REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatne rozmowy są przychodem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Edyta Wereszczyńska

REKLAMA

Gdy telefon służbowy używany jest do celów prywatnych, a pracodawca pokrywa koszt takich rozmów i nie żąda zwrotu poniesionych wydatków, powstanie przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu.

Wydatki na telefon komórkowy udostępniony pracownikom do wykonywania zadań służbowych są kosztem podatkowym pracodawcy.

Jeśli telefon służbowy należący do pracodawcy jest wykorzystywany tylko do celów służbowych, wówczas opłaty ponoszone przez pracodawcę za takie rozmowy nie stanowią dla pracownika przychodów ze stosunku pracy. Jednak wykorzystywanie firmowego telefonu wyłącznie w celach służbowych jest w praktyce rzadkością - pracownicy korzystają z nich również do prowadzenia rozmów prywatnych. W takim przypadku u pracownika - jeśli nie musi zwracać pracodawcy kosztów tych rozmów - powstanie przychód ze stosunku pracy, który podlega opodatkowaniu. Dzieje się tak niezależnie od tego, ile tzw. darmowych minut przysługuje w danym abonamencie.

Monika Mazur, prawnik z Kancelarii Auxilium z Krakowa, przypomina, że tylko pozornie wydaje się, że są to darmowe minuty.

- Ich wartość została wliczona w abonament, który płaci firma. Istnieje tu ścisłe powiązanie między wysokością abonamentu a liczbą darmowych minut - mówi ekspert.

Przychodu ze stosunku pracy nie będzie, gdy pracownik zwróci pracodawcy koszty rozmów prywatnych. Do rozliczeń z pracownikami pracodawcy wykorzystują tzw. billingi. Pracownik, który korzystał z telefonu w celach prywatnych, musi wskazać, które rozmowy były prywatne. Jak zauważa Monika Mazur z Kancelarii Auxilium, jeżeli z billingu wynika, że pracownik wykorzystał telefon służbowy do celów prywatnych, pracodawca może obciążyć go kwotą stanowiącą iloczyn minut i ceny wynikającej z umowy z operatorem.

- Wówczas wartość faktury wystawionej na rzecz pracownika można zaliczyć do przychodów operacyjnych, a podatek zostanie wykazany z zastosowaniem tej samej stawki VAT, która jest stosowana na fakturze otrzymanej od operatora - dodaje rozmówczyni.

Może też się zdarzyć, że pracownik korzysta z własnego telefonu, a pracodawca zwraca mu wydatki. Wówczas po stronie pracownika również powstanie przychód. Może on co prawda korzystać ze zwolnienia od podatku, ale tylko wtedy, gdy pracownikowi jest wypłacany ekwiwalent pieniężny za używanie przy wykonywaniu pracy narzędzi, materiałów lub sprzętu, które stanowią jego własność.

Aby kwoty wypłacone pracownikom mogły stanowić ekwiwalent zwolniony od podatku dochodowego, jego wysokość powinna odpowiadać faktycznym kosztom poniesionym przez pracownika na rozmowy służbowe. Z takiego zwolnienia nie korzysta ryczałt za rozmowy telefoniczne. Podlega on opodatkowaniu jako przychód ze stosunku pracy. Zwrócone pracownikowi wydatki na ryczałt nie mogą również stanowić kosztu uzyskania przychodu dla pracodawcy.

PRZYKŁAD:

ROZLICZANIE ROZMÓW PRACOWNIKÓW

Pracownik otrzymał od pracodawcy telefon, który służy zarówno do rozmów służbowych, jak i prywatnych. Co miesiąc pracodawca ustala na podstawie zestawienia połączeń, ile kosztowały rozmowy prywatne pracownika, a ile rozmowy służbowe. Pracownikowi potrąca z pensji wydatki poniesione na rozmowy prywatne. W sierpniu 2007 roku wydatki wyniosły:

- rozmowy prywatne - 70 zł (brak przychodu po stronie pracownika),

- rozmowy służbowe - 120 zł (ta kwota zaliczana jest do kosztów po stronie pracodawcy).

Edyta Wereszczyńska

edyta.wereszczynska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA