REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważny meldunek, a nie zakup mieszkania

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Fiskus zaczął wydawać korzystne dla podatników rozstrzygnięcia dotyczące nowej ulgi meldunkowej. Do tej pory Ministerstwo Finansów stało na stanowisku, że meldunek należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości. Tymczasem Izba Skarbowa w Szczecinie uznała, że ważny jest faktyczny dzień zameldowania, a nie kupno domu.

ANALIZA

REKLAMA

REKLAMA

Z ulgi meldunkowej można skorzystać nawet w sytuacji, gdy ktoś nie był właścicielem mieszkania, ale był w nim zameldowany przez okres co najmniej 12 miesięcy przed datą zbycia. Nie trzeba już zatem liczyć 12 miesięcy od daty nabycia mieszkania czy domu. Taką decyzję wydała Izba Skarbowa w Szczecinie 15 października 2007 r. (nr DPB-2.35-416003-19/07). Gazecie Prawnej udało się dotrzeć do uzasadnienia tej decyzji. To przełomowe rozstrzygnięcie fiskusa. Do tej pory organy podatkowe na czele z Ministerstwem Finansów stały na stanowisku, że okres 12-miesięcznego meldunku należy liczyć od momentu nabycia nieruchomości, a nie od momentu faktycznego zameldowania. Decyzja szczecińskiej izby skarbowej oznacza spore korzyści dla podatników. Jest bowiem wiele osób, które zameldowane są w domu czy mieszkaniu np. od urodzenia, ale dopiero staną się właścicielami nieruchomości, czy to poprzez otrzymanie darowizny od rodziców czy wykup jej od spółdzielni. Dla wielu osób oznacza to możliwość sprzedania wykupionego na własność mieszkania bez podatku już następnego dnia po podpisaniu aktu notarialnego.

O tym, że taka interpretacja przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jakiego dokonała Izba Skarbowa w Szczecinie, jest właściwa, GP pisała już w marcu 2007 r. Nasi eksperci wskazywali wtedy, że z żadnego przepisu ustawy o PIT nie wynika prezentowany przez MF sposób liczenia okresu zameldowania. Liczyć powinien się łączny okres zameldowania, niezależnie od tego, kiedy podatnik się zameldował. Ważne, by od zameldowania do sprzedaży upłynęło 12 miesięcy. Taka interpretacja jest korzystna dla podatników.

Obawa przed WSA

REKLAMA

Wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane m.in. z odpłatnego zbycia nieruchomości, jeżeli podatnik był zameldowany na pobyt stały na okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Z zacytowanych regulacji nie wynika, od którego momentu liczyć zameldowanie przy tej uldze. Problem jest ważny, bo wiele osób mieszka i jest zameldowanych w mieszkaniach lub domach, które dopiero mają zamiar nabyć. Wątpliwości spotęgowało stanowisko Ministerstwa Finansów, które w odpowiedzi na interpelację poselską stwierdziło, że okres 12-miesięcznego zameldowania może być liczony jedynie od 1 stycznia 2007 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednak 15 października 2007 r. nastąpił przełom w kwestii ulgi meldunkowej. Podatnik mieszka z rodzicami w spółdzielczym lokatorskim mieszkaniu od 1979 roku i jest w nim zameldowany. Rodzice planują przekształcić spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a następnie dokonać darowizny tego prawa na rzecz syna. Podatnik po otrzymaniu praw do lokalu chce go sprzedać. Zainteresowany skorzystaniem z ulgi meldunkowej wystąpił do naczelnika Urzędu Skarbowego w Świnoujściu z wnioskiem o wydanie wiążącej interpretacji podatkowej, od kiedy należy liczyć okres zameldowania - od faktycznego meldunku czy od nabycia nieruchomości. Urząd uznał, że od nabycia nieruchomości. Podatnik odwołał się więc do Izby Skarbowej w Szczecinie, która podtrzymała stanowisko urzędu. W związku z tym podatnik postanowił wejść na drogę sądową i napisał w tej sprawie skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie. W tym momencie - prawdopodobnie z obawy przed uchyleniem decyzji przez sąd - Izba Skarbowa w Szczecinie uchyliła swoją poprzednią decyzję. Do podatnika przesłała nową, przychylając się w niej do stanowiska wnioskodawcy - meldunek należy liczyć od momentu faktycznego zameldowania, a nie nabycia nieruchomości.

Uzasadnienie izby

Dyrektor Izby Skarbowej w Szczecinie jako organ, którego rozstrzygnięcie zaskarżono, korzystając z uprawnienia do uwzględnienia skargi w całości do dnia rozpoczęcia rozprawy, uwzględnił w całości skargę wniesioną przez podatnika, uchylając jednocześnie swoją poprzednią decyzję w tej sprawie.

Izba w uzasadnieniu do swojej nowej decyzji wyjaśniła, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

• budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

• lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

• spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

• prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w wymienionym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Wskazane zwolnienie dotyczy uzyskanego przychodu ze zbycia określonych nieruchomości i innych praw majątkowych i ma zastosowanie do nieruchomości i praw nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) po 31 grudnia 2006 r., a ponadto warunkiem umożliwiającym zastosowanie tego zwolnienia jest zameldowanie podatnika w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Określony zatem w ustawie o PIT okres zameldowania odnosi się wyłącznie do daty zbycia nieruchomości, a nie daty jej nabycia czy daty wejścia w życie przepisu regulującego tę zasadę. Zatem nie jest konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości mieszkalnej przez ten okres, istotny jest natomiast fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu mieszkalnym czy budynku. Stosunki własnościowe przypadające na okres 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Skutki dla podatników

Takie rozstrzygnięcie szczecińskiej izby przyniesie wiele korzyści dla podatników. Daje ono wielu osobom, które otrzymają teraz mieszkania w drodze darowizny lub wykupią mieszkania spółdzielcze (a byli w nich wcześniej zameldowani), prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej od razu. Nie będą oni musieli już czekać kolejnych 12 miesięcy, liczonych od dnia nabycia własności, aby skorzystać z ulgi podatkowej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ulga meldunkowa w praktyce

POSTULUJEMY

Ministerstwo Finansów powinno wydać ogólną interpretację podatkową, w której potwierdzi stanowisko zaprezentowane przez Izbę Skarbową w Szczecinie - przy uldze meldunkowej ważny jest moment zameldowania, a nie kupna nieruchomości.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIA

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Mariusz Mincewicz, doradca podatkowy z firmy Polaudit

MARIUSZ MINCEWICZ

doradca podatkowy z firmy Polaudit

Stanowisko szczecińskiej Izby Skarbowej ma istotne znaczenie dla osób nabywających na własność nieruchomość, w której byli dotychczas zameldowani, a którzy chcą ją w krótkim czasie sprzedać. Dotyczy to sporej grupy osób nabywających nieruchomość w drodze spadku lub darowizny, a także przekształcających swoje spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego we własność. Zgodnie z wyrażonym wcześniej stanowiskiem Ministerstwa Finansów musieli oni czekać przynajmniej 12 miesięcy od daty nabycia nieruchomości, aby skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego. Sprzedając ją wcześniej, byli zobowiązani do zapłaty 19-proc. podatku. Z uwagi na niewielkie koszty nabycia przy tego typu transakcjach było to faktycznie 19 proc. ceny sprzedaży. Należy się spodziewać, że obecnie fiskus uzna okres zameldowania także sprzed daty nabycia nieruchomości. Dotyczy to np. dzieci zameldowanych w mieszkaniu rodziców, właścicieli mieszkań spółdzielczych, a nawet osób zameldowanych w mieszkaniu wynajętym. W konsekwencji taka osoba, planująca w tej chwili sprzedaż mieszkania, będzie zwolniona z zapłaty podatku dochodowego od tej sprzedaży, jeżeli jest w nim zameldowana co najmniej od 12 miesięcy.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA