REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatne rozmowy są przychodem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Gdy telefon służbowy używany jest do celów prywatnych, a pracodawca pokrywa koszt takich rozmów i nie żąda zwrotu poniesionych wydatków, powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu.

Wydatki na telefon komórkowy udostępniony pracownikom do wykonywania zadań służbowych są kosztem podatkowym pracodawcy.

Jeśli telefon służbowy należący do pracodawcy jest wykorzystywany tylko do celów służbowych, wówczas opłaty ponoszone przez pracodawcę za takie rozmowy nie stanowią dla pracownika przychodów ze stosunku pracy. Jednak wykorzystywanie firmowego telefonu wyłącznie w celach służbowych jest w praktyce rzadkością - pracownicy korzystają z nich również do prowadzenia rozmów prywatnych. W takim przypadku u pracownika - jeśli nie musi zwracać pracodawcy kosztów tych rozmów - powstanie przychód ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu. Dzieje się tak niezależnie od tego, ile tzw. darmowych minut przysługuje w danym abonamencie.

Monika Mazur, prawnik z Kancelarii Auxilium z Krakowa, przypomina, że tylko pozornie wydaje się, że są to darmowe minuty.

- Ich wartość została wliczona w abonament, który płaci firma. Istnieje tu ścisłe powiązanie między wysokością abonamentu a liczbą darmowych minut - mówi ekspert.

Przychodu ze stosunku pracy nie będzie, gdy pracownik zwróci pracodawcy koszty rozmów prywatnych. Do rozliczeń z pracownikami pracodawcy wykorzystują tzw. billingi. Pracownik, który korzystał z telefonu w celach prywatnych, musi wskazać, które rozmowy były prywatne. Jak zauważa Monika Mazur z Kancelarii Auxilium, jeżeli z billingu wynika, że pracownik wykorzystał telefon służbowy do celów prywatnych, pracodawca może obciążyć go kwotą stanowiącą iloczyn minut i ceny wynikającej z umowy z operatorem.

- Wówczas wartość faktury wystawionej na rzecz pracownika można zaliczyć do przychodów operacyjnych, a podatek zostanie wykazany z zastosowaniem tej samej stawki VAT, która jest stosowana na fakturze otrzymanej od operatora - dodaje rozmówczyni.

Może też się zdarzyć, że pracownik korzysta z własnego telefonu, a pracodawca zwraca mu wydatki. Wówczas po stronie pracownika również powstanie przychód. Może on co prawda korzystać ze zwolnienia od podatku, ale tylko wtedy, gdy pracownikowi jest wypłacany ekwiwalent pieniężny za używanie przy wykonywaniu pracy narzędzi, materiałów lub sprzętu, które stanowią jego własność.

Aby kwoty wypłacone pracownikom mogły stanowić ekwiwalent zwolniony od podatku dochodowego, jego wysokość powinna odpowiadać faktycznym kosztom poniesionym przez pracownika na rozmowy służbowe. Z takiego zwolnienia nie korzysta ryczałt za rozmowy telefoniczne. Podlega on opodatkowaniu jako przychód ze stosunku pracy. Zwrócone pracownikowi wydatki na ryczałt nie mogą również stanowić kosztu uzyskania przychodu dla pracodawcy.

PRZYKŁAD:

ROZLICZANIE ROZMÓW PRACOWNIKÓW

Pracownik otrzymał od pracodawcy telefon, który służy zarówno do rozmów służbowych, jak i prywatnych. Co miesiąc pracodawca ustala na podstawie zestawienia połączeń, ile kosztowały rozmowy prywatne pracownika, a ile rozmowy służbowe. Pracownikowi potrąca z pensji wydatki poniesione na rozmowy prywatne. W sierpniu 2007 roku wydatki wyniosły:

- rozmowy prywatne - 70 zł (brak przychodu po stronie pracownika),

- rozmowy służbowe - 120 zł (ta kwota zaliczana jest do kosztów po stronie pracodawcy).

Edyta Wereszczyńska

edyta.wereszczynska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA