REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?

Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?
Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory dziewięciu formularzy podatkowych: PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT/B, PIT/BR, PIT/IP, PIT/M i PIT/SE, które będą miały zastosowanie do rozliczenia dochodów uzyskanych w 2023 roku. Aktualnie (do 8 sierpnia 2023 r.) trwają konsultacje tych wzorów.

Dlaczego potrzebne są nowe wzory formularzy PIT?

Konieczność wdrożenia wzorów formularzy wynika z potrzeby ich dostosowania do zmian jakie zaszły w 2023 roku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT). 

Między innymi, ustawa z 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180, z późn. zm.) uchyliła ust. 18 w art. 26i ustawy o PIT. Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2023 r. i znajduje zastosowanie do zeznań składanych poczynając od rozliczenia za 2023 r. Na podstawie uchylonego przepisu, podatnicy dokonujący odpowiednich zwiększeń lub zmniejszeń wynikających z tzw. zatorów płatniczych byli obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym wierzytelności lub zobowiązania, z którymi były związane te
zwiększenia lub zmniejszenia. Służył do tego formularz PIT/WZ, z którego przenoszone były wartości zmniejszeń/zwiększeń do zeznań głównych oraz do PIT/IP. 

W związku z uchyleniem tego załącznika, w projektowanych wzorach tych formularzy, dostosowane zostały opisy (zmiany w PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS i PIT/IP).

Inne zmiany w formularzach PIT:

1. W PIT-36 i PIT-36S – usunięte zostały pozycje, które dotyczyły możliwości wyboru skali podatkowej dla rozliczenia za 2022 r. przychodów opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub według liniowej stawki podatku.

2. W PIT-36 i PIT/M – usunięte zostały pozycje dotyczące opodatkowania dochodów z tzw. najmu prywatnego z zastosowaniem skali podatkowej – począwszy od 2023 r. przychody z tego tytułu opodatkowane są wyłącznie ryczałtem od
przychodów ewidencjonowanych.

3. W PIT/B – w treści przypisu nr 2, który wyjaśnia jakich przychodów/kosztów uzyskania przychodów podatnik nie wykazuje w załączniku, dodano informację o przychodach zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152-154
ustawy PIT.

4. W PIT/SE – wprowadzono zmiany doprecyzowujące dot. zwrotu podatku należnego, w przypadku utraty prawa do zwolnienia dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych oraz
podatników realizujących nową inwestycję na podstawie decyzji o wsparciu.

5. W PIT/BR – usunięto zostały pozycje dotyczące kwoty kosztów kwalifikowanych B+R pozostających do odliczenia w latach następnych.

Dodatkowo, we wszystkich formularzach zostały uaktualnione publikatory aktów prawnych. Pozostałe zmiany maja charakter porządkowy.

Ministerstwo Finansów informuje też, że załącznikami do ww. zeznań są również PIT/O i PIT/D. Projekty wzorów tych formularzy, tj. PIT/O(28) i PIT/D(31), zostały odrębnie skierowane do konsultacji podatkowych (zakończonych 21 lipca 2023 r.)  wraz z projektem wzoru zeznania PIT-37(30).

Natomiast, pozostałe załączniki do zeznań PIT-36, 36S, 36L i 36LS, tj. PIT/DS, PIT/ZG, PIT/Z, PIT/PM, PIT/MIT, pozostają aktualne dla rozliczenia dochodów osiągniętych w 2023 r.

Konsultacje projektów nowych wzorów formularzy

Do 8 sierpnia 2023 r. trwają konsultacje projektów wzorów formularzy PIT-36(31), PIT-36S(31), PIT-36L(20), PIT-36LS(20), PIT/B(21), PIT/BR(7), PIT/IP(5), PIT/M(10) i PIT/SE(4).
Wzory tych formularzy są składane przez podatników podatku PIT. Będą miały zastosowanie do rozliczenia dochodów za 2023 r.

Zasady zbierania opinii

Konsultacje podatkowe są otwarte dla wszystkich zainteresowanych, w szczególności dla podatników obowiązanych do składania konsultowanych wzorów.
W ramach konsultacji podatkowych Ministerstwo Finansów chce uzyskać uzasadnione i konstruktywne stanowiska, uwagi oraz opinie dotyczących udostępnionych wzorów zeznań i informacji.

Ministerstwo Finansów zastrzegamy sobie możliwość opublikowania nadesłanych opinii na stronie Ministerstwa Finansów w dziale „Co robimy” w zakładce „Konsultacje podatkowe” dostępnej pod linkiem: https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe

Jak i do kiedy zgłosić opinię

Opinię z uzasadnieniem prosimy przesłać na adres: Konsultacje.WzoryPIT@mf.gov.pl w terminie 14 dni od dnia udostepnienia przedmiotowych wzorów.

Do dokumentów przekazywanych w formatach nieedytowalnych (np. jpg) prosimy dołączyć ich postać edytowalną.

Przesyłając opinię, wyrażacie Państwo zgodę na publikację zarówno samej opinii, jak i danych podmiotu ją zgłaszającego, za wyjątkiem danych osobowych.

W przypadku osób fizycznych koniecznym warunkiem uwzględnienia opinii w toku konsultacji podatkowych jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdziecie Państwo w dołączonej „Klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze”.

konsultowany​_wzór​_PIT-36​_(31).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36S​_(31).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36L​_(20).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36LS​_(20).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_B​_(21).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_BR​_(7).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_IP​_(5).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_M​_(10).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_SE​_(4).pdf
upoważnienie​_do​_RODO​

REKLAMA

Autopromocja
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA