REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata za wniosek o wydanie interpretacji – planowane zmiany

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Opłata za wniosek o wydanie interpretacji – planowane zmiany
Opłata za wniosek o wydanie interpretacji – planowane zmiany
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce zwiększyć i zróżnicować opłaty za wydanie interpretacji podatkowych. Wynika to z przygotowanego w resorcie finansów projektu kompleksowej nowelizacji Ordynacji podatkowej. Co prawda pojawiają się obecnie głosy, ze rząd chce wycofać się z wprowadzenia tych kompleksowych zmian w Ordynacji podatkowej ale nie należy zapominać, że częsta praktyka jest wprowadzanie nowych przepisów „tylnymi drzwiami” – np. poprzez „wrzutki” do różnych innych procedowanych ustaw.

Ministerstwo Finansów konsultuje kompleksowe zmiany w Ordynacji podatkowej

W ostatnich dniach czerwca 2023 r. na stronach ministerstwa finansów pojawiła się informacja o rozpoczęciu konsultacji podatkowych do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Jak wskazał projektodawca, propozycje zmian zawarte w projekcie mają służyć uproszczeniu procedur podatkowych, zwiększeniu efektywności działania organów podatkowych, poprawie relacji między podatnikami i organami podatkowymi oraz doprecyzowaniu przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości.

Pojawiają się obecnie głosy, ze rząd chce wycofać się z wprowadzenia proponowanych zmian, ale nie należy zapominać, ze częsta praktyka jest wprowadzanie zmian „tylnymi drzwiami”. Może się wiec okazać, ze projekt w całości nie zostanie poddany procedurze ustawodawczej, ale poszczególne rozwiązania zostaną wprowadzone poprzez „wrzucenie” ich do innych procedowanych ustaw.

REKLAMA

Autopromocja

Zwiększenie i zróżnicowanie opłat za wydanie interpretacji podatkowych

REKLAMA

W ramach omawianej nowelizacji przewidziano pakiet zmian dotyczący interpretacji podatkowych. Projekt ustawy przewiduje m. in. zwiększenie opłat za wydanie interpretacji i ich zróżnicowanie.

Zgodnie z obecnym brzmieniem art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej, wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Przy czym w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego (art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej).

Zgodnie z planowaną zmianą, nastąpić ma istotny wzrost wysokości opłaty za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej ma podlegać opłacie w wysokości nieprzekraczającej 100% minimalnego wynagrodzenia za pracę dla przedsiębiorców. Natomiast dla wnioskodawców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej – w wysokości nieprzekraczającej 1% minimalnego wynagrodzenia za pracę. 

Wysokość opłaty za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z uwzględnieniem kryterium zaliczenia wnioskodawcy do odpowiedniej kategorii podatników ma być ostatecznie określana w drodze rozporządzenia przez ministra finansów.

W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że planowana w akcie wykonawczym wysokość opłaty wyniesie:

1) dla wnioskodawców, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie – 2.800 zł;
2) dla wnioskodawców, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo, z wyjątkiem wnioskodawców, o których mowa w pkt 1 – 1.400 zł;
3) dla wnioskodawców, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego właściwego miejscowo - 400 zł;
4) dla wnioskodawców będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej oraz dla wnioskodawców będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, które występują o interpretację indywidualną w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą – 40 zł.

 

Jak wskazuje projektodawca w uzasadnieniu, przyczyną tej zmiany jest fakt, że pobierana obecnie opłata nie rekompensuje kosztów, jakie ponosi KIS w związku z pracami związanymi z wydawaniem interpretacji. Jak bowiem wyliczono, „zagregowane koszty wydania jednej interpretacji indywidualnej na dzień 30 września 2021 roku wynosiły 2.185,35 zł”. Nie wskazano jednak, co składa się na wyliczone koszty wydania interpretacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Co więcej, opłata za wniosek o wydanie interpretacji nie powinna służyć zwrotowi kosztów wydania interpretacji. Dla podatników instytucja interpretacji podatkowych stanowi bowiem obecnie ostatnią „deskę ratunku” w gąszczu zagmatwanych, niejasnych i zdecydowanie zbyt często zmienianych przepisów podatkowych.

W uzasadnieniu można przeczytać, że „funkcją KIS jest m. in. zapewnienie informacji o prawidłowym stosowaniu przepisów prawa podatkowego poprzez udzielanie wyjaśnień drogą telefoniczną oraz w formie zapytań elektronicznych, a także wydawanie interpretacji indywidualnych przyznających wnioskodawcom ochronę prawną (przy spełnieniu ustawowych przesłanek). KIS jest więc swoistym gwarantem społecznym dla podatników, potrzebujących pomocy przy określeniu skutków podatkowych planowanych lub podjętych przez nich czynności. Istnienie tej instytucji jest przejawem realizacji obowiązku zapewnienia jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej. Dlatego, celem zapewnienia ciągłości działania KIS, proponuje się podniesienie opłat za wydanie interpretacji indywidualnych”.

Należy jednak pamiętać, ze to organy państwa ustanawiają te niejasne przepisy. Podatnik szuka jedynie możliwości najskuteczniejszego zabezpieczenia się przed ewentualnymi nieprawidłowościami w rozumieniu treści tych przepisów i ich prawidłowego zastosowania. Występuje więc z wnioskiem o interpretacje do organu uprawnionego, żeby rozumienie tych nieprecyzyjnych regulacji wyjaśniono. Przy czym interpretacja z reguły powinna zapewniać wnioskodawcy ochronę.

