REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?
Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory dziewięciu formularzy podatkowych: PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT/B, PIT/BR, PIT/IP, PIT/M i PIT/SE, które będą miały zastosowanie do rozliczenia dochodów uzyskanych w 2023 roku. Aktualnie (do 8 sierpnia 2023 r.) trwają konsultacje tych wzorów.

Dlaczego potrzebne są nowe wzory formularzy PIT?

Konieczność wdrożenia wzorów formularzy wynika z potrzeby ich dostosowania do zmian jakie zaszły w 2023 roku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT). 

Między innymi, ustawa z 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180, z późn. zm.) uchyliła ust. 18 w art. 26i ustawy o PIT. Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2023 r. i znajduje zastosowanie do zeznań składanych poczynając od rozliczenia za 2023 r. Na podstawie uchylonego przepisu, podatnicy dokonujący odpowiednich zwiększeń lub zmniejszeń wynikających z tzw. zatorów płatniczych byli obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym wierzytelności lub zobowiązania, z którymi były związane te
zwiększenia lub zmniejszenia. Służył do tego formularz PIT/WZ, z którego przenoszone były wartości zmniejszeń/zwiększeń do zeznań głównych oraz do PIT/IP. 

W związku z uchyleniem tego załącznika, w projektowanych wzorach tych formularzy, dostosowane zostały opisy (zmiany w PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS i PIT/IP).

Inne zmiany w formularzach PIT:

1. W PIT-36 i PIT-36S – usunięte zostały pozycje, które dotyczyły możliwości wyboru skali podatkowej dla rozliczenia za 2022 r. przychodów opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub według liniowej stawki podatku.

2. W PIT-36 i PIT/M – usunięte zostały pozycje dotyczące opodatkowania dochodów z tzw. najmu prywatnego z zastosowaniem skali podatkowej – począwszy od 2023 r. przychody z tego tytułu opodatkowane są wyłącznie ryczałtem od
przychodów ewidencjonowanych.

3. W PIT/B – w treści przypisu nr 2, który wyjaśnia jakich przychodów/kosztów uzyskania przychodów podatnik nie wykazuje w załączniku, dodano informację o przychodach zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152-154
ustawy PIT.

4. W PIT/SE – wprowadzono zmiany doprecyzowujące dot. zwrotu podatku należnego, w przypadku utraty prawa do zwolnienia dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych oraz
podatników realizujących nową inwestycję na podstawie decyzji o wsparciu.

5. W PIT/BR – usunięto zostały pozycje dotyczące kwoty kosztów kwalifikowanych B+R pozostających do odliczenia w latach następnych.

Dodatkowo, we wszystkich formularzach zostały uaktualnione publikatory aktów prawnych. Pozostałe zmiany maja charakter porządkowy.

Ministerstwo Finansów informuje też, że załącznikami do ww. zeznań są również PIT/O i PIT/D. Projekty wzorów tych formularzy, tj. PIT/O(28) i PIT/D(31), zostały odrębnie skierowane do konsultacji podatkowych (zakończonych 21 lipca 2023 r.)  wraz z projektem wzoru zeznania PIT-37(30).

Natomiast, pozostałe załączniki do zeznań PIT-36, 36S, 36L i 36LS, tj. PIT/DS, PIT/ZG, PIT/Z, PIT/PM, PIT/MIT, pozostają aktualne dla rozliczenia dochodów osiągniętych w 2023 r.

Konsultacje projektów nowych wzorów formularzy

Do 8 sierpnia 2023 r. trwają konsultacje projektów wzorów formularzy PIT-36(31), PIT-36S(31), PIT-36L(20), PIT-36LS(20), PIT/B(21), PIT/BR(7), PIT/IP(5), PIT/M(10) i PIT/SE(4).
Wzory tych formularzy są składane przez podatników podatku PIT. Będą miały zastosowanie do rozliczenia dochodów za 2023 r.

Zasady zbierania opinii

Konsultacje podatkowe są otwarte dla wszystkich zainteresowanych, w szczególności dla podatników obowiązanych do składania konsultowanych wzorów.
W ramach konsultacji podatkowych Ministerstwo Finansów chce uzyskać uzasadnione i konstruktywne stanowiska, uwagi oraz opinie dotyczących udostępnionych wzorów zeznań i informacji.

Ministerstwo Finansów zastrzegamy sobie możliwość opublikowania nadesłanych opinii na stronie Ministerstwa Finansów w dziale „Co robimy” w zakładce „Konsultacje podatkowe” dostępnej pod linkiem: https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe

Jak i do kiedy zgłosić opinię

Opinię z uzasadnieniem prosimy przesłać na adres: Konsultacje.WzoryPIT@mf.gov.pl w terminie 14 dni od dnia udostepnienia przedmiotowych wzorów.

Do dokumentów przekazywanych w formatach nieedytowalnych (np. jpg) prosimy dołączyć ich postać edytowalną.

Przesyłając opinię, wyrażacie Państwo zgodę na publikację zarówno samej opinii, jak i danych podmiotu ją zgłaszającego, za wyjątkiem danych osobowych.

W przypadku osób fizycznych koniecznym warunkiem uwzględnienia opinii w toku konsultacji podatkowych jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdziecie Państwo w dołączonej „Klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze”.

konsultowany​_wzór​_PIT-36​_(31).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36S​_(31).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36L​_(20).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36LS​_(20).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_B​_(21).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_BR​_(7).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_IP​_(5).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_M​_(10).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_SE​_(4).pdf
upoważnienie​_do​_RODO​

REKLAMA

Autopromocja
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA