REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Orzeczenie TSUE: korekta VAT naliczonego przy zniszczeniu towarów

ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Korekta VAT naliczanego przy zniszczeniu towarów. Co orzekł TSUE?
Korekta VAT naliczanego przy zniszczeniu towarów. Co orzekł TSUE?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

4 maja 2023 r. TSUE orzekł w sprawie korekty podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów w przypadku, gdy towary te nie będą wykorzystane w działalności gospodarczej zaś zostaną zniszczone bądź sprzedane w celach utylizacji (C-127/22).

Orzeczenie TSUE: Czego dotyczyła sprawa?

Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczyło Spółki zlokalizowanej w Bułgarii prowadzącej działalność w dziedzinie telekomunikacji. Spółka na potrzeby działalności kupowała zróżnicowane towary inwestycyjne oraz narzędzia telekomunikacyjne, w tym telefony komórkowe w celu dalszej odsprzedaży. Przedsiębiorstwo odliczało naliczany podatek dochodowy od tych dóbr. Część z tych towarów została wyksięgowana przez spółkę jako niezdatna do dalszego użytkowania z powodu ich zużycia. Towary te sprzedawane były jako odpady kolejnym przedsiębiorstwom, również będącym podatnikami VAT lub przeznaczane do utylizacji. Według bułgarskiego fiskusa spółka powinna dokonywać korekty odliczenia VAT od tych dóbr.

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenie VAT: Stanowisko TSUE

Zgodnie z rt.. 185 ust. 1 Dyrektywy VAT, obowiązek korekty odliczenia VAT naliczonego powstaje w przypadkach, w których zmiana czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty tego odliczenia nastąpiła po złożeniu deklaracji VAT. W drodze odstępstwa od tej reguły korekta nie jest dokonywana między innymi w przypadku należycie udokumentowanego bądź potwierdzonego zniszczenia towarów. 

Powołując się na wyżej wspomniane przepisy TSUE uznał, iż wycofanie towaru, który według podatnika nie spełnia funkcji użytkowania w ramach jego działalności gospodarczej oraz jego opodatkowana sprzedaż nie stanowi zmiany czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia. Mając na uwadze, że dobra zostały sprzedane przez podatnika w ramach transakcji podlegających VAT oraz wykorzystane w ramach opodatkowanej działalności, Spółka zachowa prawo do odliczenia podatku od tych towarów.

Warto nadmienić, że w zakresie towarów, które zostały przez spółkę zniszczone, Trybunał nie stwierdził potrzeby dokonywania korekty naliczonego podatku. Taka sytuacja w rozumieniu przywołanej dyrektywy stanowi zniszczenie niezależnie od jej charakteru. Nie powstanie obowiązek dokonania korekty w przypadku gdy zniszczenie jest prawidłowo udokumentowane bądź uzasadnione, zaś towar utracił jakąkolwiek użyteczność w ramach prowadzenia działalności gospodarczej. Właściwie udowodniona utylizacja dóbr winna być traktowana na równi z jego zniszczeniem, o ile wiąże się z nieodwracanym zniknięciem tego dobra.

REKLAMA

TSUE zgodził się również z szerokim zakresem czynności powiązanych stricte z procesem wycofania towarów, które pomimo, że stanowią zmianę czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia, nie powodują konieczności dokonania korekt odliczenia VAT naliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy powstanie konieczność dokonania korekty VAT odliczonego?

Warto wspomnieć o wyroku TSUE z 6 października 2022 r. (C-293/21), który dotyczy obowiązku dokonania korekty odliczenia podatku VAT od zakupionych dóbr inwestycyjnych w sytuacji, gdy te dobra nie zostały wykorzystane w działalności gospodarczej ze względu na likwidację podatnika. TSUE stwierdził, że brak wykorzystania tych dóbr inwestycyjnych, mimo, że wynikał z trudnej sytuacji przedsiębiorstwa i ostatecznej decyzji o likwidacji, był konsekwencją działania podatnika. W takim przypadku konieczne jest dokonanie korekty odliczonego podatku VAT od tych towarów. W praktyce występują więc sytuacje, w których brak wykorzystania zakupionych towarów w działalności gospodarczej może wymagać korekty odliczenia VAT. W ocenie TSUE bułgarskie organy podatkowe zinterpretowały jednak przepisy dyrektywy zbyt szeroko.

Autor: Dominika Markowska, Radca Prawny, Doradca Podatkowy ID Advisory

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA