REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MDR-3 za okres zawieszenia trzeba złożyć najpóźniej 1 sierpnia 2023 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MDR-3 za okres zawieszenia trzeba złożyć najpóźniej 1 sierpnia 2023 r.
MDR-3 za okres zawieszenia trzeba złożyć najpóźniej 1 sierpnia 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udzieliło odpowiedzi na pytanie, w jakim terminie złożyć MDR-3 za okres zawieszenia ze względu na stan zagrożenia epidemicznego, skoro w przypadku tych informacji ustawodawca nie definiuje terminu w dniach, a wiąże z terminem złożenia deklaracji? 

Raportowanie MDR-3 najpóźniej w dniu 1 sierpnia 2023 r.

W dniu 26 lipca 2023 r. Ministerstwo Finansów udzieliło następującej odpowiedzi na pytanie dziennikarza:

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z treścią art. 31y ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2023 r., poz. 185 ze zm.) – dalej: „ustawa COVID”):

„W przypadku schematu podatkowego w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa terminy, o których mowa w dziale III rozdziale 11a tej ustawy, nie rozpoczynają się a rozpoczęte podlegają zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, przy czym w przypadku schematu podatkowego transgranicznego w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2020 r.”.

W cytowanym przepisie odwieszenie terminów do raportowania schematów podatkowych w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, czyli schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne, zależy od:

REKLAMA

-       odwołania stanu zagrożenia epidemicznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-       odwołania stanu pandemii ogłoszonego w związku z COVID-19.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 15 maja 2022 r. w sprawie odwołania na obszarze Polski stanu epidemii (Dz. U. 2022 r., poz. 1027) z 16 maja 2022 r. odwołano na obszarze Polski stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Natomiast na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 14 czerwca 2023 r. w sprawie odwołania na obszarze Polski stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U 2023 r., poz. 1118) z  1 lipca 2023 r. odwołuje się na obszarze Polski stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. 

Zostały więc spełnione obie przesłanki z art. 31y ust. 1 ustawy COVID, tak więc terminy  do raportowania informacji i zawiadomień wynikających z działu III rozdziału 11a Ordynacji podatkowej rozpoczynają bieg z dniem 1 sierpnia 2023 r.

Informacja MDR-3 składana jest przez korzystającego w terminie złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej okresu rozliczeniowego, którego dotyczy schemat podatkowy. 

Ważne

Termin na złożenie deklaracji w zakresie podatku dochodowego za rok 2020, 2021 oraz 2022 już minął. Wobec powyższego informację MDR-3, w odniesieniu do schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne, za rok 2020, 2021 oraz 2022, należy złożyć najpóźniej w dniu 1 sierpnia 2023 r.

Powyższe wynika z faktu, że składanie informacji MDR-3 było zawieszone od dnia 31 marca 2020 r. do dnia 31 lipca 2023 r. (30. dzień po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19). Jednocześnie należy pamiętać, że termin na złożenie MDR-3 nie zależy od upływu 30. dniowego terminu, o którym mowa w Dziale III, rozdziale 11a Ordynacji podatkowej w zakresie obowiązków sprawozdawczych promotorów, korzystających i wspomagających.

Raportowanie MDR-3 powinno nastąpić najpóźniej w dniu 1 sierpnia 2023 r. Z uwagi na okres zawieszenia raportowania informacji MDR-3 w zakresie schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne jest to termin, w którym powinny zostać zgłoszone informacje MDR-3 za lata 2020 - 2022. 

W sytuacji, kiedy korzystający dokonywał jakichkolwiek czynności będących elementem schematu podatkowego lub uzyskiwał wynikającą z niego korzyść podatkową w roku 2023 to informację MDR-3 zobligowany będzie złożyć wraz z odpowiednią deklaracją podatkową. 

Jeśli w momencie składania informacji MDR-3, schemat podatkowy nie posiada NSP, należy wskazać również dane, o których mowa w art. 86f Ordynacji podatkowej tj. dane, które uzupełniane są w momencie składania informacji MDR-1. Podkreślenia wymaga fakt, że składający ma możliwość złożenia w pierwszej kolejności informacji MDR-1 niezależnie od tego, że po odwieszeniu - termin na zaraportowanie MDR-1 upływa dopiero w dniu 30 sierpnia 2023 r.

Należy pamiętać, że pomimo zawieszenia terminów do raportowania schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne (tzw. schematów podatkowych krajowych) w okresie od 31 marca 2020 r. do 31 lipca 2023 r. możliwe było składanie informacji i zawiadomień dotyczących przedmiotowych schematów.

Jednocześnie informujemy, że pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/poinformuj-o-schematach-podatkowych-mdr-innych-niz-transgraniczne oraz na stronie podatki.gov.pl pod adresem https://www.podatki.gov.pl/mdr/kontakt/ znajdują się informacje związane z obowiązkami sprawozdawczymi z obszaru MDR po odwieszeniu terminów do raportowania schematów podatkowych.

Informacja Ministerstwa Finansów przekazywana do mediów na zapytania dziennikarzy z 26 lipca 2023 r. (ID informacji: 554805) – opubl. na www.mf.gov.pl 

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku, zapłacimy więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA