REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?
Nowe wzory formularzy PIT-36, PIT-36S, PIT-36L. Od kiedy?

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało nowe wzory dziewięciu formularzy podatkowych: PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT/B, PIT/BR, PIT/IP, PIT/M i PIT/SE, które będą miały zastosowanie do rozliczenia dochodów uzyskanych w 2023 roku. Aktualnie (do 8 sierpnia 2023 r.) trwają konsultacje tych wzorów.

Dlaczego potrzebne są nowe wzory formularzy PIT?

Konieczność wdrożenia wzorów formularzy wynika z potrzeby ich dostosowania do zmian jakie zaszły w 2023 roku w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (ustawa o PIT). 

Między innymi, ustawa z 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180, z późn. zm.) uchyliła ust. 18 w art. 26i ustawy o PIT. Zmiana weszła w życie 1 stycznia 2023 r. i znajduje zastosowanie do zeznań składanych poczynając od rozliczenia za 2023 r. Na podstawie uchylonego przepisu, podatnicy dokonujący odpowiednich zwiększeń lub zmniejszeń wynikających z tzw. zatorów płatniczych byli obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym wierzytelności lub zobowiązania, z którymi były związane te
zwiększenia lub zmniejszenia. Służył do tego formularz PIT/WZ, z którego przenoszone były wartości zmniejszeń/zwiększeń do zeznań głównych oraz do PIT/IP. 

W związku z uchyleniem tego załącznika, w projektowanych wzorach tych formularzy, dostosowane zostały opisy (zmiany w PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS i PIT/IP).

Inne zmiany w formularzach PIT:

1. W PIT-36 i PIT-36S – usunięte zostały pozycje, które dotyczyły możliwości wyboru skali podatkowej dla rozliczenia za 2022 r. przychodów opodatkowanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub według liniowej stawki podatku.

2. W PIT-36 i PIT/M – usunięte zostały pozycje dotyczące opodatkowania dochodów z tzw. najmu prywatnego z zastosowaniem skali podatkowej – począwszy od 2023 r. przychody z tego tytułu opodatkowane są wyłącznie ryczałtem od
przychodów ewidencjonowanych.

3. W PIT/B – w treści przypisu nr 2, który wyjaśnia jakich przychodów/kosztów uzyskania przychodów podatnik nie wykazuje w załączniku, dodano informację o przychodach zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 152-154
ustawy PIT.

4. W PIT/SE – wprowadzono zmiany doprecyzowujące dot. zwrotu podatku należnego, w przypadku utraty prawa do zwolnienia dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenie specjalnych stref ekonomicznych oraz
podatników realizujących nową inwestycję na podstawie decyzji o wsparciu.

5. W PIT/BR – usunięto zostały pozycje dotyczące kwoty kosztów kwalifikowanych B+R pozostających do odliczenia w latach następnych.

Dodatkowo, we wszystkich formularzach zostały uaktualnione publikatory aktów prawnych. Pozostałe zmiany maja charakter porządkowy.

Ministerstwo Finansów informuje też, że załącznikami do ww. zeznań są również PIT/O i PIT/D. Projekty wzorów tych formularzy, tj. PIT/O(28) i PIT/D(31), zostały odrębnie skierowane do konsultacji podatkowych (zakończonych 21 lipca 2023 r.)  wraz z projektem wzoru zeznania PIT-37(30).

Natomiast, pozostałe załączniki do zeznań PIT-36, 36S, 36L i 36LS, tj. PIT/DS, PIT/ZG, PIT/Z, PIT/PM, PIT/MIT, pozostają aktualne dla rozliczenia dochodów osiągniętych w 2023 r.

Konsultacje projektów nowych wzorów formularzy

Do 8 sierpnia 2023 r. trwają konsultacje projektów wzorów formularzy PIT-36(31), PIT-36S(31), PIT-36L(20), PIT-36LS(20), PIT/B(21), PIT/BR(7), PIT/IP(5), PIT/M(10) i PIT/SE(4).
Wzory tych formularzy są składane przez podatników podatku PIT. Będą miały zastosowanie do rozliczenia dochodów za 2023 r.

Zasady zbierania opinii

Konsultacje podatkowe są otwarte dla wszystkich zainteresowanych, w szczególności dla podatników obowiązanych do składania konsultowanych wzorów.
W ramach konsultacji podatkowych Ministerstwo Finansów chce uzyskać uzasadnione i konstruktywne stanowiska, uwagi oraz opinie dotyczących udostępnionych wzorów zeznań i informacji.

Ministerstwo Finansów zastrzegamy sobie możliwość opublikowania nadesłanych opinii na stronie Ministerstwa Finansów w dziale „Co robimy” w zakładce „Konsultacje podatkowe” dostępnej pod linkiem: https://www.gov.pl/web/finanse/konsultacje-podatkowe

Jak i do kiedy zgłosić opinię

Opinię z uzasadnieniem prosimy przesłać na adres: Konsultacje.WzoryPIT@mf.gov.pl w terminie 14 dni od dnia udostepnienia przedmiotowych wzorów.

Do dokumentów przekazywanych w formatach nieedytowalnych (np. jpg) prosimy dołączyć ich postać edytowalną.

Przesyłając opinię, wyrażacie Państwo zgodę na publikację zarówno samej opinii, jak i danych podmiotu ją zgłaszającego, za wyjątkiem danych osobowych.

W przypadku osób fizycznych koniecznym warunkiem uwzględnienia opinii w toku konsultacji podatkowych jest wyrażenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych znajdziecie Państwo w dołączonej „Klauzuli informacyjnej dotyczącej przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze”.

konsultowany​_wzór​_PIT-36​_(31).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36S​_(31).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36L​_(20).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT-36LS​_(20).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_B​_(21).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_BR​_(7).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_IP​_(5).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_M​_(10).pdf
konsultowany​_wzór​_PIT​_SE​_(4).pdf
upoważnienie​_do​_RODO​

REKLAMA

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA