REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister odpowiedział na niemal 700 wniosków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Minęły pierwsze trzy miesiące wydawania interpretacji podatkowych przez ministra finansów. Od 1 lipca 2007 r. wydał on 687 odpowiedzi. Podatnicy korzystają ze specjalnych wzorów wniosku o wydanie interpretacji, ale nadal popełniają w nich błędy.

RAPORT

REKLAMA

Od 1 lipca 2007 r. wydawaniem wiążących interpretacji podatkowych zajmuje się minister finansów za pośrednictwem czterech izb skarbowych: warszawskiej, bydgoskiej, poznańskiej i katowickiej. Na udzielenie odpowiedzi minister ma trzy miesiące od momentu otrzymania wniosku podatnika. Z początkiem października minęły pierwsze trzy miesiące obowiązywania nowej procedury. Z sondy przeprowadzonej przez GP wynika, że podatnicy w jednym wniosku zazwyczaj zadają pytania dotyczące kilku podatków, pytania kierują na ministerialnym wzorze wniosku, ale niestety nadal popełniają błędy w składanych dokumentach. W sumie w ciągu pierwszych trzech miesięcy (lipiec-wrzesień) wydano 687 interpretacji podatkowych na nowych zasadach.

Podania podatników

Liczba wniosków (pytań) złożonych w poszczególnych izbach skarbowych nie przekracza 1,5 tys. sztuk. Z informacji Małgorzaty Spychały-Szuszczyńskiej z Izby Skarbowej w Poznaniu wynika, że na liczbę taką składają się zarówno te wnioski, które dotyczyły tylko jednego podatku, jak i takie, które dotyczyły kilku podatków, ale były złożone na jednym druku ORD-IN.

- Jeżeli na jednym wniosku zostały zadane pytania w zakresie np. dwóch podatków, to wniosek ten liczony jest podwójnie - podkreśliła Małgorzata Spychała-Szuszczyńska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- W III kwartale 2007 r. do dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy wpłynęło 1 tys. wniosków, przy czym wpływ w poszczególnych miesiącach kształtował się odpowiednio: 209, 290 i 501. Systematyczny znaczący wzrost wpływu wniosków sugeruje, że podatnicy dopiero uczyli się składania wniosków według nowych zasad - uważa Maciej Cichański z Izby Skarbowej w Bydgoszczy.

Pojawiają się błędy

Podatnicy ubiegający się o otrzymanie interpretacji podatkowej zazwyczaj korzystają ze specjalnego wzoru ORD-IN. Jak podkreślił Maciej Cichański, podatnicy korzystający z formularza ORD-IN nie mają większych kłopotów z poprawnym napisaniem wniosku. Częstym uchybieniem jest niedokonanie należnej opłaty za wydanie interpretacji.

Jednak są regiony, gdzie nadal w składanych dokumentach pojawiają się pomyłki.

- Podatnicy mają często problemy z poprawnym napisaniem wniosku, chociaż formularz ORD-IN jest skonstruowany w czytelny sposób. Zapominają wpisać NIP, nie wpisują wszystkich danych identyfikujących, zdarzyło się, że popełnili błędy przy podawaniu swojego adresu do korespondencji, często nie zostaje wskazany organ podatkowy właściwy dla wnioskodawcy. Podatnicy zapominają także zaznaczyć, jakiego podatku dotyczy zapytanie i nie wskazują przepisów prawa będących przedmiotem zapytania. Stosunkowo częstym błędem jest także podpisywanie wniosków ORD-IN przez osoby nieupoważnione do reprezentowania wnioskodawcy bądź, które nie dołączają pełnomocnictwa lub innego dokumentu, z którego wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację - tłumaczyła Grażyna Piechota z Izby Skarbowej w Katowicach.

Jednocześnie dodała, że z istotnych braków uniemożliwiających merytoryczne rozpatrzenie wniosku najczęściej spotykany jest niekompletny stan faktyczny sprawy, brak skonkretyzowanych pytań, na które zainteresowany chce uzyskać odpowiedź, brak stanowiska wnioskodawcy, a także brak bądź niepełna opłata.

Grażyna Piechota radzi tym, którzy chcieliby szybciej uzyskać interpretację, aby dołożyli wszelkiej staranności, by prawidłowo sporządzić wniosek o interpretację, i to najlepiej na urzędowym formularzu.

Również Andrzej Kulmatycki z Izby Skarbowej w Warszawie zauważył, że aby bez problemów otrzymać odpowiedź na zadane pytanie, należy precyzyjnie przedstawiać stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe, aby nie zachodziła konieczność wysyłania wezwań do uzupełnienia stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych), co w konsekwencji wydłuża termin do wydania interpretacji. Inaczej mówiąc, we wniosku bardzo dokładnie trzeba opisać sytuację, której dotyczy pytanie.

Konieczne dokumenty

Pamiętać trzeba także o innych dokumentach potrzebnych przy rozpatrywaniu wniosku. W szczególności dotyczy to podmiotów występujących w imieniu podatnika i na jego rzecz.

- Należy dołączać pełnomocnictwa lub inne dokumenty (wypisy z rejestru), z których wynika prawo do występowania w imieniu wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego - wyjaśniał Andrzej Kulmatycki.

Maciej Cichański dodał, że podatnicy mający wątpliwości dotyczące zasad korzystania z instytucji interpretacji mogą zawsze skorzystać z usług infolinii Krajowej Informacji Podatkowej (0 801 055 055).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Interpretacje podatkowe po 1 lipca 2007 r.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA