REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister odpowiedział na niemal 700 wniosków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Minęły pierwsze trzy miesiące wydawania interpretacji podatkowych przez ministra finansów. Od 1 lipca 2007 r. wydał on 687 odpowiedzi. Podatnicy korzystają ze specjalnych wzorów wniosku o wydanie interpretacji, ale nadal popełniają w nich błędy.

RAPORT

REKLAMA

Od 1 lipca 2007 r. wydawaniem wiążących interpretacji podatkowych zajmuje się minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: warszawskiej, bydgoskiej, poznańskiej i katowickiej. Na udzielenie odpowiedzi minister ma trzy miesiące od momentu otrzymania wniosku podatnika. Z początkiem października minęły pierwsze trzy miesiące obowiązywania nowej procedury. Z sondy przeprowadzonej przez GP wynika, że podatnicy w jednym wniosku zazwyczaj zadają pytania dotyczące kilku podatków, pytania kierują na ministerialnym wzorze wniosku, ale niestety nadal popełniają błędy w składanych dokumentach. W sumie w ciągu pierwszych trzech miesięcy (lipiec-wrzesień) wydano 687 interpretacji podatkowych na nowych zasadach.

Podania podatników

Liczba wniosków (pytań) złożonych w poszczególnych izbach skarbowych nie przekracza 1,5 tys. sztuk. Z informacji Małgorzaty Spychały-Szuszczyńskiej z Izby Skarbowej w Poznaniu wynika, że na liczbę taką składają się zarówno te wnioski, które dotyczyły tylko jednego podatku, jak i takie, które dotyczyły kilku podatków, ale były złożone na jednym druku ORD-IN.

- Jeżeli na jednym wniosku zostały zadane pytania w zakresie np. dwóch podatków, to wniosek ten liczony jest podwójnie - podkreśliła Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W III kwartale 2007 r. do dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wpłynęło 1 tys. wniosków, przy czym wpływ w poszczególnych miesiącach kształtował się odpowiednio: 209, 290 i 501. Systematyczny znaczący wzrost wpływu wniosków sugeruje, że podatnicy dopiero uczyli się składania wniosków według nowych zasad - uważa Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Pojawiają się błędy

Podatnicy ubiegający się o otrzymanie interpretacji podatkowej zazwyczaj korzystają ze specjalnego wzoru ORD-IN. Jak podkreślił Maciej Cichański, podatnicy korzystający z formularza ORD-IN nie mają większych kłopotów z poprawnym napisaniem wniosku. Częstym uchybieniem jest niedokonanie należnej opłaty za wydanie interpretacji.

Jednak są regiony, gdzie nadal w składanych dokumentach pojawiają się pomyłki.

REKLAMA

- Podatnicy mają często problemy z poprawnym napisaniem wniosku, chociaż formularz ORD-IN jest skonstruowany w czytelny sposób. Zapominają wpisać NIP, nie wpisują wszystkich danych identyfikujących, zdarzyło się, że popełnili błędy przy podawaniu swojego adresu do korespondencji, często nie zostaje wskazany organ podatkowy właściwy dla wnioskodawcy. Podatnicy zapominają także zaznaczyć, jakiego podatku dotyczy zapytanie i nie wskazują przepisów prawa będących przedmiotem zapytania. Stosunkowo częstym błędem jest także podpisywanie wniosków ORD-IN przez osoby nieupoważnione do reprezentowania wnioskodawcy bądź, które nie dołączają pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację - tłumaczyła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.

Jednocześnie dodała, że z istotnych braków uniemożliwiających merytoryczne rozpatrzenie wniosku najczęściej spotykany jest niekompletny stan faktyczny sprawy, brak skonkretyzowanych pytań, na które zainteresowany chce uzyskać odpowiedź, brak stanowiska wnioskodawcy, a także brak bądź niepełna opłata.

Grażyna Piechota radzi tym, którzy chcieliby szybciej uzyskać interpretację, aby dołożyli wszelkiej staranności, by prawidłowo sporządzić wniosek o interpretację, i to najlepiej na urzędowym formularzu.

Również Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, że aby bez problemów otrzymać odpowiedź na zadane pytanie, należy precyzyjnie przedstawiać stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, aby nie zachodziła konieczność wysyłania wezwań do uzupełnienia stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), co w konsekwencji wydłuża termin do wydania interpretacji. Inaczej mówiąc, we wniosku bardzo dokładnie trzeba opisać sytuację, której dotyczy pytanie.

Konieczne dokumenty

Pamiętać trzeba także o innych dokumentach potrzebnych przy rozpatrywaniu wniosku. W szczególności dotyczy to podmiotów występujących w imieniu podatnika i na jego rzecz.

- Należy dołączać pełnomocnictwa lub inne dokumenty (wypisy z rejestru), z których wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego - wyjaśniał Andrzej Kulmatycki.

Maciej Cichański dodał, że podatnicy mający wątpliwości dotyczące zasad korzystania z instytucji interpretacji mogą zawsze skorzystać z usług infolinii Krajowej Informacji Podatkowej (0 801 055 055).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Interpretacje podatkowe po 1 lipca 2007 r.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA