REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MDR-3 za okres zawieszenia trzeba złożyć najpóźniej 1 sierpnia 2023 r.

MDR-3 za okres zawieszenia trzeba złożyć najpóźniej 1 sierpnia 2023 r.
MDR-3 za okres zawieszenia trzeba złożyć najpóźniej 1 sierpnia 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udzieliło odpowiedzi na pytanie, w jakim terminie złożyć MDR-3 za okres zawieszenia ze względu na stan zagrożenia epidemicznego, skoro w przypadku tych informacji ustawodawca nie definiuje terminu w dniach, a wiąże z terminem złożenia deklaracji? 

Raportowanie MDR-3 najpóźniej w dniu 1 sierpnia 2023 r.

W dniu 26 lipca 2023 r. Ministerstwo Finansów udzieliło następującej odpowiedzi na pytanie dziennikarza:

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z treścią art. 31y ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2023 r., poz. 185 ze zm.) – dalej: „ustawa COVID”):

„W przypadku schematu podatkowego w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa terminy, o których mowa w dziale III rozdziale 11a tej ustawy, nie rozpoczynają się a rozpoczęte podlegają zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, przy czym w przypadku schematu podatkowego transgranicznego w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2020 r.”.

W cytowanym przepisie odwieszenie terminów do raportowania schematów podatkowych w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, czyli schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne, zależy od:

-       odwołania stanu zagrożenia epidemicznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-       odwołania stanu pandemii ogłoszonego w związku z COVID-19.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 15 maja 2022 r. w sprawie odwołania na obszarze Polski stanu epidemii (Dz. U. 2022 r., poz. 1027) z 16 maja 2022 r. odwołano na obszarze Polski stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Natomiast na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 14 czerwca 2023 r. w sprawie odwołania na obszarze Polski stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U 2023 r., poz. 1118) z  1 lipca 2023 r. odwołuje się na obszarze Polski stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. 

Zostały więc spełnione obie przesłanki z art. 31y ust. 1 ustawy COVID, tak więc terminy  do raportowania informacji i zawiadomień wynikających z działu III rozdziału 11a Ordynacji podatkowej rozpoczynają bieg z dniem 1 sierpnia 2023 r.

Informacja MDR-3 składana jest przez korzystającego w terminie złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej okresu rozliczeniowego, którego dotyczy schemat podatkowy. 

Ważne

Termin na złożenie deklaracji w zakresie podatku dochodowego za rok 2020, 2021 oraz 2022 już minął. Wobec powyższego informację MDR-3, w odniesieniu do schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne, za rok 2020, 2021 oraz 2022, należy złożyć najpóźniej w dniu 1 sierpnia 2023 r.

REKLAMA

Powyższe wynika z faktu, że składanie informacji MDR-3 było zawieszone od dnia 31 marca 2020 r. do dnia 31 lipca 2023 r. (30. dzień po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19). Jednocześnie należy pamiętać, że termin na złożenie MDR-3 nie zależy od upływu 30. dniowego terminu, o którym mowa w Dziale III, rozdziale 11a Ordynacji podatkowej w zakresie obowiązków sprawozdawczych promotorów, korzystających i wspomagających.

Raportowanie MDR-3 powinno nastąpić najpóźniej w dniu 1 sierpnia 2023 r. Z uwagi na okres zawieszenia raportowania informacji MDR-3 w zakresie schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne jest to termin, w którym powinny zostać zgłoszone informacje MDR-3 za lata 2020 - 2022. 

W sytuacji, kiedy korzystający dokonywał jakichkolwiek czynności będących elementem schematu podatkowego lub uzyskiwał wynikającą z niego korzyść podatkową w roku 2023 to informację MDR-3 zobligowany będzie złożyć wraz z odpowiednią deklaracją podatkową. 

Jeśli w momencie składania informacji MDR-3, schemat podatkowy nie posiada NSP, należy wskazać również dane, o których mowa w art. 86f Ordynacji podatkowej tj. dane, które uzupełniane są w momencie składania informacji MDR-1. Podkreślenia wymaga fakt, że składający ma możliwość złożenia w pierwszej kolejności informacji MDR-1 niezależnie od tego, że po odwieszeniu - termin na zaraportowanie MDR-1 upływa dopiero w dniu 30 sierpnia 2023 r.

Należy pamiętać, że pomimo zawieszenia terminów do raportowania schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne (tzw. schematów podatkowych krajowych) w okresie od 31 marca 2020 r. do 31 lipca 2023 r. możliwe było składanie informacji i zawiadomień dotyczących przedmiotowych schematów.

Jednocześnie informujemy, że pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/poinformuj-o-schematach-podatkowych-mdr-innych-niz-transgraniczne oraz na stronie podatki.gov.pl pod adresem https://www.podatki.gov.pl/mdr/kontakt/ znajdują się informacje związane z obowiązkami sprawozdawczymi z obszaru MDR po odwieszeniu terminów do raportowania schematów podatkowych.

Informacja Ministerstwa Finansów przekazywana do mediów na zapytania dziennikarzy z 26 lipca 2023 r. (ID informacji: 554805) – opubl. na www.mf.gov.pl 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA