REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister odpowiedział na niemal 700 wniosków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Minęły pierwsze trzy miesiące wydawania interpretacji podatkowych przez ministra finansów. Od 1 lipca 2007 r. wydał on 687 odpowiedzi. Podatnicy korzystają ze specjalnych wzorów wniosku o wydanie interpretacji, ale nadal popełniają w nich błędy.

RAPORT

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 lipca 2007 r. wydawaniem wiążących interpretacji podatkowych zajmuje się minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: warszawskiej, bydgoskiej, poznańskiej i katowickiej. Na udzielenie odpowiedzi minister ma trzy miesiące od momentu otrzymania wniosku podatnika. Z początkiem października minęły pierwsze trzy miesiące obowiązywania nowej procedury. Z sondy przeprowadzonej przez GP wynika, że podatnicy w jednym wniosku zazwyczaj zadają pytania dotyczące kilku podatków, pytania kierują na ministerialnym wzorze wniosku, ale niestety nadal popełniają błędy w składanych dokumentach. W sumie w ciągu pierwszych trzech miesięcy (lipiec-wrzesień) wydano 687 interpretacji podatkowych na nowych zasadach.

Podania podatników

Liczba wniosków (pytań) złożonych w poszczególnych izbach skarbowych nie przekracza 1,5 tys. sztuk. Z informacji Małgorzaty Spychały-Szuszczyńskiej z Izby Skarbowej w Poznaniu wynika, że na liczbę taką składają się zarówno te wnioski, które dotyczyły tylko jednego podatku, jak i takie, które dotyczyły kilku podatków, ale były złożone na jednym druku ORD-IN.

- Jeżeli na jednym wniosku zostały zadane pytania w zakresie np. dwóch podatków, to wniosek ten liczony jest podwójnie - podkreśliła Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W III kwartale 2007 r. do dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wpłynęło 1 tys. wniosków, przy czym wpływ w poszczególnych miesiącach kształtował się odpowiednio: 209, 290 i 501. Systematyczny znaczący wzrost wpływu wniosków sugeruje, że podatnicy dopiero uczyli się składania wniosków według nowych zasad - uważa Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Pojawiają się błędy

Podatnicy ubiegający się o otrzymanie interpretacji podatkowej zazwyczaj korzystają ze specjalnego wzoru ORD-IN. Jak podkreślił Maciej Cichański, podatnicy korzystający z formularza ORD-IN nie mają większych kłopotów z poprawnym napisaniem wniosku. Częstym uchybieniem jest niedokonanie należnej opłaty za wydanie interpretacji.

Jednak są regiony, gdzie nadal w składanych dokumentach pojawiają się pomyłki.

REKLAMA

- Podatnicy mają często problemy z poprawnym napisaniem wniosku, chociaż formularz ORD-IN jest skonstruowany w czytelny sposób. Zapominają wpisać NIP, nie wpisują wszystkich danych identyfikujących, zdarzyło się, że popełnili błędy przy podawaniu swojego adresu do korespondencji, często nie zostaje wskazany organ podatkowy właściwy dla wnioskodawcy. Podatnicy zapominają także zaznaczyć, jakiego podatku dotyczy zapytanie i nie wskazują przepisów prawa będących przedmiotem zapytania. Stosunkowo częstym błędem jest także podpisywanie wniosków ORD-IN przez osoby nieupoważnione do reprezentowania wnioskodawcy bądź, które nie dołączają pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację - tłumaczyła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.

Jednocześnie dodała, że z istotnych braków uniemożliwiających merytoryczne rozpatrzenie wniosku najczęściej spotykany jest niekompletny stan faktyczny sprawy, brak skonkretyzowanych pytań, na które zainteresowany chce uzyskać odpowiedź, brak stanowiska wnioskodawcy, a także brak bądź niepełna opłata.

Grażyna Piechota radzi tym, którzy chcieliby szybciej uzyskać interpretację, aby dołożyli wszelkiej staranności, by prawidłowo sporządzić wniosek o interpretację, i to najlepiej na urzędowym formularzu.

Również Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, że aby bez problemów otrzymać odpowiedź na zadane pytanie, należy precyzyjnie przedstawiać stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, aby nie zachodziła konieczność wysyłania wezwań do uzupełnienia stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), co w konsekwencji wydłuża termin do wydania interpretacji. Inaczej mówiąc, we wniosku bardzo dokładnie trzeba opisać sytuację, której dotyczy pytanie.

Konieczne dokumenty

Pamiętać trzeba także o innych dokumentach potrzebnych przy rozpatrywaniu wniosku. W szczególności dotyczy to podmiotów występujących w imieniu podatnika i na jego rzecz.

- Należy dołączać pełnomocnictwa lub inne dokumenty (wypisy z rejestru), z których wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego - wyjaśniał Andrzej Kulmatycki.

Maciej Cichański dodał, że podatnicy mający wątpliwości dotyczące zasad korzystania z instytucji interpretacji mogą zawsze skorzystać z usług infolinii Krajowej Informacji Podatkowej (0 801 055 055).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Interpretacje podatkowe po 1 lipca 2007 r.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uproszczenia w podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy coraz bliżej wejścia w życie

Senat przyjął nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Nowe przepisy mają uprościć formalności przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny oraz zlikwidować comiesięczne deklaracje podatkowe przy rentach prywatnych. Ustawa wraca teraz do Sejmu.

Zaczynasz działalność gospodarczą? Tak można obniżyć składki ZUS na początku działania firmy [komunikat ZUS]

Rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej wiąże się z kosztami, szczególnie na starcie. Dlatego początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulg, które pozwalają płacić niższe składki na ubezpieczenia społeczne albo nie płacić ich wcale. Do najważniejszych form wsparcia należą: ulga na start, preferencyjne składki, „Mały ZUS Plus” czy wakacje składkowe.

Darowizna dla córki z konta firmowego taty: Czy taki przelew korzysta ze zwolnienia podatkowego? KIS wyjaśnia

Skarbówka potwierdził, że przekazanie środków pieniężnych bezpośrednio z konta firmowego spółki, której darczyńca jest wspólnikiem, na konto obdarowanego – przy spełnieniu ustawowych formalności – może korzystać ze zwolnienia z podatku od darowizn. To jest dobra wiadomość dla podatników.

Ulga dla spadkobierców i przejrzystość dla podatników. Nowości w ustawie podatku od spadków i darowizn już wkrótce

Jest projekt nowelizacji ustawy o podatku od spadków i darowizn, który umożliwi przywrócenie terminu zgłoszenia spadku w wyjątkowych przypadkach oraz doprecyzuje moment powstania obowiązku podatkowego. Zmiany mają uprościć procedury, zwiększyć przejrzystość i wspierać sukcesję firm rodzinnych.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co warto zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia? [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA