REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Eksport towarów będzie łatwiejszy od 2008 roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Molik

REKLAMA

Wdrażany nowy System Kontroli Eksportu ECS ma zrewolucjonizować procedury celne dla potrzeb VAT. Zamiast papierowych potwierdzeń wywozu towarów będą e-maile.

NOWOŚĆ

REKLAMA

REKLAMA

Na odprawy towarów rejestrowane przez Służbę Celną za pomocą obecnie funkcjonującego systemu Celina narzekają niemal wszyscy przeprowadzający transakcje eksportowe. Zdaniem Marka Szymańskiego, z zespołu ds. cła i akcyzy KPMG Tax, dotychczas dużym problemem dla eksporterów było oczekiwanie na dokumenty niezbędne do wykazania sprzedaży eksportowej opodatkowanej preferencyjną 0-proc. stawką VAT.

- Komplikacje pojawiały się nie tylko na polskich granicach, ale również w momencie, kiedy polski eksporter korzystał z usług zagranicznego podmiotu. W praktyce okazywało się, że w momencie zgłoszeń wywozu towarów poza teren UE, np. w Hamburgu czy Rotterdamie, tamtejszy agent celny, czekając na zebranie większej ilości dokumentów od innych eksporterów, mógł zwlekać z ich przesłaniem do Polski nawet kilka miesięcy. Oczywiście uniemożliwiało to przedsiębiorcom złożenie korzystnej deklaracji podatkowej za dany miesiąc - twierdzi doradca z firmy KPMG.

Od przyszłego roku powinno się to zmienić, bowiem dokumentem umożliwiającym zastosowanie zerowej stawki VAT będzie nie dotychczasowa papierowa karta 3 SAD, ale komunikat elektroniczny IE-599 „Potwierdzenie wywozu”. Jak przyznaje Marek Tarczyński, prezes Polskiej Izby Spedycji i Logostyki (PISL) będzie to duże uproszczenie, bowiem wszystkie firmy spedycyjne i tak od lat przygotowywały najpierw dokumenty w formie elektronicznej, a potem musiały dostarczać wydrukowane papiery do urzędu celnego.

- Teraz wystarczające będzie przesłanie ich przez internet - dodaje Marek Tarczyński.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowy System Kontroli Eksportu ECS, z formalnego punktu widzenia uruchomiony został już w lipcu tego roku. Z uwagi jednak na to, że wielu eksporterów nie złożyło jeszcze wniosku o przyznanie specjalnego klucza do podpisu elektronicznego, Ministerstwo Finansów do końca roku dopuszcza stosowanie starej procedury.

Według prezesa PISL, wynika to raczej z faktu niedostosowania na czas aplikacji informatycznych do wymogów ministerstwa.

- Niepokojąca może być również opieszałość administracji celnej w upowszechnieniu tego systemu i odpowiednie przygotowanie do tego celników - mówi prezes Marek Tarczyński.

Dodaje równocześnie, że wdrożenie ECS powinno jednak zakończyć się jak najszybciej, bowiem w tej materii Polska jest daleko w tyle za pozostałymi krajami UE.

Pamiętać jednak należy, że prawdziwym wyzwaniem dla polskiej administracji celnej, po zautomatyzowaniu procedur eksportowych, będzie całkowita informatyzacja importu, w której obowiązują przepływy należności celnych i podatkowych. Rozpoczęcie procesu jej wdrażania planowane jest na 2009 rok.

AUTOMATYZACJA EKSPORTU

Do 31 grudnia 2007 r. możliwe jest alternatywne korzystanie z systemów ECS i Celina

Od 1 stycznia 2008 r. zgłoszenia wywozowe możliwe z wykorzystaniem ECS albo na kartach SAD, ale nierejestrowanych w Celinie

Od 1 lipca 2009 r. ECS będzie obligatoryjny na obszarze całej UE (z wyjątkiem procedury awaryjnej); system przybierze postać Automatycznego Systemu Eksportu

PRZEMYSŁAW MOLIK

przemyslaw.molik@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA