REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za mało osób podnosi swoje kwalifikacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Jedynie 30 proc. doradców podatkowych korzysta ze szkoleń organizowanych przez oddziały Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Frekwencję może zwiększyć wprowadzenie szkoleń przez internet.

Ze szkoleń organizowanych przez regionalne oddziały Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP) nie korzysta nawet połowa doradców podatkowych. Trudno to zrozumieć, biorąc pod uwagę, że doradcy mają ustawowy obowiązek podnoszenia kwalifikacji. Wytłumaczeniem może być brak sankcji za jego nieprzestrzeganie. Zapotrzebowanie na szkolenia powinno być jednak duże, co przyznają sami doradcy.

Cena nie jest przeszkodą

Szkolenia KIDP są odpłatne, ale jedynie w niewielkiej części. Przykładowo, w oddziale śląskim odpłatność za jednodniowe szkolenie wynosi średnio 60-80 zł.

- Ceny za szkolenia nie są więc barierą dla doradców podatkowych, nie wpływają również na liczbę uczestników - powiedział Gazecie Prawnej Zbigniew Błaszczyk, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Przyczyną niewielkiego zainteresowania nie jest także tematyka szkoleń.

- Proponujemy m.in. szkolenia i warsztaty, których celem jest kształcenie w zakresie pisania skarg i odwołań - stwierdziła Bronisława Jastrzębska, wiceprzewodnicząca zarządu śląskiego oddziału KIDP. Co więcej, jak przyznaje Zbigniew Błaszczyk, to właśnie na szkolenia z prawa podatkowego jest największe zapotrzebowanie.

Wpływ na niską frekwencję ma natomiast nierównomierne rozmieszczenie szkoleń w kraju. Każdy oddział organizuje je we własnym zakresie, co powoduje, że w regionie mazowieckim, czy śląskim szkoleń jest nawet kilkadziesiąt rocznie, natomiast zdarzają się regiony, które organizują jedno szkolenie w roku. Małych oddziałów po prostu nie stać na organizowanie większej ilości warsztatów. Nikt do tej pory nie pokusił się również o stworzenie jednego systemu szkoleń. KRDP chce to zrobić teraz. Jako jedno z zadań do wykonania postawiła sobie wypracowanie wzorcowych szkoleń, które będą oferowane do wykorzystania w regionach. Ponadto Rada chciałaby odciążyć regiony, wprowadzając centralne dofinansowanie i organizując wspólne szkolenia.

Wzmacnianie konkurencji

Jak powiedziała Gazecie Prawnej Elżbieta Kamińska, wiceprzewodnicząca KRDP, oprócz typowych szkoleń merytorycznych wskazane byłoby uruchomienie również takich, które pozwoliłyby doradcom na lepsze budowanie własnych firm.

- Potrzebne są wykłady z zakresu komunikacji między doradcą podatkowym a klientem oraz doradcą a pracownikiem. Chcemy uruchomić takie szkolenia - zapowiada Elżbieta Kamińska.

- Doradca, który prowadzi własną kancelarię podatkową, musi nie tylko znać się na prawie podatkowym, ale być również menedżerem, a zatem potrzebne są szkolenia z zakresu zarządzania - dodaje Bronisława Jastrzębska. Zbigniew Błaszczyk z kolei uważa, że doradców należałoby zmotywować do podnoszenia własnych kwalifikacji. Jak?

- Należy wzmacniać konkurencję między doradcami, np. wprowadzając odznaczenia lub punkty za udział. Zwycięzcy mogliby być zwalniani z odpłatności za szkolenia - stwierdził nasz rozmówca.

Sposobem na wyrównanie dostępu do szkoleń może być e-learning, czyli szkolenia przez internet.

- E-learning byłby jedną z form zachęt do uczestnictwa w szkoleniach - przyznaje Elżbieta Kamińska.

Doradcy, którzy chcą podnosić już dziś swoje kwalifikacje, mogą zapisać się na kurs. Wystarczy wejść na stronę oddziału KIDP i zobaczyć, jakie szkolenia organizowane są w najbliższym miesiącu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Organizowane szkolenia

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA