REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?
Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory dziewięciu formularzy podatkowych: PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT/B, PIT/BR, PIT/IP, PIT/M i PIT/SE, które będą miały zastosowanie do rozliczenia dochodów uzyskanych w 2023 roku. Aktualnie (do 8 sierpnia 2023 r.) trwają konsultacje tych wzorów.

Dlaczego potrzebne są nowe wzory formularzy PIT?

Konieczność wdrożenia wzorów formularzy wynika z potrzeby ich dostosowania do zmian jakie zaszły w 2023 roku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT). 

Między innymi, ustawa z 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180, z późn. zm.) uchyliła ust. 18 w art. 26i ustawy o PIT. Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2023 r. i znajduje zastosowanie do zeznań składanych poczynając od rozliczenia za 2023 r. Na podstawie uchylonego przepisu, podatnicy dokonujący odpowiednich zwiększeń lub zmniejszeń wynikających z tzw. zatorów płatniczych byli obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym wierzytelności lub zobowiązania, z którymi były związane te
zwiększenia lub zmniejszenia. Służył do tego formularz PIT/WZ, z którego przenoszone były wartości zmniejszeń/zwiększeń do zeznań głównych oraz do PIT/IP. 

W związku z uchyleniem tego załącznika, w projektowanych wzorach tych formularzy, dostosowane zostały opisy (zmiany w PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS i PIT/IP).

Inne zmiany w formularzach PIT:

1. W PIT-36 i PIT-36S – usunięte zostały pozycje, które dotyczyły możliwości wyboru skali podatkowej dla rozliczenia za 2022 r. przychodów opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub według liniowej stawki podatku.

2. W PIT-36 i PIT/M – usunięte zostały pozycje dotyczące opodatkowania dochodów z tzw. najmu prywatnego z zastosowaniem skali podatkowej – począwszy od 2023 r. przychody z tego tytułu opodatkowane są wyłącznie ryczałtem od
przychodów ewidencjonowanych.

3. W PIT/B – w treści przypisu nr 2, który wyjaśnia jakich przychodów/kosztów uzyskania przychodów podatnik nie wykazuje w załączniku, dodano informację o przychodach zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152-154
ustawy PIT.

4. W PIT/SE – wprowadzono zmiany doprecyzowujące dot. zwrotu podatku należnego, w przypadku utraty prawa do zwolnienia dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych oraz
podatników realizujących nową inwestycję na podstawie decyzji o wsparciu.

5. W PIT/BR – usunięto zostały pozycje dotyczące kwoty kosztów kwalifikowanych B+R pozostających do odliczenia w latach następnych.

Dodatkowo, we wszystkich formularzach zostały uaktualnione publikatory aktów prawnych. Pozostałe zmiany maja charakter porządkowy.

Ministerstwo Finansów informuje też, że załącznikami do ww. zeznań są również PIT/O i PIT/D. Projekty wzorów tych formularzy, tj. PIT/O(28) i PIT/D(31), zostały odrębnie skierowane do konsultacji podatkowych (zakończonych 21 lipca 2023 r.)  wraz z projektem wzoru zeznania PIT-37(30).

Natomiast, pozostałe załączniki do zeznań PIT-36, 36S, 36L i 36LS, tj. PIT/DS, PIT/ZG, PIT/Z, PIT/PM, PIT/MIT, pozostają aktualne dla rozliczenia dochodów osiągniętych w 2023 r.

Konsultacje projektów nowych wzorów formularzy

Do 8 sierpnia 2023 r. trwają konsultacje projektów wzorów formularzy PIT-36(31), PIT-36S(31), PIT-36L(20), PIT-36LS(20), PIT/B(21), PIT/BR(7), PIT/IP(5), PIT/M(10) i PIT/SE(4).
Wzory tych formularzy są składane przez podatników podatku PIT. Będą miały zastosowanie do rozliczenia dochodów za 2023 r.

Zasady zbierania opinii

Konsultacje podatkowe są otwarte dla wszystkich zainteresowanych, w szczególności dla podatników obowiązanych do składania konsultowanych wzorów.
W ramach konsultacji podatkowych Ministerstwo Finansów chce uzyskać uzasadnione i konstruktywne stanowiska, uwagi oraz opinie dotyczących udostępnionych wzorów zeznań i informacji.

Ministerstwo Finansów zastrzegamy sobie możliwość opublikowania nadesłanych opinii na stronie Ministerstwa Finansów w dziale „Co robimy” w zakładce „Konsultacje podatkowe” dostępnej pod linkiem: https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe

Jak i do kiedy zgłosić opinię

Opinię z uzasadnieniem prosimy przesłać na adres: Konsultacje.WzoryPIT@mf.gov.pl w terminie 14 dni od dnia udostepnienia przedmiotowych wzorów.

Do dokumentów przekazywanych w formatach nieedytowalnych (np. jpg) prosimy dołączyć ich postać edytowalną.

Przesyłając opinię, wyrażacie Państwo zgodę na publikację zarówno samej opinii, jak i danych podmiotu ją zgłaszającego, za wyjątkiem danych osobowych.

W przypadku osób fizycznych koniecznym warunkiem uwzględnienia opinii w toku konsultacji podatkowych jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdziecie Państwo w dołączonej „Klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze”.

konsultowany​_wzór​_PIT-36​_(31).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36S​_(31).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36L​_(20).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36LS​_(20).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_B​_(21).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_BR​_(7).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_IP​_(5).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_M​_(10).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_SE​_(4).pdf
upoważnienie​_do​_RODO​

REKLAMA

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA