REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Księgowym potrzebny certyfikat

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska

REKLAMA

W Polsce księgowi powinni podlegać standardom edukacji i wymogowi dokształcania. Warto wprowadzić system certyfikatów nieuregulowanych przepisami prawa. Może to zwiększyć zaufanie do tworzonych przez księgowych sprawozdań.

ANALIZA

REKLAMA

W Polsce nie ma odpowiedniego systemu edukacji księgowych. Jedyną możliwością potwierdzenia kwalifikacji z zakresu rachunkowości jest uzyskanie tytułu biegłego rewidenta, i to nawet wtedy, gdy dana osoba nie zamierza łączyć swojej kariery z audytem. Zdaniem Agnieszki Ostaszewicz, sekretarza generalnego Europejskiej Federacji Księgowych i Audytorów Małych i Średnich Przedsiębiorstw (EFAA) dobrym rozwiązaniem mogłoby być stworzenie systemu renomowanych certyfikatów dla wysoko wykwalifikowanych księgowych. Nie musiałyby one opierać się na uregulowaniach prawnych, ale na uznaniu na rynku i marce. Tak jest już w wielu krajach.

- W Anglii z powodzeniem działa kilka instytutów, wydających certyfikaty dla księgowych i audytorów, które mają wielkie uznanie na rynku i w świecie pracodawców - wyjaśnia nasza rozmówczyni.

System edukacji

Co ważne, system edukacji i certyfikatów powinien opierać się na Międzynarodowych Standardach Edukacji wydanych przez Międzynarodową Federację Księgowych IFAC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ekspert podkreśla, że określają one nie tylko minimalne wymagania dla księgowych, ale także odnoszą się do nauczania etyki, organizowania praktyk zawodowych i sposobów sprawdzania nabytych umiejętności i wiedzy (egzaminy, testy itd.).

- Jasno też wskazują na niezbędne umiejętności o charakterze praktycznym, warsztatowym - podkreśla Agnieszka Ostaszewicz.

Zwraca również uwagę, że w okresie harmonizacji nikogo nie powinno dziwić, że odbiorcy informacji finansowych oczekują produktów, które będą porównywalne i zrozumiałe niezależnie od szerokości geograficznej. Przyzwyczajamy się do międzynarodowych standardów rachunkowości i audytu.

- Żeby stosować te standardy w analogiczny sposób, księgowi i biegli powinni posiadać zbliżoną wiedzę i umiejętności - uważa nasza rozmówczyni.

Dodaje, że wspólne kanony edukacyjne są nieodzowne, jeśli wykwalifikowani fachowcy mają w przyszłości posługiwać się międzynarodowymi narzędziami.

Pewność dla pracodawcy

Anna Sirocka, biegły rewident, partner w dziale audytu firmy Ernst & Young, podkreśla że z punktu widzenia pracodawcy możliwość weryfikacji przygotowania merytorycznego pracownika jest bardzo istotna. Obecnie można wykazać się tytułem biegłego rewidenta, który jest tytułem zawodowym, a jego uzyskanie bez praktyki jest trudne. Możliwe jest również uzyskanie certyfikatu uprawniającego do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, którego jednak obecny zakres jest dostosowany do innych celów.

- Uważam przede wszystkim, że księgowi powinni mieć obowiązek ustawicznego kształcenia się tak, jak jest w krajach na całym świecie. Jestem również za tym, aby wprowadzić wystandaryzowane certyfikaty, które określałyby podobny poziom wiedzy - podkreśla ekspert.

Obecnie trudno mówić o porównywalności uzyskanej wiedzy chociażby w sytuacji ukończenia studiów podyplomowych.

W Wielkiej Brytanii księgowi mogą zdawać np. egzamin Association of Chartered Certified Accountants (ACCA), który ma swoją markę. Już teraz do ACCA przystępują polscy księgowi. Jednak ta możliwość jest ograniczona ze względu na wysokie koszty (opłata: rejestracyjna ok. 380 zł, wnoszona co roku, egzaminacyjna 270-380 zł) i barierę językową. Z tego względu według Anny Sirockiej dużym zainteresowaniem cieszyłoby się podobne, tańsze rozwiązanie, które można by wdrożyć w Polsce. Przyjęcie takiego standardu kształcenia zwiększyłoby dostępność takiej możliwości dla większej liczby osób.

Uregulowanie zawodu

Konieczność wprowadzenia systemu edukacji i permanentnego szkolenia widzi również prof. Zbigniew Luty, przewodniczący Rady Naukowej Stowarzyszenia Księgowych w Polsce (SKwP). Uważa on, że w Polsce są instytucje, które przygotowują do zawodu księgowego, chociażby uczelnie wyższe, które kształcą w zawodzie księgowego na specjalności rachunkowość, podmioty współpracujące w organizacji studiów podyplomowych, a także organizacje, jak SKwP.

Dodaje, że obecnie brak jest organizacji, która miałaby uprawnienia do certyfikowania zawodu księgowego (poza Ministerstwem Finansów, które wydaje certyfikat uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych). Stąd konieczność podjęcia dyskusji o rozwiązaniach legislacyjnych, które w tym obszarze są niezbędne.

- Zawód księgowego powinien być certyfikowany, a całe przedsięwzięcie musi być pilotowane przez określoną organizację. Nie może się tym jednak zajmować MF, ale przykładowo Stowarzyszenie Księgowych w Polsce lub powołany w przez ustawę samorząd - uważa Zbigniew Luty.

Jego zdaniem, ze względu na różnice kulturowe nie ma możliwości wprowadzenia rozwiązań podobnych do tych, które funkcjonują w Anglii. W ustawie o rachunkowości powinien więc znaleźć się przepis mówiący o tym, że osoba, która podpisuje sprawozdanie finansowe, ma odpowiednie kwalifikacje, czyli np. tytuł dyplomowanego księgowego. W konkluzji stwierdza, że należy opracować system kształcenia, który będzie określał ścieżkę edukacji począwszy od ukończenia szkoły wyższej poprzez pośrednie szczeble do biegłych rewidentów i dyplomowanych księgowych.

Jeżeli domagamy się coraz większej kontroli danych, musimy domagać się również odpowiednich kadr przygotowujących takie informacje.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

System edukacji księgowych

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA