REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister odpowiedział na niemal 700 wniosków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Minęły pierwsze trzy miesiące wydawania interpretacji podatkowych przez ministra finansów. Od 1 lipca 2007 r. wydał on 687 odpowiedzi. Podatnicy korzystają ze specjalnych wzorów wniosku o wydanie interpretacji, ale nadal popełniają w nich błędy.

RAPORT

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 lipca 2007 r. wydawaniem wiążących interpretacji podatkowych zajmuje się minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: warszawskiej, bydgoskiej, poznańskiej i katowickiej. Na udzielenie odpowiedzi minister ma trzy miesiące od momentu otrzymania wniosku podatnika. Z początkiem października minęły pierwsze trzy miesiące obowiązywania nowej procedury. Z sondy przeprowadzonej przez GP wynika, że podatnicy w jednym wniosku zazwyczaj zadają pytania dotyczące kilku podatków, pytania kierują na ministerialnym wzorze wniosku, ale niestety nadal popełniają błędy w składanych dokumentach. W sumie w ciągu pierwszych trzech miesięcy (lipiec-wrzesień) wydano 687 interpretacji podatkowych na nowych zasadach.

Podania podatników

Liczba wniosków (pytań) złożonych w poszczególnych izbach skarbowych nie przekracza 1,5 tys. sztuk. Z informacji Małgorzaty Spychały-Szuszczyńskiej z Izby Skarbowej w Poznaniu wynika, że na liczbę taką składają się zarówno te wnioski, które dotyczyły tylko jednego podatku, jak i takie, które dotyczyły kilku podatków, ale były złożone na jednym druku ORD-IN.

REKLAMA

- Jeżeli na jednym wniosku zostały zadane pytania w zakresie np. dwóch podatków, to wniosek ten liczony jest podwójnie - podkreśliła Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W III kwartale 2007 r. do dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wpłynęło 1 tys. wniosków, przy czym wpływ w poszczególnych miesiącach kształtował się odpowiednio: 209, 290 i 501. Systematyczny znaczący wzrost wpływu wniosków sugeruje, że podatnicy dopiero uczyli się składania wniosków według nowych zasad - uważa Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Pojawiają się błędy

Podatnicy ubiegający się o otrzymanie interpretacji podatkowej zazwyczaj korzystają ze specjalnego wzoru ORD-IN. Jak podkreślił Maciej Cichański, podatnicy korzystający z formularza ORD-IN nie mają większych kłopotów z poprawnym napisaniem wniosku. Częstym uchybieniem jest niedokonanie należnej opłaty za wydanie interpretacji.

Jednak są regiony, gdzie nadal w składanych dokumentach pojawiają się pomyłki.

- Podatnicy mają często problemy z poprawnym napisaniem wniosku, chociaż formularz ORD-IN jest skonstruowany w czytelny sposób. Zapominają wpisać NIP, nie wpisują wszystkich danych identyfikujących, zdarzyło się, że popełnili błędy przy podawaniu swojego adresu do korespondencji, często nie zostaje wskazany organ podatkowy właściwy dla wnioskodawcy. Podatnicy zapominają także zaznaczyć, jakiego podatku dotyczy zapytanie i nie wskazują przepisów prawa będących przedmiotem zapytania. Stosunkowo częstym błędem jest także podpisywanie wniosków ORD-IN przez osoby nieupoważnione do reprezentowania wnioskodawcy bądź, które nie dołączają pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację - tłumaczyła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.

Jednocześnie dodała, że z istotnych braków uniemożliwiających merytoryczne rozpatrzenie wniosku najczęściej spotykany jest niekompletny stan faktyczny sprawy, brak skonkretyzowanych pytań, na które zainteresowany chce uzyskać odpowiedź, brak stanowiska wnioskodawcy, a także brak bądź niepełna opłata.

Grażyna Piechota radzi tym, którzy chcieliby szybciej uzyskać interpretację, aby dołożyli wszelkiej staranności, by prawidłowo sporządzić wniosek o interpretację, i to najlepiej na urzędowym formularzu.

Również Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, że aby bez problemów otrzymać odpowiedź na zadane pytanie, należy precyzyjnie przedstawiać stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, aby nie zachodziła konieczność wysyłania wezwań do uzupełnienia stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), co w konsekwencji wydłuża termin do wydania interpretacji. Inaczej mówiąc, we wniosku bardzo dokładnie trzeba opisać sytuację, której dotyczy pytanie.

Konieczne dokumenty

Pamiętać trzeba także o innych dokumentach potrzebnych przy rozpatrywaniu wniosku. W szczególności dotyczy to podmiotów występujących w imieniu podatnika i na jego rzecz.

- Należy dołączać pełnomocnictwa lub inne dokumenty (wypisy z rejestru), z których wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego - wyjaśniał Andrzej Kulmatycki.

Maciej Cichański dodał, że podatnicy mający wątpliwości dotyczące zasad korzystania z instytucji interpretacji mogą zawsze skorzystać z usług infolinii Krajowej Informacji Podatkowej (0 801 055 055).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Interpretacje podatkowe po 1 lipca 2007 r.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA