REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Decyduje podpis urzędnika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aleksandra Tarka

REKLAMA

Wydanie interpretacji to jej sporządzenie i podpisanie - uznał NSA. Fiskus mógł doręczać postanowienia po upływie trzech miesięcy od złożenia wniosku. Jeżeli data wpisana na postanowieniu mieści się w terminie, to nie ma milczącej interpretacji.

ORZECZENIE

Naczelny Sąd Administracyjny wydał pierwszy wyrok dotyczący daty wydania interpretacji podatkowej. Wyrok jest korzystny dla fiskusa. W ocenie NSA, wydanie w tym przypadku to sporządzenie i podpisanie postanowienia w sprawie interpretacji. Dlatego fiskus nie spóźnił się z wydaniem interpretacji, jeśli data wpisana na postanowieniu mieściła się w trzymiesięcznym terminie. Nawet jeśli interpretacja została doręczona później, podatnik nie miał prawa do skorzystania z instytucji tzw. milczącej interpretacji.

Wiele wątpliwości

Sprawa w NSA dotyczyła przepisów w brzmieniu obowiązującym do 1 lipca 2007 r. Od początku przepisy dotyczące interpretacji podatkowych budziły kontrowersje. Pierwszy problem dotyczył zaskarżalności interpretacji do sądu administracyjnego i wyczerpania trybu odwoławczego. Potem był kolejny spór o zakres ich sądowej kontroli. Interpretacje trafiły na wokandę TK i zajmował się nimi poszerzony skład NSA.

Ostatnio sądy zdominował problem, kiedy fiskus przekracza ustawowy termin do wydania interpretacji. Czy wystarczy, że zdąży ją wydać przed upływem 3 miesięcy od złożenia wniosku (wyjątkowo 4 miesięcy), czy też przed tą datą musi jeszcze interpretację skutecznie doręczyć. To właśnie rozstrzygnął NSA.

Wcześniej sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie.

Skuteczne doręczenie

WSA uwzględnił skargę złożoną przez podatniczkę. Skarżąca złożyła wniosek 22 czerwca 2005 r. Od tego momentu zaczął biec trzymiesięczny termin do wydania interpretacji. Na postanowieniu organu widnieje co prawda data 21 września 2005 r., ale w ocenie WSA trzymiesięczny termin nie został zachowany, bo postanowienie to zostało doręczone 26 września, a więc po upływie trzech miesięcy. Datą wydania interpretacji w tym przypadku nie jest moment podpisania, ale doręczenia postanowienia podatnikowi. Zdaniem sądu, rozstrzygnięcia te mogą wywołać skutki prawne dopiero od momentu wprowadzenia ich do obrotu prawnego, czyli doręczenia ich stronie. Skargę kasacyjną do NSA wniósł dyrektor izby skarbowej.

Sporządzenie i podpis

NSA przyznał rację organowi podatkowemu i uchylił zaskarżony wyrok. Nie miał wątpliwości, że wydanie interpretacji oznaczało tylko sporządzenie i podpisanie postanowienia. Podkreślił, że doręczenie jest inną czynnością procesową, którą ustawodawca wyraźnie odróżnia od wydania, czego liczne przykłady znajdują się w Ordynacji podatkowej. Potwierdza to też orzecznictwo sądów administracyjnych i piśmiennictwo.

NSA zgodził się, że postanowienia w sprawie interpretacji nie mają władczego charakteru. Stanowią tylko wyrażenie poglądu. Uznanie, że wydanie obejmuje też doręczenie umożliwiałoby podatnikom żonglowanie terminami z uwagi na przyjętą przez organ interpretację. Termin w zakresie związania organów treścią interpretacji też stawałby się terminem hipotetycznym i ruchomym. To z kolei narażałoby podatnika na brak ochrony w sytuacjach, gdy między podpisaniem interpretacji a jej doręczeniem zostałoby wszczęte postępowanie kontrolne - wyjaśniał NSA.

Zaskoczeni eksperci

- Do tej pory wśród WSA przeważał pogląd korzystny dla podatników - mówi Mariusz Machciński, doradca podatkowy z Accreo Taxand.

Nie zgadza się z rozstrzygnięciem NSA. Podaje dwa główne powody. Po pierwsze, odrzucenie przez sąd doręczenia postanowienia jako zdarzenia decydującego o zachowaniu trzymiesięcznego terminu powoduje, że działania organów podatkowych wyłamują się spod jakiejkolwiek kontroli. Jego zdaniem, podatnicy w praktyce nie dysponują bowiem jakimiś specjalnymi środkami umożliwiającymi im sprawdzenie, czy postanowienie zostało faktycznie podpisane przez organ podatkowy w trzymiesięcznym terminie. Po drugie, w uproszczeniu, w razie sporu co do znaczenia danego sformułowania, pierwszeństwo powinna znaleźć jego wykładnia słownikowa. Wyrażenie wydanie postanowienia, w znaczeniu słownikowym, niewątpliwie zawiera w sobie element przekazania na zewnątrz. Dlatego organ podatkowy może ujawnić swoją wolę podatnikowi (wydać postanowienie) wyłącznie poprzez doręczenie mu odpowiedniego dokumentu, a nie - tak jak to sugeruje sąd - poprzez zwyczajne podpisanie takiego dokumentu.

Zdaniem Mariusza Mareckiego, dyrektora w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers, wyrok NSA może zatrzymać serię korzystnych dla podatników orzeczeń wojewódzkich sądów administracyjnych wiążących upływ terminu na wydanie interpretacji przez organ podatkowy i przeciwstawienie się stanowisku podatnika z datą jej doręczenia.

- Stanowisko WSA mobilizowało organy podatkowe nie tylko do szybkiego przygotowywania interpretacji, ale także do szybkiego ich wysyłania podatnikowi - mówi Mariusz Marecki. Przestały występować sytuacje, w których podatnik uznawał swoje stanowisko za wiążące na skutek upływu terminu, a po upływie dłuższego czasu doręczano mu postanowienie kwestionujące jego stanowisko z datą wydania mieszczącą się w trzymiesięcznym terminie. Z tego punktu widzenia wyrok NSA jego zdaniem nie jest dla podatników dobrą wiadomością.

Wyrok jest prawomocny.

Sygn. akt II FSK 700/07

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Skutki wyroku NSA dla podatników

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Plusy i minusy


Aleksandra Tarka

aleksandra.tarka@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA