REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Trybunał Konstytucyjny zdecyduje, czy komornik sądowy jest płatnikiem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Witold Modzelewski
Witold Modzelewski
Radca prawny i doradca podatkowy, prezes Instytutu Studiów Podatkowych, profesor Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Jeden z najwybitniejszych specjalistów w zakresie podatków i prawa podatkowego, autorytet w zakresie podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego. W latach 1992-1996 był wiceministrem finansów odpowiedzialnym za przebudowę systemu polskiego prawa podatkowego. Prowadzi wykłady i seminaria na temat podatków i prawa podatkowego. Autor ponad tysiąca publikacji z zakresu prawa podatkowego i interpretacji podatku od towarów i usług opublikowanych w periodykach fachowych i prasie. Honorowy Przewodniczący Krajowej Izby Doradców Podatkowych.
Kinga Baran

REKLAMA

Komornicy sądowi od sprzedaży towarów w ramach egzekucji z ruchomości płacą VAT. Nie ma jednak pewności, czy podatek powinni płacić w przypadku egzekucji z nieruchomości. Sprawą zajmie się Trybunał Konstytucyjny.

ANALIZA

REKLAMA

Komornicy sądowi, wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu kodeksu postępowania cywilnego, są płatnikami podatku od dostawy towarów będących własnością dłużnika, dokonywanej w trybie egzekucji (art. 18 ustawy o podatku od towarów i usług; Dz.U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.). Oznacza to, że komornik sądowy od sprzedaży towarów w ramach egzekucji powinien obliczyć i pobrać podatek od towarów i usług i wpłacić go w terminie do urzędu skarbowego. Zastosowanie tego przepisu możliwe jest przy sprzedaży rzeczy ruchomych. Budzi jednak uzasadnione wątpliwości przy dostawie nieruchomości dokonywanej w trybie postępowania egzekucyjnego.

Egzekucja z nieruchomości dokonywana jest bowiem przez komornika, ale przy współudziale sądu - przy czym to właśnie sąd, a nie komornik dokonuje czynności egzekucyjnych, które skutkują przeniesieniem własności. To sąd, a nie komornik jest organem egzekucyjnym przy egzekucji z nieruchomości od chwili zamknięcia przetargu. Do sądu należy m.in. wydanie postanowienia co do przybicia oraz postanowienia o przysądzeniu własności nieruchomości. Komornik prowadzi egzekucję, ale tylko we wcześniejszych stadiach postępowania egzekucyjnego, tj. na etapie zajęcia nieruchomości, jej opisu i oszacowania, a także prowadzenia licytacji nieruchomości.

W uproszczeniu można powiedzieć, że sprzedaż zajętej nieruchomości następuje w dro-dze licytacji publicznej, ale sprzedaży, rozumianej jako przysądzenie własności, zawsze dokonuje sąd. Komornik nie jest zatem organem egzekucyjnym na tym etapie, na którym dokonywana jest dostawa nieruchomości i z tego względu nie może być również płatnikiem VAT.

Podobne zdanie na ten temat zostało wyrażone w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 grudnia 2003 r. (sygn. akt I SA/Łd 8/02), gdzie stwierdzono, że w przypadku sprzedaży nieruchomości w drodze egzekucji prowadzonej pod nadzorem sądu, komornik nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje on czynności egzekucyjnych stanowiących sprzedaż towarów dłużnika.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktura niepotrzebna

Potwierdził to ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w wyroku z 28 lutego 2007 r. (I SA/Po 199/06). Zdaniem sądu w przypadku egzekucji z nieruchomości komornik sądowy nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT, gdyż płatnikiem podatku od towarów i usług może być tylko ten organ egzekucyjny, który dokonuje czynności egzekucyjnej rozumianej jako działanie uprawnionego organu wywołujące skutek prawny. Warunkiem koniecznym, by płatnik mógł wywiązać się z nałożonego na niego zadania, jest zatem dysponowanie kwotą pieniężną, której część, po dokonaniu stosownego obliczenia, płatnik wpłaca w formie podatku (lub zaliczki na podatek) na rachunek organu podatkowego we właściwym terminie. Warunek ten nie jest spełniony w przypadku egzekucji z nieruchomości, gdyż komornik nie ma w praktyce możliwości pobrania z uzyskanej ceny sprzedaży jakiejkolwiek kwoty i wpłacenia jej na rachunek organu podatkowego. Należy więc stwierdzić, że skoro komornik nie dysponuje kwotą pieniężną, z której mógłby pobrać podatek i przekazać go w imieniu podatnika na rachunek właściwego organu podatkowego, to nie może pełnić funkcji płatnika podatku od towarów i usług w przypadku egzekucji z nieruchomości.

Resort wie lepiej

W tej sprawie odmiennie wypowiedziało się Ministerstwo Finansów, wskazując w interpretacji z dnia 28 lutego 2006 r. (PP5-0331-04/MZ/ 2006/PP-249), że w przypadku egzekucyjnej sprzedaży nieruchomości płatnikiem jest komornik, a przepisy kodeku postępowania cywilnego dotyczące egzekucji należy tak interpretować, aby zapewnić wykonanie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Sprawa jest na tyle poważna i budząca kontrowersje, że obecnie jest przedmiotem zapytania do Trybunału Konstytucyjnego, skierowanego przez WSA w Poznaniu (postanowienie z 28 czerwca 2007 r. sygn. akt I SA/Po 357/06). WSA, rozpoznając sprawę w przedmiocie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, podjął wątpliwość co zgodności z art. 2 konstytucji przepisów nakładających na komornika obowiązki płatnika od dokonywanej w trybie egzeku- cji dostawy nieruchomości. W uzasadnieniu sąd zwrócił uwagę, że art. 2 konstytucji rozstrzyga o modelu państwa, określając je jako demokratyczne państwo prawne urzeczywistniające zasady sprawiedliwości społecznej, a w rozpatrywanym przypadku naruszenie tej zasady wyraża się poprzez brak dostatecznie określonego przepisu oraz nałożenie na komornika obowiązku odprowadzenia podatku bez uwzględnienia jego zdolności płatniczej, gdyż faktycznie nie dysponuje on kwotą uzyskaną z nieruchomości. Tym samym WSA stwierdził, że art. 18 ustawy o VAT pozostaje w sprzeczności z przepisami kodeksu postępowania cywilnego, zgodnie z którymi suma uzyskana z egzekucji zaspokajana jest w określonej kolejności zgodnie ze wskazanymi kategoriami zaspokajania, w których nie wymienia się podatku od towarów i usług należnego z tytułu sprzedaży licytacyjnej nieruchomości.

Ważne!

W przypadku egzekucji z nieruchomości komornik sądowy nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT, gdyż płatnikiem podatku od towarów i usług może być tylko ten organ egzekucyjny, który dokonuje czynności egzekucyjnej rozumianej jako działanie uprawnionego organu wywołujące skutek prawny

WITOLD MODZELEWSKI

profesor, prezes Instytutu Studiów Podatkowych

KINGA BARAN

doradca podatkowy, dyrektor Podatków Pośrednich w Instytucie Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA