REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za mało osób podnosi swoje kwalifikacje

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Jedynie 30 proc. doradców podatkowych korzysta ze szkoleń organizowanych przez oddziały Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Frekwencję może zwiększyć wprowadzenie szkoleń przez internet.

Ze szkoleń organizowanych przez regionalne oddziały Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP) nie korzysta nawet połowa doradców podatkowych. Trudno to zrozumieć, biorąc pod uwagę, że doradcy mają ustawowy obowiązek podnoszenia kwalifikacji. Wytłumaczeniem może być brak sankcji za jego nieprzestrzeganie. Zapotrzebowanie na szkolenia powinno być jednak duże, co przyznają sami doradcy.

Cena nie jest przeszkodą

Szkolenia KIDP są odpłatne, ale jedynie w niewielkiej części. Przykładowo, w oddziale śląskim odpłatność za jednodniowe szkolenie wynosi średnio 60-80 zł.

- Ceny za szkolenia nie są więc barierą dla doradców podatkowych, nie wpływają również na liczbę uczestników - powiedział Gazecie Prawnej Zbigniew Błaszczyk, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Przyczyną niewielkiego zainteresowania nie jest także tematyka szkoleń.

- Proponujemy m.in. szkolenia i warsztaty, których celem jest kształcenie w zakresie pisania skarg i odwołań - stwierdziła Bronisława Jastrzębska, wiceprzewodnicząca zarządu śląskiego oddziału KIDP. Co więcej, jak przyznaje Zbigniew Błaszczyk, to właśnie na szkolenia z prawa podatkowego jest największe zapotrzebowanie.

Wpływ na niską frekwencję ma natomiast nierównomierne rozmieszczenie szkoleń w kraju. Każdy oddział organizuje je we własnym zakresie, co powoduje, że w regionie mazowieckim, czy śląskim szkoleń jest nawet kilkadziesiąt rocznie, natomiast zdarzają się regiony, które organizują jedno szkolenie w roku. Małych oddziałów po prostu nie stać na organizowanie większej ilości warsztatów. Nikt do tej pory nie pokusił się również o stworzenie jednego systemu szkoleń. KRDP chce to zrobić teraz. Jako jedno z zadań do wykonania postawiła sobie wypracowanie wzorcowych szkoleń, które będą oferowane do wykorzystania w regionach. Ponadto Rada chciałaby odciążyć regiony, wprowadzając centralne dofinansowanie i organizując wspólne szkolenia.

Wzmacnianie konkurencji

Jak powiedziała Gazecie Prawnej Elżbieta Kamińska, wiceprzewodnicząca KRDP, oprócz typowych szkoleń merytorycznych wskazane byłoby uruchomienie również takich, które pozwoliłyby doradcom na lepsze budowanie własnych firm.

- Potrzebne są wykłady z zakresu komunikacji między doradcą podatkowym a klientem oraz doradcą a pracownikiem. Chcemy uruchomić takie szkolenia - zapowiada Elżbieta Kamińska.

- Doradca, który prowadzi własną kancelarię podatkową, musi nie tylko znać się na prawie podatkowym, ale być również menedżerem, a zatem potrzebne są szkolenia z zakresu zarządzania - dodaje Bronisława Jastrzębska. Zbigniew Błaszczyk z kolei uważa, że doradców należałoby zmotywować do podnoszenia własnych kwalifikacji. Jak?

- Należy wzmacniać konkurencję między doradcami, np. wprowadzając odznaczenia lub punkty za udział. Zwycięzcy mogliby być zwalniani z odpłatności za szkolenia - stwierdził nasz rozmówca.

Sposobem na wyrównanie dostępu do szkoleń może być e-learning, czyli szkolenia przez internet.

- E-learning byłby jedną z form zachęt do uczestnictwa w szkoleniach - przyznaje Elżbieta Kamińska.

Doradcy, którzy chcą podnosić już dziś swoje kwalifikacje, mogą zapisać się na kurs. Wystarczy wejść na stronę oddziału KIDP i zobaczyć, jakie szkolenia organizowane są w najbliższym miesiącu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Organizowane szkolenia

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA