REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?

Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?
Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory dziewięciu formularzy podatkowych: PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT/B, PIT/BR, PIT/IP, PIT/M i PIT/SE, które będą miały zastosowanie do rozliczenia dochodów uzyskanych w 2023 roku. Aktualnie (do 8 sierpnia 2023 r.) trwają konsultacje tych wzorów.

Dlaczego potrzebne są nowe wzory formularzy PIT?

Konieczność wdrożenia wzorów formularzy wynika z potrzeby ich dostosowania do zmian jakie zaszły w 2023 roku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT). 

Między innymi, ustawa z 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180, z późn. zm.) uchyliła ust. 18 w art. 26i ustawy o PIT. Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2023 r. i znajduje zastosowanie do zeznań składanych poczynając od rozliczenia za 2023 r. Na podstawie uchylonego przepisu, podatnicy dokonujący odpowiednich zwiększeń lub zmniejszeń wynikających z tzw. zatorów płatniczych byli obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym wierzytelności lub zobowiązania, z którymi były związane te
zwiększenia lub zmniejszenia. Służył do tego formularz PIT/WZ, z którego przenoszone były wartości zmniejszeń/zwiększeń do zeznań głównych oraz do PIT/IP. 

W związku z uchyleniem tego załącznika, w projektowanych wzorach tych formularzy, dostosowane zostały opisy (zmiany w PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS i PIT/IP).

Inne zmiany w formularzach PIT:

1. W PIT-36 i PIT-36S – usunięte zostały pozycje, które dotyczyły możliwości wyboru skali podatkowej dla rozliczenia za 2022 r. przychodów opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub według liniowej stawki podatku.

2. W PIT-36 i PIT/M – usunięte zostały pozycje dotyczące opodatkowania dochodów z tzw. najmu prywatnego z zastosowaniem skali podatkowej – począwszy od 2023 r. przychody z tego tytułu opodatkowane są wyłącznie ryczałtem od
przychodów ewidencjonowanych.

3. W PIT/B – w treści przypisu nr 2, który wyjaśnia jakich przychodów/kosztów uzyskania przychodów podatnik nie wykazuje w załączniku, dodano informację o przychodach zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152-154
ustawy PIT.

4. W PIT/SE – wprowadzono zmiany doprecyzowujące dot. zwrotu podatku należnego, w przypadku utraty prawa do zwolnienia dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych oraz
podatników realizujących nową inwestycję na podstawie decyzji o wsparciu.

5. W PIT/BR – usunięto zostały pozycje dotyczące kwoty kosztów kwalifikowanych B+R pozostających do odliczenia w latach następnych.

Dodatkowo, we wszystkich formularzach zostały uaktualnione publikatory aktów prawnych. Pozostałe zmiany maja charakter porządkowy.

Ministerstwo Finansów informuje też, że załącznikami do ww. zeznań są również PIT/O i PIT/D. Projekty wzorów tych formularzy, tj. PIT/O(28) i PIT/D(31), zostały odrębnie skierowane do konsultacji podatkowych (zakończonych 21 lipca 2023 r.)  wraz z projektem wzoru zeznania PIT-37(30).

Natomiast, pozostałe załączniki do zeznań PIT-36, 36S, 36L i 36LS, tj. PIT/DS, PIT/ZG, PIT/Z, PIT/PM, PIT/MIT, pozostają aktualne dla rozliczenia dochodów osiągniętych w 2023 r.

Konsultacje projektów nowych wzorów formularzy

Do 8 sierpnia 2023 r. trwają konsultacje projektów wzorów formularzy PIT-36(31), PIT-36S(31), PIT-36L(20), PIT-36LS(20), PIT/B(21), PIT/BR(7), PIT/IP(5), PIT/M(10) i PIT/SE(4).
Wzory tych formularzy są składane przez podatników podatku PIT. Będą miały zastosowanie do rozliczenia dochodów za 2023 r.

Zasady zbierania opinii

Konsultacje podatkowe są otwarte dla wszystkich zainteresowanych, w szczególności dla podatników obowiązanych do składania konsultowanych wzorów.
W ramach konsultacji podatkowych Ministerstwo Finansów chce uzyskać uzasadnione i konstruktywne stanowiska, uwagi oraz opinie dotyczących udostępnionych wzorów zeznań i informacji.

Ministerstwo Finansów zastrzegamy sobie możliwość opublikowania nadesłanych opinii na stronie Ministerstwa Finansów w dziale „Co robimy” w zakładce „Konsultacje podatkowe” dostępnej pod linkiem: https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe

Jak i do kiedy zgłosić opinię

Opinię z uzasadnieniem prosimy przesłać na adres: Konsultacje.WzoryPIT@mf.gov.pl w terminie 14 dni od dnia udostepnienia przedmiotowych wzorów.

Do dokumentów przekazywanych w formatach nieedytowalnych (np. jpg) prosimy dołączyć ich postać edytowalną.

Przesyłając opinię, wyrażacie Państwo zgodę na publikację zarówno samej opinii, jak i danych podmiotu ją zgłaszającego, za wyjątkiem danych osobowych.

W przypadku osób fizycznych koniecznym warunkiem uwzględnienia opinii w toku konsultacji podatkowych jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdziecie Państwo w dołączonej „Klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze”.

konsultowany​_wzór​_PIT-36​_(31).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36S​_(31).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36L​_(20).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36LS​_(20).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_B​_(21).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_BR​_(7).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_IP​_(5).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_M​_(10).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_SE​_(4).pdf
upoważnienie​_do​_RODO​

REKLAMA

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA