REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister odpowiedział na niemal 700 wniosków

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Minęły pierwsze trzy miesiące wydawania interpretacji podatkowych przez ministra finansów. Od 1 lipca 2007 r. wydał on 687 odpowiedzi. Podatnicy korzystają ze specjalnych wzorów wniosku o wydanie interpretacji, ale nadal popełniają w nich błędy.

RAPORT

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2007 r. wydawaniem wiążących interpretacji podatkowych zajmuje się minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: warszawskiej, bydgoskiej, poznańskiej i katowickiej. Na udzielenie odpowiedzi minister ma trzy miesiące od momentu otrzymania wniosku podatnika. Z początkiem października minęły pierwsze trzy miesiące obowiązywania nowej procedury. Z sondy przeprowadzonej przez GP wynika, że podatnicy w jednym wniosku zazwyczaj zadają pytania dotyczące kilku podatków, pytania kierują na ministerialnym wzorze wniosku, ale niestety nadal popełniają błędy w składanych dokumentach. W sumie w ciągu pierwszych trzech miesięcy (lipiec-wrzesień) wydano 687 interpretacji podatkowych na nowych zasadach.

Podania podatników

Liczba wniosków (pytań) złożonych w poszczególnych izbach skarbowych nie przekracza 1,5 tys. sztuk. Z informacji Małgorzaty Spychały-Szuszczyńskiej z Izby Skarbowej w Poznaniu wynika, że na liczbę taką składają się zarówno te wnioski, które dotyczyły tylko jednego podatku, jak i takie, które dotyczyły kilku podatków, ale były złożone na jednym druku ORD-IN.

REKLAMA

- Jeżeli na jednym wniosku zostały zadane pytania w zakresie np. dwóch podatków, to wniosek ten liczony jest podwójnie - podkreśliła Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W III kwartale 2007 r. do dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wpłynęło 1 tys. wniosków, przy czym wpływ w poszczególnych miesiącach kształtował się odpowiednio: 209, 290 i 501. Systematyczny znaczący wzrost wpływu wniosków sugeruje, że podatnicy dopiero uczyli się składania wniosków według nowych zasad - uważa Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Pojawiają się błędy

Podatnicy ubiegający się o otrzymanie interpretacji podatkowej zazwyczaj korzystają ze specjalnego wzoru ORD-IN. Jak podkreślił Maciej Cichański, podatnicy korzystający z formularza ORD-IN nie mają większych kłopotów z poprawnym napisaniem wniosku. Częstym uchybieniem jest niedokonanie należnej opłaty za wydanie interpretacji.

Jednak są regiony, gdzie nadal w składanych dokumentach pojawiają się pomyłki.

- Podatnicy mają często problemy z poprawnym napisaniem wniosku, chociaż formularz ORD-IN jest skonstruowany w czytelny sposób. Zapominają wpisać NIP, nie wpisują wszystkich danych identyfikujących, zdarzyło się, że popełnili błędy przy podawaniu swojego adresu do korespondencji, często nie zostaje wskazany organ podatkowy właściwy dla wnioskodawcy. Podatnicy zapominają także zaznaczyć, jakiego podatku dotyczy zapytanie i nie wskazują przepisów prawa będących przedmiotem zapytania. Stosunkowo częstym błędem jest także podpisywanie wniosków ORD-IN przez osoby nieupoważnione do reprezentowania wnioskodawcy bądź, które nie dołączają pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację - tłumaczyła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.

Jednocześnie dodała, że z istotnych braków uniemożliwiających merytoryczne rozpatrzenie wniosku najczęściej spotykany jest niekompletny stan faktyczny sprawy, brak skonkretyzowanych pytań, na które zainteresowany chce uzyskać odpowiedź, brak stanowiska wnioskodawcy, a także brak bądź niepełna opłata.

Grażyna Piechota radzi tym, którzy chcieliby szybciej uzyskać interpretację, aby dołożyli wszelkiej staranności, by prawidłowo sporządzić wniosek o interpretację, i to najlepiej na urzędowym formularzu.

Również Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, że aby bez problemów otrzymać odpowiedź na zadane pytanie, należy precyzyjnie przedstawiać stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, aby nie zachodziła konieczność wysyłania wezwań do uzupełnienia stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), co w konsekwencji wydłuża termin do wydania interpretacji. Inaczej mówiąc, we wniosku bardzo dokładnie trzeba opisać sytuację, której dotyczy pytanie.

Konieczne dokumenty

Pamiętać trzeba także o innych dokumentach potrzebnych przy rozpatrywaniu wniosku. W szczególności dotyczy to podmiotów występujących w imieniu podatnika i na jego rzecz.

- Należy dołączać pełnomocnictwa lub inne dokumenty (wypisy z rejestru), z których wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego - wyjaśniał Andrzej Kulmatycki.

Maciej Cichański dodał, że podatnicy mający wątpliwości dotyczące zasad korzystania z instytucji interpretacji mogą zawsze skorzystać z usług infolinii Krajowej Informacji Podatkowej (0 801 055 055).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Interpretacje podatkowe po 1 lipca 2007 r.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA