REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Orzeczenie TSUE: korekta VAT naliczonego przy zniszczeniu towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ID Advisory
Nie mnożymy wątpliwości, proponujemy konkretne rozwiązania
Korekta VAT naliczanego przy zniszczeniu towarów. Co orzekł TSUE?
Korekta VAT naliczanego przy zniszczeniu towarów. Co orzekł TSUE?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

4 maja 2023 r. TSUE orzekł w sprawie korekty podatku naliczonego w związku z nabyciem towarów w przypadku, gdy towary te nie będą wykorzystane w działalności gospodarczej zaś zostaną zniszczone bądź sprzedane w celach utylizacji (C-127/22).

Orzeczenie TSUE: Czego dotyczyła sprawa?

Orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczyło Spółki zlokalizowanej w Bułgarii prowadzącej działalność w dziedzinie telekomunikacji. Spółka na potrzeby działalności kupowała zróżnicowane towary inwestycyjne oraz narzędzia telekomunikacyjne, w tym telefony komórkowe w celu dalszej odsprzedaży. Przedsiębiorstwo odliczało naliczany podatek dochodowy od tych dóbr. Część z tych towarów została wyksięgowana przez spółkę jako niezdatna do dalszego użytkowania z powodu ich zużycia. Towary te sprzedawane były jako odpady kolejnym przedsiębiorstwom, również będącym podatnikami VAT lub przeznaczane do utylizacji. Według bułgarskiego fiskusa spółka powinna dokonywać korekty odliczenia VAT od tych dóbr.

REKLAMA

Autopromocja

Odliczenie VAT: Stanowisko TSUE

REKLAMA

Zgodnie z rt.. 185 ust. 1 Dyrektywy VAT, obowiązek korekty odliczenia VAT naliczonego powstaje w przypadkach, w których zmiana czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty tego odliczenia nastąpiła po złożeniu deklaracji VAT. W drodze odstępstwa od tej reguły korekta nie jest dokonywana między innymi w przypadku należycie udokumentowanego bądź potwierdzonego zniszczenia towarów. 

Powołując się na wyżej wspomniane przepisy TSUE uznał, iż wycofanie towaru, który według podatnika nie spełnia funkcji użytkowania w ramach jego działalności gospodarczej oraz jego opodatkowana sprzedaż nie stanowi zmiany czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia. Mając na uwadze, że dobra zostały sprzedane przez podatnika w ramach transakcji podlegających VAT oraz wykorzystane w ramach opodatkowanej działalności, Spółka zachowa prawo do odliczenia podatku od tych towarów.

Warto nadmienić, że w zakresie towarów, które zostały przez spółkę zniszczone, Trybunał nie stwierdził potrzeby dokonywania korekty naliczonego podatku. Taka sytuacja w rozumieniu przywołanej dyrektywy stanowi zniszczenie niezależnie od jej charakteru. Nie powstanie obowiązek dokonania korekty w przypadku gdy zniszczenie jest prawidłowo udokumentowane bądź uzasadnione, zaś towar utracił jakąkolwiek użyteczność w ramach prowadzenia działalności gospodarczej. Właściwie udowodniona utylizacja dóbr winna być traktowana na równi z jego zniszczeniem, o ile wiąże się z nieodwracanym zniknięciem tego dobra.

TSUE zgodził się również z szerokim zakresem czynności powiązanych stricte z procesem wycofania towarów, które pomimo, że stanowią zmianę czynników uwzględnianych przy określaniu kwoty odliczenia, nie powodują konieczności dokonania korekt odliczenia VAT naliczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy powstanie konieczność dokonania korekty VAT odliczonego?

Warto wspomnieć o wyroku TSUE z 6 października 2022 r. (C-293/21), który dotyczy obowiązku dokonania korekty odliczenia podatku VAT od zakupionych dóbr inwestycyjnych w sytuacji, gdy te dobra nie zostały wykorzystane w działalności gospodarczej ze względu na likwidację podatnika. TSUE stwierdził, że brak wykorzystania tych dóbr inwestycyjnych, mimo, że wynikał z trudnej sytuacji przedsiębiorstwa i ostatecznej decyzji o likwidacji, był konsekwencją działania podatnika. W takim przypadku konieczne jest dokonanie korekty odliczonego podatku VAT od tych towarów. W praktyce występują więc sytuacje, w których brak wykorzystania zakupionych towarów w działalności gospodarczej może wymagać korekty odliczenia VAT. W ocenie TSUE bułgarskie organy podatkowe zinterpretowały jednak przepisy dyrektywy zbyt szeroko.

Autor: Dominika Markowska, Radca Prawny, Doradca Podatkowy ID Advisory

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA