podatku spadkowego, które przysługuje np. wdowie. Od lat jest tu pytanie „Po co to zgłoszenie i po co ten termin?". Przecież zwolniony z podatku od spadków jest każdy wdowiec, wdowa, syn, wnuk, dziadek, brat, siostra. Zwolnienie przysługuje dzięki obiektywnym cechom - więzy krwi albo małżeństwo. Niestety termin zgłoszenia oraz konieczność jego dokonania nie zostanie zmieniony. Na czym polega zmiana?

REKLAMA

Ograniczenie tzw. podatku Belki. Zyski z oszczędności do 100 tys. zł bez podatku

W dniu 10 lutego 2025 r. podczas konferencji "Polska. Rok Przełomu" minister finansów Andrzej Domański zapowiedział ograniczenie podatku od zysków kapitałowych (zwanego potocznie podatkiem Belki). Podatek ten jest płacony jest od dochodów z obligacji, lokat bankowych oraz zysków ze sprzedaży jednostek funduszy czy akcji. W odpowiedzi na interpelację poselską, wiceminister finansów Jarosław Neneman przybliżył nieco szczegóły planowanych zmian w tym podatku.

Wdrożenie inicjatywy STEP – 10 postulatów. Jak ułatwić firmom dostęp do funduszy unijnych?

Platforma technologii strategicznych STEP to uruchomiona w 2024 roku inicjatywa unijna mająca na celu wzmocnienie konkurencyjności przemysłu UE poprzez wspieranie inwestycji w kluczowe obszary technologiczne. Należą do nich technologie deep-tech, technologie zeroemisyjne oraz biotechnologie. Wypracowanie szczegółowych zasad finansowania projektów zostało pozostawione w gestii poszczególnych państw członkowskich. W CRIDO opracowaliśmy 10 postulatów, dzięki którym polski system wsparcia projektów STEP będzie mógł działać efektywnie, a przedsiębiorcy uzyskają łatwiejszy dostęp do unijnych środków.

REKLAMA