REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za mało osób podnosi swoje kwalifikacje

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

Jedynie 30 proc. doradców podatkowych korzysta ze szkoleń organizowanych przez oddziały Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Frekwencję może zwiększyć wprowadzenie szkoleń przez internet.

Ze szkoleń organizowanych przez regionalne oddziały Krajowej Izby Doradców Podatkowych (KIDP) nie korzysta nawet połowa doradców podatkowych. Trudno to zrozumieć, biorąc pod uwagę, że doradcy mają ustawowy obowiązek podnoszenia kwalifikacji. Wytłumaczeniem może być brak sankcji za jego nieprzestrzeganie. Zapotrzebowanie na szkolenia powinno być jednak duże, co przyznają sami doradcy.

Cena nie jest przeszkodą

Szkolenia KIDP są odpłatne, ale jedynie w niewielkiej części. Przykładowo, w oddziale śląskim odpłatność za jednodniowe szkolenie wynosi średnio 60-80 zł.

- Ceny za szkolenia nie są więc barierą dla doradców podatkowych, nie wpływają również na liczbę uczestników - powiedział Gazecie Prawnej Zbigniew Błaszczyk, wiceprzewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych. Przyczyną niewielkiego zainteresowania nie jest także tematyka szkoleń.

- Proponujemy m.in. szkolenia i warsztaty, których celem jest kształcenie w zakresie pisania skarg i odwołań - stwierdziła Bronisława Jastrzębska, wiceprzewodnicząca zarządu śląskiego oddziału KIDP. Co więcej, jak przyznaje Zbigniew Błaszczyk, to właśnie na szkolenia z prawa podatkowego jest największe zapotrzebowanie.

Wpływ na niską frekwencję ma natomiast nierównomierne rozmieszczenie szkoleń w kraju. Każdy oddział organizuje je we własnym zakresie, co powoduje, że w regionie mazowieckim, czy śląskim szkoleń jest nawet kilkadziesiąt rocznie, natomiast zdarzają się regiony, które organizują jedno szkolenie w roku. Małych oddziałów po prostu nie stać na organizowanie większej ilości warsztatów. Nikt do tej pory nie pokusił się również o stworzenie jednego systemu szkoleń. KRDP chce to zrobić teraz. Jako jedno z zadań do wykonania postawiła sobie wypracowanie wzorcowych szkoleń, które będą oferowane do wykorzystania w regionach. Ponadto Rada chciałaby odciążyć regiony, wprowadzając centralne dofinansowanie i organizując wspólne szkolenia.

Wzmacnianie konkurencji

Jak powiedziała Gazecie Prawnej Elżbieta Kamińska, wiceprzewodnicząca KRDP, oprócz typowych szkoleń merytorycznych wskazane byłoby uruchomienie również takich, które pozwoliłyby doradcom na lepsze budowanie własnych firm.

- Potrzebne są wykłady z zakresu komunikacji między doradcą podatkowym a klientem oraz doradcą a pracownikiem. Chcemy uruchomić takie szkolenia - zapowiada Elżbieta Kamińska.

- Doradca, który prowadzi własną kancelarię podatkową, musi nie tylko znać się na prawie podatkowym, ale być również menedżerem, a zatem potrzebne są szkolenia z zakresu zarządzania - dodaje Bronisława Jastrzębska. Zbigniew Błaszczyk z kolei uważa, że doradców należałoby zmotywować do podnoszenia własnych kwalifikacji. Jak?

- Należy wzmacniać konkurencję między doradcami, np. wprowadzając odznaczenia lub punkty za udział. Zwycięzcy mogliby być zwalniani z odpłatności za szkolenia - stwierdził nasz rozmówca.

Sposobem na wyrównanie dostępu do szkoleń może być e-learning, czyli szkolenia przez internet.

- E-learning byłby jedną z form zachęt do uczestnictwa w szkoleniach - przyznaje Elżbieta Kamińska.

Doradcy, którzy chcą podnosić już dziś swoje kwalifikacje, mogą zapisać się na kurs. Wystarczy wejść na stronę oddziału KIDP i zobaczyć, jakie szkolenia organizowane są w najbliższym miesiącu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Organizowane szkolenia

ŁUKASZ ZALEWSKI

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

REKLAMA

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

REKLAMA