Nie zapominajmy jednak, że jest często praktyką negowanie przez organy funkcji ochronnej interpretacji podatkowych z uwagi na rzekome niezgodności opisanego stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego ze stanem rzeczywistym. Dodatkowo także istotne jest to, że w procesie samego wydawania interpretacji podatkowych wskazywane są liczne nieprawidłowości, czego nijak podatnik nie powinien organom rekompensować.

Przypadki bezzasadnych wezwań do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji, wydłużanie procedury wydawania interpretacji, bezpodstawnej odmowy wydania interpretacji, konieczność dochodzenia przez podatnika słuszności swojego stanowiska przed sądami administracyjnymi w długoletnich postepowaniach nijak się mają do konieczności pokrycia kosztów wydania interpretacji.

Należy tez pamiętać o niechlubnej praktyce organu interpretacyjnego w zakresie ustalania wysokości opłaty wbrew brzmieniu przepisów. Przypomnijmy bowiem, że zgodnie z brzmieniem art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – który ma pozostać w obecnym brzmieniu - w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego.

Organ interpretacyjny pobiera jednak opłatę od każdego zadanego pytania, a nie odrębnego stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego. Jeśli wiec wnioskodawca będący przedsiębiorcą zada – do jednego stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego – więcej niż jedno pytanie, wówczas opłata za wydanie interpretacji – bezpodstawnie – ale drastycznie wzrasta. Ma to szczególne znaczenie, ponieważ – jak wskazuje projektodawca w uzasadnieniu do projektu zmian – wnioskodawcy prowadzący działalność gospodarczą stanowią ok. 79% wszystkich wnioskujących o wydanie interpretacji.

Okres ważności interpretacji podatkowych

Znaczne podniesienie wysokości opłaty jest także niekorzystne z uwagi na planowane wprowadzenie okresu ważności interpretacji podatkowych. Projekt zakłada bowiem także dodanie nowego przepisu art. 14ba Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym interpretacja indywidualna oraz jej zmiana są ważne przez okres 5 lat od dnia ich wydania. Dodatkowo, interpretacje indywidualne i zmiany interpretacji wydane przed dniem 1 stycznia 2019 r. także mają stracić ważność z dniem 1 stycznia 2024 r. Natomiast interpretacje indywidualne i zmiany interpretacji wydane po dniu 31 grudnia 2018 r. i przed dniem 1 stycznia 2024 r. maja stracić ważność po upływie 5 lat od dnia ich wydania.

W takim przypadku Wnioskodawca – chcąc nadal posiadać aktualną interpretację musi ponownie wystąpić z wnioskiem i ponieść dodatkowe koszty związane z ponownym uiszczeniem opłaty.

Brak konsekwencji ustawodawcy

Wzrost opłaty za wniosek o wydanie interpretacji wykazuje także brak konsekwencji w działaniu ustawodawcy. Należy bowiem przypomnieć, że z dniem 1 lipca 2023 r. zniesiona została opłata za złożenie wniosku o wydanie WIS, która także wynosiła 40 zł. Uzasadniano to koniecznością uproszczenia procedury wydawania WIS i zredukowaniem obciążeń dla podatników.

Dodatkowo także przy wydawaniu WIS organy są uprawnione do przeprowadzenia swoistego postepowania dowodowego, celem wydania prawidłowej decyzji. Rekompensatą za niezbędne badania lub analizy jest stosowna opłata uiszczana na podstawie wydanego przez organ postanowienia we wskazanym terminie. Przy czym wysokość tej opłaty powinna odpowiadać rzeczywistym wydatkom poniesionym z tytułu przeprowadzonych badań lub analiz.

Tymczasem przy wydawaniu interpretacji organ nie prowadzi żadnych dodatkowych czynności, poza analizą treści wniosku i przedstawionego tam stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego. Organ jedynie dokonuje subsumpcji tego stanu faktycznego do wskazanych przez Wnioskodawcę przepisów. Co więcej, co do zasady jeśli stanowisko jest prawidłowe, interpretacja indywidualna nie musi nawet zawierać uzasadnienia. Organ potwierdza jedynie, że przestawione stanowisko jest prawidłowe w pełnym zakresie. W takim wypadku nie wydaje się wiarygodne przedstawione w uzasadnieniu wyliczenie rzekomego kosztu wydania interpretacji.

Przy tak drastycznej podwyżce opłaty należałoby także zastanowić się nad rozszerzeniem katalogu okoliczności, które warunkują zwrot tej opłaty Wnioskodawcy. Obecnie bowiem, zgodnie z treścią art. 14f § 2b Ordynacji podatkowej opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi wyłącznie w przypadku:

1) wycofania wniosku - w całości;

2) wycofania części wniosku w odniesieniu do przedstawionego w nim odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego - w odpowiedniej części;

3) uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej - w odpowiedniej części.

Uiszczona opłata powinien także podlegać zwrotki w przypadku odmowy wydania interpretacji lub w przypadku pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jagoda Kondratowska-Muszyńska, Doradca podatkowy w Kancelarii Prof. dr hab. Henryka Dzwonkowskiego

 

***

Źródła:

1. Projekt ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw z dnia 13 czerwca 2023 r. (https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe-w-sprawie-zmian-w-ordynacji-podatkowej)

2. Uzasadnienie do projektu ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw z dnia 13 czerwca 2023 r. (https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe-w-sprawie-zmian-w-ordynacji-podatkowej)

3. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.)

4. Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.).

 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA