REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MDR-3 za okres zawieszenia trzeba złożyć najpóźniej 1 sierpnia 2023 r.

MDR-3 za okres zawieszenia trzeba złożyć najpóźniej 1 sierpnia 2023 r.
MDR-3 za okres zawieszenia trzeba złożyć najpóźniej 1 sierpnia 2023 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów udzieliło odpowiedzi na pytanie, w jakim terminie złożyć MDR-3 za okres zawieszenia ze względu na stan zagrożenia epidemicznego, skoro w przypadku tych informacji ustawodawca nie definiuje terminu w dniach, a wiąże z terminem złożenia deklaracji? 

Raportowanie MDR-3 najpóźniej w dniu 1 sierpnia 2023 r.

W dniu 26 lipca 2023 r. Ministerstwo Finansów udzieliło następującej odpowiedzi na pytanie dziennikarza:

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z treścią art. 31y ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2023 r., poz. 185 ze zm.) – dalej: „ustawa COVID”):

„W przypadku schematu podatkowego w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa terminy, o których mowa w dziale III rozdziale 11a tej ustawy, nie rozpoczynają się a rozpoczęte podlegają zawieszeniu w okresie od dnia 31 marca 2020 r. do 30. dnia następującego po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19, przy czym w przypadku schematu podatkowego transgranicznego w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa nie dłużej niż do dnia 30 czerwca 2020 r.”.

W cytowanym przepisie odwieszenie terminów do raportowania schematów podatkowych w rozumieniu art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, czyli schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne, zależy od:

-       odwołania stanu zagrożenia epidemicznego,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

-       odwołania stanu pandemii ogłoszonego w związku z COVID-19.

Na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 15 maja 2022 r. w sprawie odwołania na obszarze Polski stanu epidemii (Dz. U. 2022 r., poz. 1027) z 16 maja 2022 r. odwołano na obszarze Polski stan epidemii w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. Natomiast na podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia z 14 czerwca 2023 r. w sprawie odwołania na obszarze Polski stanu zagrożenia epidemicznego (Dz. U 2023 r., poz. 1118) z  1 lipca 2023 r. odwołuje się na obszarze Polski stan zagrożenia epidemicznego w związku z zakażeniami wirusem SARS-CoV-2. 

Zostały więc spełnione obie przesłanki z art. 31y ust. 1 ustawy COVID, tak więc terminy  do raportowania informacji i zawiadomień wynikających z działu III rozdziału 11a Ordynacji podatkowej rozpoczynają bieg z dniem 1 sierpnia 2023 r.

Informacja MDR-3 składana jest przez korzystającego w terminie złożenia deklaracji podatkowej dotyczącej okresu rozliczeniowego, którego dotyczy schemat podatkowy. 

Ważne

Termin na złożenie deklaracji w zakresie podatku dochodowego za rok 2020, 2021 oraz 2022 już minął. Wobec powyższego informację MDR-3, w odniesieniu do schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne, za rok 2020, 2021 oraz 2022, należy złożyć najpóźniej w dniu 1 sierpnia 2023 r.

REKLAMA

Powyższe wynika z faktu, że składanie informacji MDR-3 było zawieszone od dnia 31 marca 2020 r. do dnia 31 lipca 2023 r. (30. dzień po dniu odwołania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego w związku z COVID-19). Jednocześnie należy pamiętać, że termin na złożenie MDR-3 nie zależy od upływu 30. dniowego terminu, o którym mowa w Dziale III, rozdziale 11a Ordynacji podatkowej w zakresie obowiązków sprawozdawczych promotorów, korzystających i wspomagających.

Raportowanie MDR-3 powinno nastąpić najpóźniej w dniu 1 sierpnia 2023 r. Z uwagi na okres zawieszenia raportowania informacji MDR-3 w zakresie schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne jest to termin, w którym powinny zostać zgłoszone informacje MDR-3 za lata 2020 - 2022. 

W sytuacji, kiedy korzystający dokonywał jakichkolwiek czynności będących elementem schematu podatkowego lub uzyskiwał wynikającą z niego korzyść podatkową w roku 2023 to informację MDR-3 zobligowany będzie złożyć wraz z odpowiednią deklaracją podatkową. 

Jeśli w momencie składania informacji MDR-3, schemat podatkowy nie posiada NSP, należy wskazać również dane, o których mowa w art. 86f Ordynacji podatkowej tj. dane, które uzupełniane są w momencie składania informacji MDR-1. Podkreślenia wymaga fakt, że składający ma możliwość złożenia w pierwszej kolejności informacji MDR-1 niezależnie od tego, że po odwieszeniu - termin na zaraportowanie MDR-1 upływa dopiero w dniu 30 sierpnia 2023 r.

Należy pamiętać, że pomimo zawieszenia terminów do raportowania schematów podatkowych innych niż schematy podatkowe transgraniczne (tzw. schematów podatkowych krajowych) w okresie od 31 marca 2020 r. do 31 lipca 2023 r. możliwe było składanie informacji i zawiadomień dotyczących przedmiotowych schematów.

Jednocześnie informujemy, że pod adresem https://www.gov.pl/web/gov/poinformuj-o-schematach-podatkowych-mdr-innych-niz-transgraniczne oraz na stronie podatki.gov.pl pod adresem https://www.podatki.gov.pl/mdr/kontakt/ znajdują się informacje związane z obowiązkami sprawozdawczymi z obszaru MDR po odwieszeniu terminów do raportowania schematów podatkowych.

Informacja Ministerstwa Finansów przekazywana do mediów na zapytania dziennikarzy z 26 lipca 2023 r. (ID informacji: 554805) – opubl. na www.mf.gov.pl 

 

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatki 2025 - przegląd najważniejszych zmian

Rok 2025 przyniósł ze sobą dość znaczące zmiany w polskim systemie podatkowym. Aktualizacje te mają na celu dostosowanie polityki podatkowej do dynamicznie zmieniającego się otoczenia gospodarczego, zwiększenie przejrzystości procesów oraz zapewnienie większej sprawiedliwości finansowej. Poniżej przedstawiam najważniejsze zmiany, które weszły w życie od 1 stycznia 2025r.

Zakupy z Chin mocno podrożeją po likwidacji zasady de minimis. Nadchodzi ofensywa celna UE i USA wymierzona w chiński e-commerce

Granice Unii Europejskiej przekracza dziennie 12,6 mln tanich przesyłek zwolnionych z cła, z czego 91% pochodzi z Chin. W USA to ponad 3,7 mln paczek, w tym prawie 61% to produkty z Państwa Środka. W obu przypadkach to import w reżimie de minimis, który umożliwił chińskim serwisom podbój bogatych rynków e-commerce po obu stronach Atlantyku i stanowił istotny czynnik wzrostu w logistyce, zwłaszcza międzynarodowym w lotnictwie towarowym. Zbliża się jednak koniec zasady de minimis, co przemebluje nie tylko międzynarodowe dostawy, ale także transgraniczny e-handel i prowadzi do znaczącego wzrostu cen.

Ceny energii elektrycznej dla firm w 2025 roku. Aktualna sytuacja i prognozy

W 2025 roku polski rynek energii elektrycznej dla firm stoi przed szeregiem wyzwań i możliwości. Zrozumienie obecnej sytuacji cenowej oraz dostępnych form dofinansowania, zwłaszcza w kontekście inwestycji w fotowoltaikę, jest kluczowe dla przedsiębiorstw planujących optymalizację kosztów energetycznych.

Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

REKLAMA

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Rozliczenie podatkowe 2025: Logowanie do Twój e-PIT. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

REKLAMA

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

REKLAMA