REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Orzeczenie TSUE: korekta VAT naliczonego przy zniszczeniu towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Korekta VAT naliczanego przy zniszczeniu towarów. Co orzekł TSUE?
Korekta VAT naliczanego przy zniszczeniu towarów. Co orzekł TSUE?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

4 maja 2023 r. TSUE orzekł w sprawie korekty podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów w przypadku, gdy towary te nie będą wykorzystane w działalności gospodarczej zaś zostaną zniszczone bądź sprzedane w celach utylizacji (C-127/22).

Orzeczenie TSUE: Czego dotyczyła sprawa?

Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczyło Spółki zlokalizowanej w Bułgarii prowadzącej działalność w dziedzinie telekomunikacji. Spółka na potrzeby działalności kupowała zróżnicowane towary inwestycyjne oraz narzędzia telekomunikacyjne, w tym telefony komórkowe w celu dalszej odsprzedaży. Przedsiębiorstwo odliczało naliczany podatek dochodowy od tych dóbr. Część z tych towarów została wyksięgowana przez spółkę jako niezdatna do dalszego użytkowania z powodu ich zużycia. Towary te sprzedawane były jako odpady kolejnym przedsiębiorstwom, również będącym podatnikami VAT lub przeznaczane do utylizacji. Według bułgarskiego fiskusa spółka powinna dokonywać korekty odliczenia VAT od tych dóbr.

REKLAMA

REKLAMA

Odliczenie VAT: Stanowisko TSUE

Zgodnie z rt.. 185 ust. 1 Dyrektywy VAT, obowiązek korekty odliczenia VAT naliczonego powstaje w przypadkach, w których zmiana czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty tego odliczenia nastąpiła po złożeniu deklaracji VAT. W drodze odstępstwa od tej reguły korekta nie jest dokonywana między innymi w przypadku należycie udokumentowanego bądź potwierdzonego zniszczenia towarów. 

Powołując się na wyżej wspomniane przepisy TSUE uznał, iż wycofanie towaru, który według podatnika nie spełnia funkcji użytkowania w ramach jego działalności gospodarczej oraz jego opodatkowana sprzedaż nie stanowi zmiany czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia. Mając na uwadze, że dobra zostały sprzedane przez podatnika w ramach transakcji podlegających VAT oraz wykorzystane w ramach opodatkowanej działalności, Spółka zachowa prawo do odliczenia podatku od tych towarów.

Warto nadmienić, że w zakresie towarów, które zostały przez spółkę zniszczone, Trybunał nie stwierdził potrzeby dokonywania korekty naliczonego podatku. Taka sytuacja w rozumieniu przywołanej dyrektywy stanowi zniszczenie niezależnie od jej charakteru. Nie powstanie obowiązek dokonania korekty w przypadku gdy zniszczenie jest prawidłowo udokumentowane bądź uzasadnione, zaś towar utracił jakąkolwiek użyteczność w ramach prowadzenia działalności gospodarczej. Właściwie udowodniona utylizacja dóbr winna być traktowana na równi z jego zniszczeniem, o ile wiąże się z nieodwracanym zniknięciem tego dobra.

REKLAMA

TSUE zgodził się również z szerokim zakresem czynności powiązanych stricte z procesem wycofania towarów, które pomimo, że stanowią zmianę czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia, nie powodują konieczności dokonania korekt odliczenia VAT naliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy powstanie konieczność dokonania korekty VAT odliczonego?

Warto wspomnieć o wyroku TSUE z 6 października 2022 r. (C-293/21), który dotyczy obowiązku dokonania korekty odliczenia podatku VAT od zakupionych dóbr inwestycyjnych w sytuacji, gdy te dobra nie zostały wykorzystane w działalności gospodarczej ze względu na likwidację podatnika. TSUE stwierdził, że brak wykorzystania tych dóbr inwestycyjnych, mimo, że wynikał z trudnej sytuacji przedsiębiorstwa i ostatecznej decyzji o likwidacji, był konsekwencją działania podatnika. W takim przypadku konieczne jest dokonanie korekty odliczonego podatku VAT od tych towarów. W praktyce występują więc sytuacje, w których brak wykorzystania zakupionych towarów w działalności gospodarczej może wymagać korekty odliczenia VAT. W ocenie TSUE bułgarskie organy podatkowe zinterpretowały jednak przepisy dyrektywy zbyt szeroko.

Autor: Dominika Markowska, Radca Prawny, Doradca Podatkowy ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA